vegiterianer och husdjur??

#1 - 9 juli 2006 21:32
vad ger vegiterianer igentligen sina husdjur för mat (om dom nu har husdjur)
har man tex någon ödla så kanske den vill ha syrsor och då blir det fel (enligt dom);)
#2 - 9 juli 2006 22:17
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Nja, tror du det? Jag tror de gör skillnad på djur och människor. Vi människor gör ett medvetet val medans djuren behöver proteiner i födan och inte kan välja själva. Fast jag måste erkänna att ibland har jag funderat på hur jag hade tänkt om jag hade varit vegetarian. Hade jag haft fiskar som bara åt vegetarisk föda då? OCH kan man kan kalla sig vegetarian när man håller husdjur för sitt eget nöjes skull men avstår från att äta kött för djurens skull? Äsch... tja man kan fundera på många saker och många fördumar kan man (=jag) ha :rolleyes:....[/COLOR][/FONT]
#3 - 9 juli 2006 23:05
frågan borde snarare vara:
kan man som vegetarian ha husdjur?
mitt svar på det är ja. men det beror på vilket skäl man har att ta hand om dem.
hemma hos mig så har vi ett jourhem för djur som behöver ett akut hem, och om det är djur som behöver kött i sin kost för att överleva, så får de det.
hundar som vi tagit hand om har ätit vegetabiliskt, medans t ex katter får animaliskt.
problemet som jag ser det är att 14% av världen befolkning använder 90% av dess resurser, och att äta kött är en ren lyxproduktion. det tar ca 50kg sojabönor (som räknas som fullvärdigt protein) att framställa 1kg kött. mycket av det som odlas för köttproduktion i väst, odlas av fattiga länder där stora delar av befolkningen svälter.
#4 - 10 juli 2006 06:57
Hur menar du bena? Att 50kg sojabönor är = 1 kg kött....eller att man ger 50kg till djuret för att få kött? Vad odlas i väst för att framställa kött, sojabönor? ....e jag trött eller bara trög.... =)
#5 - 10 juli 2006 07:18
Jag kommer inte ihåg vart jag läste det men tydligen finns det veggo-kattmat (hur shysst det nu är,) Men när det gäller vegeterianer så ser jag inga problem med husdjur,, kanske veganer men ,, tja kanske inte är så stor skillnad :rolleyes:

Edit:
Visste att jag hadde sett det! :)
http://www.veggiepets.com/acatalog/closeup_ami_vegan_cat_food.htm
#6 - 10 juli 2006 07:29
fast det är ju inte shysst att inte låta katten få välja själv, finns ju inte tabletter åt dom som ersätter alla brister dom inte får i sig... Man måste ju ha komplement (heter de så?) om man inte äter kött...
#7 - 10 juli 2006 08:29
Nja jag gämförde näringsvärdet på den där och friskies som vi har hemma och dom verkar jämnbördiga,,
#8 - 10 juli 2006 09:44
ja, näringsvärdet kan ju va lika, men mineraler, kalk och allt sån tänkte jag på...
#9 - 10 juli 2006 11:02
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Animaliska "produkter" innehåller essentiella aminosyror som en sojaböna aldrig kan ersätta men när det kommer till mineraler och vitaminer så kan dessa tillsättas om de rent av inte ingår. De flesta egetabiliska produkter har höga innehåll av vitamin och mineral. Dock behöver många mineraler och vitaminer beståndsdelarna i animaliska fetter och proteiner för att kunna tas upp i kroppen så där finns en väsentlig skillnad. Enkelt uttryckt...[/COLOR][/FONT]
#10 - 10 juli 2006 11:25
Jag är vegetarian och jag har både fiskar katter och en häst.

Jag är vegetarian pågrundatav att jag inte vill stödja köttproduktionen som den ser ut idag. jag har varit vegetarian så länge att jag inte vill äta kött, jag blir äcklad. men nu på senare tid så har jag kommigt fram till att det är ju mycket bättre an att istället för att vara vegitarian bara äter gårdsslacktat kött och jagat kött. det är ju först då som köttmarknaden kan ändra på sig om dom ser att det blir lönsamt att behandla djuret så bra som möjligt.

Men som sagt var det finns ju hundra olika anledningar till att man är vegetarian.. med tanke på att jag vet att jag behandlar mina djur bra så ser jag inget fel i att ha djur.. men det är ju olika.
#11 - 10 juli 2006 12:45
min kompis är oxå vegetarian, men det valde hon inte själv så blev det för att hon vuxit upp med en vegetarian pappa :D . Men hon vill inte vara vegetarian men kan inte äta kött pga att hennes mage inte kan hantera kött, hon blir sjuk. Så hon är ledsen att hon inte fick en chans att få välja själv. I bland får hon för sig att det är värt att ta en korv och bli sjuk så då offrar hon sig, jag har aldrig sett någon njuta så mycket av en korv som hon, men hon kräks upp den sen, men då säger hon att de va det värt :D
#12 - 10 juli 2006 12:48
[quote=anna7607]Hur menar du bena? Att 50kg sojabönor är = 1 kg kött....eller att man ger 50kg till djuret för att få kött? Vad odlas i väst för att framställa kött, sojabönor? ....e jag trött eller bara trög.... =)[/quote]

jag menar att en ko måste äta 50 kg sojabönor för att sen bli 1 kg kött.
det är ett direkt slöseri med resurser. folk svälter ihjäl i fjärran länder medans vi äter kött.

sojabönor odlas bland annat i tredje världen. och det odlas inte allt för sällan i regnskogen (eller ska jag säga, den odlas på platser där man skövlat regnskogen, enbart för att kunna odla).

Leo Tolstoj:
"En människa kan leva hälsosamt utan att döda djur för att få mat; därför, om människan äter kött, bidrar han till att ta djurs liv enbart för smakens skull. Det är en omoralisk handling."
#13 - 10 juli 2006 12:52
ger man kor sojabönor?
#14 - 10 juli 2006 13:02
[quote=bena]
sojabönor odlas bland annat i tredje världen. och det odlas inte allt för sällan i regnskogen (eller ska jag säga, den odlas på platser där man skövlat regnskogen, enbart för att kunna odla).
[/quote] [FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Å detta skulle inte vara mer omoraliskt än att äta kött? Bojkotta sojabönorna i så fall! Sojabönor finns i så många livsmedel idag att man måste vara extra noggrann när man läser innehållsförteckningar, inte bara i människoföda utan även i utfodring av våra husdjur och våra fiskeodlingar.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc][/COLOR][/FONT][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Rent fysiologiskt är det faktiskt så att människor är djur och köttätande sådana. Vi behöver i vår kost äta kött och fisk för att kunna ta upp mineraler och vitaminer. Det är ingen hemlighet att om du äter kött så kan du lättare ta upp järn och C-vitamin. Det finns inga vegetabilliska tillskott i världen som kan ersätta köttprotein! Sojabönor i all ära, det är det bästa vegetabiliska proteintillskottet som finns men det kan inte ersätta kött eller fisk.[/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 10 juli 2006 13:09
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Å detta skulle inte vara mer omoraliskt än att äta kött? Bojkotta sojabönorna i så fall! Sojabönor finns i så många livsmedel idag att man måste vara extra noggrann när man läser innehållsförteckningar, inte bara i människoföda utan även i utfodring av våra husdjur och våra fiskeodlingar.[/COLOR][/FONT][/quote]

Vad som menas är väl att det går åt 50 kg sojabönor för att framställa 1 kg kött. Äter man sojabönor direkt istället så blir förhållandet 1:1 istället.

Bäst är ju då förstås att enbart äta det som finns vilt (växter och djur) eftersom det då går åt 0 kg sojabönor per kilo mat.
#16 - 10 juli 2006 13:10
[QUOTE=anna7607]min kompis är oxå vegetarian, men det valde hon inte själv så blev det för att hon vuxit upp med en vegetarian pappa :D . Men hon vill inte vara vegetarian men kan inte äta kött pga att hennes mage inte kan hantera kött, hon blir sjuk. Så hon är ledsen att hon inte fick en chans att få välja själv. I bland får hon för sig att det är värt att ta en korv och bli sjuk så då offrar hon sig, jag har aldrig sett någon njuta så mycket av en korv som hon, men hon kräks upp den sen, men då säger hon att de va det värt :D[/QUOTE]

man kan vänja sig succesivt att äta kött igen....

annars är jag helt inne på samma spår som josefine. äter inte kött för jag vill inte stödja köttindustrin eller fiskeindustrin så som den ser ut idag. fördjävlig! finns inte ett argument till att behandla djur på det sättet! tyvärr blundar de föesta för hur djuren behandlas innan de hamnar på tallriken...och sen om man börjar snacka miljöutsläpp..ojojoj
#17 - 10 juli 2006 13:17
hon har försökt ett antal ggr....

Man kan äta kött där djuren fått leva hur bra som hellst. Gårdsslaktat kött tex. endel vegetarianer äter ju fisk...tänk alla andra fiskar som dör pga det.. det är lite dubbelmoral de...

