växtnäring

#1 - 17 augusti 2005 06:52
Finns det nån bra växtnäring till akvarieväxterna som man kan köpa på zoo? nån som har nått bra namn?
#2 - 17 augusti 2005 06:58
Tropica master grow brukar anses som bra. men det behövs komplementeras med kh2po4 och kno3. Det finns inga "kompletta" Växtnäringar i vanliga butiker. Pmdd är det bästa man kan köpa. Kräver dock lite mer av användaren.

Finns en standarlösning som defdac har räknat ut. Sök på orden miriam eller pelle.

Pmdd kan du köpa från www.granholmarna.se
#3 - 17 augusti 2005 07:15
hmm..jag fattar inte så mycket av detta, är det dyrt? gick in på deras hemsida men en flaska för tolv kr..och dyl..jag förstår inte riktigt vad jag ska köpa för att det ska bli bra..jag har bara ett 70l akvarium så jag behöver inte så mycket..kan nån hjälpa mig med detta`? tackar från en *trögis*
#4 - 17 augusti 2005 07:16
Hej...
Jag använder nån växtnäringsgrej som igenligen är bra för hela akvariet, men mest för växter. De heter "Aqua Vital", jag köpte de på en zoo/djur butik. FUnkar jättebra och vattnet blir verkligen kristallklart! :D
/Platyparty [:-140]

Ps. Förpackningen innerhåller 10 påsar med medlet/pulvret (de är ett "pulver")och kosstar 95kr ungefär.
Man ska ha i en påse per 100 L vatten. FRågor? Fråga på bara! :p
Lycka till!
#5 - 17 augusti 2005 07:19
kno3 kaliumnitrat!! låter ju livsfarligt för fiskarna..bara jag ser ordet nitrat så ser jag rött:D
#6 - 17 augusti 2005 07:22
Aqua Vital är bara vattenberedningsmedel som visserligen chelaterar metalljoner, men eftersom jonerna är i fel form så kan växterna ändå inte ta upp dom. Så nej, det är inget bra tips om man vill få fart på växterna.

Växterna behöver en massa olika näringsämnen i organisk form som inte fiskarna ger. Enklast sättet att ge växterna alla dessa ämnen är att blanda ihop dom själv med några olika pulver. Den som är nyfiken på att kunna ge sina växter exakt allt dom behöver kan läsa mer här: http://www.pmdd.se
#7 - 17 augusti 2005 07:23
jag har nått som heter tetra vital men jag vet inte om jag märkar nån skillnad.det är sånt som ska ge färgprakt och vitakitet hos fiskarna.. det här med pmdd vet jag inte om jag kan med.
#8 - 17 augusti 2005 07:23
Nej det är inte farligt. Sök efter pelle eller miraim så kommer du att hitta ett recept som är enkelt och billigt.

Du behöver KNO3, KH2PO4 och micro i form av nutrisi eller micro+
#9 - 17 augusti 2005 07:25
[QUOTE=Hella2]kno3 kaliumnitrat!! låter ju livsfarligt för fiskarna..bara jag ser ordet nitrat så ser jag rött:D[/QUOTE]
Nitrat är inte speciellt farligt för fiskar. Varje gång du matar så ökar nitrathalten.

Däremot är det ett av dom viktigaste näringsämnena för växter. Nitrat (NO3) innehåller kväve N. Kaliumnitrat innehåller dessutom kalium (K) som är ungefär lika viktigt som kväve.

