Växtplanering SA-kar

#1 - 2 september 2007 20:02
Hej, har kommit till växtplaneringen av mitt SA-kar (ett 200l på 100x40x50 cm, som ska innehålla Skalarer, någon dvärgciklid typ fjäril eller apistogramma och så ett stort stim kardinaler eller liknande (köper kardinaler i vuxen storlek och skalarerna i liten)). Men nog om fiskarna. :p

Bottenytan är ju som sagt 100x40 cm, - en liten bit som jag förlorar pga filterhörnan. Ljuset förses av två st SYLVANIA rör - Gro Lux och Aqua Life.

De växter som jag har tänkt på är:
*Hemianthus callitrichoides som marktäckare (ska jag definitivt ha! :)).

*Limnophila sessiliflora som bakgrundsväxt (ett enklare alternativ och snyggare alternativ till den vanliga cabomban, tycker och har jag fått en uppfattning som).

*Hygrophila difformis som bakgrundsväxt (denna växt är jag lite osöker på hur lämplig den är, men har alltid velat haft den då den är snygg och verkar lättskött?) :)

*...... .... som solitärväxt (ja.. tomt här som ni ser. :) Har hittat en hel del som verkar intressant, men vill helst gärna ha tips om lättskötta [COLOR=red]röda[/COLOR] snyggingar till den här kategorin, gärna sydamerikaner, men inget måste).

---------

Sedan har jag en fråga om firren.com. jag har aldrig beställt därifrån, och vet inte riktigt hur mycket jag ska beställa. Krukorna är ju inte särskilt svårt att planera, men när det gäller knippen som t ex limnophilan så är jag osäker. Är "1 st" bara en själk, eller är det en kruka med flera själkar som det brukar vara i djuraffärerna?

Kom som sagt hemskt gärna med synpunkter och tips, samt hur mycket ni tror jag behöver! :)
Jag vet att det egentligen kan vara bra att beställa så man är säker på att inte få för lite, men jag har inte stadens största plånbok. Jag är också en planerar-typ, så jag vill veta och ha så mycket planerat som jag bara kan. Det får mig att känna mig säkrare, + att det är kul. [:o]

Mvh Fredrik
Och tack för att du läst!
#2 - 3 september 2007 08:21
Jag tvivlar starkt på att du kommer klara HC:n med så lite ljus, jag kör ungefär dubbelt så mycket ljus och då växer den bara där den är helt oskuggad och har fri sikt till alla rören.
#3 - 3 september 2007 11:05
defdac skrev:
Jag tvivlar starkt på att du kommer klara HC:n med så lite ljus, jag kör ungefär dubbelt så mycket ljus och då växer den bara där den är helt oskuggad och har fri sikt till alla rören.

Verkligen?
Har läst på flera sidor, och alla säger att den har ganska låga krav.

[quote="PlantGeek.net"]
[I]Hemianthus callitrichoides is one of the smallest aquarium plants in the world, and creeps over the bottom with millimetre-sized round leaves. If planted in small clumps a few centimetres apart, it will spread rapidly and cover the bottom like a carpet. Hemianthus callitrichoides is an attractive foreground plant for small aquariums, and makes few demands. Found on Cuba west of Havana.[/I]
[/quote]

[QUOTE="Tropica.com"]
[I]Hemianthus callitrichoides
is one of the smallest aquarium plants in the world, and creeps over the bottom with millimetre-sized round leaves. If planted in small clumps a few centimetres apart, it will spread rapidly and cover the bottom like a carpet. Hemianthus callitrichoides is an attractive foreground plant for small aquariums, and makes few demands. Found on Cuba west of Havana.
[/QUOTE]

Jag ifrågasätter självklart inte dina egna erfarenheter, men nöjer mig nog inte med att endast höra det från en person. Det kan ju trots allt bero på vattnet eller något annat än ljuset? [B)] Eller så vill jag bara inte inse fakta. [:o]

/Fredrik
[/I]
#4 - 3 september 2007 11:15
De burkar jag sett HC med lyckat resultat i har varit CO2-berikade och haft mer än 120 mmol/m2 PUR vid bottnen.

Vore intressant att se om du lyckas utan CO2, det här inlägget tycker jag säger ganska mycket:
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200403/msg00744.html
"In my experience, it has the same basic requirements as Hemianthus
micranthemoides; it's not a particularly demanding plant and will do
well in a wide range of conditions. I think it is at its best under
high light with lots of CO2 enrichment, but it will grow well under
moderate light levels (~2-3W/gal) and even does ok in my non-CO2
tanks, though growth is slow, leggy and very vertical. "

Jag blev lite häpen att man klarar den utan CO2 överhuvudtaget om man inte kör den ovanför vattnet. Den verkar dock vilja växa rakt upp isåfall, vilket gör att det inte blir en marktäckare.

