Växtkatastrof

#1 - 1 september 2006 15:27
Växtkatastrofen i mitt AS-akvarium blir bara värre och värre.

Det hela började när jag medicinerade med Myxazin för några månader sen. Sen dess har jag gjort flera stora vattenbyten och filtrerat över aktivt kol.

Ett tag trodde jag att jag hade för mycket fosfat så jag lät bli att tillsätta KH2PO4. Men efter råd från kunniga växtakvarister började jag för drygt 2 veckor sen tillsätta både KNO3, KH2PO4 och TMG. Men allting har bara fortsatt att rasa verkar det som. Växterna (alla utom sagittarian) bara ruttnar bort, Jag har fått alla sorters äckliga alger och även ytan är täckt av en alghinna, även fast jag riktat upp strilröret mot ytan.

Fiskarna som hittills har mått bra verkar inte längre nöjda. De håller sig halvt gömda och simmar inte framme vid rutan längre. Det är bara fjärilscikliden och ibland svart fantomtetrorna som är framme ibland. Visserligen kan det bero på att det har blivit alldeles för kalt, men jag är rädd för att det kan vara nåt annat.

Så här ser det iaf ut:
#2 - 1 september 2006 15:35
Nej fy f*n, nu vet jag hur du har det. Jag skulle nog göra som du skrev i förra ämnet om ditt kar och starta om det. Det kan i alla fall inte bli sämre.
#3 - 1 september 2006 16:40
Är det high eller low-tec, batski?
#4 - 1 september 2006 17:09
Low, fast jag har ingen walstad-botten i det. Men det ska jag fixa nu. Antagligen var det bottnen som crashade när jag medicinerade.
#5 - 1 september 2006 17:28
Jag hade startat om. När det börjar bli fel är det inte roligt längre. Gör som du tänkte starta om. Det är höst nu då behöver man lite roliga projekt:)
#6 - 1 september 2006 17:37
Jag hade minskat på ljuset. Kanske mörkklagt helt ett par dagar och sedan inte tänt alla lysrör och inte så lång tid varje dag. Algerna gillar inte det. De stora växterna klarar det bättre.
#7 - 1 september 2006 17:42
För det första antar jag att du gör dina vattenbyten i mörkret?

Vad gäller medicinering och befarad bottendöd: låt oss anta att du verkligen har dödat ditt botten med myxazin, att du har "steriliserad" allting, att du tagit kol på alla de goda bakterierna som bryter ner ammonium/nitrit till nitrat osv. Då lämnar det väl dig med ett kar som är väldigt likt ett nystartat sådant, eller? Och hände det för flera månader sedan då borde väl bakteriekulturen återetablerat sig vid det här laget, oavsett vad. Jag tror att det är någonting annat.

Barr brukar säga att alger är "early colonisators", dvs. de erövrar först, och växterna kommer sedan, när förhållanden väl stabiliserats sig. Han drar en parallel till en nyplöjd åker: vad kommer först på den, ogräs (alger) eller träd/buskar (växter)? Det kan vara på det sättet även hos dig: med medicineringen fick du börja om från scratch. Kommer du ihåg vad du gjorde precis då?
- Körde du med PMDD direkt?
- Hade du mycket växter?
- Bytte du vatten i mörkret?

Körde du med pmdd från början så kan filtrering över aktivt kol ha tagit bort en del från den pmdd som du tillsatt.
#8 - 1 september 2006 17:44
vattenbyten i mörkret? ska man använda nightvision googles då?
#9 - 1 september 2006 17:49
hmm, om man mörkar så börjar växterna andas syre och så får kanske inte fiskarna tillräckligt.. en ond cirkel...

JAG skulle försöka ta bort dom algerna jag klarar av att ta bort, ev. byta lysrör om dom é gamla....
#10 - 1 september 2006 17:51
Hehe, det är ju okej att ha det tänt i rummet medan man byter. ;) Allvarligt talat så brukar jag ha även mitt CO2-akvariet övertäckt helt och hållet med en tjock filt efter att belysningen släcks. Jag vill inte ge algerna försprång på kvällen, när växterna redan gick och lagt sig.
#11 - 1 september 2006 17:56
[quote=MagicFingers]hmm, om man mörkar så börjar växterna andas syre och så får kanske inte fiskarna tillräckligt.. en ond cirkel...