Jag har vänner som är vegetarianer och dom får vara det för det är ju något dom tror på, men jag anser att vi bör äta kött, vi är skapta för att äta kött och våran kropp behöver det som köttet ger. Annars hade vi varit vegetarianer från början. Vi är tyvärr rovdjur.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 10 juli 2006 13:28
[quote=anna7607]Vi är tyvärr rovdjur.[/quote]
Vi är varken carnivora eller herbivora utan omnivora - dvs vi behöver såväl kött som grönsaker etc..
Om man ser på det hela rent krasst så är det ett betydligt större problem idag att folk äter för lite grönt än att man äter för lite kött.
#19 - 10 juli 2006 13:29
Det vore kul och se någon köttbonde svara i denna tråden, men de är väl så upptagna med att få ekonomin att gå runt att de inte hänger här. Jag tror dock inte att det finns en enda köttbonde som anser att han plågar djuren sina. Jag tror heller inte att det finns så många vegetarianer som skulle säga direkt till en köttbonde att han är djurplågare efter att ha träffat och sertt hans anläggning.

Sen är jag nästan helt övertygad om att inga kor för köttproduktion i Sverige får äta sojabönor, de får hö, ensilage och torrfoder. Men det skulle passa bra med någon som arbetar i branchen kan bekräfta detta.
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 10 juli 2006 13:47
[quote=Tropfrog]Sen är jag nästan helt övertygad om att inga kor för köttproduktion i Sverige får äta sojabönor, de får hö, ensilage och torrfoder. Men det skulle passa bra med någon som arbetar i branchen kan bekräfta detta.
MVH
Magnus[/quote]
Vet inte heller vad kor äter nu för tiden (även om jag själv växt upp på landet). Det var dock ett mycket bra TV-program för någon vecka sedan som främst handlade om EUs idiotiska och korrumperade jordbrukspolitik och där var även ett reportage om hur regnskogen skövlades för att ge plats för sojabönsodling och en stor del av detta exporterades sedan till EU som djurmat.

Var flera intressantra minireportage i detta program - bla. ett om hur det med gigantiska EU-bidrag odlades en massa tomater etc. i Spanien. Pga dessa jättelika subventioner så kunde dessa sedan säljas till sådana priser i Nordafrika att dessa länders egen produktion helt slogs ut. Det ledde till massarbetslöshet och massor av dom flydde sedan i små båtar över till Spanien. De som inte drunknade på vägen fick sedan jobb i dessa odlingar där de kunde tjäna någon tia om dan:mad:

Så att idag äta äta miljövänligt, ekologiskt och människovänligt är sannerligen inte lätt
#21 - 10 juli 2006 14:15
[quote=anna7607]ger man kor sojabönor?[/quote]
bland annat.
#22 - 10 juli 2006 14:22
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Å detta skulle inte vara mer omoraliskt än att äta kött? Bojkotta sojabönorna i så fall! Sojabönor finns i så många livsmedel idag att man måste vara extra noggrann när man läser innehållsförteckningar, inte bara i människoföda utan även i utfodring av våra husdjur och våra fiskeodlingar.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Rent fysiologiskt är det faktiskt så att människor är djur och köttätande sådana. Vi behöver i vår kost äta kött och fisk för att kunna ta upp mineraler och vitaminer. Det är ingen hemlighet att om du äter kött så kan du lättare ta upp järn och C-vitamin. Det finns inga vegetabilliska tillskott i världen som kan ersätta köttprotein! Sojabönor i all ära, det är det bästa vegetabiliska proteintillskottet som finns men det kan inte ersätta kött eller fisk.[/COLOR][/FONT][/quote]

nja, ca 98-99% av alla sojabönor som odlas går till foder för djur, och odlas enbart därför. konstigt nog så är siffrorna ganska lika över hur mycket av sojabönorna som odlas som är genmodifierade.
animaliskt protein är onödigt i kosthållning för människor.
och rent omoraliskt.
vi är inte rovdjur, utan allätande djur. och vi har ett val i vår kost. vi klarar oss hur bra som helst, och ofta bättre, på en kost utan djur.

du har kanske rätt i att inget enskilt vegetabiliskt tillskott/ersättningsprodukt akn ersätta köttprotein, men man kan äta olika sorters mat för att få i sig samma/likvärdiga saker.

kött och dessutom för lite vitaminer och fibrer för att kroppen ska må bra. och för mycket proteiner.

kolla gärna in http://themeatrix.com/
#23 - 10 juli 2006 15:35
[quote=bena]bland annat.[/quote]

Då har jag missat något totalt...

Jag har jobbat i 3 olika ladugårdar, mjölk gårdar men även dom föder upp kött djur, och ALDRIG har då jag gett några sojabönor inte... hö, havre, ansilage med myrsyra,kraft, mellass och massa grönt gräs i stora hagar där man går vilse....

Vanliga bönder tar väldigt väl hand om sina djur e vad jag fått erfara och då har jag jobbat i på av södermanlands största mjölkgårdar. En bonde som jag jobbade hos tom borstade sina kor VARJE dag.
#24 - 10 juli 2006 15:51
tyvärr så börjar det bli mer av themeatrix.com av de gårdarna vi har i sverige oxå.
måhända att sojabönor inte använda i sverige, men det används i produktion av kött i världen.
men som jag ser det är det en direkt omoralisk handling att mörda en individ, enbart för att man tycket om smaken av kött.
kan verka långsökt för en del, men om det är ok att mörda en individ för att tillfredställa ett sinne (smak), är det då ok att våldta för att man tycker att sex är skönt?
ok, långsökt som sagt, men är det ok att våldta ett djur? eller mörda för att man tycker att det är kul?
#25 - 10 juli 2006 16:47
Vi människor har i alla tider ätit en balanserad kost av kött, grönsaker, rotfrukter osv...jag tror inte att människor på stenåldern såg det som en omoralisk handling att döda ett djur för att själv överleva? Idag är väl läget ett annat, vi behöver inte köttet för att överleva, och faktum är att många mår bättre av en vegetarisk kost, men vill man äta kött får man väl göra det? Dessutom tar man ju ingen skada av det (i lagom form vill säga). Men angående om vegetarianer ska ha husdjur, javisst ska dom ha det! Men är det rätt av en vegetarian att ge sitt husdjur vegetarisk kost? Är inte katt-, och hund-djur av naturen köttätare? Har man som vegetarian rätt att sätta sig över en annan individ och bestämma vad den ska äta och inte?
Bara undrar? No affense!

Köttätare eller inte! Alla är lika värda! :)

MVH: Scalara
#26 - 10 juli 2006 17:13
jag är vegetarian och ger mina husdjur kött! dvs mina firrar får räkor :) mina fåglar föredrar grönsaker framför kött :P

edit: den svenska djurhållningen är väl bra om man jämför med hur många djur utomlands hålls. För några månader var det på tapeten att hemköp (om jag minns rätt) kör hit djur från lååångt härifrån som slaktas här för att sedan säljas som svenskt kött. Då tycker jag hellre priset ska höjas något på svenskt kött för att djuren ska slippa de där hemska transporterna emellan länderna.
#27 - 10 juli 2006 18:01
[quote=bena]
animaliskt protein är onödigt i kosthållning för människor.

du har kanske rätt i att inget enskilt vegetabiliskt tillskott/ersättningsprodukt akn ersätta köttprotein, men man kan äta olika sorters mat för att få i sig samma/likvärdiga saker.
och rent omoraliskt.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Det där är en värdering du har och inte baserad på näringslära eller biokemi! Om du tar vitamin K så innehåller de flesta vegetabilier såpass lite av detta att de inte kan kallas vitamin K-källor, visserligen är värdet högre i de gröna grönsakerna (som broccoli, brysselkål, spenat) men inte tillnärmelsevis så höga som i animaliska produkter, innehållet är också beroende på måltidens fettinnehåll. Kött innehåller fett som gör att vitaminet lättare kan tas upp och användas. Så är det bara! Rena fakta! Vitamin K är verksamt i kroppen vid t ex blodets koagulering. Men brist är i och för sig ovanlig. [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ett annat vitamin som många veganer måste äta i tablettform är vitamin B12. B12 behövs för cellernas ämnesomsättning och har stor funktion för nervsystemet. Detta vitamin återfinner du inte i vegetarisk mat överhuvudtaget. Rena fakta! [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Rent energimässigt så kan man inte klara sig på vegetarisk mat allena. Eftersom vi är omnivora varelser så behöver vi en blandad mat med alla näringsämnen i balans. Kött och fisk innehåller essentiella (=livsnödvändiga) aminosyror som du inte kan återskapa eller finna i växtriket. Fakta![/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Problemet med människor idag är att de tappat allt vad balans och näringslära heter. Allt finns tillgängligt idag, när du vill och var du vill! Å människan, om den får välja, väljer protein och fett för det är detta som mättar bäst och som oftast smakar bäst också. Det valet gör man nog omedvetet för preferensen ligger nedärvd i våra gener sedan stenåldern. Många skulle behöva ta en näringslärakurs för att lära sig hur en portion för en person faktiskt ser ut. Intaget av fett och protein är alldeles för högt i i-länderna idag.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ojoj... nu hamnade vi långt bort från ämnet igen... men ämnet berör mig även om jag inte alltid lever som jag lär... Intressant att diskutera tycker jag för i mitt yrke så har jag ofta en informativ roll där jag får tala om HUR man skall äta som t ex vegan och jag måste säga att jag blir mörkrädd när jag inser hur låg kunskapsnivå många av dessa personer faktiskt har. Alldeles för låg för att fatta sådana här, i mitt tycke, livsavgörande beslut.[/COLOR][/FONT]
#28 - 10 juli 2006 20:45
Alltså rött kött är inte speciellt nyttigt för människor.
Vitt kött å fisk är mycket bättre.

