Växtnäring för en rookie

#1 - 15 december 2009 05:46
Hejsan gott växtfolk :)

Jag ska om någon vecka köra igång mitt SA kar nu, har fått hem det mesta utom filter, bänk och karet självt nu. Filter samt bänk kommer idag, och förhoppningsvis hinner jag hämta karet imorgon. Oavsett så har jag funderat på det där med växtnäring så att jag inte bara får ha snygga fiskar utan även vackra växter i karet.

Då det är en djungel rent ut sagt där ute så är jag inte säker på vad jag ska köra, men har tänkt mig följande

Easylife Profito
http://www.pwss.se/product.php?productid=7796&cat=866&page=1
Easylife EasyCarbo
http://www.pwss.se/product.php?productid=4117&cat=866&page=1

Räcker det för att växterna ska må åtminstone OK, jag tänker inte börja med CO2 än och pmdd behöver jag läsa mer om innan jag förstår fullständigt och börjar jobba med själv.

Behöver jag även långtidsverkande bottennäring som jag sett att man kan köpa?
och isåfall är det verkligen säkert för fiskarna?
#2 - 15 december 2009 05:51
Det räcker helt säkert finfint till vardags. Men jag skulle ändå välja pmdd för bästa och mest prisvärda effekt.
Det är inte alls mycket att läsa på - instruktionerna finns på hemsidan, samt på påsarnas etiketter när du får dem i brevlådan. Fantastiskt preparat. ^^
EasyCarbo våar jag inte säga så mycket mer om än att det funkat fint för mig. Ska vara effektivt mot alger, non?
#3 - 15 december 2009 05:57
Jag håller med hyllningarna om Pmdd. Det står exakt hur du ska blanda, räcker en evighet och är så in i h*vete effektivt. :)
#4 - 15 december 2009 05:58
See! XD
#5 - 15 december 2009 06:04
Varken som nybörjare eller inbiten växtakvarist skulle jag använda en o-komplett gödning. Kör PMDD, lätt och billigt.
#6 - 15 december 2009 06:36
Kör PMDD och EasyCarbo och växterna kommer att växa som aldrig förr:d
Bilagor:
#7 - 15 december 2009 07:04
hahaha :) ja får väl bli pmdd då, Får ta och köpa hem vattentester så jag beställer rätt pmdd. finns väl micro och nån annan beroende på hårdheten på vattnet korrekt?
#8 - 15 december 2009 14:04
Jag har en fråga gällande pmdd, jag har hört att det är dåligt för räkor, gäller det både för pmdd till hög ph och lågt ph?
#9 - 15 december 2009 14:21
Det är samma ämnen i både nutrisi (mjukt/surt vatten) och Micro+(hårt/basiskt vatten) och jag har hört att bl.a. Red crystal-räkor aka vara känsliga. Själv körde jag dubbeldos i ett kar med körsbärsräkor och de förökade sig i rasande takt.
#10 - 15 december 2009 14:25
Jag har amano och dom är ju tåligare än körsbär, så det vore värt ett försök. Ska bara ta slut på min Profito. :)
#11 - 15 december 2009 14:36
Johanski skrev:
Det är samma ämnen i både nutrisi (mjukt/surt vatten) och Micro+(hårt/basiskt vatten) och jag har hört att bl.a. Red crystal-räkor aka vara känsliga. Själv körde jag dubbeldos i ett kar med körsbärsräkor och de förökade sig i rasande takt.

men om det är samma ämnen i varför ska man då köpa det ena eller det andra beroende på vattnet man har?
#12 - 15 december 2009 15:00
Jag är inte så insatt i den delen mer än att jag vet att micro+ har ett bättre kelat och löser sig då bättre i hårdare vatten. Personligen skulle jag välja micro+ oavsett vattenvärden. Då slipper man mäta också. Just nu kör jag både nutrisi och micro+ för att jag har en torrmix jag doserar tre krm av varje vecka. Sen droppar jag i lite koncentrerad micro efter vb och ungefär varannan dag när jag matar firrarna.

