Vem är den skyldige?

#1 - 9 februari 2009 10:31
Kan man avgöra från de bilderna vems mun har varit igång?
Läste i förra tråden att man kan ha en monster-ancistrus ;) men jag misstänker mer min äppelsnäcka då jag vet att den käkat upp en hel pogostemon planta.
#2 - 9 februari 2009 15:10
utan tvekan är det någon Botia som varit framme.. kanske den du har som bild.

mina äppelsnäckor har är oxå på o käkar av mina pogostemon
#3 - 9 februari 2009 16:58
ivanelvis skrev:
utan tvekan är det någon Botia som varit framme.. kanske den du har som bild.

mina äppelsnäckor har är oxå på o käkar av mina pogostemon

var ser du en botia någonstans på
bilderna? eller menar du avataren?
#4 - 9 februari 2009 17:08
rick skrev:
var ser du en botia någonstans på

bilderna? eller menar du avataren?

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Eller så kan man läsa i profilen :)[/COLOR][/FONT]
#5 - 9 februari 2009 18:17
Skulle definitivt satsa på att en algätande fisk varit framme. Hade Siamensis som fick för sig att börja äta dvärgsvärdsplantor. Skadorna såg precis ut som på bilden. Så min gissning är nog en Ansistrus i ditt fall.
#6 - 9 februari 2009 21:03
Burmabotior som är nya invånare i karet har ett "alibi" :) de var fortfarande i affären när jag upptäckte första skadorna på svärdplantan. Plus att de är helt upptagna med att leta efter små kanelsnäckor.

Då måste det vara min söta ancistrus men det trodde jag aldrig, han är också ny, bara en liten bebis på 3-4 cm. Vilken aptit.
#7 - 10 februari 2009 00:43
Du får nog dubbel kolla det alibit.. här ligger en hund begraven =)
#8 - 10 februari 2009 07:33
Jag gissar i alla fall inte på snäckor. Brukar inte de äta från en kant och inåt? Inte börja mitt på bladet.
#9 - 10 februari 2009 11:22
Sådär såg växterna ut efter mina botior hade gått lös på dem. Precis så där ;)
#10 - 11 februari 2009 14:25
ivanelvis skrev:
Du får nog dubbel kolla det alibit.. här ligger en hund begraven =)

Johanski skrev:
Sådär såg växterna ut efter mina botior hade gått lös på dem. Precis så där ;)

Det är mysko för jag ger mitt lillfinger att växterna såg ut så där innan botiorna kommit :confused:
Guest
#11 - 11 februari 2009 14:54
Jag tror du har 3 bovar i ditt kar.
Äpplesnäckan, ancistrusen o botierna.
Tycker mig se skador från dom alla på bladen.
Kan ev, ta bort Äpplesnäckan från riskzoonen, men vet du vilken sort du har av den?
#12 - 11 februari 2009 14:55
Ancistrus är mer av en finsmakare och lämnar nerverna intakta, snäckor däremot äter allt!
Bilagor:
#13 - 11 februari 2009 15:11
Anettejt skrev:
Jag tror du har 3 bovar i ditt kar.

Äpplesnäckan, ancistrusen o botierna.

Tycker mig se skador från dom alla på bladen.

Kan ev, ta bort Äpplesnäckan från riskzoonen, men vet du vilken sort du har av den?

Vet inte exakt men tror att det är pomacea bridgessi

Kan tillägga att det är bara nya skott som blir uppätna om det säger nåt
#14 - 11 februari 2009 21:16
aneta skrev:
Vet inte exakt men tror att det är pomacea bridgessi

Kan tillägga att det är bara nya skott som blir uppätna om det säger nåt

Den sorten brukar väl inte äta växter?
#15 - 11 februari 2009 22:18
Du kan alltid prova med en liten bit broccoli i karet så kanske de lämnar växterna i fred.
Guest
#16 - 11 februari 2009 22:19
MattiasL skrev:
Den sorten brukar väl inte äta växter?

Nej det brukar den inte. Fast nu är svärdsplanta extremt välsmakande så säker kan man aldrig vara. (speciellt de unga späda bladen)
#17 - 12 februari 2009 07:59
Skulle skaffa Ottocinclus alternativt Siamensis ifall du vill ha algätare. Risken är annars att t.ex. svärdsplantorna rycker. Finns ju en annan tråd där detta diskuteras flitigt och flera har ju erfarenhet av Ancistrus som äter på Svärdsplantor. Och nya blad är ju naturligtvis mest intressanta.
#18 - 14 februari 2009 14:30
Sleaper skrev:
Skulle skaffa Ottocinclus alternativt Siamensis ifall du vill ha algätare. Risken är annars att t.ex. svärdsplantorna rycker. Finns ju en annan tråd där detta diskuteras flitigt och flera har ju erfarenhet av Ancistrus som äter på Svärdsplantor. Och nya blad är ju naturligtvis mest intressanta.

Ottocinclus är flyttade till mindre kar. Blir inte för mycket att ha både botior och siamensis i mitt 128L? Man måste väl ha minst 3 st av varje?
#19 - 14 februari 2009 23:25
Nej, du måste inte ha tre av varje. Men tre otocinclus tar ju inte mycket plats ;-).
#20 - 14 februari 2009 23:35
Av egen erfarenhet så skulle jag vilja säga att du visst bör ha små grupper av bägge, de botior jag haft verkar helt klart trivas bäst i grupp och även siamesiska algätare gör det, simmar tillsammans och är bra mycket mer liv i om du har fler.

Annons