JAG skulle försöka ta bort dom algerna jag klarar av att ta bort, ev. byta lysrör om dom é gamla....[/quote]

Hur menar du då? De flesta brukar ju inte ha akvariebelysningen på twentyfourseven, utan man brukar hålla sig till ca 10-12 timmars dag/natt rytm. Och under natten förbrukar ju växterna syre - så what? - detta sker i naturen hela tiden, och fiskarna överlever ju. Förstår inte alls hur du menar att fiskarna skulle må dåligt av det. Säg att man byter vatten strax efter att belysningen släcks säg kl. 9 på kvällen - skulle växterna hinna förbruka så pass mycket syre tills belysningen tänds nästa dag att fiskarna tar skada?? ;)
#12 - 1 september 2006 18:09
jag hänvisar till KRAX uttalande om att täcka över i flera dagar.., när algerna dör så tar förrutnelsebakterier hand om dessa och dom slukar syre..... ond cirkel...
#13 - 1 september 2006 19:26
låt oss anta att du verkligen har dödat ditt botten med myxazin, att du har "steriliserad" allting, att du tagit kol på alla de goda bakterierna som bryter ner ammonium/nitrit till nitrat osv. Då lämnar det väl dig med ett kar som är väldigt likt ett nystartat sådant, eller?
Nej, jag tror faktiskt inte det. Jag har fuckat up min botten en gång och det var lögn i h-e att få fart på eländet med CO2, PMDD och skapligt med ljus. Det verkar som det belastar för mycket helt enkelt - månad efter månad. Exakt vad som hände har jag inte en susning om men jag är helt säker på att jag skulle få fart på växterna och slagit ihjäl algerna ganska snart om karet varit helt utan (det sjuka) bottensedimentet.
#14 - 1 september 2006 21:23
[quote=BluesBoy]Nej, jag tror faktiskt inte det. Jag har fuckat up min botten en gång och det var lögn i h-e att få fart på eländet med CO2, PMDD och skapligt med ljus. Det verkar som det belastar för mycket helt enkelt - månad efter månad. Exakt vad som hände har jag inte en susning om men jag är helt säker på att jag skulle få fart på växterna och slagit ihjäl algerna ganska snart om karet varit helt utan (det sjuka) bottensedimentet.[/quote]

Men jag är nästan säker på det. Jag har också BTDT vad gäller döda botten/filter. Varför tror du Barr föreslår lite torv på botten? Mycket bättre att ha lite "kolhydrater" för bakterier i form av torv eller lite gammal bottengoja än att köra sterilt. Tricket är bara att minska på DOC:en.

För de oinvigda snackar jag/vi om DOC (Dissolved Organic Contents, eller "löst organisk materia"). DOC är för det mesta av godo, och det är först när det blir lite väl mycket av den som saker börjar gå snett. DOC:en är alltså det som brukar samlas på botten: fallna växtblad, fiskskit, ouppäten fiskmat (och i förekommande fall - död fisk). Allt detta organiska material är inte tillgänglig för växterna, utan belastar bara systemet. Det är först när det bryts ner av bakterierna till dess inorganiska beståndsdelar och vi får kalium, fosfat, nitrat m.m. som exempelvis död fisk eller ett gammalt växtblad blir direkt tillgängliga för växterna. Bakterienedbrytningen är dock långsam, varför framförallt vi med lite starkare ljus och koldioxidgödning (och de med nystartade kar) tillsätter PMDD - just för att få tillgång till de för växterna ack så viktiga näringsämnen direkt, utan att behöva vänta tills bakterierna orkat tugga sig igenom fiskbajset.

Men när det väl blir så pass mycket skit på bottnet att bakterierna i bottnet/filtret inte hinner med att bryta ned allting - exempelvis på grund av en väldig övermatning, många döda fiskar på bottnet eller att bakterierna dog efter fiskmedicinering - då uppkommer det diverse otrevliga nitritspikar, ammoniumförgiftning, syrebrist osv. Detta triggar alger och får växterna att tyna bort, eftersom förhållanderna är så pass skiftande medan växter vill ha stabilitet. För att komma ur den här onda cirkeln (när man väl hamnat där) behöver man göra följande:

1. Slamsuga akvariebottnet ordentligt.
2. Tvätta filtret.
3. Byta så mycket vatten man kan strax efteråt.
4. Börja tillsätta Nitrivec/annan bakteriekultur dagligen under någon vecka.
5. Fortsätta byta lite vatten 1-2 gånger i veckan (kör man low-tech byter man vatten lämpligen när belysningen släcks för dagen).
6. Dosera upp pmdd-nivåerna.
7. Se till att man verkligen har gott om växterna.
8. Mata fiskarna riktigt försiktigt.