Har man glada växter så tar dom upp långt mer kväve än man får från fiskskiten, så man gör klokt i att se grönt istället för rött när någon nämner KNO3 i växtsammanhang.
#10 - 17 augusti 2005 07:31
Ha såg inte att Defdac hann svara under tiden jag skrev.
#11 - 17 augusti 2005 07:34
skrattar..det finns pmdd åxå för dummies! hihi..kul alltså 3 500mlflaskor flaska 1 ca 7 tsk kno3 flaska 2 ca4 tsk kn2po4 flaska tre nutrislmicro 7 krm stämmer det? är detta nått pulver man ska blande med vatten eller nått?
#12 - 17 augusti 2005 07:43
hmm..nitrat var det ju inte nitrit...ursäkta mig :)
#13 - 17 augusti 2005 07:44
finns det nån som har nån negativ syn på pmdd?
#14 - 17 augusti 2005 07:52
Det är ju 250gram per påse..hur mycket behöver jag då i en flaska...hmm..
#15 - 17 augusti 2005 08:25
räcker det om jag köper 2 p av varje?
#16 - 17 augusti 2005 08:32
Till en början med räcker det absolut. Borde räcka i ett år (har för mig att jag läste att du hade ca 70-100 liter någonstans). Kh2po4 kan du köpa 1 eller 2 100 gr påsar. Receptet står på den hemsida som defdac hänvisade till.

Det finns inget negativt ;)
#17 - 17 augusti 2005 08:33
nu har jag skickat efter 4 p kaliumvätesofat 4p kaliumnitrat 4p micro nutrisi......stavningen kan vara lite fel men hoppas ni förstår, räcker denna beställning?
#18 - 17 augusti 2005 08:42
ok peppito,jag har nu meijlat till bosse om att han kanske kan hjälpa mig så det blir rätt dos,jag hade ju redan beställt 4 av varje klumpig som man är...amn bli ju så ivrig når man ska börja med nått nytt:p
#19 - 17 augusti 2005 09:06
Det går åt ca 10 ggr mer KNO3 jämfört med KH2PO4 och NutriSi.
#20 - 17 augusti 2005 09:10
jo såg att man skulle ha mera av det..hoppas att bosse kan hjälpa mig
#21 - 17 augusti 2005 09:24
Det är väl bara att lägga till lite extra av dessa då du ändå beställer. Portot är den stora kostnaden.
#22 - 17 augusti 2005 09:54
blir det porto även om man betalar direkt från internet? jag fattade inte så...
#23 - 17 augusti 2005 09:54
använder du peppito pmdd?
#24 - 17 augusti 2005 09:59
[QUOTE=Hella2]blir det porto även om man betalar direkt från internet? jag fattade inte så...[/QUOTE]

Själva frakten kostar ju självklart endå pengar. Däremot så slipper du postförskottsavgift om du för över pengarna via internet.

MVH
/Jens
#25 - 17 augusti 2005 10:27
[QUOTE=Hella2]finns det nån som har nån negativ syn på pmdd?[/QUOTE]
Ja, negativ och negativ, men min uppfattning om det allra vanligaste pmdd-receptet är att det är alldeles för svagt. Har man bra med CO2 och bra med ljus räcker den rekommenderade gödningsmängden inte i en hel vecka på långa vägar: man kan nog behöva tiodubbla den under vissa omständigheter.

Kör man däremot utan CO2 så tror jag att man kan nöja sig med den gödningen.
#26 - 17 augusti 2005 10:29
[QUOTE=Z_Lawer]
man kan nog behöva tiodubbla den under vissa omständigheter.
[/QUOTE]
På samma sätt som det kan gå åt 10 ggr mindre om man kör low-tech.

Recepten är en mycket bra start att börja med.
#27 - 17 augusti 2005 10:54
Ja jag använder pmdd.

Man kan väl inte säga att det är negativt bara för att ett bra recept för nybörjare inte passar alla kar. Det är ju just det som gör pmdd så bra då du kan anpassa mängderna efter just dina förutsättningar och vattenvärden. Receptet är bra för de som endast behöver näringstillskott till ett inte alltför avancerat kar.
#28 - 17 augusti 2005 12:31
Japp, fast det borde följa med en liten varningstext: CO2 + bra ljus = åtminstone tredubbla mängden. ;)