Defdac eller någon mer kunnig kanske kan rätta mig om jag har fel.
#13 - 15 december 2009 19:48
Personligen köpte jag 3st tropica master grow så att jag fick bra flaskor att blanda PMDD i, för dom är ju så smidiga att mäta med. Sälvklar använde jag upp dom först :p

/Tobbe
#14 - 4 januari 2010 14:40
nu drar jag liv i en död tråd igen, men det känns vettigare än att starta en ny åtminstone.

Jag har nu bestämt mig för att köra PMDD Nutrisi+ samt Easycarbo.

men har lite funderingar just kring easycarbo. Som jag förstår det så är det helt enkelt kol, vilket är ungefär samma sak som att köra med CO2. Problemet är dock att det inte är riktigt lika effektivt på att lösa sig i vattnet som om man använde en CO2 anläggning, men kan det då räcka med EasyCarbo tills dess att man får råd och tid att köra igång CO2.

Och vidare då, behöver jag easycarbo om jag kör PMDD eller det blir att överdosera?
#15 - 4 januari 2010 18:41
Marnat skrev:

Och vidare då, behöver jag easycarbo om jag kör PMDD eller det blir att överdosera?

Jag kör EasyCarbo och doserar dubbel dos av det tillsammans med PMDD. Funkar fin, fint.:D Växterna tar fart så att man får gallra varje vecka. Vallisineian växer ca 50 cm i veckan:D:D:D. En positiv bieffekt av EasyCarbo är att man får mindre alger också, framförallt tofsalger. Inte fel det heller;).

Mitt tips är att köra EasyCarbo tillsammans med PMDD. Dosera dubbel dos av EasyCarbo, läs på flaskan, och dosera enligt anvisningarna av PMDD.

Jag brukar ge fulldos av PMDD i samband med vattenbyte. Jag byter ca 25% av vattenvolymen en gång i veckan.

Blev det rörigt, fråga på då så försöker jag förtydliga:).
#16 - 4 januari 2010 18:56
lofstrog skrev:
Jag kör EasyCarbo och doserar dubbel dos av det tillsammans med PMDD. Funkar fin, fint.:D Växterna tar fart så att man får gallra varje vecka. Vallisineian växer ca 50 cm i veckan:D:D:D. En positiv bieffekt av EasyCarbo är att man får mindre alger också, framförallt tofsalger. Inte fel det heller;).

Mitt tips är att köra EasyCarbo tillsammans med PMDD. Dosera dubbel dos av EasyCarbo, läs på flaskan, och dosera enligt anvisningarna av PMDD.

Jag brukar ge fulldos av PMDD i samband med vattenbyte. Jag byter ca 25% av vattenvolymen en gång i veckan.

Blev det rörigt, fråga på då så försöker jag förtydliga:).

det blev faktiskt inte rörigt alls utan nästan precis tvärtom :D
Precis så jag förstår det, inget svamlande om vad man kan och inte kan, raka rör det gillar jag.. Ska beställa pmdd och Easycarbo i slutet av veckan tror jag. Men tänkte på en ny sak, som det är nu så är karet helt nystartat, jag har varken fiskar eller växter i, men tror du man vågar stoppa i några växter och hoppas att de mår bra i runt en vecka eller två fram tills det dyker i lite fiskar, jag kommer ju som sagt inte kunna ge näring förrän i slutet av denna eller början på nästa vecka.
#17 - 4 januari 2010 19:44
Ska faktiskt också börja med EasyCarbo imorgon, ska ner till affären och skaffa en 1L flaska :)

Hitills har jag kört med pmdd i snart en månad, tycker det funkar helt underbart då alla mina växter har både blivit större och fått en hel del nya blad. Får bara hoppas att EasyCarbo är så bra som vissa säger och ger ett fint tillskott åt växterna.
#18 - 4 januari 2010 20:07
Marnat skrev:
Ska beställa pmdd och Easycarbo i slutet av veckan tror jag. Men tänkte på en ny sak, som det är nu så är karet helt nystartat, jag har varken fiskar eller växter i, men tror du man vågar stoppa i några växter och hoppas att de mår bra i runt en vecka eller två fram tills det dyker i lite fiskar, jag kommer ju som sagt inte kunna ge näring förrän i slutet av denna eller början på nästa vecka.