Även om man slamsuger bottnet noggrant så kommer det ändå att finnas kvar lite DOC mellan sandkornen - perfekt med snabba kollisar till de bakterier som man släpper i med Nitrivec! Då behöver man ju ingen torv heller, och bakteriekulturen kommer igång snabbare än i ett helt rentvättat botten.

Att slamsuga och tvätta filtret är enligt min uppfattning mycket lättare än att starta om hela karet (riva ut växterna, ta ut fiskarna, vattnet och gruset, tvätta gruset i hinkar, bära och kånka på allting, massa vatten överallt, sedan återställa allting tillbaka i akvariet - usch!).

Två länkar om DOC:

http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200312/msg00624.html

http://www.defblog.se/month/2004/3.html
#15 - 2 september 2006 08:35
Undrar hur det vore att köra växtakvarium utan nått bottensubstrat, så som saltvattensakvaristerna gör. Fast det minskar ju helt klart utbudet på växter som man kan ha..
#16 - 2 september 2006 08:57
... och det visuella intrycket. :)
#17 - 2 september 2006 09:38
finns många sötvattensakvarister som kör utan grus.
Särskillt har jag sett många som har rockor utan något på botten.
Tråkigt för rockorna bara.
#18 - 2 september 2006 10:11
[quote=marcuspajp]Undrar hur det vore att köra växtakvarium utan nått bottensubstrat, så som saltvattensakvaristerna gör. Fast det minskar ju helt klart utbudet på växter som man kan ha..[/quote]

Det blir väldigt lättstädat och funkar mycket bra med många fiskar i liten volym. Jag har guppy utan substrat men med en massa Ceratophyllum i en balja. Just nu har jag en lite kruka med blomsterjord, grus och penningblad där i men det är inte nödvändigt.
#19 - 2 september 2006 10:25
[QUOTE=PatrikS]För det första antar jag att du gör dina vattenbyten i mörkret?[/QUOTE]

Nej det har jag faktiskt inte gjort hittills eftersom jag aldrig hört talas om det. Lärde mig det så sent som för ett par veckor sen, så jag gjorde mitt första vattenbyte i mörkret i mitt Asien-kar för nån vecka sen.

[QUOTE=PatrikS]Barr brukar säga att alger är "early colonisators", dvs. de erövrar först, och växterna kommer sedan, när förhållanden väl stabiliserats sig. Han drar en parallel till en nyplöjd åker: vad kommer först på den, ogräs (alger) eller träd/buskar (växter)? Det kan vara på det sättet även hos dig: med medicineringen fick du börja om från scratch. Kommer du ihåg vad du gjorde precis då?
- Körde du med PMDD direkt?[/QUOTE]

Jag körde med KNO3 och TMG för att testet visade för höga fosfathalter.

[QUOTE=PatrikS]- Hade du mycket växter?[/QUOTE]

Hade ganska mycket vallisneria som hade växt som ogräs innan plus en del andra växter. Men vallisnerian var de första som bokstavligen rasade under medicineringen.

[QUOTE=PatrikS]- Bytte du vatten i mörkret?

Körde du med pmdd från början så kan filtrering över aktivt kol ha tagit bort en del från den pmdd som du tillsatt.[/QUOTE]

Precis efter medicineringen bytte jag 50% av vattnet och började tillsätta Denitrol. Öppnade även filtret och tillsatte JBL:s Filter Starter. Och veckorna efter fortsatte jag med stora vattenbyten samtidigt som jag tillsatte KNO3 och TMG. När vattenbyten inte hjälpte filtrerade jag ett par veckor över aktivt kol, men fortsatte med att tillsätta näring under tiden.

Sen för drygt 2 veckor sen började jag med både KNO3, KH2PO4 och TMG.
#20 - 2 september 2006 10:27
[quote=PatrikS]För de oinvigda snackar jag/vi om DOC (Dissolved Organic Contents, eller "löst organisk materia"). [/quote]
Egentligen är DOC en förkortning av dissolved organic carbon, alltså organiskt kol som är löst i vattnet, det kan vara sockerarter, proteiner och annat som bakterierna älskar att äta eller svårnedbrytbara större molekyler som de inte klarar av. Humussyror är ett exempel på såna svårnedbrytbara molekyler. Det är oftast dom som gör vattnet brunt.
[quote=PatrikS]DOC:en är alltså det som brukar samlas på botten: fallna växtblad, fiskskit, ouppäten fiskmat (och i förekommande fall - död fisk).[/quote]
Det material som samlas på bottnen kallar man inte DOC eftersom det inte är löst i vattnet. Man kan kalla det POM (particulate organic matter) om det är smått flock eller detritus om det är större bitar (gamla blad, fisk osv).
[quote=PatrikS]Men när det väl blir så pass mycket skit på bottnet att bakterierna i bottnet/filtret inte hinner med att bryta ned allting - då uppkommer det diverse otrevliga nitritspikar, ammoniumförgiftning, syrebrist osv.

