[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Det där är en värdering du har och inte baserad på näringslära eller biokemi! Om du tar vitamin K så innehåller de flesta vegetabilier såpass lite av detta att de inte kan kallas vitamin K-källor, visserligen är värdet högre i de gröna grönsakerna (som broccoli, brysselkål, spenat) men inte tillnärmelsevis så höga som i animaliska produkter, innehållet är också beroende på måltidens fettinnehåll. Kött innehåller fett som gör att vitaminet lättare kan tas upp och användas. Så är det bara! Rena fakta! Vitamin K är verksamt i kroppen vid t ex blodets koagulering. Men brist är i och för sig ovanlig. [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ett annat vitamin som många veganer måste äta i tablettform är vitamin B12. B12 behövs för cellernas ämnesomsättning och har stor funktion för nervsystemet. Detta vitamin återfinner du inte i vegetarisk mat överhuvudtaget. Rena fakta! [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Rent energimässigt så kan man inte klara sig på vegetarisk mat allena. Eftersom vi är omnivora varelser så behöver vi en blandad mat med alla näringsämnen i balans. Kött och fisk innehåller essentiella (=livsnödvändiga) aminosyror som du inte kan återskapa eller finna i växtriket. Fakta![/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Problemet med människor idag är att de tappat allt vad balans och näringslära heter. Allt finns tillgängligt idag, när du vill och var du vill! Å människan, om den får välja, väljer protein och fett för det är detta som mättar bäst och som oftast smakar bäst också. Det valet gör man nog omedvetet för preferensen ligger nedärvd i våra gener sedan stenåldern. Många skulle behöva ta en näringslärakurs för att lära sig hur en portion för en person faktiskt ser ut. Intaget av fett och protein är alldeles för högt i i-länderna idag.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ojoj... nu hamnade vi långt bort från ämnet igen... men ämnet berör mig även om jag inte alltid lever som jag lär... Intressant att diskutera tycker jag för i mitt yrke så har jag ofta en informativ roll där jag får tala om HUR man skall äta som t ex vegan och jag måste säga att jag blir mörkrädd när jag inser hur låg kunskapsnivå många av dessa personer faktiskt har. Alldeles för låg för att fatta sådana här, i mitt tycke, livsavgörande beslut.[/COLOR][/FONT][/quote]
Näringslära
Har man, som vegan, svårare än en blandkostare att få i sig alla livsviktiga näringsämnen? Svaret på den frågan torde vara nej. Precis som i fallet med alla andra dieter så krävs viss kunskap om födoämnenas sammansättning för att vara säker på att man, genom maten, tillgodoser kroppens behov. En vegan kan leva på chips och läsk och chokladkakor, precis som en blandkostare kanske lever på endast kebab och pommes frites. Men det är ingen bra idé.
Här följer lite information om alla viktiga ämnen som finns i maten och som man bör få i sig varje dag för att hålla sig frisk och kry. Notera att detta gäller färdigväxta personer! En multivitamin om dagen anpassad för vegetarisk kost uppmuntras också, bara för att vara på den säkra sidan.
Protein
Protein är en sammansättning av aminosyror som är livsviktiga för kroppen. Människokroppen behöver 20 aminosyror varav 8 måste tillgodoses utifrån (essentiella), det vill säga genom föda. Resten tillverkar kroppen själv. Det finns ett vegetariskt livsmedel som innehåller så kallat fullvärdigt protein (det vill säga, består av alla essentiella aminosyrorna) och det är sojaprotein. Andra former av vegetariska protein innehåller flera av syrorna, men inte alla. Man kan dock kombinera olika sorters födoämnen för att få i sig fullvärdigt protein utan att ta soja. Förut brukade man säga att man skulle kombinera maten vid varje måltid, men det har på senare tid visats att det räcker att man äter olika kombinationer i veckan. Alltså, vanliga kombinationer för att få i sig alla aminosyrorna har varit till exempel ris och bönor (Sydamerika) och bröd och linser (Indien).
Veganlivsmedel som innehåller protein: sojabönor, tofu, hydrolisserat sojaprotein (sojagranulat), sojamjölk, olika sorters bönor (t.ex. bruna, vita, svarta, röda, samt borlottibönor, mungbönor, elefantbönor, black-eyebönor,), linser, kikärtor och nötter.