Varför vänta med beställningen? Mitt PMDD beställdes en söndagskväll och dök upp med posten på tisdagen, därefter körde jag igång.

Jag hade också dragit mig för att köpa för att det verkar rörigt med alla alternativ, doseringar och mixer hit och dit. Det var ursimpelt när jag köpte portionspaketet.

Tre ½-liters PET-flaskor. Två av dem med vanligt kranvatten (en till fosfatet och en till kvävemixen) och den sista flaskan med destillerat vatten (kokt 20 minuter och kallnat) till NutriSi. Blanda väl och dosera 10 ml/100 L vatten från varje flaska en gång i veckan.

Jag gjorde misstaget att inte börja direkt utan lätt akvariet gå en vecka med enbart några fiskar och växter i. Detta gjorde att blåalgerna började trivas eftersom vattnet helt saknade näring. När jag nu börjat dosera PMDD verkar det som om blåalgerna får kämpa hårdare för att sprida sig och växterna började omedelbart växa bättre (synbart!).

Så, vänta inte med att ge näring - det gynnar bara algerna.
#19 - 4 januari 2010 20:12
Jag skulle inte ge rådet att dosera dubbeldos easy carbo, det är vansinnigt giftigt. Har man en stor växmassa som mår bra så kan man gå upp i dubbeldos. Själv körde jag enkeldos i mitt 540 liters, och jag hade mycket växter.
#20 - 4 januari 2010 22:03
Johanski skrev:
Jag skulle inte ge rådet att dosera dubbeldos easy carbo, det är vansinnigt giftigt. Har man en stor växmassa som mår bra så kan man gå upp i dubbeldos. Själv körde jag enkeldos i mitt 540 liters, och jag hade mycket växter.

Om man läser på flaskan så står det att man kan ta upp till dubbel normaldos. Har aldrig varit problem för mig men känner man sig osäker så kan man ju alltid köra på normaldos.
#21 - 4 januari 2010 22:05
hawkse skrev:

Så, vänta inte med att ge näring - det gynnar bara algerna.

Håller med dig om detta. Om man får växterna att växa ordentligt så verkar det som om man konkurrerar ut algerna.:D
#22 - 4 januari 2010 22:07
lofstrog skrev:
Om man läser på flaskan så står det att man kan ta upp till dubbel normaldos. Har aldrig varit problem för mig men känner man sig osäker så kan man ju alltid köra på normaldos.

Nu lånar jag tråden lite för att fråga dig lite lofstrog :p

Hur länge har du använt dig av EasyCarbo? Gör det någon stor skillnad jämför med hur det var innan du började använda det? Vad använder du för gödning till det? (pmdd etc). Bara lite smått o gott, funderar på att skaffa en 1L flaska av det imorgon nämligen.
#23 - 4 januari 2010 22:11
Marnat skrev:
Men tänkte på en ny sak, som det är nu så är karet helt nystartat, jag har varken fiskar eller växter i, men tror du man vågar stoppa i några växter och hoppas att de mår bra i runt en vecka eller två fram tills det dyker i lite fiskar, jag kommer ju som sagt inte kunna ge näring förrän i slutet av denna eller början på nästa vecka.

Jag hade nog stoppat i några växter och någon inkörningsfisk för att få igång karet. Börja sedan med PMDD och EasyCarbo så snart som möjligt.