Eller dela upp receptet i två delar: en för icke-koldioxid berikade akvarier, och en för CO2.
#29 - 17 augusti 2005 13:08
Jo det skulle kanske inte skada men det förutsätter att någon har lust att göra det. Det första receptet var ett som defdac hjälpte någon med och det är bra för de flesta i början. Annars får man nog börja läsa, räkna och testa sig fram ;)
#30 - 17 augusti 2005 13:11
Blir man mer avancerad så kör man ändå EI och då märker man snabbt att man måste dosera varje dag eller flera gånger varje dag - och då kan man ju lika gärna börja dubbla/trippla doseringar eller göra sina blandningar dubbelt så starka osv.
#31 - 17 augusti 2005 13:39
Ja när man väl har börjat så finns det faktiskt inte något slut. :)

Man är alltid där och pillar i doseringarna med allehanda olika resultat :p
#32 - 17 augusti 2005 14:23
Måste man byta så mycket som 50% av vattnet? Vissa fiskar är ju ganska känsliga för stora vattenbyten.
#33 - 17 augusti 2005 14:27
Nej du kan byta som vanligt men då får du ta det lugnare med gödningen och du får *mycket* större variation som din gödningsmängd kan ligga mellan.

Men visst går det. Oftast är dessutom inte problemet övergödning i växtakvarier där växterna trivs utan tvärtom för lite näring.
#34 - 17 augusti 2005 15:01
Hoppar in i denna tråden också då jag är sugen på att börja använda PMDD jag med.
Om jag nu inte gör så stora vattenbyten som 50%, ska man då bara räkna om och tillsätta för det vattnet jag byter?
Eller ska jag till att börja med dosera efter akvariestorleken (100L)?

Ytterliggare en sak, när behövs järn, för det ingår väl inget i PMDD?

/Mikael
#35 - 17 augusti 2005 15:27
Jo det ingår järn i mikrogödningen i lagom mängd.

Och visst kan du tillsätta för enbart det bytta vattnet, problemet är bara att det blir så väldigt blygsamma näringsnivåer då så att du sannolikt kommer hovra till vänser i det här diagrammet istället för mitt i som är optimalt:
http://www.barrreport.com/forums/showthread.php?t=1
.. vilket gör att växterna hela tiden får kämpa på ett sätt som alger inte behöver då dom klarar mycket lägre näringsnivåer jämfört med växter.

Vill du slippa vattenbyten är det bättre att sadla om till low-tech där man aldrig gör vattenbyten och slänger i en fulldospuls när man ser att växterna börjar bli lite bleka.

Problemet är som sagt nästan aldrig uppbyggnad av näringsämnena i ett välvvuxet växtakvarium, utan tvärtom för låga näringsnivåer som bara gynnar alger.
#36 - 17 augusti 2005 17:39
[QUOTE=ovj78]Måste man byta så mycket som 50% av vattnet? Vissa fiskar är ju ganska känsliga för stora vattenbyten.[/QUOTE]

Fast inte så känsliga som folk hävdar generellt. Jag gör 50 % varje vecka utan problem. Dock finns det säkert fiskar som är mycket känsliga och inte mår så bra av detta.
#37 - 17 augusti 2005 19:20
Vattenbyte gör jag varje vecka men inte i den omfattningen (50%).
Dock så har jag ju inte speciellt mycket ljus 2x18W på 100L, vilket väl i princip är low-tech?
Ska ta och göra en beställning och sen får jag väl testa, vill ju dock inte att saker och ting ska gå åt pipan även om jag inte har en massa dyra fiskar...

Växterna växer ju redan nu men kan jag få dom praktfullare är det ju en bonus.

Tänkte på en annan sak, måste inte akvariets höjd spela in en del på vilken ljusmängd som hittar ner till lägre växande delar av växterna?

Huuu, blev mer än jag hade tänkt men det känns som att jag vill reda ut djungeln lite innan jag drar igång.

/Mikael
#38 - 17 augusti 2005 19:34
Jag förstår om du är rädd om en massa dyra fiskar. Mitt eget kranvatten blir fiskarna bara pilska av, men det skiljer ju på fisk och fisk och vatten och vatten =)

Testa att dosera för enbart det bytta vattnet. Med lagom låg ljusmängd och utan CO2 kommer inte näringsbehovet vara stort.

