Växtnördar är män?

#1 - 22 september 2007 21:27
Är det sant att växtakvarister oftast är män? Och om så är fallet, varför?
#2 - 22 september 2007 21:32
Det känns lite som att dom flesta akvarister över huvudtaget är män..
#3 - 22 september 2007 21:36
det är en hobby och av någon anledning så är det oftast män som håller på med någon hobby!?
Guest
#4 - 22 september 2007 22:03
Är både växtfanatiker, samt har massor av hobbies..

Men kanske merparten av alla akvarister är killar?
För att kvinnan drar det stora lasset i hemmet o aldrig får tid över?
#5 - 23 september 2007 05:53
kan säga det finns många kvinnor i hobbyn med vi har massor av kvinnor på PS som verkligen kan sina saker och verkligen följer med och lägger sig i..

Det är kul att en hobby som vår inte är disskriminerande då det gäller kön synd att inte fler kvinnor vill ha det som hobby, som vi män och våra fruar hahaha..

Well girls keep up the good work and keep planting!
#6 - 23 september 2007 07:11
Procentuelt så tror jag att det är lika många män som kvinnor.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 23 september 2007 08:16
Fiskponken skrev:
Procentuelt så tror jag att det är lika många män som kvinnor.

Det är möjligt men jag är nog mer benägen att hålla med Vic om att det är fler män som håller på akvariefisk med fisk överhuvudtaget. Det är i alla fall klart fler män som är så intresserade att de aktiverar sig (medlem i förening, går på möten, skriver i forum etc.). Så är det också internationellt.
Tittar man på de stora fiskforumen i Sverige så är säkert minst 95% av alla de som skriver i forumet män på saltvattensguiden och ciklid. Går man på föreningsmöten så är oftast 90% av deltagarna män etc. etc.
På Zoopet är ungefär 35-40% av deltagarna kvinnor - vilket är exceptionellt mycket för att vara en stor akvariesida.

Vad gäller växter så har jag faktiskt också alltid funderat lite över varför det inte är fler kvinnor som är aktiva där.
Dock så är vi ju nu 11 st som anmält sig till vår resa till växtävligen i Hannover sista helgen i Januari och av dessa är 7 st kvinnor - så det går framåt:D
#8 - 23 september 2007 15:54
Dock så är vi ju nu 11 st som anmält sig till vår resa till växtävligen i Hannover sista helgen i Januari och av dessa är 7 st kvinnor - så det går framåt:D

Fräckt ju, det blir nästan två honor på varje hanne:p!
#9 - 23 september 2007 19:49
åheim skrev:
det är en hobby och av någon anledning så är det oftast män som håller på med någon hobby!?

Min sambo tycker det är en hobby att driva mig galen.
Mitt akvarium tar upp en del tid och det gör henne galen.
Aldeles jämnt och fint.:p
#10 - 23 september 2007 21:38
Tittar man på de stora fiskforumen i Sverige så är säkert minst 95% av alla de som skriver i forumet män på saltvattensguiden och ciklid. Går man på föreningsmöten så är oftast 90% av deltagarna män etc. etc.

Min mest trångsynta och fördomsfulla kompis sa: "Fiskar - det är väl bara tjejer som håller på med sånt!" :D
#11 - 24 september 2007 19:51
Haha, kul tråd, jag hade ju typ ett akvarium när jag var barn, men det var ju absolut inte bra skött eller bra fiskbesättning eller nånting, det vet jag ju nu...

Men sen nu är det ju sambon som tjatat hela tiden om akvarium, att det är så vackert och så, och det enda jag mindes var ett skitigt äckligt kar, och man skulle gräva på den där äckliga filtersvampen och ja, allt var äckligt typ och man skulle byta vatten och rengöra all sand flera ggr i veckan eller nåt..

Det var typ mina minnen från förr.. och jag tyckte det lät jobbigt..

Men sen läste vi ju på, och fick veta att så gjorde man ju inte! :D

Sen skaffade vi ju ett tillsammans, sen var det kört..

Vi är nog båda lika intresserade nu faktiskt, fast jag är och har alltid varit gladare för växter än sambon, han vill ha lite, och jag mycket.. Men nu har vi ju egna kar att sköta, han sköter sitt 180liters och jag sköter mitt 95L och 105L och yngelkaret på 32L och räkburken..
Så jag har rätt mycket att sköta, men det är roligt :)

Han ska starta upp ett till litet också, mestadels för yngel tror jag..