Kolla bara på tv programmet "du är vad du äter"
Där får dom alltid sluta med rött kött å istället äta quorn och fisk och kyckling.

Om människor kunde börja äta lite mera grönsaker och nötter och så som man gjorde långt tillbaka så skulle alla må lite bättre.
#29 - 10 juli 2006 20:55
jag älskar grönsaker =) och det har mina barn tagit efter som tur är, kan inte ställa fram det på bordet för då glöms övriga maten bort =)
Bilagor:
#30 - 10 juli 2006 21:32
[quote=Josefine]Alltså rött kött är inte speciellt nyttigt för människor.
Vitt kött å fisk är mycket bättre. [/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Tala gärna om för mig vad det är som gör att det röda köttet är onyttigareför det har jag nog missat under mina studier på universitetet. Jag har läst samma organiska kemi, samma biokemi och samma näringslära som dietisterna så jag känner mig rätt säker på min sak när jag säger att det där är osanning![/COLOR][/FONT]
[quote=Josefine]
Kolla bara på tv programmet "du är vad du äter"
Där får dom alltid sluta med rött kött å istället äta quorn och fisk och kyckling.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Du får ursäkta mig men en människa som kastar ut mikrovågsugnar från höghusbalkonger och skrapar ihop junkfood till hela berg bara för att vinna tittarsiffror saknar trovärdighet i mina ögon.[/COLOR][/FONT]

[quote=Josefine]Om människor kunde börja äta lite mera grönsaker och nötter och så som man gjorde långt tillbaka så skulle alla må lite bättre.[/quote] [FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Det är ju just det jag menar. Tallriksmodellen, den borde alla människor äta efter![/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Litet tillägg... vitamin D glömde jag ju nämna, som vegan är det superviktigt att man tillför detta på annat sätt eftersom den naturligt bara finns i mejeriprodukter oftast. Och utan vitamin kan kroppen bla inte plocka upp kalcium till skelettet...[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Kolla gärna igenom[/COLOR][/FONT] livsmedelsverkets [FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]hemsida, där finns en himla massa MATNYTTIGA tips ;).[/COLOR][/FONT]
#31 - 10 juli 2006 21:38
Jahaja.. jag trodde att man hade kommigt fram till att det inte var nå bra för hjärtat, typ kolesterol eller nått.. å alltså du är vad du äter tycker jag är bra. man blir ju faktiskt peppead att äta nyttigare själv.

å hon har ju inga dumma förslag tycker jag på vad dom ska äta...
sen om hon kastar microvågsungnar är ju en sak.. :D

ja men nu är ju inte jag vegan men endå bra sida .. :)
#32 - 10 juli 2006 21:47
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag har ofta diskuterat rena osanningar som förekommit i det programmet med kollegor, så när man är så ruggigt inläst på mat som jag är så får man rysningar över vissa saker hon säger.... Å skygglappar för ögon och öron, därför låter jag gärna bli...[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Det kan nog ligga nåt i det där med rött kött för jag har hört det förut men samtidigt så är det så mycket "flugor", knäppa matidéer och modedieter på gång hela tiden så även där har jag skygglappar och vill inte höra mer. :p[/COLOR][/FONT]
#33 - 10 juli 2006 21:52
Haha.. jo jag ser ju inte alla fel hon säger men hon snackar nog mycket skit..
Hon lät ju vissa gå på behandlingar när dom stog med en digeridoo å lät på deras kroppar, för att matsmältningen skulle komma igår fortare så.. emn men alla blir ju salig på sin tro..

Men jo vist är det trender hela tiden.. man ska ju tänka vettigt så går det mesta bra av sig självt.. :)
#34 - 10 juli 2006 21:58
ang kolestrol så har min kusin på tok för hög kolestrolhalt, han idrottar på elit nivå, äter nästintill inget kött... Men det har vi i släkten någe fel som e ärftligt... jag har sluppit de iaf...tur =)
#35 - 10 juli 2006 21:59
[quote=Josefine]
man ska ju tänka vettigt så går det mesta bra av sig självt.. :)[/quote] [FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ja, det gäller ju att inte tappa sitt sunda förnuft. [/COLOR][COLOR=darkorchid][COLOR=darkorchid]S[/COLOR]å därför tror jag att jag sätter mig i soffan och sveper mitt colaglas med mina grillchips just nu...:p Det goda här i livet :rolleyes:.[/COLOR][/FONT]
#36 - 10 juli 2006 22:06
sitter oxå med cola...gäspar och funderar på hur kudden känns... ska va ännu nyttigare, röka och borsta tänderna sen sussa tror jag =)

I morgon har jag lovat min son spenat... nyttigt, han har tittat på karl-alfred =)...fast han ville ha bacon till =). Han undrade varför Bella (vänninans 16åriga dotter) va vegetarian, och frågade om hon inte ville äta bacon längre för att hon kanske tror hon blir tjock =)...ha ha. Hon blev det pga att kompisen/flickvännen e det får se hur länge det håller, hon har ju iaf börjat rida lite smått igen.
#37 - 10 juli 2006 23:13
[quote=bena]animaliskt protein är onödigt i kosthållning för människor.[/quote]

om det nu är onödigt kan du då förklara varför jag till dags dato haft 4 läkare som sagt att jag absolut aldrig ska bli vegetarian ??? som hade förbjudit mej om dom hade haft makt till de.
#38 - 11 juli 2006 05:47
[quote=Scalara]Är inte katt-, och hund-djur av naturen köttätare?
MVH: Scalara[/quote]

hundars metabolism påmonner om människans i den grad att de klarar sig på en vegetariskt kost (om den är välbalanserad).
#39 - 11 juli 2006 05:50
[quote=Raven]om det nu är onödigt kan du då förklara varför jag till dags dato haft 4 läkare som sagt att jag absolut aldrig ska bli vegetarian ??? som hade förbjudit mej om dom hade haft makt till de.[/quote]

av vilket skäl vill de förbjuda dig?
jag har träffat många dietister, och en del menar på att man MÅSTE äta kött, medans andra menar på att man absolut inte bör äta kött. kan det vara så att du träffat på 4 st ignoranta läkare, eller har du en diagnos som gör att du inte bör vara vego?
#40 - 11 juli 2006 05:53
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Det där är en värdering du har och inte baserad på näringslära eller biokemi! Om du tar vitamin K så innehåller de flesta vegetabilier såpass lite av detta att de inte kan kallas vitamin K-källor, visserligen är värdet högre i de gröna grönsakerna (som broccoli, brysselkål, spenat) men inte tillnärmelsevis så höga som i animaliska produkter, innehållet är också beroende på måltidens fettinnehåll. Kött innehåller fett som gör att vitaminet lättare kan tas upp och användas. Så är det bara! Rena fakta! Vitamin K är verksamt i kroppen vid t ex blodets koagulering. Men brist är i och för sig ovanlig. [/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ett annat vitamin som många veganer måste äta i tablettform är vitamin B12. B12 behövs för cellernas ämnesomsättning och har stor funktion för nervsystemet. Detta vitamin återfinner du inte i vegetarisk mat överhuvudtaget. Rena fakta! [/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Rent energimässigt så kan man inte klara sig på vegetarisk mat allena. Eftersom vi är omnivora varelser så behöver vi en blandad mat med alla näringsämnen i balans. Kött och fisk innehåller essentiella (=livsnödvändiga) aminosyror som du inte kan återskapa eller finna i växtriket. Fakta![/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Problemet med människor idag är att de tappat allt vad balans och näringslära heter. Allt finns tillgängligt idag, när du vill och var du vill! Å människan, om den får välja, väljer protein och fett för det är detta som mättar bäst och som oftast smakar bäst också. Det valet gör man nog omedvetet för preferensen ligger nedärvd i våra gener sedan stenåldern. Många skulle behöva ta en näringslärakurs för att lära sig hur en portion för en person faktiskt ser ut. Intaget av fett och protein är alldeles för högt i i-länderna idag.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ojoj... nu hamnade vi långt bort från ämnet igen... men ämnet berör mig även om jag inte alltid lever som jag lär... Intressant att diskutera tycker jag för i mitt yrke så har jag ofta en informativ roll där jag får tala om HUR man skall äta som t ex vegan och jag måste säga att jag blir mörkrädd när jag inser hur låg kunskapsnivå många av dessa personer faktiskt har. Alldeles för låg för att fatta sådana här, i mitt tycke, livsavgörande beslut.[/COLOR][/FONT][/quote]

Näringslära

Har man, som vegan, svårare än en blandkostare att få i sig alla livsviktiga näringsämnen? Svaret på den frågan torde vara nej. Precis som i fallet med alla andra ’dieter’ så krävs viss kunskap om födoämnenas sammansättning för att vara säker på att man, genom maten, tillgodoser kroppens behov. En vegan kan leva på chips och läsk och chokladkakor, precis som en blandkostare kanske lever på endast kebab och pommes frites. Men det är ingen bra idé.