Ang höjd är det en jobbig faktor för växtakvarister som vill trycka ner svåra bottentäckare i krypläge så visst spelar den roll!
#39 - 17 augusti 2005 22:02
[QUOTE=Mustang]Dock så har jag ju inte speciellt mycket ljus 2x18W på 100L, vilket väl i princip är low-tech?
[...]
Tänkte på en annan sak, måste inte akvariets höjd spela in en del på vilken ljusmängd som hittar ner till lägre växande delar av växterna?
[/QUOTE]

Jag hade riktigt bra tillväxt med precis samma ljusmängd (ljusrör: Aquarelle) i en 110 liters, fick ansa växter minst 2 ggr/v, men jag körde med CO2 som förskjuter ju ljuskraven mot att man kan klara svårare växter med mindre ljus. Jag tror att Bluesboy kör också runt 0,3 watt/liter, och han får fin bubbel (också i ett koldioxid-berikat kar). Defdac har också postat någon länk till att växterna "gillar"/klarar skuggan mycket bättre än vad man tror, jag hittar tyvärr inte hans länk till källan.
#40 - 18 augusti 2005 02:43
vad betyder low tech?
#41 - 18 augusti 2005 05:03
Man brukar dela upp växtkar i två typer: high och low tech.

Hightech: mycket ljus och co2system och mer gödning. Stora vattenbyten

Low-tech: inte särskilt starkt ljus helt utan co2 system. inte så stora vattenbyten. Tillsätt gödning när det ser ut som att växterna behöver det.
#42 - 18 augusti 2005 09:15
hm... jag har också lite problem med växterna. köpte det billigaste märket av växtnäring i affären, hjälpte lite grann för växterna fick sig en kick. men detta medel verkar ju vara en dunder kur.. kollade på sidan och fick information.
jag har 64liter akvarium. så jag behöver typ bara en påse av varje? för dom innehöll ju 250gram vardera tyckte jag att jag läste...

Men vad är det för 500ml flaskor man ska blanda i? ska man blanda med vatten? förstår inte riktigt hur man skulle göra..
#43 - 18 augusti 2005 09:54
ja,jag undrar åxå om man blandar med vatten? ska det stå kallt eller varm? hur länge håller detta? jag har beställt två påsar vardera av dom tre som var till för detta kommer ju inte på vad dom heter.....
#44 - 18 augusti 2005 09:56
tack peppito! jag har då alltså lowtec....:)
#45 - 18 augusti 2005 09:57
500 ml flaskor är t ex dom små PET-läskflaskorna.

Du behöver ca 5-10 ggr mer KNO3 jämfört med KH2PO4 och NutriSi, så ett bra startpaket vore väl typ 0,5 kg KNO3 och varsin 100 grams påse av MgSO4, K2SO4, KH2PO4 och NutriSi.
#46 - 18 augusti 2005 10:00
[QUOTE=Hella2]ja,jag undrar åxå om man blandar med vatten?
[/quote]
Japp. Häll i pulvermängderna i varje flaska och fyll upp med vatten och skaka. Klart.

ska det stå kallt eller varm?

Spelar ingen större roll. Mikroblandningen ska helst stå mörkt.

hur länge håller detta?

Långt längre än tills dom tar slut.
#47 - 18 augusti 2005 10:11
Men det ska alltså vara tre olika 500ml flaskor? ska man hälla ner lite ifrån varje en gång i veckan? och hur vet man hur mycket man ska hälla ner från varje en.... det går inte blanda ihop alla medel i samma flaska?

men tidigare i denna tråden så nämndes det om en sida man kunde köpa dessa medel på, samt en uträknare för hur mycket man skulle ha i sitt akvarium beroende på storlek. stämmer inte den då helt och fullt? för du sa man skulle ha 5-10ggr mer av ena medlet? kan man inte gå exakt efter de siffror som stod i uträknaren?
#48 - 18 augusti 2005 10:15
[QUOTE=trollet85]Men det ska alltså vara tre olika 500ml flaskor?
[/quote]

ska man hälla ner lite ifrån varje en gång i veckan? och hur vet man hur mycket man ska hälla ner från varje en....