Men ja, vi drägglar båda efter akvarium när vi går i djuraffärer osv.. och kollar på grejor på nätet.. :D

Jag är ju jätteintresserad nu, så vi bråkar inte om det ska skaffas nya akvarier, vi bråkar möjligen om vem som ska köpa vad eller vilka fiskar osv.. Man måste ju klara det ekonomiskt också :D

Men annars finns inga hinder för större och fler.. ;)

Men ja, annars vet jag inte varför det är mest män.. jag har alltid varit en hobbymänniska, sysslat med olika sporter och saker.. men ja, jag har aldrig tänkte på om det är mest män som tilltalas av akvarier.. :)
#12 - 24 september 2007 19:59
När det gäller mig och min sambo... han har ju absolut ingen förståelse för min akvariehobby :) Han tycker det verkar äckligt att byta vatten (sätta igång häverteffekten med munnen verkar väl inte alltid så kul ^^) och varje gång jag står och pillar i karet så kommer han inte ens i närheten för han vill inte få akvarievatten på sig ;)

Men när vi flyttat till något större skall jag allt ha ett odlingsrum, det tycker han är okej, så länge han inte behöver göra nått :D
#13 - 24 september 2007 20:04
Min man är mycket intresserad av våra akvarier så länge jag sköter dem.:) Överhuvudtaget är det jag som har hobbyideer här hemma.
Akvarium, katt dem gillar min man iof jättemycket också. Hund ,fotografering och heminredning. Makens hobby är hans jobb plus f1 så klart. Så det här med hobby tror jag är lika över kön.
#14 - 24 september 2007 21:34
Annaica skrev:
När det gäller mig och min sambo... han har ju absolut ingen förståelse för min akvariehobby :) Han tycker det verkar äckligt att byta vatten (sätta igång häverteffekten med munnen verkar väl inte alltid så kul ^^) och varje gång jag står och pillar i karet så kommer han inte ens i närheten för han vill inte få akvarievatten på sig ;)

Men när vi flyttat till något större skall jag allt ha ett odlingsrum, det tycker han är okej, så länge han inte behöver göra nått :D

Haha, hmm, t.o.m jag är "för fin" av mig (läs känslig) :D för att sätta igång nån häverteffekt med munnen på nån slang.. Haha..

Men vi har sån slang med pump på.. men ja, det innebär lite kånkande med hinkar, men det är inte så jobbigt, jag gillar akvariepysslet ändå :D
#15 - 25 september 2007 06:02
Jag reagerade på det som Anettejt skrev:

"För att kvinnan drar det stora lasset i hemmet o aldrig får tid över?"

Jag tror att det har mycket att göra med personligheten och hur man är uppväxt, hur mycket "hobbyperson" man blir. Men det har säkert i många fall också varit så att killar uppmuntrats mer till fritidsintressen, medan tjejer uppmuntrats mer att hjälpa till hemma.

I "min" generation, den yngre generationen (jag är 24), så vet jag fortfarande många av mina kompisar där killen aldrig har blivit tillfrågad att hjälpa till med maten, medan tjejen alltid blir det. Jag blev lite mörkrädd när jag fick höra det, i min familj har det tagits för självklart att alla i hushållet ska hjälpa till lika mycket.

Hursomhelst, vad jag skulle komma till är att det nog i VISSA fall ligger sanning i det som Anettejt skriver. I de fall där kvinnan har tagit på sig en för stor roll för att sköta hemmet, så har hon säkert ingen tid till att utveckla någon hobby. Sorgligt att sådana kvinnor fortfarande finns. Jag hoppas att alla ni killar inte tycker att det handlar om att "hjälpa" kvinnan med hemmet (som att det vore hennes lott från början!) utan att ni gör lika mycket i hushållet, helt naturligt.

Kul att det börjar komma in mer tjejer i akvariehobbyn!

Av mig och min sambo är jag mer intresserad av att skötseln ska bli rätt (han tycker det är onödigt att byta vatten så ofta), och jag är den som pysslar mest med akvariet och har köpt mest grejor till det.
#16 - 25 september 2007 11:43
:) Här hemma var det min sambo som ville ha akvarium. Jag gick med på det på villkor att han skulle tvätta filtret själv.