Här följer lite information om alla viktiga ämnen som finns i maten och som man bör få i sig varje dag för att hålla sig frisk och kry. Notera att detta gäller färdigväxta personer! En multivitamin om dagen anpassad för vegetarisk kost uppmuntras också, bara för att vara på den säkra sidan.

Protein
Protein är en sammansättning av aminosyror som är livsviktiga för kroppen. Människokroppen behöver 20 aminosyror varav 8 måste tillgodoses utifrån (essentiella), det vill säga genom föda. Resten tillverkar kroppen själv. Det finns ett vegetariskt livsmedel som innehåller så kallat fullvärdigt protein (det vill säga, består av alla essentiella aminosyrorna) och det är sojaprotein. Andra former av vegetariska protein innehåller flera av syrorna, men inte alla. Man kan dock kombinera olika sorters födoämnen för att få i sig fullvärdigt protein utan att ta soja. Förut brukade man säga att man skulle kombinera maten vid varje måltid, men det har på senare tid visats att det räcker att man äter olika kombinationer i veckan. Alltså, vanliga kombinationer för att få i sig alla aminosyrorna har varit till exempel ris och bönor (Sydamerika) och bröd och linser (Indien).

Veganlivsmedel som innehåller protein: sojabönor, tofu, hydrolisserat sojaprotein (sojagranulat), sojamjölk, olika sorters bönor (t.ex. bruna, vita, svarta, röda, samt borlottibönor, mungbönor, elefantbönor, black-eyebönor,), linser, kikärtor och nötter.

Kolhydrater
Kolhydrater är det som brukar ligga längst ner i en matpyramid, själva basen. Sådant ska man äta för att hålla sig mätt länge och det finns i många olika former. Man kan äta komplexa kolhydrater och enkla kolhydrater. Nyttigast är de komplexa, som tar längre tid att smälta och håller en mätt längre och oftast har ett högre näringsinnehåll än enkla kolhydrater.
Vanligt vitt strösocker, till exempel, består av 99% kolhydrater och tillför inte kroppen några spårämnen, utan bara snabb energi som går direkt ut i blodet och ger en tillfällig ’kick’ som sedan ebbar ut relativt fort. Mörkt bröd, däremot, är mycket mer näringsrikt och tar lång tid för kroppen att ta hand om, så det håller blodsockernivån på en jämn nivå. Man måste äta kolhydrater för att orka med dagen och få en stabil energinivå.

Vegetabiliska kolhydratskällor: bl.a. bröd, spaghetti, makaroner, fullkornspasta, müsli, cornflakes (dessutom grönsaker och frukt).

Fett
Fett i lagom mängd är nödvändigt för det innehåller fettsyror som är bra för kroppen, speciellt hjärnan. Det finns olika sorters fett; mättade, omättade och fleromättade. Mättade fetter är sämst för kroppen, det är de som kan orsaka åderförkalkning och andra hjärt-kärlsjukdomar. Dessa finns i animaliska livsmedel såsom ister, smör och ost. Omättade och fleromättade fettsyror finner man i vegetabiliskt fett.
Det bästa att använda ur näringssynpunkt är oljor och av dem är kallpressad olivolja och rapsolja bra alternativ. För att få i sig Omega3, som är en fettsyra som gagnar hjärnan och hjärtat, kan det vara en god idé att varje dag inta en tesked kallpressad linfröolja (finns i hälsokostaffärer) som innehåller detta ämne. Man kan svälja oljan som den är eller blanda i dressing, dock inte hetta upp den eller försöka steka i den, det fungerar inte, och är dyrt! Vegetabiliskt fett kan man även hitta i nötter, sojabönor, vegetabiliskt margarin (fast/flytande).

B12
De säkraste källorna för B12 finns bara i animalisk mat som till exempel kött och ägg. Detta vitamin finns bara i en viss form i vegetabilisk föda, och trots att det har forskats på detta område, har det ännu inte kunnat fastställas om människor kan tillgodogöra sig vitaminet från vegetabilier. De vegetariska produkter som innehåller B12 är så kallad B-jäst (från hälsokostaffären), sjögräs, och alger (som till exempel spirulina).
B12 är ett mycket viktigt vitamin, dels för nervsystemet, men även vid bildning av röda blodceller. Därför är det, för att vara på den säkra sidan, allra bäst om man äter B12-vitamintabletter. Det finns även sojamjölk som är berikad med B12. Vissa människor har svårt att ta upp vitaminet i kroppen, så även köttätare och lakto-ovo-vegetarianer kan få brist. Man bör ta blodprover kanske 1 gång om året för att försäkra sig om att man inte har brist.

D-vitamin
D-vitamin finns naturligt bara i animalier, men man kan köpa veganmat som är berikad med det, såsom sojamjölk och margarin. Ett annat sätt att få i sig det, är att vistas utomhus! När solen skiner så bildas vitaminet i huden, och man kan lagra D-vitamin i kroppen, så man kan ’samla på sig’ det under sommarhalvåret.

Frukt och grönt
Det rekommenderade dagsintaget för frukt och grönt är 5 om dagen. Det vill säga till exempel en medelstor morot, ett äpple, en banan, en tomat och ett knippe salladsblad. Man bör variera de grönsaker man äter för att komma åt olika slags vitaminer och spårämnen som är fördelade mellan grönsaker och frukter som finns. Generellt kan man säga att man kan äta hur mycket grönsaker och frukt man vill, de är nyttiga och ger bra med fibrer.

källa http://www.vegan.nu/
#41 - 11 juli 2006 06:43
måhända att sojabönor inte använda i sverige, men det används i produktion av kött i världen.

Sojaprotein är en direkt olämplig föda för kor, eftersom de av naturen är rena gräsätare. Sålunda ger man inte kor soja, varken i Sverige eller andra länder.

Jag tycker att du skall besöka en Svensk gård med uppfödning av kor för köttproduktion innan du utalar dig om meatrix osv.

Svinuppfödning är en annan sak, det är det som meatrix handlar om och det är där man matar med sojaprotein. Detta gör vi för att marknaden vill ha billigt svinkött.

Lika bra att du får argumenten rätt innan du rasar in i debatten. Dina argument är byggda på känslor inte fakta, det visar du om och om igen.
MVH
Magnus
#42 - 11 juli 2006 13:27
jag har varit på svenska gårdar. och tyvärr så är det så att de 'bra' gårdarna blir mindre och mindre, och de dåliga blir fler.
om jag inte har fel för mig så har man använt animaliska produkter till att mata kor med. inte bara utomlands, utan änen i sverige.
BSE startade när man gav kor malda/döda kor i sin kost. fiskprotein används oxå. så att sojabönor skulle användas är väl inget konstigt?

letat som fan på nätet efter en innehållsförteckning på kraftfoder för kor, men inte hittat någon.

en mjölkko på riktigt bra bete utan kraftfoder kan mjölka högst 15-20 liter per dag. men med hjälp av avel och kraftfoder (spannmål, soja, ärtor osv), producerar dagens mjölkkor 25-50 liter per dag, under den tiden hon mjölkar per år, dvs 8-10 månader efter kalvningen. juvret kan väga upp till 50kg. under de första veckorna som kossan mjölkar är mjölkproduktionen så hög att hon gör av med mer energi än hon kan äta. hon kan av energibristen drabbas av sjukdomen acetonerni (ämnesomsättningssjukdom som leder till undernäring).
kons ämnesomsättning är alltså mycket anstränd pga de stora mängder hon tvingas producera. i takt med att mjölkproduktiuonen ökar, stiger också hennes känslighet för sjukdomar.

så var snäll och säg inte att jag baserar min fakta på känslor...
men folk generellt verkar tro på myten om 'den lyckliga kon'.

http://www.meatinfo.org/djur/koriindustrin.asp
#43 - 11 juli 2006 14:36
så var snäll och säg inte att jag baserar min fakta på känslor...

men folk generellt verkar tro på myten om 'den lyckliga kon'.

Jag har aldrig sagt att du baserar fakta på känslor. Däremot har jag sagt att du baserar dina åsikter på länslor och det står jag fast vid, jag tror också att de flesta som läser detta ser det väldigt tydligt.

Har du någonsin diskuterat Svensk djurhållning med en köttbonde? Eller en veterinär?

Själv tycker jag att kor och grisar är trevliga djur som absolut skall finnas kvar. Men, kor och grisars existens beror helt och hållet på produktion. Utan produktion skulle djuren dö ut. Så jag står på djurens sida, jag väljer livet framför döden. För det är verkligen inte så att man dödar djur för att jag skall få mat, tvärtom, man föder upp djur för att jag skall få mat.

Vidare så tror jag inte på ulandsbistånd som lösningen på svälten i världen. Att vi slutar att äta det som vi producerar själv inom landet kommer knappast att hjälpa svältande länder med sina problem. En större faktor för en ojämn fördelning är jordbrukssubventioner som Kjell nämner, de slår oftast väldigt hårt på fattiga länder och omöjliggör produktion av andra grödor än de som enbart kan växa just där, tex kaffe, the, kokain, maruiana, sojabönor, oljepalmer osv. Det är vi i väst som tvingar andra länder att odla dessa värdelösa grödor för att det är det enda som går att odla lönsamt där, bara för att vi vill "skydda vår inhemska produktion" och dumpar överskottet på andra marknader. Detta är ett avsevärt större problem än att jag tar mig en svenskuppfödd oxfilé på fredagskvällen, till det dricker jag något gott importerat vin helt utan dåligt samvete.
MVH
Magnus
#44 - 11 juli 2006 18:18
ska jag var ärlig så känner jag väldigt lite för djuren, men väldigt mycket för människor.
och det är därför jag är vego.

jag tror inte heller på bistånd till utlandet, jag tror på en omfördelning av resurser (14% av världens befolking använder 90% av tillgångarna) och en skuldavskrivning.
t ex så bränner man 'överflödig' soja, vete etc för att hålla priser uppe.
#45 - 11 juli 2006 18:58
Vad är skillnaden på bistånd och "en omfördelning av resurserna"?

