Veggo reptil? :>

#1 - 22 december 2010 20:57
Finns det någon ödla/groda som enbart äter växter/grönsaker/frukt? :P
Nått jag funderat på ett tag ^^
#2 - 22 december 2010 21:11
Grön leguan bör utfodras med enbart vegitabilier men tro för all del inte att det gör saken enklare. Det är svårt att hålla en leguan med rätt foder och den har också mycket höga krav i övrigt på sin ägare, fukt, utrymme osv, det är absolut allt annat än ett enkelt projekt.

Dabbagam är lämpligare på alla sätt, den är inte strikt vegetarian men kan äta stor del av kosten i form av grönsaker. Även skäggagam äter en hel del grönsaker men den bör ha mer animaliskt än dabbagamen.

Grodor tenderar att bara äta animaliskt som rör sig, med få undantag. När det gäller landsköldpaddor däremot så finns det gott om arter som bara äter vegetariskt. Men som sagt, tro inte att det där med att ett djur äter vegetariskt gör att det blir enkelt och billigt att hålla det, snarare är det enklare att ge rätt kost till de som äter typ syrsor mm. Att hålla en grönsaksätande reptil med rätt kost innebär nåt helt annat än att kasta in lite sallad och tro att saken är klar, ska djuret må bra i längden krävs stora kunskaper och ansträngningar för att få det att fungera.
#3 - 22 december 2010 21:30
Bygert skrev:
Grön leguan bör utfodras med enbart vegitabilier men tro för all del inte att det gör saken enklare. Det är svårt att hålla en leguan med rätt foder och den har också mycket höga krav i övrigt på sin ägare, fukt, utrymme osv, det är absolut allt annat än ett enkelt projekt.

Dabbagam är lämpligare på alla sätt, den är inte strikt vegetarian men kan äta stor del av kosten i form av grönsaker. Även skäggagam äter en hel del grönsaker men den bör ha mer animaliskt än dabbagamen.

Grodor tenderar att bara äta animaliskt som rör sig, med få undantag. När det gäller landsköldpaddor däremot så finns det gott om arter som bara äter vegetariskt. Men som sagt, tro inte att det där med att ett djur äter vegetariskt gör att det blir enkelt och billigt att hålla det, snarare är det enklare att ge rätt kost till de som äter typ syrsor mm. Att hålla en grönsaksätande reptil med rätt kost innebär nåt helt annat än att kasta in lite sallad och tro att saken är klar, ska djuret må bra i längden krävs stora kunskaper och ansträngningar för att få det att fungera.

haha nejnej jag vet att det inte är lätt. Har haft ödlor innan :)
Men jag och far min ska börja bygga ett plexi/aluminium terrarie efter jul och jag var bara nyfiken på om det fanns något som käkade vegetariskt :)

Lutar väl åt att det blir leopard geckos dock.

Vet du förresten hur många leopardgeckos man skulle kunna ha?
VI räknar med att det blir kanske 70-80 brett och 150cm långt.
SKulle man kunna ha 2? Eller skulle terrariet vara påtok för litet?
#4 - 23 december 2010 11:06
#5 - 23 december 2010 14:47
Angående Dabbagamer som är trevliga och vackra så läs gärna på följande artikel:
http://www.csc.kth.se/~artman/Articles/Misc/Dabbagamer.pdf

Övriga reptiler kan vara Chuckawalla och Blåtungad skink.

Skäggisar ska definitivt inte kopplas till vegetarianer, definitivt inte så länge de är unga då de äter syrsor etc. som ingen annan.

Vad det gäller leopard geckos kan man ha flera i ett stort terrarium, men blir det trångt kommer hanarna att kunna börja slåss. En hane och en hona (eller två honor) kommer ha ett mycket rymligt terrarium med de måtten.

Vad har du haft för ödlor tidigare?

/fisheye
Bilagor:
#6 - 23 december 2010 15:05
fisheye skrev:
Angående Dabbagamer som är trevliga och vackra så läs gärna på följande artikel:

http://www.csc.kth.se/~artman/Articles/Misc/Dabbagamer.pdf

Övriga reptiler kan vara Chuckawalla och Blåtungad skink.

Skäggisar ska definitivt inte kopplas till vegetarianer, definitivt inte så länge de är unga då de äter syrsor etc. som ingen annan.

Vad det gäller leopard geckos kan man ha flera i ett stort terrarium, men blir det trångt kommer hanarna att kunna börja slåss. En hane och en hona (eller två honor) kommer ha ett mycket rymligt terrarium med de måtten.

Vad har du haft för ödlor tidigare?

/fisheye

Ödlor har jag bara haft eldbukssalamandrar, men har hållt diverse fågelspindlar, grodor (kommer dock INTE ihåg arten) och eremitkräfta.

