Växtlysrör????

#1 - 12 december 2005 08:45
När jag köpte mitt lilla 70l akvarium så sa killen jag köpte det av att det satt ett växtlysrör i. Min fråga är...

- Är det nyttigt för fiskarna? Eller ska jag byta? Har 4 mollys i karet.
#2 - 12 december 2005 09:30
Jag kan inte se att fiskarna skulle bry sig sig om vad det är för belysning.
Bilagor:
#3 - 12 december 2005 09:38
Va bra =)
#4 - 13 december 2005 04:36
fiskarna bryr sej inte vad det är för ljus, det dom kan bry sej är om det är för ljust.
när jag experimenterade lite med ljus för ett tag sen märkte jag att vissa fiskar blev lite tillbakadragna när det blev för ljust, så märker du av att dom helst är i skugga kan du prova flytväxt som dämpar ljuset lite.
#5 - 14 december 2005 00:14
Växtlysrör?

Vad är det för lysrör? Som sagt, fiskarna bryr sig bara om det är för starkt, men frågan är vad växterna tycker? Det finns många lysrör som kallas växtrör och är inte det minsta bra för växter, så du får gärna precisera dig!
#6 - 14 december 2005 07:00
[QUOTE=HQI]Vad är det för lysrör? Som sagt, fiskarna bryr sig bara om det är för starkt, men frågan är vad växterna tycker? Det finns många lysrör som kallas växtrör och är inte det minsta bra för växter, så du får gärna precisera dig![/QUOTE]

sprang och kollade, det står på lysröret "aqua glo 18"/43.74cm 15w"
mer än så kan jag inte hjälpa om vad det är eftersom jag inte köpt de själv, räcker det för att veta om de e bra eller inte??? Firrarna verkar inte gömma sig, kommer fram direkt man kommer in, fast jag vet ju inte om dom ligger och trycker när jag inte e där =(
#7 - 14 december 2005 10:49
Aqua-Glo, usch!

Hagen aqua-glo är inget bra rör, jag kan tänka mig att fiskarna INTE är skygga med bara 15 watt på 74 cm, men däremot om du har växter: BYT RÖR! Philips aquarelle eller Sylvanias aqustar är att rekommendera, då har du ett högre PUR-värde och hela 25 watt på 74 cm. Och det är inget fiskarna blir skygga för, men dina växter mår betydligt bättre.
#8 - 14 december 2005 11:05
Kan de verkligen skilja i effekt. Det är ju reaktorn som ger en lämplig ström. Visserligen beror ju spänningen på röret. Men skiljer det verkligen så mycket?
#9 - 14 december 2005 11:17
Jag ror att fiskarna s skygghet inte beror så mycket på belysning som många säger.
I viss mån ja, men de har mycket med övriga omständigheter att göra.
Hur mycket du rör dig i rummet framför akvariet hur skuggor faller på akvariet och fiskarnas generella hälsa.
Som referens kan jag ha mina diskusar som blev utsatta för en fördubling av mängden ljus.
Anpassningstiden låg på ca två timmar sen var dom framme och plockade på min arm när jag planterade om växter.
Som andra referenspunkt har jag mina föräldrars lowtech en 140 liters burk med 18watt grolux..
Burken ligger i ett rum som sällan avänds och som inte har nåra fönster. Invånarna är 2 st nålfiskar som är otroligt skygga dvs de går knapt att få syn på dom.
Tidigare var sama fiskar mycket synliga och aktiva men då fanns de fler fiskar i burken och mer trafik utanför.
Jag har kört som mest 1 watt litern med vanliga säskapsfiskar och jag kan inte säga att dom skulle betesig konstigt eller dämpat.
#10 - 14 december 2005 12:00
[QUOTE=HQI]Hagen aqua-glo är inget bra rör, jag kan tänka mig att fiskarna INTE är skygga med bara 15 watt på 74 cm, men däremot om du har växter: BYT RÖR! Philips aquarelle eller Sylvanias aqustar är att rekommendera, då har du ett högre PUR-värde och hela 25 watt på 74 cm. Och det är inget fiskarna blir skygga för, men dina växter mår betydligt bättre.[/QUOTE]

