Växtnäringssand?

#1 - 31 oktober 2004 18:42
Var i en zooaffär i dag där de rekommenderar att jag lägger växtnäringssand under akvariesanden.

Behövs det verkligen? Räcker det inte att ha växtnäring i vattnet? Jag menar, jag förstår att det är bättre för växterna om jag använder växtnäringssand, men är det värt de 400 kronorna? Blir det så mycket bättre?
#2 - 31 oktober 2004 18:45
Jag skulle nog säga nä iaf inte 400kr :) jag köpte en lerklump till mitt kar tror den kostade strax under 100kr vet inte om den har någon effekt överhuvud taget men det var inte så mycket i hela summan.... Jag vet flera som kör utan bottennäring som har ruggit snygga kar så det är inget behov .. dessutom tar dom flesta växterna ändå upp näringen genom bladen...
#3 - 31 oktober 2004 18:45
Det beror väl kanske på vad du har för växter. Jag har "svåra" växter i mitt kar, men jag kör på blästersand, kolsyra och pmdd. Funkar bra för mig. Det växer som ogräs.
PatrikMalmo
#4 - 31 oktober 2004 18:59
Beror på. Har du lagom med ljus (0,5 - 1W/l) och CO2 (20-30 mg/l), hyfsad växtmassa och blandat snabbväxare/långsamväxare samt göder med PMDD enligt konstens alla regler så skulle jag säga att bottensubstrat inte tillför särdeles mycket. Möjligen i uppstart, samt med en del specifika växter som drar mycket näring från botten (MEN skillnaden är marginell). Ligger du däremot över ljusstyrkan ovan, så är _rätt_ bottenstubstrat en fördel enligt mig. Växter kan plocka näring både ur vattenkolumnen och bottnen, och i kar där det går fort är det dumt att chansa. När det gäller bottnen så är det i vart fall sanslöst viktigt vad du stoppar i den om du inte vill ha en massa alger.

Nå. Är ditt kar "normalt" så kan du lugnt strunta i bottengödning, om du göder på annat sätt. Har du däremot ett långsamt kar, så kan bottengödning vara ett bra alternativ. Frågan är också vad du menar med gödning? I ett vanligt kar räcker det oftast fint med regelbundna vattenbyten och en viss tillsats av Tropica Mastergrow eller liknande. Som jag ser det är det i vart fall inte värt 400 pix på rak arm.

Hilsen!!
#5 - 31 oktober 2004 19:12
Ann-Kristin: Vad är blästersand? Och PMDD?

De växter jag har valt att satsa på är iaf:

- Echinodorus bleheri
- sagittaria subulata
- Hydrocotyle leucocephala
- Ceratopteris cornuta
- Cerathophyllum demersum (kanske)

Patrik: Eftersom jag kommer att ha tetror i karet får inte belysningen vara för stark.

Tack för era råd!
#6 - 31 oktober 2004 19:19
Blästersand är en mycket billig sand som är snygg och fungerar bra i akvarium som man köper på biltema ... edit stavfel

Den enda som tar upp näring ur marken av dessa är svärds-plantan (echinodorus bleheri) det är dessutom självmord att sätta in dessa i ett högfart växtkar enligt min mening (provade strax över en vecka med förödande resultat den sköt utlöpare under sanden och satte upp plantor mitt i mitt nålgräs och på andra ställen och det var inte det lättaste att få bort dessa plantor utan att riva upp allt) ... jag skulle inte ha dom om du tänker dig göra ett högfart kar ... men om du inte ska skaffa CO2 tub och endel ljus är den mycket bra att ha som växt =)

Annons