Grodorna gavs bort pga flytt, kräftan dog pga stress (katterna lyckades bryta upp terrariedörren) samma sak med ena spindeln.

Sen så har jag fått mkt bra erfarenhet via morsans ex som hade sjuuukt många terrarier. ^^
#7 - 23 december 2010 15:22
OK - salamander är dock ingen ödla. Det är ett groddjur.
Vad vi talar om här är alltså mycket olika biotoper och krav. Från akvaterrarium(salamander) till rent ökenlandskap(dabbisen). Så det gäller att besluta djur i tid. Eftersom det är din första ödla skulle jag rekommendera leopardgecko - de är tåliga. Undvik dabbagamen som första djur (trevliga men kan vara lite knepigare, och det är svårt att hitta odlade oberoende vad säljare eller affär säger).
Lycka till.

/Henrik
#8 - 23 december 2010 15:54
haha jag vet, men jag är så van att säga ödla ^^

Jap, nej det kommer bli leogeckos. Men du tror alltså att 1 hane 2 honor skulle få plats om måtten är, som jag sa, 80 brett, 150 långt?
#9 - 23 december 2010 16:10
De kommer ha mycket gott om plats.
#10 - 19 januari 2011 18:05
Måtten på det terrariet skulle vara gott nog åt de flesta reptiler. Du hade utan problem kunnat ha 10 stycken leopardgeckos på en sådan yta. Så ja, ditt terrarium räcker med råge. :)
#11 - 19 januari 2011 18:34
underbart! :)
HÖrnet i vardagsrummet är rensat, 80% av materialet inhandlat, så snart skare börja byggas! :D
Kan förövrigt säga att det antagligen blir större än 150x80, verkar nämligen bli 200x100 ^^
Kanske ska köra med en eremitkräfta istället? :D
#12 - 19 januari 2011 18:55
En styck eremitkräfts i ett sådant gigantiskt terrarium?:)
#13 - 19 januari 2011 19:02
skit i leopardgecko, köp nån mer exotisk dagaktiv gecko, finns hur många som helst att välja mellan.
en del geckos är riktigt, riktigt snygga.

jag personligen skulle köpt nån sorts varan, dock inte steppvaran.
eller nån nice orm, morelia viridis är en favorit.
#14 - 19 januari 2011 19:34
haha, grejen är att jag verkligen gillar tanken på att djuren får mkt mer utrymme än vad som rekommenderas, därför jag är sugen på leogeckos, har hittat andra, typ daggecko (tror jag den hette) blev kär i utseendet men att den vill ha ett terrarie byggt på höjden förstörde det hela för mig en hel del faktiskt =/
Känns som att det finns många alternativ, och det blir kanske lättare att bestämma sig när terrariet är byggt :)
Har lite utgifter nu dom kommande månaderna, måste ha ett nytt större akvarie, och spelar in fullplatta med bandet (även körkort på G) men jag hoppas på att kunna göra klart terrariet i sommar :) Måste bara få tag i plexiglaset! inte lyckats få tag i något ställe som säljer skiten, behöver ju ändå en rätt stor mängd. Menmen, ha tålamod så kommer det att komma upp bilder och grejer när saker börjar ta form ^^
#15 - 19 januari 2011 20:52
Bättre för stort än för lite. Blir roligare att inreda en stor yta med. Men dom måtten du har tänkt dig duger gott och väl för nästan alla reptiler som säljs på marknaden. En stäppvaran eller leguan(som är en av de största ödlorna man kan köpa i sverige) hade utan problem trivts i ditt påtänkta terrarium. Leopardgeckos räknas som en av de minst ödlorna. Alla glasmästare säljer i regel också plexiglas.
Bygg terrariet så det är anpassat att tåla alla möjliga klimat från öken till regnskog. Så kan du sedan i lugn och ro bestämma dig för vad du vill ha i det.
#16 - 19 januari 2011 21:04
Känns lite trångt för en grön leguan ändå. Googla på Leiocephalus. Hade för många år sedan, tror det var L carinatus, och det var trevliga djur.
#17 - 19 januari 2011 21:26
tack för all input, grymt hjälpsamt! :)
Och jo, de tär väl tanken, det enda som sålalr en del är ju att det inte blir mer än typ 60cm högt :P
#18 - 20 januari 2011 03:49
Hehe..ja, 60 cm högt duger utmärkt för alla ökenlevande reptiler. Stora som små. Dom kräver ju oftast mer direkt värme från belysningen än vad arter som icke lever i öknen gör. Därför är det ju bara bra om terrariet inte är för högt så avståndet mellan reptil och belysning inte blir allt för långt. Även mindre arter av de som lever i regnskogsmiljö nöjer sig gott med 60 cm i höjd.