Att bränna upp överproduktionen är en bättre lösning än att dumpa den på andra marknader. Problemet är att vi har överproduktion överhuvud taget. Och det beror på subventioner inom jordbruket.
MVH
Magnus
#46 - 11 juli 2006 20:25
bistånd är att vi skänker pengar/varor/resurser, omfördelning innebär att allt som odlas etc går ut jämnt i världen. t ex så odlar många fattiga länder produkter som de själva inte behöver, och säljer billigt till rika länder (de säljer billigt under tvång som du säkert känner till).

vi har ingen överproduktion som jag ser det. i dagens värld så har vi tillgångar som räcker till ca 20miljarder människor, och ändå svälter folk. kan knappast vara en överproduktion. det det handlar om är att man vill tjäna så mycket pengar som möjligt på så kort tid som möjligt.
går man över på en vegankost skulle resurserna räcka till ca 400miljarder människor. på en laktoovovegokost skulle resurserna räcka till ca 200miljarder.
#47 - 11 juli 2006 20:34
Nu är vi lite offtopic, men Kjell får väl stoppa om han tycker att det går för långt.

bistånd är att vi skänker pengar/varor/resurser, omfördelning innebär att allt som odlas etc går ut jämnt i världen. t ex så odlar många fattiga länder produkter som de själva inte behöver, och säljer billigt till rika länder (de säljer billigt under tvång som du säkert känner till).

Är det inte bistånd att sälja produkter till ett pris som ligger under marknadsvärdet?

Vem är den allsmäktiga kraft som skall fördela så att alla får lika.

Det finns i världen tre olika starkt rotade åsikter om fördelningen. Den går att applicera på inre och yttre marknader samt även globalt
1: alla får lika
2: fördelning efter rang, utbildning eller kunskap
3: fördelning efter prestation.

Emperi har visat att alla får lika spåret ger en totalt sett mindre välstånd, mycket mindre eftersom incitamentet till arbete helt försvinner.

Tvången du talar om känner jag inte till så du får gärna förklara dig.

vi har ingen överproduktion som jag ser det. i dagens värld så har vi tillgångar som räcker till ca 20miljarder människor

Vi är val...låt se, 6 miljarder mäniskor på denna jorden. Hur menar du då att produktion för 20 miljarder mäniskor inte är överproduktion?

Sen menar jag inte hela världsproduktionen, utan den överproduktion som sker främst i europa och usa som många gånger totalt förstör möjligheten för fattiga länder att konkurera på våra marknader. Sen kommer den europeiska protektionismen in också. Det enda som behövs för välstånd, nämligen produktion och export omöjliggörs för fattiga länder.

Att hjälpa mäniskor som har det svårt med allmosor förvärrar bara problemet.
MVH
Magnus
#48 - 11 juli 2006 20:45
[quote=Tropfrog]Är det inte bistånd att sälja produkter till ett pris som ligger under marknadsvärdet?

[COLOR=red]marknadsvärdet hålls uppe genom att bränna upp 'överflödig' mat. om man inte bränner upp det utan slänger ut det på marknaden så sjunker priset och fler har råd att köpa det.[/COLOR]

Tvången du talar om känner jag inte till så du får gärna förklara dig.

[COLOR=red]de flesta fattiga länder är fattiga bland annat pga skulder till rika länder, trotts att de ofta har stora tillgångar. många fattiga länder i afrika har t ex tillgång till diamantgruvor, men de kan inte ta del av profiten själva.[/COLOR]
[COLOR=#ff0000]t ex usa tvingar länder att odla produkter de behöver mot att de håller räntorna på deras skulder nere.[/COLOR]

Vi är val...låt se, 6 miljarder mäniskor på denna jorden. Hur menar du då att produktion för 20 miljarder mäniskor inte är överproduktion?

[COLOR=red]för att rika länder använder mer än vad de behöver.[/COLOR]
[COLOR=#ff0000]som jag sagt tidigare, 14% av världens befolkning använder 90% av dess tillgångar.[/COLOR]

Sen menar jag inte hela världsproduktionen, utan den överproduktion som sker främst i europa och usa som många gånger totalt förstör möjligheten för fattiga länder att producera själva, och exportera. Det enda som behövs för välstånd, nämligen produktion och export omöjliggörs för fattiga länder.

[COLOR=red]håller jag med om.[/COLOR]

Att hjälpa mäniskor som har det svårt med allmosor förvärrar bara problemet.

[COLOR=red]håller jag oxå med om. men en lösning på det problemet vore att avskriva skulderna som fattiga länder har och låta dem bestämma över sin egen produktion, och att de får tillgång till sina egna naturresurser.[/COLOR]
[COLOR=#ff0000]de flesta av dessa skulder uppstod under koloniseringstiden, vilket innebär att skulden inte ska ligga på själva landet som var ockuperat av t ex spanien, frankrike, england, portugal etc, utan skulden bör ligga på länderna som såg till att skulden uppstod.[/COLOR]
[COLOR=#ff0000][/COLOR]
MVH
Magnus
[/quote]

[COLOR=red]mvh bena[/COLOR]
[COLOR=#ff0000][/COLOR]
[COLOR=#ff0000]lätt att vi har flytit ut från orginalfrågan om husdjur ;)[/COLOR]
#49 - 11 juli 2006 21:26
[quote=bena]vi har ingen överproduktion som jag ser det. i dagens värld så har vi tillgångar som räcker till ca 20miljarder människor, och ändå svälter folk. kan knappast vara en överproduktion. det det handlar om är att man vill tjäna så mycket pengar som möjligt på så kort tid som möjligt.
går man över på en vegankost skulle resurserna räcka till ca 400miljarder människor. på en laktoovovegokost skulle resurserna räcka till ca 200miljarder.[/quote]

och vad baserar du dom siffrorna på ?
efter vad jag läst kan jorden försörja 5.5-8 miljader människor effektivt.
och nej har inte läst det i aftonbladet utan i faktatidningar bl.a illustrerad vetenskap.

[quote=bena]av vilket skäl vill de förbjuda dig?
jag har träffat många dietister, och en del menar på att man MÅSTE äta kött, medans andra menar på att man absolut inte bör äta kött. kan det vara så att du träffat på 4 st ignoranta läkare, eller har du en diagnos som gör att du inte bör vara vego?[/quote]
3 läkare anser att jag lider av b12 brist vilket jag i dagsläget inte gör eftersom jag äter kött.
skulle jag inte få i mej b12 genom kött måste jag köpa tabletter och dom kostar en bra bit över 150kr per månad och det finns inte en chans i h****e at ja frivilligt betalar dom summorna det är tal om inklusive alla dom andra problem det medför.

1 läkare med mat och näringslära som specialitet utan kännedom avmin bakgrund ansåg det bästa va en väl sammansatt måltid med bl.a kött.
har även pratat med 2 dietister som inte heller ansåg det va lämpligt att bli vegetarian.
#50 - 11 juli 2006 22:00
[quote=Raven]och vad baserar du dom siffrorna på ?
efter vad jag läst kan jorden försörja 5.5-8 miljader människor effektivt.
och nej har inte läst det i aftonbladet utan i faktatidningar bl.a illustrerad vetenskap.

[COLOR=red]nej man vad bra. då innebär det ju att det definitivt är dags för folk att gå över till vegokost. mina siffror fick jag tag på under perioden då jag höll en vegankost (1998-2003), så de kan vara gamla eller helt enkelt inte stämma. har letat på nätet efter konkret fakta, men hittar ingen. så skicka gärna en länk eller en foto-kopia på artikeln.

edit:
hittade http://www.vegan.nu/veganism//enviroment.php[/COLOR]
[COLOR=#ff0000][/COLOR]

3 läkare anser att jag lider av b12 brist vilket jag i dagsläget inte gör eftersom jag äter kött.
skulle jag inte få i mej b12 genom kött måste jag köpa tabletter och dom kostar en bra bit över 150kr per månad och det finns inte en chans i h****e at ja frivilligt betalar dom summorna det är tal om inklusive alla dom andra problem det medför.