Du har säkert koll på detta men så länge du inte har någon fisk i akvariet så kommer inte nitrifikationsbakterier i sand och filter att komma i gång. De behöver lite skit för kunna leva.;)
Bilagor:
#24 - 4 januari 2010 22:13
lofstrog skrev:
Jag hade nog stoppat i några växter och någon inkörningsfisk för att få igång karet. Börja sedan med PMDD och EasyCarbo så snart som möjligt.

Du har säkert koll på detta men så länge du inte har någon fisk i akvariet så kommer inte nitrifikationsbakterier i sand och filter att komma i gång. De behöver lite skit för kunna leva.;)

jo det har jag lite koll på åtminstone, men om karet bara innehåller rötter och sten och jag inte har lysrören tända så bör det åtminstone inte börja bildas alger på en vecka tycker man ju. Kommer även köra väldigt mjuk inkörning med endast 3 stycken pansarmalar till att börja med :)

Anledningen till att inga fiskar kommit i än är för att det bara ligger på 21 grader still, tar tid att värma upp har jag märkt :D
#25 - 4 januari 2010 22:18
Andrém skrev:
Nu lånar jag tråden lite för att fråga dig lite lofstrog :p

Hur länge har du använt dig av EasyCarbo? Gör det någon stor skillnad jämför med hur det var innan du började använda det? Vad använder du för gödning till det? (pmdd etc). Bara lite smått o gott, funderar på att skaffa en 1L flaska av det imorgon nämligen.

Jag startade upp mitt 270 liters hörnakvarium för ca 6 månader sedan och har kört med PMDD och EasyCarbo i ca 4 månader. Det som jag har märkt, förutom att växterna växer så det knakar, är att algerna nästan lyser med sin frånvaro.
När jag startade upp akvariumet fick jag ganska omgående en del tofsalger och lite brunalger. Dessa försvann nästan helt när jag ökade från normal dos av EasyCarbo till dubbel dos. Jag började med dubbel dos för två månader sedan.

Hoppas att deta hjälper dig.:) För mig har det funkat fint. Har aldrig haft så snygga växter.:d
#26 - 4 januari 2010 22:21
Marnat skrev:
jo det har jag lite koll på åtminstone, men om karet bara innehåller rötter och sten och jag inte har lysrören tända så bör det åtminstone inte börja bildas alger på en vecka tycker man ju. Kommer även köra väldigt mjuk inkörning med endast 3 stycken pansarmalar till att börja med :)

Anledningen till att inga fiskar kommit i än är för att det bara ligger på 21 grader still, tar tid att värma upp har jag märkt :D

Aha, du är den där riktigt tålmodiga sorten.;) Själv är jag nog lite mera otålig och har svårt att vänta.:d

Det kommer säkert att funka bra för dig men några växter kan du säkert sätta i så länge. Om inget annat så ser det lite revligare ut när du då och då tänder bekysningen och drömmer om dina framtida innvånare.;)
#27 - 4 januari 2010 22:21
lofstrog skrev:
Jag startade upp mitt 270 liters hörnakvarium för ca 6 månader sedan och har kört med PMDD och EasyCarbo i ca 4 månader. Det som jag har märkt, förutom att växterna växer så det knakar, är att algerna nästan lyser med sin frånvaro.

När jag startade upp akvariumet fick jag ganska omgående en del tofsalger och lite brunalger. Dessa försvann nästan helt när jag ökade från normal dos av EasyCarbo till dubbel dos. Jag började med dubbel dos för två månader sedan.

Hoppas att deta hjälper dig.:) För mig har det funkat fint. Har aldrig haft så snygga växter.:d

Ah, jo har hört mycket bra saker när det gäller algbekämpning men som tur är så existerar inte alger i mitt akvarium :p just nu så är det väl att växterna verkar ha för lite co2 eftersom dom verkar vara allmänt klena så jag hoppas att EasyCarbo kan ge lite extra sprutt och få dom riktigt gröna och fina.
#28 - 4 januari 2010 22:22
lofstrog skrev:
Håller med dig om detta. Om man får växterna att växa ordentligt så verkar det som om man konkurrerar ut algerna.:D