Nu behöver han sällan lyfte ett finger när det gäller akvarieskötseln eftersom jag tycker att det är så kul. Jag vill hela tiden ha fler akvarier och han säger stopp :p
#17 - 25 september 2007 13:58
Det är väl som med det mesta annat, tjejer ser det som en kul hobby och kanske lite mer... men sen när det gäller killarna så skall det vara så extremt som möjligt... ju fler apparater och teknik desto bättre. Gärna lite avancerade saker, bygga digitala styrningar, co2, automatisk vattenpåfyllning och allt möjligt. Det får ju inte vara enkelt då kan ju vem som helst hålla på, nej dit med teknik och krångligheter. När det egentligen är så enkelt...........;)
#18 - 25 september 2007 14:25
Vic skrev:
Det känns lite som att dom flesta akvarister över huvudtaget är män..

cattus skrev:
---men sen när det gäller killarna så skall det vara så extremt som möjligt... ju fler apparater och teknik desto bättre. Gärna lite avancerade saker, bygga digitala styrningar, co2, automatisk vattenpåfyllning och allt möjligt. Det får ju inte vara enkelt då kan ju vem som helst hålla på, nej dit med teknik och krångligheter. När det egentligen är så enkelt...........;)

Kan det vara så att det vanligen är vi killar som är nördar, vad det än gäller? ;)
#19 - 25 september 2007 16:05
cattus skrev:
Det är väl som med det mesta annat, tjejer ser det som en kul hobby och kanske lite mer... men sen när det gäller killarna så skall det vara så extremt som möjligt... ju fler apparater och teknik desto bättre. Gärna lite avancerade saker, bygga digitala styrningar, co2, automatisk vattenpåfyllning och allt möjligt. Det får ju inte vara enkelt då kan ju vem som helst hålla på, nej dit med teknik och krångligheter. När det egentligen är så enkelt...........;)

ja, det där kanske det kan ligga något i :)
#20 - 25 september 2007 18:58
cattus skrev:

Haha, min sambo bara skrattar åt mig och kallar mig en tekniknörd snart, bara för att jag kör med PMDD och ville försöka mig på Co2 osv.. :D

Han vill ha så naturligt som möjligt ;)

Men ja, jag är en nörd i alla bemärkelser egentlgen,.. datanörd, tvspelsnörd, Star treknörd.. osv osv.. :D
#21 - 25 september 2007 19:05
Jag älskar tekniska prylar stor plattv, ipod, inspelningsbar dvd, wiikonsol, satelitklocka när jag springer, alla elektriska hushållsapparater you name it. Min dröm är att resa till Japan för att se alla tekniska prylar. Våra vänner tror att det är min man som vill ha dessa grejor vi köper. De tror inte på honom när han säger det är jag hans fru som vill ha dem. Undrar när detta gamla tänkande ändrar sig?
#22 - 25 september 2007 19:32
Hm.. Appropå tekniska prylar ska jag nog gå och sätta in UV-C:t jag köpte igår.. Sambon, han bara nerdar loss på Facebook :D
#23 - 25 september 2007 19:38
miluhe skrev:
Jag älskar tekniska prylar stor plattv, ipod, inspelningsbar dvd, wiikonsol, satelitklocka när jag springer, alla elektriska hushållsapparater you name it. Min dröm är att resa till Japan för att se alla tekniska prylar. Våra vänner tror att det är min man som vill ha dessa grejor vi köper. De tror inte på honom när han säger det är jag hans fru som vill ha dem. Undrar när detta gamla tänkande ändrar sig?

Haha, jag är väl inte lika teknikgalen, men visst är det roligt. jag älskar ny teknik osv iaf.. Roligt med nya prylar osv.. Och jag vill åka till Japan också men av andra anledningar (^_^)/ Hehe..
Men ja, det vore roligt att se alla teknikprylar där också :D
#24 - 25 september 2007 20:06
Anettejt skrev:
Är både växtfanatiker, samt har massor av hobbies..

Men kanske merparten av alla akvarister är killar?

För att kvinnan drar det stora lasset i hemmet o aldrig får tid över?

Jag är benägen att hålla med. Män har hobbies som inte handlar om hem, familj och barn - för att de kan. Ungefär som reklamen; "kvinnor tar semester för att vara med familjen, män tar semester av helt andra anledningar". För att de kan! Sen vad orsakerna bakom är tänker jag inte diskutera på ett akvarieforum... Många utropar nog: Men då får kvinnor säga ifrån! Skaffa sig hobbies, sätta ner foten. osv osv (I've heard it all before). Det handlar om historia, om strukturer som i alla tider förtryckt och hållt tillbaka kvinnor, och som fortfarande gör det.