[COLOR=red]B12
De säkraste källorna för B12 finns bara i animalisk mat som till exempel kött och ägg. Detta vitamin finns bara i en viss form i vegetabilisk föda, och trots att det har forskats på detta område, har det ännu inte kunnat fastställas om människor kan tillgodogöra sig vitaminet från vegetabilier. De vegetariska produkter som innehåller B12 är så kallad B-jäst (från hälsokostaffären), sjögräs, och alger (som till exempel spirulina).
B12 är ett mycket viktigt vitamin, dels för nervsystemet, men även vid bildning av röda blodceller. Därför är det, för att vara på den säkra sidan, allra bäst om man äter B12-vitamintabletter. Det finns även sojamjölk som är berikad med B12. Vissa människor har svårt att ta upp vitaminet i kroppen, så även köttätare och lakto-ovo-vegetarianer kan få brist. Man bör ta blodprover kanske 1 gång om året för att försäkra sig om att man inte har brist.[/COLOR]
[COLOR=#ff0000][/COLOR]
[COLOR=#ff0000]b12 har alltid varit ett problem inom vegokosten, men sojabönor, ägg och mjölk produkter innehåller b12.[/COLOR]

1 läkare med mat och näringslära som specialitet utan kännedom avmin bakgrund ansåg det bästa va en väl sammansatt måltid med bl.a kött.
har även pratat med 2 dietister som inte heller ansåg det va lämpligt att bli vegetarian.

[COLOR=red]jag har träffat åtskilliga dietiser och de säger emot varandra titt som tätt.[/COLOR]
[COLOR=#ff0000]en vi träffade menade på att man kan bara ta upp järn i kroppen om man äter 'blodmat' (blodkorv, blodpudding etc).[/COLOR]
[COLOR=#ff0000]jag har träffat dietister som anser att det bästa är en vegokosthållnig.[/COLOR]
[COLOR=#ff0000]so there you go, dietister använder sig av olika forskning och skolor.[/COLOR]

[/quote]

bena
Bilagor:
#51 - 11 juli 2006 22:39
[quote=bena]bena[/quote]
och var nånstans i dne länken står det att det finns resurser för 20miljader människor idag och 400miljarder för vegankost ???

soja ägg och mjölkprodukter är inget jag äter eller kan tänka mej att äta så kött är enda acceptabla vägen för b12 för min del.[COLOR=#ff0000][/COLOR]
#52 - 12 juli 2006 09:55
Kraftfoder är koncentrerat foder till framför allt nötkreatur och får, för att komplettera grovfodret (hö, ensilage mm). Det utgörs vanligen av spannmål, rapskaka, soja (sockerkulör) mm, men även biprodukter från livsmedelsindustrin såsom melass, drav och vassle. Till bland annat svin och fjäderfä används endast kraftfoder varför man i dessa sammanhang inte talar om kraftfoder utan bara om foder.
#53 - 12 juli 2006 09:55
marknadsvärdet hålls uppe genom att bränna upp 'överflödig' mat. om man inte bränner upp det utan slänger ut det på marknaden så sjunker priset och fler har råd att köpa det.

Bränner gör man för att marknadsvärder har blivit för lågt pga alltför generösa subventioner till jordbruket. Subventionerna betalar vi via våra skattemedel. Om vi skulle sälja det till de marknadsvärden som uppstår pga subventioneringarna så är det ju bistånd som leder till att inhemsk produktion kolapsar. Att bränna det är en klart bättre lösning än att dumpa det på andra marknader, både för oss och för de andra. Dock så är den bästa lösningenn att ta bort alla subventioner, så slipper man problemet.

de flesta fattiga länder är fattiga bland annat pga skulder till rika länder, trotts att de ofta har stora tillgångar. många fattiga länder i afrika har t ex tillgång till diamantgruvor, men de kan inte ta del av profiten själva.

t ex usa tvingar länder att odla produkter de behöver mot att de håller räntorna på deras skulder nere.

Ja, jag har lån på min lägenhet. På den betalar jag ränta varje månad. För att ha råd att betala denna ränta så tvingas jag att gå till jobbet. Även om jag trivs på mitt jobb så är det inte roligt varje dag. Pga framgångsrika förhandlingar har jag dock lyckats få rabatterad ränta, men det krävde vissa eftergifter.

Det vi måste komma ihåg är att min arbetsgivare och min bank INTE är i maskopi med varandra. Detsamma gäller för förhållandet mellan rika och fattiga länder. Jag vill gärna se trovärdiga källor för vad du påstår, jag tror inte på vad du säger. USA lånar inte ut pengar till andra länder, USA handlar inte heller med andra länder. Det är olika aktörer inom landet som lånar ut/handlar med andra aktörer i andra länder. Om de har fått ett avtal som bägge parterna är nöjda med vem är då du eller jag att säga att det är felaktigt och orättvist?

för att rika länder använder mer än vad de behöver.

som jag sagt tidigare, 14% av världens befolkning använder 90% av dess tillgångar.

Jag vet inte om siffrorna stämmer, men tänker komentera det ialafall. Om jag tjänar pengar genom att göra ett bra jobb så får jag mer pengar i plånboken. Om jag har mer pengar i plånboken så kan jag välja att äta en extra köttbit, köpa en häftig bil eller kanske arbeta mindre. Oavsett vad jag väljer att göra för de pengarna som jag tjänat så är det min ensak och inte din. Den stackars svältande pojken i afrika kommer definitivt inte att varken bli mättare eller hungrigare för att jag väljer det ena eller det andra. Även om jag åtnjuter frukterna av en snedvriden jordbrukspolitik så kan jag inte påverka det när jag väljer att göra av med mina intjänade pengar. Det viktiga är produktiviteten, om jag höjer välfärden genom mina insatser så är det bra inte bara för mig utan för landet och även på det globala planet.

håller jag oxå med om. men en lösning på det problemet vore att avskriva skulderna som fattiga länder har och låta dem bestämma över sin egen produktion, och att de får tillgång till sina egna naturresurser.

Jag anser att min bank borde avskriva mina skulder så att jag slipper att gå till jobbet. Då skulle jag ha större möjlighet att fritt disponera mina egna resurser.

Man måste komma ihåg att det inte är länder som lånar ut pengar utan aktörer inom landet. Både usa och sverige har stora utlandsskulder. Att skriva av skulder bara för att motparten skall åtnjuta frukterna av den är INTE en bra lösning. Däremot så finns det säkert många låneinstitut som skulle få in mer pengar om de gav vissa eftergifter i betalningsplanerna. Om en delvis avskrivning skulle leda till att de fick in en större andel av sina utlånade pengar så är det en mycket bra lösning för bägge parterna. Att skriva av skulderna rätt av utan att låta låntagaren ta ansvar för sina val ÄR bistånd och därmed negativt. Sen är det inte helt lätt att genomföra i praktiken, de som lånar ut pengar gör det för att de tjänar pengar på det. Att skriva av skulder gör att de riskerar konkurs. Låneinstitut är viktigt för ett lands framgång, det ger möjlighet till produktion där medel annars saknats.

de flesta av dessa skulder uppstod under koloniseringstiden, vilket innebär att skulden inte ska ligga på själva landet som var ockuperat av t ex spanien, frankrike, england, portugal etc, utan skulden bör ligga på länderna som såg till att skulden uppstod.

Samtliga av de länder du räknar upp har stora utlandsskulder.
MVH
Magnus
#54 - 12 juli 2006 19:38
[quote=Raven]och var nånstans i dne länken står det att det finns resurser för 20miljader människor idag och 400miljarder för vegankost ???

[COLOR=red]det står inte där. där står om hur mycker resurser som används för oliak produktion.[/COLOR]
[COLOR=#ff0000]infon jag hade då jag läste om hur många man kan mätta på jorden, hade jag på en flyer. med källförteckning. tyvärr så hittar jag inte det nu.[/COLOR]

soja ägg och mjölkprodukter är inget jag äter eller kan tänka mej att äta så kött är enda acceptabla vägen för b12 för min del.

[COLOR=red]inte ens ost!?[/COLOR]

[/quote]

bena
#55 - 12 juli 2006 19:42
[quote=Tropfrog]Bränner gör man för att marknadsvärder har blivit för lågt pga alltför generösa subventioner till jordbruket. Subventionerna betalar vi via våra skattemedel. Om vi skulle sälja det till de marknadsvärden som uppstår pga subventioneringarna så är det ju bistånd som leder till att inhemsk produktion kolapsar. Att bränna det är en klart bättre lösning än att dumpa det på andra marknader, både för oss och för de andra. Dock så är den bästa lösningenn att ta bort alla subventioner, så slipper man problemet.

Ja, jag har lån på min lägenhet. På den betalar jag ränta varje månad. För att ha råd att betala denna ränta så tvingas jag att gå till jobbet. Även om jag trivs på mitt jobb så är det inte roligt varje dag. Pga framgångsrika förhandlingar har jag dock lyckats få rabatterad ränta, men det krävde vissa eftergifter.

Det vi måste komma ihåg är att min arbetsgivare och min bank INTE är i maskopi med varandra. Detsamma gäller för förhållandet mellan rika och fattiga länder. Jag vill gärna se trovärdiga källor för vad du påstår, jag tror inte på vad du säger. USA lånar inte ut pengar till andra länder, USA handlar inte heller med andra länder. Det är olika aktörer inom landet som lånar ut/handlar med andra aktörer i andra länder. Om de har fått ett avtal som bägge parterna är nöjda med vem är då du eller jag att säga att det är felaktigt och orättvist?