Nu blev jag nästan sugen att sätta ner den i en lowtech för att se hur den beter sig =)
#5 - 3 september 2007 11:26
Jag är även ganska häpen över att någon kan tycka att det är en lätt växt.

Jag har odlat de flesta arter och HC har varit absolut svårast alla kategorier, men främst ljusmässigt och planteringsmässigt - få den att fästa är ett äventyr i sig.

Tonina fluviatilis, Pogostemon stellatus, Aponogeton madagascariensis, Ludwigia inclinata osv var en barnlek i jämförelse (dessa är listade som "Difficult" och "Very Difficult" på www.aquaticplantcentral.com).

APC har listat den som "Moderate", men har iaf vett att säga att den har stora ljuskrav:
http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/plantfinder/details.php?id=51&category=difficulty&spec=Moderate
#6 - 3 september 2007 12:10
Jag har HC i mitt 300L. Kör med Easy carbo och PMDD. HC:n växer knappt någonting. Har beställt co2 och reflektorer för att se om jag får fart på den.
#7 - 3 september 2007 12:23
Verkar som den inte är lämplig trots allt, synd. :( Men tack för hjälpen! better safe than sorry, menar jag. :)
De andra växterna verkar OK?

Vilken marktäckare ska man köra på då då.. gärna en som håller sig tät och låg trots endast (?) två lysrör?

Sedan skulle jag bli jätteglad om jag fick hjälp med detta också:
[quote="FredrikH"]*...... .... som solitärväxt (ja.. tomt här som ni ser. Har hittat en hel del som verkar intressant, men vill helst gärna ha tips om lättskötta röda snyggingar till den här kategorin, gärna sydamerikaner, men inget måste).

---------

Sedan har jag en fråga om firren.com. jag har aldrig beställt därifrån, och vet inte riktigt hur mycket jag ska beställa. Krukorna är ju inte särskilt svårt att planera, men när det gäller knippen som t ex limnophilan så är jag osäker. Är "1 st" bara en själk, eller är det en kruka med flera själkar som det brukar vara i djuraffärerna?[/quote]

/Fredrik
#8 - 3 september 2007 13:53
FredrikH skrev:
Verkar som den inte är lämplig trots allt, synd. :( Men tack för hjälpen! better safe than sorry, menar jag. :)

De andra växterna verkar OK?

Vilken marktäckare ska man köra på då då.. gärna en som håller sig tät och låg trots endast (?) två lysrör?

Sagittaria subulata blir inte så hög hos mig. Den är relativt lätt men jag tycker inte att den sprider sig så mycket. Eleocharis parvula kanske?

Vill du att växterna ska få ett mer kompakt växtsätt bör du undvika GroLux som ju ger ett ganska rött ljus, vilket gör att växterna växer mer på höjden. Jag kör med två Aquarelle i mitt SA och är ganska nöjd med dem.

Som solitär skulle du kunna ha en Echinodorus osiris. De är lite rödaktiga. Näckrosen Nymphaea pubescens har kopparfärgade blad och fungerar bra som solitär, men den kommer ju inte från SA. Men det gör ju iofs inga av de andra växterna som du har valt. Fast det är klart, man kan alltid betrakta Limnophila sessilifloran som fuskcabomba ;) Det har jag gjort tidigare.
#9 - 3 september 2007 14:27
batski skrev:
Sagittaria subulata blir inte så hög hos mig. Den är relativt lätt men jag tycker inte att den sprider sig så mycket. Eleocharis parvula kanske?

Parvulan verkar lite konstig, men det blir nog subulatan eller
Echinodorus tenellus ( http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=51 ) då isf. :)

batski skrev:
Vill du att växterna ska få ett mer kompakt växtsätt bör du undvika GroLux som ju ger ett ganska rött ljus, vilket gör att växterna växer mer på höjden. Jag kör med två Aquarelle i mitt SA och är ganska nöjd med dem.

Jaså! Det visste jag inte. Jag gillar inte rött ljus särskilt mycket, men eftersom det skulle vara bra för växterna så hade valde jag att ha det ändå.. Nu åker den. ;)

batski skrev:
Som solitär skulle du kunna ha en Echinodorus osiris. De är lite rödaktiga. Näckrosen Nymphaea pubescens har kopparfärgade blad och fungerar bra som solitär, men den kommer ju inte från SA. Men det gör ju iofs inga av de andra växterna som du har valt. Fast det är klart, man kan alltid betrakta Limnophila sessilifloran som fuskcabomba ;) Det har jag gjort tidigare.

Gillade näckrosen!
Vill nog ha någon lite mer kompakt solitärväxt än osirisen.
Ska nog leta vidare en sväng.

