Vem är boven?

#1 - 7 april 2008 22:15
:(
Några av våra växter har de senaste veckorna blivit naggade i kanterna samt en del hål på bladen har det också blivit.
Se bild på växten här http://worldofocicat.com/ny/boven.jpg
För ca en månad sedan skaffade vi Siamesiska algätare vi har även malar i burken bild på mal finns på ovan bild.
Nu undrar jag har ngn erfarenhet av Siameser eller malen på bild om dessa äter av på växter.
Växten är jättefin och vill verkligen att den skall få forstsätta att leva:
Ingrid
#2 - 7 april 2008 22:56
Kanske kan vara passande om du nämner vilka firrar du har i karet?
#3 - 7 april 2008 23:06
Ancistrus kan angripa en del växter särskilt om den inte får tillräckligt med grönfoder.
#4 - 7 april 2008 23:24
...och det värsta är att de kan göra det även om de får lastbilslass med grönfoder;).
#5 - 7 april 2008 23:34
Sultanen skrev:

Övriga vattendjur dvs fiskar har funnits hela tiden utan att växterna blev angripna; Skalarer:D
Som
#6 - 7 april 2008 23:36
Sultanen skrev:

Övriga vattendjur dvs fiskar har funnits hela tiden utan att växterna blev angripna; Skalarer:D
Som jag skrev så var det efter jag satt till Siameser som problemet uppkom.
Kom på att Malarna funnits länge de med utan att växterna blev angripna.:D
#7 - 7 april 2008 23:41
A C-son skrev:
Ancistrus kan angripa en del växter särskilt om den inte får tillräckligt med grönfoder.

Tack för svar
Men jag kom på att Malarna/Ancistrusarna har funnits innan växterna blev angripna.
Du tror inte det kan vara Siameserna?
Växterna är så tunna och spröda i sin natur och kan verkligen en Mal äta på en sådan växt utan att den tyngs ned och malen inte kan sitta kvar och käka?
#8 - 7 april 2008 23:48
Tack för svar

Men jag kom på att Malarna/Ancistrusarna har funnits innan växterna blev angripna.

Du tror inte det kan vara Siameserna?

Växterna är så tunna och spröda i sin natur och kan verkligen en Mal äta på en sådan växt utan att den tyngs ned och malen inte kan sitta kvar och käka?

Nä, jag tror inte på siameserna. Ancistrus! De "angriper" inte alla växter men gärna just sådana som är "tunna och spröda i sin natur"...;)
#9 - 7 april 2008 23:53
ansjo skrev:
...och det värsta är att de kan göra det även om de får lastbilslass med grönfoder;).

Sant! men om de inte får ngt extra grönfoder ö h t så kan det räcka med en enda liten gullig ancistrus för att ett snyggt och välplanterat akvariums totala helhetsintryck skall bli totalnaggat...;):D
#10 - 8 april 2008 00:09
A C-son skrev:
Sant! men om de inte får ngt extra grönfoder ö h t så kan det räcka med en enda liten gullig ancistrus för att ett snyggt och välplanterat akvariums totala helhetsintryck skall bli totalnaggat...;):D

Usch då!:mad:
Tack för svar!
Men varför har detta tillkommit så sent tro, onödigt att spekulera i kanske.
Malarna har ju funnits hela tiden.
Jag har då aldrig sett ngn Mal suttit och käkat på denna växt men dom jobbar kanske bäst när ljuset är släckt.:D
#11 - 8 april 2008 01:23
Själv har jag några fleråriga svärdsplantor som mina ancistrus får gå lös på och oss emellan, det får dom så gärna..
#12 - 8 april 2008 10:02
Visst kan det ha med Siameserna att göra, nu när de kom i vattnet kanske de äter upp algerna som ancistrusen annars skulle äta och därav har du fått ett nytt problem.
#13 - 8 april 2008 10:06
mina ancistrus rörde inte växterna de första 5 månaderna, nej de var inga yngel då, fick dom fullvuxna, sedan helt plötsligt så får de smak på svärdsplantor...tuggade ner hela beståndet på ett par veckor, sedan gick de på alla andra växter, utom några små crypto, slutade äta grönsaker och algtabletter, började inte äta grönsaker förrän alla växter var i princip borta.......
#14 - 8 april 2008 12:29
Vilken tragedi!
Ingrid
Kensa skrev:
mina ancistrus rörde inte växterna de första 5 månaderna, nej de var inga yngel då, fick dom fullvuxna, sedan helt plötsligt så får de smak på svärdsplantor...tuggade ner hela beståndet på ett par veckor, sedan gick de på alla andra växter, utom några små crypto, slutade äta grönsaker och algtabletter, började inte äta grönsaker förrän alla växter var i princip borta.......
#15 - 8 april 2008 13:01
Vilken tragedi!

Ingrid

Ja, verkligen ett sorgespel...
Det är en del av deras kynne att putsa och trimma. Resultatet blir inte sällan att ett helt akvarium kan se risigt och oordnat ut. Faktum är att de ändå är väldigt populära då de även kan hjälpa till med att hålla efter en del alger, dvs om man inte frestar dem med välväxta läckra vegetabilier...[:-23][:-92][:-53]
#16 - 9 april 2008 14:13
Kan det inte var så som ansjo sa? att pga att siameserna kommit har dom ätit upp donm algherna som ancistrusen annars skulle ätit så att den/dom var tvugna att gå på växterna..

Annons