Jag vet inte om siffrorna stämmer, men tänker komentera det ialafall. Om jag tjänar pengar genom att göra ett bra jobb så får jag mer pengar i plånboken. Om jag har mer pengar i plånboken så kan jag välja att äta en extra köttbit, köpa en häftig bil eller kanske arbeta mindre. Oavsett vad jag väljer att göra för de pengarna som jag tjänat så är det min ensak och inte din. Den stackars svältande pojken i afrika kommer definitivt inte att varken bli mättare eller hungrigare för att jag väljer det ena eller det andra. Även om jag åtnjuter frukterna av en snedvriden jordbrukspolitik så kan jag inte påverka det när jag väljer att göra av med mina intjänade pengar. Det viktiga är produktiviteten, om jag höjer välfärden genom mina insatser så är det bra inte bara för mig utan för landet och även på det globala planet.

Jag anser att min bank borde avskriva mina skulder så att jag slipper att gå till jobbet. Då skulle jag ha större möjlighet att fritt disponera mina egna resurser.

Man måste komma ihåg att det inte är länder som lånar ut pengar utan aktörer inom landet. Både usa och sverige har stora utlandsskulder. Att skriva av skulder bara för att motparten skall åtnjuta frukterna av den är INTE en bra lösning. Däremot så finns det säkert många låneinstitut som skulle få in mer pengar om de gav vissa eftergifter i betalningsplanerna. Om en delvis avskrivning skulle leda till att de fick in en större andel av sina utlånade pengar så är det en mycket bra lösning för bägge parterna. Att skriva av skulderna rätt av utan att låta låntagaren ta ansvar för sina val ÄR bistånd och därmed negativt. Sen är det inte helt lätt att genomföra i praktiken, de som lånar ut pengar gör det för att de tjänar pengar på det. Att skriva av skulder gör att de riskerar konkurs. Låneinstitut är viktigt för ett lands framgång, det ger möjlighet till produktion där medel annars saknats.

Samtliga av de länder du räknar upp har stora utlandsskulder.
MVH
Magnus[/quote]

jag orkar inte. jag lägger mig i diskutionen.

mvh bena
#56 - 12 juli 2006 19:44
[QUOTE=bena]jag orkar inte. jag lägger mig i diskutionen.

mvh bena[/QUOTE]

Vad tråkigt, det har varit en mycket givande debatt. Jag har lärt mig massor.
MVH
Magnus
#57 - 12 juli 2006 19:48
tyvärr så är det så att all info jag säger har jag läst tidigare, men det är skitsvårt att hitta infon på nätet.
jag menar, hur ska man ens börja söka på google för att få reda på vilka skulder länder har, när de började uppstå, vem som lånade ut pengar respektive vem som lånade?

sen har vi nog en väldigt olika syn på världen och hur den fungerar.
#58 - 12 juli 2006 19:59
Ähh, det finns bara ett fåtal länder i världen som inte har utlandsskulder, varav i princip alla har olja som naturresurs.
MVH
Magnus
#59 - 12 juli 2006 20:49
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ost är ingen större källa för vitamin B12. Som en liten parentes bara... Jätteintressant diskussion för övrigt men way off topic :p! [/COLOR][/FONT]
#60 - 12 juli 2006 21:20
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ost är ingen större källa för vitamin B12. Som en liten parentes bara... Jätteintressant diskussion för övrigt men way off topic :p! [/COLOR][/FONT][/quote]

"I vilken mat finns vitamin B12 och folat?
Vitamin B12 tillförs kroppen nästan uteslutande via animalisk föda. Stora mängder finns i lever, njure och hjärta, mindre i kött, mjölk och ägg. Folater förekommer främst i grönsaker. OBS! Vitamin B12 och folater i födan förstörs vid långvarig uppvärmining och tillagning i mikrougn."

mums! lever, njure och hjärta!
[:-53]
#61 - 12 juli 2006 21:49
[quote=bena]"I vilken mat finns vitamin B12 och folat?
Vitamin B12 tillförs kroppen nästan uteslutande via animalisk föda. Stora mängder finns i lever, njure och hjärta, [COLOR=darkorchid]mindre i kött, mjölk och ägg[/COLOR]. Folater förekommer främst i grönsaker. OBS! Vitamin B12 och folater i födan förstörs vid långvarig uppvärmining och tillagning i mikrougn."

mums! lever, njure och hjärta!
[:-53][/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ja du kan gärna få hålla din inälvsdiet för dig själv men jag känner i alla fall att du läst din näringslära väldigt selektivt! Jag skrev att ost inte är någon större vitamin B12-källa. Har man ökat behov av vitamin B12 och folater, som t ex vid vissa ledgångssjukdomar, nervdomningar, om man är ammande eller gravid så är det knappast ost man rekommenderar som näringskälla.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Om du skall citera så ange din källa!![/COLOR][/FONT]
#62 - 13 juli 2006 07:59
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ja du kan gärna få hålla din inälvsdiet för dig själv men jag känner i alla fall att du läst din näringslära väldigt selektivt! Jag skrev att ost inte är någon större vitamin B12-källa. Har man ökat behov av vitamin B12 och folater, som t ex vid vissa ledgångssjukdomar, nervdomningar, om man är ammande eller gravid så är det knappast ost man rekommenderar som näringskälla.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Om du skall citera så ange din källa!![/COLOR][/FONT][/quote]

jag menade inte på att ost är en direkt källa, var mest förundrad över att du (eller om det var någon annan i forumet) kanske inte åt ost.

edit: det var raven som inte åt ost.

inälvsmats infon kommer från http://www.b12.brist.com/templates/Page.aspx?id=2026

kanske är selektiv med min info, men skulle jag få brist på b12 pga min kost, så lär jag inte tveka en sekund innan jag börjar äta tillskott i tablettform.
Bilagor:
#63 - 13 juli 2006 08:11
[quote=bena]jag skulle jag få brist på b12 pga min kost, så lär jag inte tveka en sekund innan jag börjar äta tillskott i tablettform.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag trodde nog svaret var till mig eftersom du hade citerat mitt inlägg. Undrar just vad tabletterna är tillverkade av? :rolleyes: När jag var gravid så upptäckte man att jag hade B12-brist och detta har jag haft av och till senare också. För mig yttrar det sig i domningar och kramper i händerna nattetid. [/COLOR][/FONT];)
#64 - 13 juli 2006 22:00
Tänk att vegetariandiskussioner alltid rör upp så många känslor.
Jag har slutat kalla mig vegetarian och är numera bara en som inte äter kött. Det fungerar hur bra som helst, jag lyckas t.om. vara blodgivare och känner inte av några brister. Mina barn serveras däremot kött, likaså de husdjur som behöver.

Anna 7607: Korv är ingen bra föda för en köttnybörjare. Rekommendera din kompis att börja med små portioner viltkött och sedan successivt utöka med annat kött.

Raven: Man kan ha B12-brist trots adekvat kost.

Mvh Cecilia
#65 - 13 juli 2006 22:28
[QUOTE=cecilia]Raven: Man kan ha B12-brist trots adekvat kost. [/QUOTE]
fullt medveten om det och j***gt glad att ja inte har brist nu för det va ett helvete att få rätsida på det sist och kosta en arm.
#66 - 13 juli 2006 23:08
Oväntat att tråden tog en sväng åt om man ska äta kött eller ej. Varför måste detta alltid vara en så tung diskussion?
Jag är själv vegeterian sen 7 år tillbaka. Det enda som har hänt med min kropp sen dess är att jag har blivigt piggare än vad jag var förr. Div. prover jag har tagit har inte visat någon brist av någonting. Visserligen äter jag fisk, kanske får en del ämnen därifrån.

Men vad det gäller vad vi SKA och INTE SKA äta så tycker jag inte att någon på fullt allvar kan säga att vi SKA äta djur. Åtminstone inte kor, tjurar, älgar etc. De som påstår att vi är menade att äta sådant får gärna visa sina klor och huggtänder. Hur ska vi lyckas dräpa dessa djur är det tänkt? Jag kutar då inte efter och hugger ihjäl en älg i alla fall.
Ni som tänker vapen, verktyg, etc, kan slänga en tanke på "evolution". När vi skapades var det inte med en yxa i handen.
Dessutom så "måste" köttet vara tillagat? Hur får man ihop det? Vill minnas att vi inte skapades med kunskap om att göra upp eld?

Mindre djur kan man självklart få tag på, harar, grodor, möss, etc. Men om vi äter dessa råa så tror jag inte att man mår speciellt bra?

Tycker man kan se till våra närmsta släktingar inom djurvärlden. De äter främst vegetariskt, men visst äter de även lite djur som de får tag på. Det tror jag är ganska nära sanningen om hur vi var skapta också. I dagsläget verkar ju folk äta mer animaliska produkter än vegetabiliska produkter.

Hursomhelst så tycker jag inte att någon kan påstå att det är fel att äta kött, eller att det är fel att inte äta kött. Det är väl bevisat att bägge alternativen fungerar. Hur det var "tänkt" att vi skulle äta vet jag inte, men jag har mina funderingar, som ni läste tidigare.
När det dock fungerar att leva ett bra liv utan att äta kött så är det för mig helt ofattbart varför inte fler folk väljer det alternativet. Om det nu mot förmodan är något som saknas i kosten så kan ju alltid ersätta detta med ett piller (även om det kanske är en animalisk produkt så behöver man knappast döda så många djur som man "behöver" i dagsläget).
Jeje, nu orkar jag inte lägre. Hoppas nån förstår sig på mitt svammel...
#67 - 14 juli 2006 08:38
Mäniskan är skapt för att äta bär, rötter och insekter. Med den dieten så måste man samla och leta mat alla dygnets ljusa timmar för att överleva.
MVH
Magnus
#68 - 29 juli 2006 11:21
Kul diskussion det här att läsa i efterhand...

ville bara förtydliga att B12 finns i svamp och tofu bl.a. K-vitamin i nötter och frön liksom vitamin D. Det går att äta en fullvärdig vegetarisk kost, men det krävs en del kunskap och en del planerande för att få i sig ex.vis ett komplett protein.