Man doserar 10 ml per 100 liter efter vattenbyte. Jag ttor det är någon som inte orkar läsa ordentligt ;) http://www.pmdd.se I den stora feta gula fyrkanten på framsidan står receptet.

det går inte blanda ihop alla medel i samma flaska?

Inte om man vill ha en lagom stark koncentration som är enkel att dosera. Fosfatet (KH2PO4) och mikron (NutriSi eller Mikro+) binder gärna med varandra.

men tidigare i denna tråden så nämndes det om en sida man kunde köpa dessa medel på, samt en uträknare för hur mycket man skulle ha i sitt akvarium beroende på storlek. stämmer inte den då helt och fullt?

Jo den stämmer perfekt.

för du sa man skulle ha 5-10ggr mer av ena medlet?

Ja precis!

kan man inte gå exakt efter de siffror som stod i uträknaren?

Jo det går fint!

(Kolla lite på receptet så tror jag en polett eller två trillar ner ;)
#49 - 18 augusti 2005 10:34
ja allt är så rörigt med dessa medel hit och dit och allt annat som har med fiskarna att göra. bara namnen på all får en förvirrad! =( men jag får väl beställa lite kanske och så blir det nog bra av det hela. bara att gå efter uträknaren så borde jag klara det.
#50 - 18 augusti 2005 17:20
hej Trollet85!

jag håller fullständigt med dig,det är så konstiga ord och stavningar så man fattar noll:confused: men ok..dom har svarat så bra så jag har lärt mig en del,tilloch med bäställt det som man ska ha!! Lycka till!
#51 - 18 augusti 2005 18:02
Funderar på att börja med PMDD. Har läst att man gärna ska byta 50% av vattnet.
Jag har fjärilsciklider i mitt lilla akvarium på 60 liter. De ska ju vara ganska känsliga, är det då lugnt att byta hela 50% eller hur ska jag göra om jag nu börjar med PMDD?
#52 - 18 augusti 2005 18:14
Dom klarar utan vidare 50%iga byten.
#53 - 18 augusti 2005 19:57
Vad är det för skillnad på dessa två egentligen Nutrisi Mikro och Mikro+´???
Finns ju fler medel att köpa på den där sidan, vad alla dom bra för, förutom dom ämnen som var bra till blandningen man skulle göra...
#54 - 18 augusti 2005 20:08
Växterna behöver mikroämnen och makroämnen. Mikro kan man dosera via NutriSi eller Mikro+. Makroämnen doserar man via KNO3, KH2PO4, MgSO4 och K2SO4.

Skillnaden är att NutriSi är ett pulver som man gör en egen mikrovätska av, medans Mikro+ redan är flytande.
#55 - 19 augusti 2005 08:33
defdac, okej tack för svar! men är det inte smartare att köpa mikro + då, när den redan är färdigblandad? eller man kanske får ut mer av att blanda själv. större mängd alltså..

hella2. hehe ja, så då får man fråga ihjäl sig istället så att man förstår något! allt med akvarium är svårt tycker jag. har säkert skrivit 10 trådar bara igår om massa saker. hur mycket beställde du då?
#56 - 19 augusti 2005 08:40

men är det inte smartare att köpa mikro + då, när den redan är färdigblandad? eller man kanske får ut mer av att blanda själv. större mängd alltså..

Man måste dels ofta späda ut den om man har mindre akvarium så där vinner man inget om man inte har ett stort akvarium (jag behöver dosera ca 1-3 ml ren Mikro+ i min 300-litrare).

25 ml Mikro+ i 500 ml vatten = 4 liter färdig gödning per flaska som väger runt 200 gram
7 gram NutriSi i 500 ml vatten = 7 liter färdig gödning per påse som väger runt 100 gram.