Kolhydrater
Kolhydrater är det som brukar ligga längst ner i en matpyramid, själva basen. Sådant ska man äta för att hålla sig mätt länge och det finns i många olika former. Man kan äta komplexa kolhydrater och enkla kolhydrater. Nyttigast är de komplexa, som tar längre tid att smälta och håller en mätt längre och oftast har ett högre näringsinnehåll än enkla kolhydrater.
Vanligt vitt strösocker, till exempel, består av 99% kolhydrater och tillför inte kroppen några spårämnen, utan bara snabb energi som går direkt ut i blodet och ger en tillfällig kick som sedan ebbar ut relativt fort. Mörkt bröd, däremot, är mycket mer näringsrikt och tar lång tid för kroppen att ta hand om, så det håller blodsockernivån på en jämn nivå. Man måste äta kolhydrater för att orka med dagen och få en stabil energinivå.
Vegetabiliska kolhydratskällor: bl.a. bröd, spaghetti, makaroner, fullkornspasta, müsli, cornflakes (dessutom grönsaker och frukt).
Fett
Fett i lagom mängd är nödvändigt för det innehåller fettsyror som är bra för kroppen, speciellt hjärnan. Det finns olika sorters fett; mättade, omättade och fleromättade. Mättade fetter är sämst för kroppen, det är de som kan orsaka åderförkalkning och andra hjärt-kärlsjukdomar. Dessa finns i animaliska livsmedel såsom ister, smör och ost. Omättade och fleromättade fettsyror finner man i vegetabiliskt fett.
Det bästa att använda ur näringssynpunkt är oljor och av dem är kallpressad olivolja och rapsolja bra alternativ. För att få i sig Omega3, som är en fettsyra som gagnar hjärnan och hjärtat, kan det vara en god idé att varje dag inta en tesked kallpressad linfröolja (finns i hälsokostaffärer) som innehåller detta ämne. Man kan svälja oljan som den är eller blanda i dressing, dock inte hetta upp den eller försöka steka i den, det fungerar inte, och är dyrt! Vegetabiliskt fett kan man även hitta i nötter, sojabönor, vegetabiliskt margarin (fast/flytande).
B12
De säkraste källorna för B12 finns bara i animalisk mat som till exempel kött och ägg. Detta vitamin finns bara i en viss form i vegetabilisk föda, och trots att det har forskats på detta område, har det ännu inte kunnat fastställas om människor kan tillgodogöra sig vitaminet från vegetabilier. De vegetariska produkter som innehåller B12 är så kallad B-jäst (från hälsokostaffären), sjögräs, och alger (som till exempel spirulina).
B12 är ett mycket viktigt vitamin, dels för nervsystemet, men även vid bildning av röda blodceller. Därför är det, för att vara på den säkra sidan, allra bäst om man äter B12-vitamintabletter. Det finns även sojamjölk som är berikad med B12. Vissa människor har svårt att ta upp vitaminet i kroppen, så även köttätare och lakto-ovo-vegetarianer kan få brist. Man bör ta blodprover kanske 1 gång om året för att försäkra sig om att man inte har brist.
D-vitamin
D-vitamin finns naturligt bara i animalier, men man kan köpa veganmat som är berikad med det, såsom sojamjölk och margarin. Ett annat sätt att få i sig det, är att vistas utomhus! När solen skiner så bildas vitaminet i huden, och man kan lagra D-vitamin i kroppen, så man kan samla på sig det under sommarhalvåret.
Frukt och grönt
Det rekommenderade dagsintaget för frukt och grönt är 5 om dagen. Det vill säga till exempel en medelstor morot, ett äpple, en banan, en tomat och ett knippe salladsblad. Man bör variera de grönsaker man äter för att komma åt olika slags vitaminer och spårämnen som är fördelade mellan grönsaker och frukter som finns. Generellt kan man säga att man kan äta hur mycket grönsaker och frukt man vill, de är nyttiga och ger bra med fibrer.
källa
http://www.vegan.nu/