Mitt påtänka terrarium, eller vivarium/paludarium som det faktiskt kommer bli, Kommer ha en landhöjd med höjden 130 cm + en bottendel (som bland annat ett stort akvarium kommer stå i) på 40 cm i höjd. En ljusramp på 20 cm i höjd och förvaringsbänk på 45 cm i höjd. Hela rasket på alltså 235 cm i höjd. Men så ska ju jag ha kameleonter och trädgrodor i mitt. Och då ska man gärna inte snåla med höjden allt för mycke.
Jaja..nog om mitt :)

Lycka till med ditt bygge! :)
#19 - 20 januari 2011 09:58
Detta var en intressant tråd.
Hade själv leopardgeckos för några år sedan.
terrarium med måtten 150*60*60 och körde en grupp på 2hanar och 3honor. funkade alldeles utmärkt.
hanarna tog varsin sida av terrariumet som sitt å höll sig där. honorna hade dock svårare å bestämma sig så dom vandra lite hit å dit.
Men kontentan av det hela är att det funkade utan problem att köra 5st geckos i ett så pass stort terrarium.

sen var det ju om du skulle ha vegetariskt ätande ödla, då är ju inte leogeckon att rekommendera. den äter mer eller mindre bara animalisk föda.
Skäggagamen är hällre att föredra då, som ungdjur kräver dom ju en hel del animalisk kost men som vuxna djur så går dom över nästan helt på vegetarisk, hade ett vuxet par för längesedan å dom fick zhopobas 1-2 gånger i veckan å sen färsk sallad å grönsaker resten, funkade kanon.
med dom måtten som du angivit så är en grupp om 3st inga problem, 1hane å 2honor.

sen bara en liten inflik, varför inte bygga i glas?
det är billigare och bättre ur dom flesta perspektiv, plexi tål ju inte värme på samma sätt å ska du köra ökendjur så blir det ju ganska varmt.

nåväl, lycka till med bygget och djuren.

/H
#20 - 20 januari 2011 12:30
helt sant, om jag skulle skaffa en "vegetarian" så går ju leon bort direkt ^^ men det är jag medveten om.
Och ja, glas skulle nog funka, anledningen till att det känns tveksamt är just för att mitt trapphus är SJUKLIGT smalt, och jag bor på 4e våningen. SÅ det är mest en fundering på hur jag ska få upp glaset :P

Tackar! Känner att detta kommer bli ytterst intressant ^^
#21 - 20 januari 2011 13:47
en ide är ju att limma ihop terrariumet i lägenheten.
då tar du ju upp glasskivorna var och en för sig.

sen bygger man en träram runt om terrariumet i, blir ganska snyggt. har själv gjort några såna terrarium.
#22 - 20 januari 2011 14:12
där har du en poäng faktiskt.
Får spåna på det, thnx! :)
#23 - 20 januari 2011 15:34
ganska enkel process.
då du limmar ett terrarium så behöver man ju inte vara lika noga som med ett akvarium.
sen när man klär in det så köper man färdiga vinklade lister å limmar runt.
så kan man ju måla listerna först också ifall man vill ha en svart ram istället för bara träfärgad.

kan kika om ja hittar nån bild på något jag gjort så kan jag maila över den om du vill.

/H
#24 - 20 januari 2011 15:40
aha! låter ju rätt smidigt må jag säga ^^
Skulle vara super!
#25 - 20 januari 2011 16:06
hitta tyvärr inga bilder.
det tipps du kan få är att maila min pappa, han är nämligen i reptilbranschen kan man säga.
han har nog byggt ett hundratal terrarium plus att han kan väldigt mycke om diverse ödlor och ormar.

så har du frågor om att bygga eller om djuren osv så är det bara du mailar honom, så får du garanterat bra svar.

[email]traskojohan@hotmail.com[/email]

lycka till
/H
#26 - 20 januari 2011 17:09
åh, tackar! det ska jag göra på direkten! :D
#27 - 20 januari 2011 20:11
Ett exempel som är rätt ok [ATTACH=CONFIG]41430[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]41431[/ATTACH]
#28 - 22 januari 2011 04:58
Plexiglas har bara en fördel - Det väger mindre. I övrigt är glas mycket bättre på alla punkter: Billigare och har ett starkare ytskickt. Tvättar man plexiglas med en svamp till exempel så uppstår det lätt repor i det.

Nackdelen med reptiler som livnärar sig på vegetabilisk föda är ju att man inte kan ha levande växter i terrariumet :) lite boring kanske.
#29 - 22 januari 2011 06:27
jäklar, riktigt nice ^^

Jo, du har helt rätt. Helt rätt ^^

Annons