Eftersom jag har delat några säckar gödnign med en föreningen behöver jag bara komplettera med NutriSi och KH2PO4 ibland. Då brukar jag köpa ungefär lika mycket av båda - jag köpte 3 påsar KH2PO4 och 2 påsar NutriSi så det blev ett halvkilospaket.
#57 - 19 augusti 2005 14:44
jag beställde genom granholmarna och bad han bosse skulle hjälpa mig..det blev tre påsar av tre..hmmm..ja du vet namn på dom grejerna kan inte jag just nu....men kan ta reda på det sen om du vill....:)
#58 - 19 augusti 2005 21:45
hella2. okej, 3 av varje sort eller? räcker det inte med en av varje sort? hade för mig du sa du också hade ett rätt litet kar. jag har 64 liter. jo jag har vart in på den sidan och kollat jag med så jag vet vad det är för grejer du pratar om. har funderat jag med att skicka efter. måste bara försöka förstå lite bättre först ^^
#59 - 20 augusti 2005 06:45
morrn trollet85! ja,det är bra att du försöker kolla lite först! kanske du kan ge mig lite tips nångång:D detta beställde jag [font=Arial][size=2] ( 2påsar av KNO3,Kaliumdiväte och NutriSI)[/size][/font]

gick på 191kr inklusive frakt....
#60 - 20 augusti 2005 06:48
detta tänkte jag köra med, 7 teskedar (35 ml) KNO3,blandas i en halvlitersflaska med vatten,4 kryddmått (4 ml) KH2PO4 blandas i en halvlitersflaska med vatten 7 kryddmått (7 ml)NutriSI blandas i en halvlitersflaska med vatten och räknar ut hur mycket jag ska tillsätta vid varje vattenbyte..tror att det var 10ml från varje flaska vattenbyte....rätta mig gärna nån kunnig om jag är ute och cyklar:p
#61 - 20 augusti 2005 10:07
Om du gör 50% vattenbyte varje vecka så häller du i 10ml per 100l total vatten volym, dvs om du har ett 100l akvarium blir det 10ml om du har ett 200l blir det 20ml osv.
#62 - 20 augusti 2005 10:14
Ser jättebra ut Hella. Eventuellt kan du öka på till 1 tsk KH2PO4 i en halvliter vatten. På sista tiden har en växtguru i USA visat på forskning som tyder på att växter vill ha runt 7 ggr mer nitrat jämfört med fosfat.
#63 - 20 augusti 2005 10:20
ok..Tack för era svar! Tur att det finns kunninga som kan hjälpa oss dummies:D ..mitt kar är bara på 70l så det lär ju räcka ett tag!
#64 - 20 augusti 2005 18:16
Det finns ingen till sida som har sådana här kemikalier? går det inte köpa på apoteket eller dylikt? Har räknat ut att köper jag medel så att alla ska räcka lika länge så kommer det räcka i 4 år till mitt 63 liters akvarium. då går man med vinst skulle jag vilja säga. en växtnäringsflaska på zooaffären kostar ju fan 50-70kr styck. Kan ju hända man skaffar sig ett kar till eller ett något större så då går dom iofs åt fortare... tack för detta tipset! det är sådant här man vill veta så man slipper bli "lurad" av affärerna på alla dyra saker!
#65 - 20 augusti 2005 20:28

en växtnäringsflaska på zooaffären kostar ju fan 50-70kr styck.

Oj det var billigt. Jag bränner en 500 ml TMG-flaska för 160-170:- på en månad i min 300-litrare.
#66 - 20 augusti 2005 21:14
defdac, glömde nämna att det bara är 100ml, så det är inte så billigt. blir ungefär i dina prisklasser
#67 - 2 september 2005 00:06
PMDD's effekt är ju sanslös, mina firrar kommer troligen bli nervvrak av alla bubblor som fladdrar förbi deras magar påväg från växterna till ytan ;D
Heil PMDD!

Annons