Sera florena har ingen inehållsförteckning vilket gör det i princip omöjligt att avgöra om den är bra eller dålig. Jag tycker att en inehållsförteckning är det enda krav man bör ställa på en växtgödning, då kan man avgöra själv om det är något att ha.
Doceringen av växtgödning beror på så många faktorer att det är bättre att mäta sig fram i början för att lära sig hur mycket gödning växterna konsumerar. Om man har en gödning med inehållsförteckning kan man använda fe värdet som indikator. Hur man gör när man inte har något värde kännt i näringen vet jag inte.
Ett annat sätt att hålla koll på nivåerna är att räkna ut hur mycket som behövs av gödningen för att få full dos. Sen gör man ett 50%igt vattenbyte en gång i veckan och doserar då en fulldos. Det inebär att dina växter en gång i veckan har minst 100% av vad dom behöver och som mest 160%. Det kallar för estimated index och fungerar i de flesta kar som inte har alltför stort näringsupptag. I mitt kar doserar jag fulldos varje dag, men då är det mycket ljus och klockrent co2 tillsats som gäller.
MVH
Magnus