Har själv varit vegetarian i många år, men äter numera även fisk eftersom jag har en bonus hemma som inte gillar bönor (älskar dock linsbiffar). Jag äter vegetariskt främst för att jag mår bättre av det rent fysiskt, men även psykiskt. Rent kött blir konstigt nog ganska äckligt efter några år som vegetarian.

Jag tycker att det är upp till var och en vad man stoppar i sin mun, men jag håller med om att det äts på tok för mycket kött idag för att det ska vara försvarbart ur en energimässig synvinkel och inte minst ur hälsomässig synvinkel.
#69 - 29 juli 2006 11:59
[quote=Lenita]
ville bara förtydliga att B12 finns i svamp och tofu.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Näpps, svamp innehåller ingen B12 alls!! Inte Tofu heller... På 100 g svamp kan man inte mäta upp något B12 alls, inte heller på 100g tofu finns ett mätbart värde. Gå in på [/COLOR][/FONT][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]www.slv.se[/COLOR][/FONT][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid] och sök i livsmedelsdatabasen. Quorn (utvunnet ur svampprotein) däremot innehåller lite B12, tillsatt eller inte men det skulle jag tro. Tofu ( http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=3770 ) är däremot jättebra ur andra näringsaspekter när man är vegetarian, främst som proteinkälla eftersom den är tillverkad av sojabönor som är det högvärdigaste vegetabiliska proteinet man känner till.[/COLOR][/FONT]

[quote=Lenita]
K-vitamin i nötter och frön liksom vitamin D.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Iiihhh, frö och nötter är inte heller några stora K-eller D-vitaminkällor. Du får ösa i dig ganska bra för att komma upp i rekommenderade nivåer.[/COLOR][/FONT]

[quote=Lenita]Det går att äta en fullvärdig vegetarisk kost, men det krävs en del kunskap och en del planerande för att få i sig ex.vis ett komplett protein.[/quote][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Instämmer fullständigt!! Det är superviktigt att vara rejält påläst för att kunna få i sig fullvärdig kost som vegetarian.

edit: la till en länk om tofu. [/COLOR][/FONT]
#70 - 29 juli 2006 15:41
Det värsta är kattägare som ska envisas med att deras katter ska äta vegetabilisk kost.
#71 - 29 juli 2006 18:08
[QUOTE=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Näpps, svamp innehåller ingen B12 alls!! Inte Tofu heller... På 100 g svamp kan man inte mäta upp något B12 alls, inte heller på 100g tofu finns ett mätbart värde. Gå in på [/COLOR][/FONT][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]www.slv.se[/COLOR][/FONT][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid] och sök i livsmedelsdatabasen. Quorn (utvunnet ur svampprotein) däremot innehåller lite B12, tillsatt eller inte men det skulle jag tro. Tofu ( http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=3770 ) är däremot jättebra ur andra näringsaspekter när man är vegetarian, främst som proteinkälla eftersom den är tillverkad av sojabönor som är det högvärdigaste vegetabiliska proteinet man känner till.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Iiihhh, frö och nötter är inte heller några stora K-eller D-vitaminkällor. Du får ösa i dig ganska bra för att komma upp i rekommenderade nivåer.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Instämmer fullständigt!! Det är superviktigt att vara rejält påläst för att kunna få i sig fullvärdig kost som vegetarian.

edit: la till en länk om tofu. [/COLOR][/FONT][/QUOTE]

Hoppla! Då står det helt enkelt fel i min bok om vegetarisk näringslära. Inte bra alls. Det är ju viktigt att man kan lita på sina källor. Mycker riktigt så står det på livsmedelsverkets hemsida att svamp och tofu inte innehåller b12... däremot ser jag att kantareller och en del andra svampar innehåller vitamin D i ganska höga mängder (med vegetariska mått mätt). 100 g skulle ge halva dagsbehovet.

Jag kan i och för sig vräka i mig en påse mandlar utan problem eftersom jag råkar älska mandlar (och salta mandlar, brända mandlar, kanderade mandlar...), men bästa källan till vitamin K är mörkgröna bladgrönsaker, så jag tror att en fräsch sallad med lite frön eller hackade nötter tillfredsställer mitt dagliga behov alldeles utmärkt - och på ett lite nyttigare sätt dessutom. :)

Jag är säker på att du som läst om såna här saker kan ge ytterligare tips på vad man kan äta för att få i sig en fullvärdig kost som vegetarian.

Glömde förresten att svara på den ursprunglig frågan om vad vegetarianer ger sina husdjur... Självklart ger jag dem en kost som är anpassad för deras behov. Katter är carnivorer så de får givetvis kött till frukost, lunch och middag. Hunden får också kött men han gillar morötter också, så det slinker ner en och annan. Fiskarna får varierad kost med både "kött" i form av ex. mygglarver och grönt. Det handlar om att man tar sitt ansvar som djurägare och inte försöker göra om djuret till något det inte är. I de här fallet vegetarian.
#72 - 30 juli 2006 20:44
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Det finns ett så brett spektra av olika sorters vegitanism och ju striktare vegetarian man är desto mer påläst måste man vara. Om man bara utesluter kött i sin diet kommer man jättelångt, då behöver man inte vara så påläst utan bara äta allsidigt (precis som alla andra). Mjölk och mejeriprodukter samt ägg och fisk innehåller det mesta kroppen behöver för sina normala funktioner.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Utesluter man fisk och ägg men håller fast vid mejeriprodukter bör man kanske vara lite vaksam men ett glas mjölk om dagen förser faktiskt kroppen med dagsbehovet av vitamin D och K, likaså en ostmacka eller två. Glöm inte att margarinet på mackan hjälper kroppen att ta upp dessa fettlösliga vitaminer.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Det är när man utesluter även mejeriprodukterna som man verkligen behöver vara vaksam på att man får i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler. Vitamin B12 och vitamin D finns nästan uteslutande i animaliska produkter och visst kan man knapra tabletter för detta men det finns även andra faktorer som påverkar och samverkar vid upptaget. Vitaminer och mineraler samverkar i hög grad med varandra och vissa mineraler tas upp bäst i kombination med vissa vitaminer. Vissa vitaminer i sin tur samverkar med olika energigivande näringsämnen, (fettlösliga vitaminer A,D,E,K) därför absorberas dessa bäst i kombination med vissa animaliska fetter. Det är lite katten på råttan, råttan på repet åsså vidare.... Himlans intressant faktiskt! [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Mitt råd lyder: Skippa inte mjölk- och mejeriprodukterna!![/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]Lenita: Visst är det dögott med nötter?? Och solrosfrön?? Men fasen, kolla inte in mängden fett i dem....[:o] [/COLOR][/FONT]
#73 - 30 juli 2006 21:12
[QUOTE=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Lenita: Visst är det dögott med nötter?? Och solrosfrön?? Men fasen, kolla inte in mängden fett i dem....[:o] [/COLOR][/FONT][/QUOTE

Men nötter som är så nyttigt juh! :p
Avokado med hackade valnötter, honung och grekisk youghurt kan jag rekommendera framför tv:n en lördagskväll. *hohoho, kittlar dödsskönt i kistan*

Tack för alla råden och intressant information, det är verkligen knepigt att vara vegan utan att ha koll på näringen. Det svåraste, som jag upplevde det när jag var lakto-ouvo veg var att få i mig tillräckligt med järn - men b12 hade jag inte en tanke på. Kanske har jag bara haft tur, eftersom jag alltid druckit mjölk.
#74 - 31 juli 2006 01:09
Jag känner så här, ät vad ni vill, kött eller inte, men pracka inte på mig div predikningar om vad som är "rätt".

katter, hundar, en del fisk mfl är köttätare. Klara man inte att ge sitt djur den kost de är födda till att äta så ska man avstå från dessa djur.
Jag blir klart retad av de som gör om sina hundar & katter till till "vegetarianer".
#75 - 31 juli 2006 10:32
[quote=_stiffe_]vad ger vegiterianer igentligen sina husdjur för mat (om dom nu har husdjur)
har man tex någon ödla så kanske den vill ha syrsor och då blir det fel (enligt dom);)[/quote]
Det beror väl på varför de är vegetarianer. En kille jag träffade var så inne på att det var fel att äta djur att han aldrig skulle kunna ha en katt då de dödar andra djur. Andra är vegetarianer helt för sin egen skull och kan tänka tillräckligt nyktert för att inse att andra levande varelser rent naturligt inte kan leva på vegetarisk kost. En katt exempelvis skulle säkert kunna leva på proteiner från vegetariska livsmedel men som jag förstått det så har deras kropp svårt att smälta denna mat och dra nytta av proteinerna.
Jag håller helt med Qenzo, om man inte klarar av att utfodra sina djur med en för dem fullvärdig och naturlig kost, så ska man heller inte ha dem.

Annons