/Fredrik
#10 - 3 september 2007 14:41
FredrikH skrev:

Jaså! Det visste jag inte. Jag gillar inte rött ljus särskilt mycket, men eftersom det skulle vara bra för växterna så hade valde jag att ha det ändå.. Nu åker den. ;)

Att GroLux skulle vara bra för växterna stämmer tyvärr inte riktigt. Aquarelle och Aquastar däremot ska vara väldigt bra växtrör.
#11 - 3 september 2007 14:51
batski skrev:
Att GroLux skulle vara bra för växterna stämmer tyvärr inte riktigt. Aquarelle och Aquastar däremot ska vara väldigt bra växtrör.

Aj aj då, då får jag skälla på Akvarielagret. ;)

Jag har ju ett Aquastar (skrev fel om Aqualife förut, blandar alltid ihop namnen [:o]), så kan ju köra på ett likadant till eller ett Aquarelle för att få lite variation på det hela? :)

/Fredrik
#12 - 3 september 2007 15:29
Aquastar och Aquarelle ska vara ganska snarlika (själv har jag bara erfarenhet av Aquarelle), så jag tror inte det spelar nån stor roll.
#13 - 3 september 2007 15:32
Ok! :)

Jag tror inte jag orkar satsa på cacomban. Man måste verkligen lyckas för att den inte ska bli dålig och inte skräpa ner..
Jag tror jag köper valisnera, tillsammans med difformisen som bakgrundsväxter. Också någon röd snygg solitärväxt + lätt marktäckare. :)
#14 - 3 september 2007 17:36
Vallisneria har jag mängder av i mitt SA :p De kan ibland vara lite svåra i ett nystartat akvarium med en alldeles för steril botten, men då kan man hjälpa dem genom att peta ner dammjord i sanden (man blandar den med lite vatten i fryser ner den i kuber) där man ska ha vallisen. Det har jag gjort och det funkar bra :) Ett tips är att köpa vallisneria spiralis "tiger" som är den lättaste arten i handeln.

Jag tror att det största problemet med cabomba är att den kräver så mycket ljus. Limnophila sessiliflora är ju inte lika ljuskrävande. Annars kan du testa Bacopa australis. Den ska vara lätt.

Personligen tycker jag att en kombination av vallisneria och några Echinodorus bleheri blir väldigt fin i ett SA.

De flesta röda akvarieväxterna är rätt svåra. Det finns några rödaktiga växter som är lätta, men de är tyvärr stängselväster som inte gör sig så bra som solitärer. Förutom Echinodorus osiris finns en del framavlade sorter som är röda eller rödaktiga.
#15 - 3 september 2007 18:15
Vallisneria ær væl egentligen inte en riktig SA væxt, fast den ær utplanterat dær, menar jag att ha læst.
#16 - 3 september 2007 18:25
Ja på artbeskrivningarna står det att de ursprungligen kommer från Asien, men nu finns de iaf även i SA och i Afrika.
#17 - 3 september 2007 18:32
batski skrev:
Vallisneria har jag mängder av i mitt SA :p De kan ibland vara lite svåra i ett nystartat akvarium med en alldeles för steril botten, men då kan man hjälpa dem genom att peta ner dammjord i sanden (man blandar den med lite vatten i fryser ner den i kuber) där man ska ha vallisen. Det har jag gjort och det funkar bra :) Ett tips är att köpa vallisneria spiralis "tiger" som är den lättaste arten i handeln.

Jag tror nog det ska funka bra, då jag liksom har "startat om" karet. Det bör alltså vara kvar en del näring i botten.

batski skrev:
Jag tror att det största problemet med cabomba är att den kräver så mycket ljus. Limnophila sessiliflora är ju inte lika ljuskrävande. Annars kan du testa Bacopa australis. Den ska vara lätt.

Jo det blir sessilifroran! :) (hm.. jag fick för mig att det var någon som sade att den inte passar.. [B)] :p) Tillsammans med difformisen, och ev. valisneran då, eller så tar jag den senare.

Solitärväxt: jag gillade den där näckrosen, Nymphaea pubescens. Några speciella anmärkningar på den? Vill gärna försöka mig på den. :)

/Fredrik
#18 - 3 september 2007 18:33
Kjaer skrev:
Vallisneria ær væl egentligen inte en riktig SA væxt, fast den ær utplanterat dær, menar jag att ha læst.

Ok men he he, det spelar ingen större roll för växternas del, bara en trevlig sak. :)
#19 - 4 september 2007 11:09
Någon som vet hur det fungerar att beställa stjälkväxter från firren.com? Levereras de i kruka?
Jag är väldigt osäker på hur mycket jag ska beställa.. :/
#20 - 4 september 2007 12:00
FredrikH skrev:
Jag tror nog det ska funka bra, då jag liksom har "startat om" karet. Det bör alltså vara kvar en del näring i botten.