Självklart finns det undantag, det finns det alltid (om inte annat så för att bekräfta regeln). Det är inte undantagen jag adresserar med mitt lilla utspel här ovan. :)

/Mvh Växtnörd
#25 - 25 september 2007 20:20
Men devildoll försavnn inte det tankesättet på 70-talet eller har jag bara tur i val av man. Han och jag gör det vi gillar i hushållet det vi inte gillar turas vi om. Vi är noga att va rädda om varann
#26 - 25 september 2007 20:25
miluhe skrev:
Men devildoll försavnn inte det tankesättet på 70-talet eller har jag bara tur i val av man. Han och jag gör det vi gillar i hushållet det vi inte gillar turas vi om. Vi är noga att va rädda om varann

Nejdå det försvann inte alls. Tvärtom ser jag hur nykonservatismen breder ut sig. Vi går bakåt. Ett högaktuellt ämne. Det är jätteskönt att du har det bra, det önskar jag alla :) Jag orkar inte spinna vidare eg, men kunde inte låta bli att göra ett inlägg :)
#27 - 25 september 2007 20:35
Visst jag har märkt det med. Tror mycket beror på alla nya invånare inget fel med det men de måste lära sig vårt tankesätt mellan män och kvinnor. Utbildning är nyckel till allt. Eller visa hur vi menar här med jämställdhet.
#28 - 26 september 2007 13:10
Jag tycker att det är en stor skillnad sedan jag var junior (-70-talet) Då var det bara småkillar och "gubbar" på föreningsmöten. Nu vimlar det av duktiga kvinnliga akvarister.
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 26 september 2007 13:47
BengtO skrev:
Jag tycker att det är en stor skillnad sedan jag var junior (-70-talet) Då var det bara småkillar och "gubbar" på föreningsmöten. Nu vimlar det av duktiga kvinnliga akvarister.

Nja, håller nog inte riktigt med och jag har varit aktiv i akvarieföreningar sedan 70-talet och tycker nog att skillnaden är marginell. Det var få kvinnor som var aktiva i akvarieföreningar då och det är få som är aktiva nu.
#30 - 27 september 2007 06:36
Nja, håller nog inte riktigt med och jag har varit aktiv i akvarieföreningar sedan 70-talet och tycker nog att skillnaden är marginell. Det var få kvinnor som var aktiva i akvarieföreningar då och det är få som är aktiva nu.

OK, på den tiden träffade jag träffade jag akvarister på föreningsmöten, det är möjligt att situationen är likartad där men nu möter jag dessa på nätet och i affärer och där ser det väldigt annorlunda ut.
#31 - 30 september 2007 20:59
Den här helgen har det varit anime konvent här i Uppsala. Där är majoriteten av de utklädda ungdomarna unga kvinnor. Inom vissa områden verkar kvinnorna vara nördigare än männen... Men det tycks vara lite olika vilket område man snöar in på... Kanske för att det här bla. handlar om kläder?
#32 - 30 september 2007 23:01
Just när det gäller akvarium som hobby så tror fördomsfulla jag att det kan ha med ulliga-gulliga-mjuka-däggdjursfenomenet att göra. Fast då tar jag bara min närmsta familj-kompis-bekantskapskrets som exempel. Men då är det också ofta så att tjejerna mest kollar åt våra ulliga kaniner när de kommer hit, medans killarna ställer sig vid karet och kollar igenom varje millimeter tills de får syn på en stor mal och skriker:

"COOOOOOLT, kom Tina så får du se en cool fisk!"

varpå hon svarar när hon ser den:

”Men fy, gud va äcklig!”

Detta stämmer in på nästan alla dem som varit hit, killarna fascineras lättare och ser det vackra hos en fisk. Tjejen rycker på axlarna och har svårt för att se något fint-vacker-sött hos en fisk. Hon sitter hellre med en kanin i knät eller en katt i famnen.

Detta inlägg låter ofantligt fördomsfullt, är väl medveten om att många tjejer har akvarium som hobby, har ju det själv för sjutton :p Men jag tror ändå att det kan ha något med det hela att göra (om så bara en minimal del)

Annons