Att slamsuga och tvätta filtret är enligt min uppfattning mycket lättare än att starta om hela karet[/quote]
Lite förenklat att säga att bakterierna inte hinner, det blir fler sorts bakterier som tar hand om materialet. Jag håller med dig och brukar också slamsuga, tvätta filter och ta det lugnt med matning och ljus.
#21 - 2 september 2006 10:28
[QUOTE=Krax]Jag hade minskat på ljuset. Kanske mörkklagt helt ett par dagar och sedan inte tänt alla lysrör och inte så lång tid varje dag. Algerna gillar inte det. De stora växterna klarar det bättre.[/QUOTE]

Jag tror inte växterna hade klarat det så bra nu. De är ju nästan döda. Och även om jag fick bort algerna tillfälligt skulle jag ändå inte tagit bort orsaken genom att mörklägga...
#22 - 2 september 2006 10:32
[QUOTE=BluesBoy]Nej, jag tror faktiskt inte det. Jag har fuckat up min botten en gång och det var lögn i h-e att få fart på eländet med CO2, PMDD och skapligt med ljus. Det verkar som det belastar för mycket helt enkelt - månad efter månad. Exakt vad som hände har jag inte en susning om men jag är helt säker på att jag skulle få fart på växterna och slagit ihjäl algerna ganska snart om karet varit helt utan (det sjuka) bottensedimentet.[/QUOTE]

Jag är inne på samma linje som du BluesBoy. Jag tycker inte att akvariet "beter sig" som ett nystartat akvarium alls. Jag har ju ett annat akvarium som är relativt nystartat. Det här är nånting helt annat. Som du säger verkar det vara omöjligt att få ordning på det.
#23 - 2 september 2006 10:36
[quote=batski]Jag tror inte växterna hade klarat det så bra nu. De är ju nästan döda. Och även om jag fick bort algerna tillfälligt skulle jag ändå inte tagit bort orsaken genom att mörklägga...[/quote]

Kanske inte, men du måste ju bli av med algerna på växterna för att de ska överleva. Hur tänker du göra då?

Ska du starta om helt och hållet med ny torvbotten? Risken finns väl att du flyttar med växter med en massa alger på så att problemet bara fortsätter. Du skrev ju att vallisnerian växte som ogräs innan så den har antagligen kvar friska rötter som kan starta om. Men att plantera om rötterna i en ny botten är en belastning för plantorna.
#24 - 2 september 2006 10:44
[QUOTE=PatrikS]Men när det väl blir så pass mycket skit på bottnet att bakterierna i bottnet/filtret inte hinner med att bryta ned allting - exempelvis på grund av en väldig övermatning, många döda fiskar på bottnet eller att bakterierna dog efter fiskmedicinering - då uppkommer det diverse otrevliga nitritspikar, ammoniumförgiftning, syrebrist osv. Detta triggar alger och får växterna att tyna bort, eftersom förhållanderna är så pass skiftande medan växter vill ha stabilitet.[/QUOTE]

Jag har hade koll på både ammonium och nitrit efter medicineringen och det ser inte ut som om jag haft problem med det. Antagligen pga att jag var väldigt noga med att tillsätta bakteriekultur.

[QUOTE=PatrikS]För att komma ur den här onda cirkeln (när man väl hamnat där) behöver man göra följande:

1. Slamsuga akvariebottnet ordentligt.
2. Tvätta filtret.
3. Byta så mycket vatten man kan strax efteråt.[/QUOTE]

Varför ska man tvätta filtret? jag hade ju tänkt låta filtret vara nu när jag gör om allting för att behålla bakteriefloran.

[QUOTE=PatrikS]Att slamsuga och tvätta filtret är enligt min uppfattning mycket lättare än att starta om hela karet (riva ut växterna, ta ut fiskarna, vattnet och gruset, tvätta gruset i hinkar, bära och kånka på allting, massa vatten överallt, sedan återställa allting tillbaka i akvariet - usch!).[/QUOTE]

Ja du, jag vet hur mycket jobb det är. Hjälpte en kompis byta ut sitt bottenmaterial mot finare sand för bara en vecka sen. Men det känns ändå som att jag inte orkar fortsätta kämpa med akvariet som det ser ut nu. Det ska bli torvbotten, ny sand och nya växter. Kommer dock att spara på sagittarian som verkar ha klarat sig relativt bra.