Visst är det fascinerande? Jag har fortfarande svårt att förlika mig med att algerna skulle trivas bättre vid missförhållanden i vattnet än vid goda förhållanden då de ju faktiskt växer från samma näringsämnen som växterna. Dvs, finns där gott om näringsämnen, ljus och kol så borde ju även algerna tycka livet är toppen? Verkar nästan som om växterna utsöndrar anti-alg-medel :p
#29 - 4 januari 2010 22:26
Andrém skrev:
Ah, jo har hört mycket bra saker när det gäller algbekämpning men som tur är så existerar inte alger i mitt akvarium :p just nu så är det väl att växterna verkar ha för lite co2 eftersom dom verkar vara allmänt klena så jag hoppas att EasyCarbo kan ge lite extra sprutt och få dom riktigt gröna och fina.

Glömde att nämna att det ibland kan ta ett par veckor innan man märker av effekten av EasyCarbo. Det tar väl ett tag för växterna att fylla på kollagret:d.
#30 - 4 januari 2010 22:28
lofstrog skrev:
Glömde att nämna att det ibland kan ta ett par veckor innan man märker av effekten av EasyCarbo. Det tar väl ett tag för växterna att fylla på kollagret:d.

Jodå :p det gör det ju alltid ^^ att förvänta sig saker direkt är väl lite att ta i :D
#31 - 4 januari 2010 22:29
hawkse skrev:
Visst är det fascinerande? Jag har fortfarande svårt att förlika mig med att algerna skulle trivas bättre vid missförhållanden i vattnet än vid goda förhållanden då de ju faktiskt växer från samma näringsämnen som växterna. Dvs, finns där gott om näringsämnen, ljus och kol så borde ju även algerna tycka livet är toppen? Verkar nästan som om växterna utsöndrar anti-alg-medel :p

Eller så är det så att växterna är snabbare på att ta upp näringsämnen än algerna när man väl har fått igång tillväxten på växterna.:D
#32 - 4 januari 2010 22:39
lofstrog skrev:
Eller så är det så att växterna är snabbare på att ta upp näringsämnen än algerna när man väl har fått igång tillväxten på växterna.:D

Javisst, men då borde ju algerna ändå frodas eftersom de trivs i näringsfattiga miljöer...
#33 - 4 januari 2010 23:18
hawkse skrev:
Javisst, men då borde ju algerna ändå frodas eftersom de trivs i näringsfattiga miljöer...

Får bara lägga till att det finns ett ämne i easycarbo som är väldigt giftigt för algerna och det är därför det är ett sådant bra medel emot alger bla. Hur mycket av ämnet vet man inte exakt men det är nog mycket små doser :)
#34 - 4 januari 2010 23:20
hawkse skrev:

Ja, nå't lurt är det men i det här fallet så är det ju skönt att det kan vara till fördel för det som man vill hända. Inga alger och massor av växter.:D

Har för mig att jag har hört att alger triggas av fluktationer i amoniumnivåer. Men jag vet inte om det är så eller inte...
#35 - 4 januari 2010 23:22
Andrém skrev:
Får bara lägga till att det finns ett ämne i easycarbo som är väldigt giftigt för algerna och det är därför det är ett sådant bra medel emot alger bla. Hur mycket av ämnet vet man inte exakt men det är nog mycket små doser :)

Där har vi förklaringen till effektiviteten mot alger. Vet du viket ämne det är?
Bilagor:
#36 - 4 januari 2010 23:23
lofstrog skrev:
Där har vi förklaringen till effektiviteten mot alger. Vet du viket ämne det är?

Hm, ska kolla up det, finns en lång tråd som är startad av Azur här på zoopet som handlar just om det ämnet och sådant.

Tråden: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=110629

Ämnet heter: Glutaraldehyd
#38 - 5 januari 2010 00:17
Vansinnigt giftigt dvs. Det står inte att det är ok att köra dubbeldos bara sådär, det står att det går bra med dubbeldos i akvarium med mycket växter. Börja med enkel, utöka sedan om du känner att det finns behov, inte bara för att.