Du lär märka i fall den inte trivs och skulle den inte göra det vet du ju vad du kan göra :)

FredrikH skrev:
Jo det blir sessilifroran! :) (hm.. jag fick för mig att det var någon som sade att den inte passar.. [B)] :p) Tillsammans med difformisen, och ev. valisneran då, eller så tar jag den senare.

Det är inget jag har hört, men skulle det vara så beror det antagligen på att difformisen slukar näring, vilket kan leda till brister för de andra växterna.

FredrikH skrev:
Solitärväxt: jag gillade den där näckrosen, Nymphaea pubescens. Några speciella anmärkningar på den? Vill gärna försöka mig på den. :)

Jag har en sån i mitt Asien-akvarium och tycker den funkar bra. När man planterar den ska man inte gräva ner hela knölen, utan låta en bit sticka upp ur sanden. Även den trivs i näringsrik botten. Den är lite av en periodare (tror den har en viloperiod i naturen). Ibland får den ganska många nya blad, andra gånger står den still, men jag tycker inte det gör nånting. Vill du att den ska hålla sig låg får du klippa av ytbladen.
#21 - 4 september 2007 13:25
batski skrev:
Det är inget jag har hört, men skulle det vara så beror det antagligen på att difformisen slukar näring, vilket kan leda till brister för de andra växterna.

Bör jag köpa växtnäring? Och vad för någon isåfall?
Vad finns det för risker? Kan inte balansen bli rätt "uppf*ckad" om man tillsätter näring direkt? Eller det är iaf det jag är rädd för..
#22 - 4 september 2007 15:09
I ett nystartat akvarium bör man faktiskt tillsätta växtnäring eftersom det inte finns någon i vattnet. Den kanske bästa och billigaste näringen går inte att köpa i akvarieaffärer, utan kan beställas från: http://www.haack.se/pmdd.htm

Eller om man inte bryr sig om priset kan man köpa Tropicas PLANT NUTRITION+ liquid.

Du behöver inte vara rädd för att (bra) växtnäring ska rubba balansen, snarare tvärt om. I ett nystartat akvarium finns det ingen balans att rubba, utan den balansen måste skapas. För växterna skapas den genom att man tillför näring och för fiskarna bl a genom att man tillför bakteriekultur.

Sen kan jag verkligen rekommendera att gräva ner lite dammjord i botten, för även om alla vattenväxter kan ta upp näring via bladen så finns det en del växter, som t ex vallisneria och nymphaea som föredrar att ta upp den via rötterna.
#23 - 4 september 2007 15:46
Vill du ha en rödaktig växt så kan det funka med Alternanthera reineckii roseafolia. Just roseafolia är lite mindre ljuskrävande. Hade den själv ett tag och det gick rätt bra tills jag fick problem med tofsalger. På grund av att den inte växer speciellt snabbt blev den snart täckt med tofsar och då åkte den ut. Skulle kanske behållt mina siameser...;)
#24 - 4 september 2007 15:57
batski skrev:
I ett nystartat akvarium bör man faktiskt tillsätta växtnäring eftersom det inte finns någon i vattnet. Den kanske bästa och billigaste näringen går inte att köpa i akvarieaffärer, utan kan beställas från: http://www.haack.se/pmdd.htm

Eller om man inte bryr sig om priset kan man köpa Tropicas PLANT NUTRITION+ liquid.

Du behöver inte vara rädd för att (bra) växtnäring ska rubba balansen, snarare tvärt om. I ett nystartat akvarium finns det ingen balans att rubba, utan den balansen måste skapas. För växterna skapas den genom att man tillför näring och för fiskarna bl a genom att man tillför bakteriekultur.

Alltså jag har som sagt startat om karet. Och jag lämnade lite vatten kvar på botten, och det finns en del alger på bakgrunden (dock har de stått torra 1 dygn så jag har ingen aning om de fortfarande lever).
Om det nu finns en del alger kvar så är det ju inte så kul att ha i växtnäring?
Kör hellre det där med dammjord.

batski skrev:
Sen kan jag verkligen rekommendera att gräva ner lite dammjord i botten, för även om alla vattenväxter kan ta upp näring via bladen så finns det en del växter, som t ex vallisneria och nymphaea som föredrar att ta upp den via rötterna.

Ok, men nu får du förklara dig, för jag har ingen som helst aning om vad dammjord är. [:o]

/Fredrik
#25 - 4 september 2007 15:58
Jacob skrev:
Vill du ha en rödaktig växt så kan det funka med Alternanthera reineckii roseafolia. Just roseafolia är lite mindre ljuskrävande. Hade den själv ett tag och det gick rätt bra tills jag fick problem med tofsalger. På grund av att den inte växer speciellt snabbt blev den snart täckt med tofsar och då åkte den ut. Skulle kanske behållt mina siameser...;)

Den ser snygg ut, men vill hellre ha en växt som är lite "buskigare" med stora/tjocka blad. :)

Annons