Det är ett 18" rör eller ett 45cm rör i den metriskaskalan

Vart hittar du ett rör som är 74cm?
#11 - 14 december 2005 13:11
[QUOTE=HQI]Hagen aqua-glo är inget bra rör, jag kan tänka mig att fiskarna INTE är skygga med bara 15 watt på 74 cm, men däremot om du har växter: BYT RÖR! Philips aquarelle eller Sylvanias aqustar är att rekommendera, då har du ett högre PUR-värde och hela 25 watt på 74 cm. Och det är inget fiskarna blir skygga för, men dina växter mår betydligt bättre.[/QUOTE]

inte 74cm, 43.74cm....litet akvarium på 70l. Ska jag ändå byta för växternas skull? Inga av mins fiskar e skygga, inte ens malarna som tydligen ska va lite skygga. Har ett gulare sken i mitt stora akvarie och tycker att det här lyser så vitt i gämförelse.
#12 - 14 december 2005 13:16
[QUOTE=heeke][QUOTE=HQI]Hagen aqua-glo är inget bra rör, jag kan tänka mig att fiskarna INTE är skygga med bara 15 watt på 74 cm, men däremot om du har växter: BYT RÖR! Philips aquarelle eller Sylvanias aqustar är att rekommendera, då har du ett högre PUR-värde och hela 25 watt på 74 cm. Och det är inget fiskarna blir skygga för, men dina växter mår betydligt bättre.[/QUOTE]

Det är ett 18" rör eller ett 45cm rör i den metriskaskalan

Vart hittar du ett rör som är 74cm?[/QUOTE]

Sylvania Aquastar finns i c:a 75 cm, för de blev jag erbjudna häromdagen i en zoo-affär,då 59 cm var slut. SÅ DET SÅ!
#13 - 14 december 2005 13:21
Anna!

[QUOTE=anna7607][QUOTE=HQI]Hagen aqua-glo är inget bra rör, jag kan tänka mig att fiskarna INTE är skygga med bara 15 watt på 74 cm, men däremot om du har växter: BYT RÖR! Philips aquarelle eller Sylvanias aqustar är att rekommendera, då har du ett högre PUR-värde och hela 25 watt på 74 cm. Och det är inget fiskarna blir skygga för, men dina växter mår betydligt bättre.[/QUOTE]

inte 74cm, 43.74cm....litet akvarium på 70l. Ska jag ändå byta för växternas skull? Inga av mins fiskar e skygga, inte ens malarna som tydligen ska va lite skygga. Har ett gulare sken i mitt stora akvarie och tycker att det här lyser så vitt i gämförelse.[/QUOTE]

Då kan det stämma med 15 watt, men så små lysrör har jag ingen erfarenhet av,mer än att Haagen rören har dåliga värden jämfört med de redan nämnda.
Bilagor:
#14 - 14 december 2005 13:23
aja..men tycker DU att jag ska byta, vad rekomenderar du?
#15 - 14 december 2005 13:27
[QUOTE=anna7607]aja..men tycker DU att jag ska byta, vad rekomenderar du?[/QUOTE]

Som jag sa, i inlägg nr:7. Sylvania Aquastar finns säkert i 45 cm, rekommenderas! Lycka Till!
#16 - 14 december 2005 13:28
[QUOTE=HQI][QUOTE=anna7607]aja..men tycker DU att jag ska byta, vad rekomenderar du?[/QUOTE]

Som jag sa, i inlägg nr:7. Sylvania Aquastar finns säkert i 45 cm, rekommenderas! Lycka Till![/QUOTE]

Tack! då ska jag fixa det ist :D

Annons