Även växter tar skada av glutaraldehyd, så spruta inte EC direkt på växterna.

Jag gillar EC, har kört det i många månader i mitt gamla 540L, och där lös algerna med sin frånvaro, trots högt ljus och hög biolast. Det enda trista är att mina ormbunkar (Vanlig javaormbunke och Windelöv) slutade i princip växa när jag började med EC.
#39 - 5 januari 2010 07:41
Johanski skrev:
Vansinnigt giftigt dvs. Det står inte att det är ok att köra dubbeldos bara sådär, det står att det går bra med dubbeldos i akvarium med mycket växter. Börja med enkel, utöka sedan om du känner att det finns behov, inte bara för att.

Även växter tar skada av glutaraldehyd, så spruta inte EC direkt på växterna.

Jag gillar EC, har kört det i många månader i mitt gamla 540L, och där lös algerna med sin frånvaro, trots högt ljus och hög biolast. Det enda trista är att mina ormbunkar (Vanlig javaormbunke och Windelöv) slutade i princip växa när jag började med EC.

När jag kollade runt i går kväll så läste jag att det har konstaterats att just javaormbunkar och vissa mossor inte trivdes så bra om man körde med EC.

Jag började också med enkeldos av EC för att sedan öka till dubbeldos. Kanske bäst att göra så så att man inte drabbas av några oönskade bieffekter.;)
#40 - 5 januari 2010 07:58
lofstrog skrev:
När jag kollade runt i går kväll så läste jag att det har konstaterats att just javaormbunkar och vissa mossor inte trivdes så bra om man körde med EC.

Jag började också med enkeldos av EC för att sedan öka till dubbeldos. Kanske bäst att göra så så att man inte drabbas av några oönskade bieffekter.;)

Frågan är ju då vad man annars ska köra för snygga växter på rötter etc, javaormbunken verkar ju vara den som bäst fäster på just rötter liksom :(
Några tips någon?

Jag har för övrigt beställt EC och PMDD nu :) Hoppas de hinner komma till på fredag :D

En annan sak som är lite OT. Jag har ju ett helt nystartat kar, Allting i karet är splitternytt, från akvariet själv till rötter, sten, sand, filter, doppvärmare etc etc.
Jag har inte tryckt i varken fisk eller växter och har inget ljus tänt och det står i konstant skugga, bör jag oroa mig för algtillväxt nu den närmsta veckan innan näring och sånt kommer eller kan jag vara lugn?
#41 - 5 januari 2010 08:14
Marnat skrev:
Frågan är ju då vad man annars ska köra för snygga växter på rötter etc, javaormbunken verkar ju vara den som bäst fäster på just rötter liksom :(

Några tips någon?

Anubias kan vara ett alternativ. De gillar ju inte att ha rotstocken i sand utan vill hels sitta på en rot eller så.

Marnat skrev:

En annan sak som är lite OT. Jag har ju ett helt nystartat kar, Allting i karet är splitternytt, från akvariet själv till rötter, sten, sand, filter, doppvärmare etc etc.

Jag har inte tryckt i varken fisk eller växter och har inget ljus tänt och det står i konstant skugga, bör jag oroa mig för algtillväxt nu den närmsta veckan innan näring och sånt kommer eller kan jag vara lugn?

Jag tror att det är svårt att vara helt befriad från algsporer i ett akvarium. Det följer alltid med någon enstaka i sand, stenar eller rötter.
En del alger behöver väldigt lite ljus för att växa.
Jag tror dock inte att du kommer att drabbas av någon invasion innan du sätter i gång akvariet ordentligt.
Den tillväxt som kommer får du nog bukt med när du får i gång akvariet coh det kommer i balans.:)

Slutsatsen blir att du kan vara lugn:d.
#42 - 5 januari 2010 11:37
Hm, har ringt runt lite här i stockholm....