Tack alla för alla tipsen och råd :)
#25 - 2 september 2006 10:46
[QUOTE=Krax]Kanske inte, men du måste ju bli av med algerna på växterna för att de ska överleva. Hur tänker du göra då?

Ska du starta om helt och hållet med ny torvbotten? Risken finns väl att du flyttar med växter med en massa alger på så att problemet bara fortsätter. Du skrev ju att vallisnerian växte som ogräs innan så den har antagligen kvar friska rötter som kan starta om. Men att plantera om rötterna i en ny botten är en belastning för plantorna.[/QUOTE]

Nej jag ska inte spara på dem. Bara på sagittarian.
#26 - 2 september 2006 11:42
Krax, tack för förtydliganden, skönt att veta att det någon med djupgående kunskaper i ämnet mot mina mer lekmannamässiga sådana. :D Finns det några bra svenska översättningar till DOC och POM? Men visst låter det alldeles för radikalt med en helomstart - ungefär som att kapa benet för lite småsår.

Batski: jag tror att man i slutändan förlorar om man mäter nivåerna än om man doserar utifrån standardlösningar. Den fosfat som du mätte höga halter av var nog organiskt och inte tillgänglig för växterna. Jag menar om du dödade alla bakterier med medicineringen vem omvandlade fiskskitet till inorganisk näring då?

Vad gäller vattenbyten i mörkret så kan du ju inte klandra dig själv för det - det är förhållandevis nytt. Men om något så kan det ha sabbat en hel del.

Vad gäller det där med att tvätta filtret menade jag att man bör göra det med en gång, dvs. när man väl konstaterat att något är åt skogen. Man tvättar filtret och slamsuger bottnet för att minska POM/DOC/detritus/gojs-slam eller vad det nu kallas för något. ;) Jag vet inte om det är lika aktuellt att göra rent filtret nu, för någon bakteriekultur borde ha etablerat sig där ju. Men som du säger, batski, så kan man vara mentalt trött på det hela vid det här laget och *vill* göra om allting.
#27 - 2 september 2006 12:22
DOC - löst organiskt kol
POM - partikulärt organiskt material

Varför inte kalla det grums? :D
#28 - 2 september 2006 12:49
Haha, okej, då säger vi grums! :D
#29 - 2 september 2006 13:22
Går det bra att använda icke-urlakad torv till torvbottnen? Jag vill ju inte vänta flera veckor innan jag tar tag i det...
#30 - 2 september 2006 13:53
Jag körde med icke-urlakad torv, jag kokade den bara för att få bort ammonium.
#31 - 2 september 2006 14:02
Tack för tipset! Hur länge kokade du den?
#32 - 2 september 2006 14:27
Bara för att få bort färgen: kokade den först i 10 min, hällde av, kokade 10 minuter till, hällde av och in i karet. :)
#33 - 2 september 2006 14:30
Färgen? Var det inte ammoniumet som du skulle får bort?
#34 - 2 september 2006 16:53
Jovisst, men av vad jag läst så räcker det tydligen med endast ett par minuter för att få bort ammonium; jag ville även få bort mer av de färgade humussyrorna också, därav den längre koktiden och repetitionen.
#35 - 2 september 2006 17:10
Ok då kör jag typ 4 minuter.

Kom att tänka på att min kompis körde med okokt torv när hon gjorde i ordning sin botten. Visserligen använde hon inte så mycket trov, men kan det vara riskt för en ammoniakspik ändå?

[QUOTE=PatrikS]jag tror att man i slutändan förlorar om man mäter nivåerna än om man doserar utifrån standardlösningar. Den fosfat som du mätte höga halter av var nog organiskt och inte tillgänglig för växterna. Jag menar om du dödade alla bakterier med medicineringen vem omvandlade fiskskitet till inorganisk näring då?[/QUOTE]

Ja jag har insett det nu [:o]
#36 - 2 september 2006 17:20
[quote=batski]Kom att tänka på att min kompis körde med okokt torv när hon gjorde i ordning sin botten. Visserligen använde hon inte så mycket trov, men kan det vara riskt för en ammoniakspik ändå?
[/quote]

Ingen aning, beror antagligen på mängden torv.
#37 - 2 september 2006 17:22
Hmm, vilken tur att hon inte tog så mycket då.
#38 - 3 september 2006 15:05
Staghorn = Ammoniumspikar typ död botten/dött filter/för hög fiskbelastning.

