Växtproblem

#1 - 20 augusti 2004 18:57
Hejsan!
Nu äntligen ska jag starta upp mitt akvarium var det tänkt och har sett fram emot det jättelänge. Dock så ständer zoo affären redan kl 2 imorgon och har stängt på söndag. Jag som hade planerat att köpa växter. Nu till min frågan, kan jag köpa växterna och typ ha dom i en hink i kanske en halv dag eller dag ? Har lite annat som ska hinnas med också. Och hur många växter kan man behöva till ett 110 liters akvarium ? vill inte ha för många utan bara några lite väl utplacerat. Svår fråga jag vet men tänkte ändå ställa den :) Tacksam för snabbt svar. Tack på förhand !
#2 - 20 augusti 2004 19:03
Ja det kan du (om du har vatten i den [;)]). Försök att få ner dem i karet så fort som möjligt dock.
#3 - 20 augusti 2004 19:04
jo en dag funkar, d e inga problem. Ja har haft mina ligga i hinkar i flera dagar men då fick man se till så att dm fick ljus också=D
Så många växter som du tycker är lagom tycker jag är bra. Finns ju inget som säger att du tex måste ha minst 10växter eller så utan det beror på dig själv.
#4 - 20 augusti 2004 19:05
Det förra var förstås svar på frågan om hinken.

#5 - 20 augusti 2004 19:06

Följdfråga=),.. varför väntar du inte med att köpa växterna en dag eller två tills du är redo att plantera in dom?.

Svaret: Jo visst går det bra. Olika växter klarar sig olika länga utan ljus. Startade upp ett 70 liters för ett tag sen. Tre dagar senare bestämde jag mig för att jag behövde ljuset till mina ormar igen. Men jag lät karet stå kvar som det va ( hade bara växter där, inga fiskar).

De växter jag hade var lite enkel rotala, valisneria, mexikansktt ekblad och svärdplantor. Ekladet tynade bort efter ett ca en vecka, därefter dog rotalan. Svärdplantorna såg fina ut ett par veckor, då jag gav bort dom till en vän.
Vallisnerian stod kvar mer än en månad utan att ha några synbara skador.

Men ett par dagar borde även de mäst ljuskrävande växterna klara i spann utan några större problem.

#6 - 21 augusti 2004 06:53
Varför jag inte väntar är för att jag är ivrig *hehe* :) Hade gärna köpt dom på söndag istället men då är ju stället stängt. Men tack för era svar. Ska tänka lite på saken ;)

Annons