EasyCarbo (Easy Life) kostar 395kr för 1L på akvarieleasing.
HappyCarbo (Happy Life) kostar 195kr för 500ml och 995kr för 5L på bromma zoo.

Enligt henne jag pratade med via telefon (bromma zoo) så skulle Happy Life's lösning vara mycket drygare än Easy Life's och på så sätt vara mer värd att köpa. Jag köper inte direkt det konceptet så jag tänkte höra vad ni tror om det?
#43 - 5 januari 2010 11:57
Har just läst tråden om EasyCarbo jag tror man ska köra co2 i stället det verkar inte så farligt och man undrar hur dom goda bakterierna i pumpen mår av det .
Om man kör med co2 tror jag det blir samma pengar på ca 2 år skillnaden är bara en störe kostnad i början .
#44 - 5 januari 2010 12:17
Andrém skrev:
Hm, har ringt runt lite här i stockholm....

EasyCarbo (Easy Life) kostar 395kr för 1L på akvarieleasing.

HappyCarbo (Happy Life) kostar 195kr för 500ml och 995kr för 5L på bromma zoo.

Enligt henne jag pratade med via telefon (bromma zoo) så skulle Happy Life's lösning vara mycket drygare än Easy Life's och på så sätt vara mer värd att köpa. Jag köper inte direkt det konceptet så jag tänkte höra vad ni tror om det?

Jag har funderat på detsamma faktiskt, HappyLifes carbo är ju faktiskt billigare i inköp också, iaf om man beställer från PWSS.

Happycarbo 500ml 125kr
Easylife Easycarbo 500ml 139kr

Sen att det skulle vara dyrt jämfört med CO2 kan jag väl inte hålla med om.
man ska tillsätta 1ml/50l vatten dagligen av easycarbo. I mitt kar på 234l så blir det i runda slängar 4ml om dagen. Det innebär att en 500ml flaska håller i 125 dagar för mig åtminste. översatt blir det kort och gott ungefär 1kr om dagen ungefär.. Helt överkomligt enligt mig åtminstone.

EDIT: Kan väl tillägga att det vore intressant att höra vad folk haft för erfarenheter av HappyCarbo jämfört med det mer frekvent använda EasyCarbo.. Är det lika bra/bättre/sämre? Hur drygt är det jämfört med EasyCarbo etc..

Nu vet jag ju att CO2 ska vara bättre, men har man inte startekonomin eller platsen för det i dagsläget så känns EasyCarbo/HappyCarbo som ett fullgott alternativ.
#45 - 5 januari 2010 12:40
Jag har sökt runt lite på nätet och jag har inte hittat något som talar för att HappyCarbo ska vara bra respektive dåligt jämfört med EasyCarbo. Jag bestämde mig i alla fall för att köpa EasyCarbo just för att det finns mycket som talar för det just här på zoopet och runt på internet.

Hällde i min första dos på 8ml idag, får se hur det utvecklar sig under tiden.
#46 - 5 januari 2010 13:17
Andrém skrev:
Jag har sökt runt lite på nätet och jag har inte hittat något som talar för att HappyCarbo ska vara bra respektive dåligt jämfört med EasyCarbo. Jag bestämde mig i alla fall för att köpa EasyCarbo just för att det finns mycket som talar för det just här på zoopet och runt på internet.

Hällde i min första dos på 8ml idag, får se hur det utvecklar sig under tiden.

Kör du på pmdd också?
Och vidare, ta en bild idag samt om en vecka eller två så vi ser förändringen om någon :D
#47 - 5 januari 2010 13:23
Marnat skrev:
Kör du på pmdd också?

Och vidare, ta en bild idag samt om en vecka eller två så vi ser förändringen om någon :D

Såklart jag kör pmdd också :p blir nog lite knasigt med bilder eftersom jag har inget som kan ta riktiga närbilder men bilderna som tas får duga ^^

Annons