Skulle vilja ge mig på ett försök gynna växterna det lilla som är möjligt i en så otacksam miljö som i ett malawikar. Sen om det kan ha en positiv verkan på algtillväxten (för att öka den alltså), så är det bara en bonus. För nu är Ancistrusarna steget före och algtillväxten mer ett omvänt problem. Har nyligen infört 6st Metriaclima Callainos, som gärna vill skrapa alger dessutom. Så jag behöver alger. Trodde väl aldrig man kunde få såna problem.
Nu vet jag att det finns ett flertal omständigheter runt det här med att främja växter. Men att tillföra växtnäring kanske ändå tillför något i positiv riktning. Inte så att jag har ett malawikar för växternas skull, men ändå.
Så då till själva huvudfrågan egentligen och anledningen till att jag inte ställde den här frågan på växtavdelningen. Jag har en burk med flytande gödning liggande och när jag läste innehållsförteckningen blev jag lite fundersam över om det är lämpligt att tillföra det i ett malawikar. Gödningen innehåller bland annat koppar. Jag kanske är helt knas i förståndet hur gödningens verksamma ämnen verkar och knappast skulle man väl tillverka något som skulle kunna vara direkt negativt för fiskarna. Men för säkerhets skull vill jag höra mig för innan jag tillsätter växtnäring. Är det riskfritt i ett malawikar med få växter - för fiskarnas skull alltså? Och skulle det överhuvud taget fylla en funktion förresten - kanske helt overksamt onödigt?
Smike
http://hem.bredband.net/stemik/