Fiskponken skrev:Procentuelt så tror jag att det är lika många män som kvinnor.
Kjell Fohrman skrev:Dock så är vi ju nu 11 st som anmält sig till vår resa till växtävligen i Hannover sista helgen i Januari och av dessa är 7 st kvinnor - så det går framåt:D
Kjell Fohrman skrev:Tittar man på de stora fiskforumen i Sverige så är säkert minst 95% av alla de som skriver i forumet män på saltvattensguiden och ciklid. Går man på föreningsmöten så är oftast 90% av deltagarna män etc. etc.
Annaica skrev:När det gäller mig och min sambo... han har ju absolut ingen förståelse för min akvariehobby :) Han tycker det verkar äckligt att byta vatten (sätta igång häverteffekten med munnen verkar väl inte alltid så kul ^^) och varje gång jag står och pillar i karet så kommer han inte ens i närheten för han vill inte få akvarievatten på sig ;)
Men när vi flyttat till något större skall jag allt ha ett odlingsrum, det tycker han är okej, så länge han inte behöver göra nått :D
Vic skrev:Det känns lite som att dom flesta akvarister över huvudtaget är män..
cattus skrev:---men sen när det gäller killarna så skall det vara så extremt som möjligt... ju fler apparater och teknik desto bättre. Gärna lite avancerade saker, bygga digitala styrningar, co2, automatisk vattenpåfyllning och allt möjligt. Det får ju inte vara enkelt då kan ju vem som helst hålla på, nej dit med teknik och krångligheter. När det egentligen är så enkelt...........;)
cattus skrev:Det är väl som med det mesta annat, tjejer ser det som en kul hobby och kanske lite mer... men sen när det gäller killarna så skall det vara så extremt som möjligt... ju fler apparater och teknik desto bättre. Gärna lite avancerade saker, bygga digitala styrningar, co2, automatisk vattenpåfyllning och allt möjligt. Det får ju inte vara enkelt då kan ju vem som helst hålla på, nej dit med teknik och krångligheter. När det egentligen är så enkelt...........;)
cattus skrev:Det är väl som med det mesta annat, tjejer ser det som en kul hobby och kanske lite mer... men sen när det gäller killarna så skall det vara så extremt som möjligt... ju fler apparater och teknik desto bättre. Gärna lite avancerade saker, bygga digitala styrningar, co2, automatisk vattenpåfyllning och allt möjligt. Det får ju inte vara enkelt då kan ju vem som helst hålla på, nej dit med teknik och krångligheter. När det egentligen är så enkelt...........;)
miluhe skrev:Jag älskar tekniska prylar stor plattv, ipod, inspelningsbar dvd, wiikonsol, satelitklocka när jag springer, alla elektriska hushållsapparater you name it. Min dröm är att resa till Japan för att se alla tekniska prylar. Våra vänner tror att det är min man som vill ha dessa grejor vi köper. De tror inte på honom när han säger det är jag hans fru som vill ha dem. Undrar när detta gamla tänkande ändrar sig?
Anettejt skrev:Är både växtfanatiker, samt har massor av hobbies..
Men kanske merparten av alla akvarister är killar?
För att kvinnan drar det stora lasset i hemmet o aldrig får tid över?
miluhe skrev:Men devildoll försavnn inte det tankesättet på 70-talet eller har jag bara tur i val av man. Han och jag gör det vi gillar i hushållet det vi inte gillar turas vi om. Vi är noga att va rädda om varann
BengtO skrev:Jag tycker att det är en stor skillnad sedan jag var junior (-70-talet) Då var det bara småkillar och "gubbar" på föreningsmöten. Nu vimlar det av duktiga kvinnliga akvarister.
Kjell Fohrman skrev:Nja, håller nog inte riktigt med och jag har varit aktiv i akvarieföreningar sedan 70-talet och tycker nog att skillnaden är marginell. Det var få kvinnor som var aktiva i akvarieföreningar då och det är få som är aktiva nu.