Växtnäring???

#1 - 24 maj 2004 09:17
Har en ganska begränsad kunskap om växtnäring men försöker å lära mig mer. Har iaf fått två tips på näring som kanske funkar.

20 Kväve
3.5 Fosfor
11.6 Kalium
5 Svavel
1.2 Magnesium
0.04 Bor
0.002 Järn
0.2 Koppar
0.26 Mangan
0.006 Molybden
0.14 Zink

Nästa:
8.5 Kväve
1.5 Fosfor
5 Kalium
0.02 Bor
0.1 Koppar
0.11 Mangan
0.03 Molybden
0.06 Zink

Alla värden är i procent...

Finns det nån som kan svara på detta??
#2 - 24 maj 2004 09:22
Du måste även få reda på i vilken form kvävet är i. I princip alla gödsel du kan köpa på den öppna marknaden innehåller alltid en viss del Ammoniumkväve i det kväve som redovisas.

Och Ammonium ger dig nitritspikar som är farliga för fiskarna och kan trigga algodling.

Edit: Andra kommenterarer är att den första innehåller på tok för lite järn och den andra innehåller inget järn alls.
#3 - 24 maj 2004 10:19
Måste det vara helt fritt från ammonium eller kan man tillåta en viss del?

Hur mycket järn bör det vara i näringen för att det ska funka?

Han jag har pratat med hade en hel uppsjö med olika näringspreparat så om du har lust å skriva ned i procent vad det bör innehålla så vore jag oerhört tacksam.

Mvh P-J
#4 - 24 maj 2004 10:30

Måste det vara helt fritt från ammonium eller kan man tillåta en viss del?

Det ska vara helt fritt från Ammonium och Aurea.

Hur mycket järn bör det vara i näringen för att det ska funka?

Bull här på forumet har nyligen gjort en mikrogödningskalkylator iform av ett Excelblad.

Där ser du alla rekommenderade halter av olika ämnen och kan jämföra de mikrogödningar som vi lyckats hitta här i Sverige som är bra till akvarier:
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26621

Om du hittat någon mer mikrogödning (exklusive Mikrogent från Tergent) så blir jag imponerad =)

Man vill helst ha mikrogödningen (Järn, Koppar, Mangan, Molybden, Zink, Bor) separerad från makrogödningen (Kväve, Fosfor, Kalium, Svavel, Magnesium, Calcium).

Normalt sett använder man en färdig mikrogödning och blandar sedan ut med nitrat via kaliumnitrat (KNO3) och Magnesium via magnesiumsulfat (MgSO4) och extra kalium via dikaliumsulfat (K2SO4) och fosfat via kaliumdivätefosfat (KH2PO4). Detta brukar kallas att man håller på med PMDD (<b>P</b>oor <b>M</b>ans <b>D</b>dosing <b>D</b>rops) i växtakvariesammanhang.
#5 - 24 maj 2004 10:59
Tack för svaren....

En annan fråga...Har ett 720 med ett egettillverkat bottenfilter. Från innepumpen (kopplad till bottenfiltret) så kommer det ibland ut bubblor. I börjag trodde jag det var luftfickor under filtret men det var nu ett bra tag sedan som jag startade upp akvariet och det kommer fortfarande bubblor. Bildas det någon gas i mitt grus å i så fall vad är det för gas?
Man hoppas ju onekligen på att det ska vara co2.
#6 - 24 maj 2004 11:06

Bildas det någon gas i mitt grus å i så fall vad är det för gas?

Man hoppas ju onekligen på att det ska vara co2.

Det är förmodligen syre, även om det kanske är lite ologiskt i fallet med bottenfilter. Växterna pumpar nämligen normalt sett ut syre i rötterna för att få hjälp av bakterier att reducera t ex rost till tvåvärt järn som växterna kan ta upp. Dom gör miljön bättre för näringssupptag helt enkelt.

Men visst. Det kan även vara CO2 från bakterieproduktion eller sumpgas om det (mot all förmodan) finns anearoba partier i bottenfiltret.

Men min bästa gissng är syre. Det bubblar rätt friskt från bottnen/gruset även i min burk som inte har bottenfilter och framme vid glaskanten kan man tydligt se hur skadade rötter pumpar syre.
#7 - 24 maj 2004 11:08
Ursprungligen skickat av defdac

[quote]

Om du hittat någon mer mikrogödning (exklusive Mikrogent från Tergent) så blir jag imponerad =)

Hammenhög, Weibulls, Esskron mfl har ju också mikrogödning men det verkar vara svårt att hitta någon affär som har någon av dessa i hyllan. Kanske det är lättare att hitta dessa längre söderut i landet.

Peter
#8 - 24 maj 2004 12:42
Weibulls mikro mix är densamma som yaras mikro mix.

Annons