Beror på. Har du lagom med ljus (0,5 - 1W/l) och CO2 (20-30 mg/l), hyfsad växtmassa och blandat snabbväxare/långsamväxare samt göder med PMDD enligt konstens alla regler så skulle jag säga att bottensubstrat inte tillför särdeles mycket. Möjligen i uppstart, samt med en del specifika växter som drar mycket näring från botten (MEN skillnaden är marginell). Ligger du däremot över ljusstyrkan ovan, så är _rätt_ bottenstubstrat en fördel enligt mig. Växter kan plocka näring både ur vattenkolumnen och bottnen, och i kar där det går fort är det dumt att chansa. När det gäller bottnen så är det i vart fall sanslöst viktigt vad du stoppar i den om du inte vill ha en massa alger.
Nå. Är ditt kar "normalt" så kan du lugnt strunta i bottengödning, om du göder på annat sätt. Har du däremot ett långsamt kar, så kan bottengödning vara ett bra alternativ. Frågan är också vad du menar med gödning? I ett vanligt kar räcker det oftast fint med regelbundna vattenbyten och en viss tillsats av Tropica Mastergrow eller liknande. Som jag ser det är det i vart fall inte värt 400 pix på rak arm.
Hilsen!!