De vanliga gröna korta trådalgerna (Oedogonium) trivs vid ungefär samma förhållanden som växter (bra mikronivåer) men klarar lägre makronivåer och framförallt är dom bättre på bikarbonatsanvändande och att snabbt ta tillvara på ammoniumspikar.

Jag har inte läst några andra svar i tråden (sorry om det nu kommer en massa överlappande tips), men utan att levande glatt filter och botten som klarar din fisklast kommer det bli svårt att kunna göda växterna glada så dom kan hjälpa till att hålla ammoniumnivåerna låga (eftersom ammoniuminstabilitet+PMDD=algodling).

Hur kickstartar man igång en död botten och ett dött filter?

Jag skulle försöka få tag på friskt mulm från ett friskt akvariums ytterfilter och frysa in det i iskuber och innan jag sticker ner dom i den döda bottnen slamsuga igenom grust *rejält* tills att det inte såg att vara någon sjuk mulm längre. Eventuellt göra frisk mulm själv genom att ha några syrestenar i en hink med jord+vatten i 2-3 veckor som du dekanterar av vattnet på typ varje dag.

Filtret skulle nog också må bra av totalrengörning och därefter en shot frisk mulm (ha insuget vid ytan och häll ner mulm vid insuget så filtret suger i sig gyttjan) och kanske Nitrivec ovanpå det.
#39 - 3 september 2006 15:30
[QUOTE=defdac]Jag har inte läst några andra svar i tråden (sorry om det nu kommer en massa överlappande tips)[/QUOTE]

Nej det är lugnt :)

[QUOTE=defdac]Filtret skulle nog också må bra av totalrengörning och därefter en shot frisk mulm (ha insuget vid ytan och häll ner mulm vid insuget så filtret suger i sig gyttjan) och kanske Nitrivec ovanpå det.[/QUOTE]

Jag har bestämt mig för att byta ut hela bottnen och ha torv + lite näring under den nya. Men ska jag verkligen totalrengöra filtret samtidigt? Är inte det lite riskabelt?

Jag har Ehfi substrat i filtret. Menar du att jag borde byta ut det helt?
#40 - 3 september 2006 15:43


Men ska jag verkligen totalrengöra filtret samtidigt? Är inte det lite riskabelt?


Helt rätt att det är riskabelt och totalt vansinnigt om man inte kan få igång den biologiska aktiviteten med en gång med mulm+nitrivec.

Totalrengörning av både botten och filter kan du bara göra om du misstänker att både bottnen och filtret båda är döda. Får du staghorn tycker jag det verkar som det.



Jag har Ehfi substrat i filtret. Menar du att jag borde byta ut det helt?


Ehfisubstrat är bland de bästa materialen som finns, om du får igång bakterieodlingen i det vilket du inte verkar ha fått.

En avsköljning för att spola av eventuellt medicinimpregnerad död mulm från Ehfisubstratet och därefter en mulmshot+nitrivec borde dock få det att kickstarta igen.
#41 - 4 september 2006 18:50
batski skrev:
Kom att tänka på att min kompis körde med okokt torv när hon gjorde i ordning sin botten. Visserligen använde hon inte så mycket trov, men kan det vara riskt för en ammoniakspik ändå?



Satt och bläddrade lite på barrreport och kom över det här och tänkte just på dig, batski och den här tråden. Läs noga!:

[quote=Tom Barr]

Bacteria use O2 to break down organic matter(leaves, rotting/dying plants, dirt, soil, manune,Urea/Fish waste=> NH4=> NO2=> NO3 etc).

The more of any of these you add, the more the bacteria will remove the O2.
They will keep doing this as long as there is ample O2.

Once all the O2 is gone, then they start using anaerobic and fermenative pathways and many species of NO3 reducing, then Fe and Mn reducing bacteria appear and if there is a lot of waste and no O2 input, H2S and CH4 production may occur.

In the substrate, the flow in/out is limited, much more than in the water column, as the O2 is removed by bacteria, the Redox potential is lowered, going from 500-400mv in the water column, down to about 200-300mv for most Fe and NO3 reducing bacteria, Sulfate reducers will be down around 100 to -100 mv, and -200 and lower generally are CH4 producers.

Now in order for these higher [COLOR=black]levels[/COLOR] of redox [COLOR=black]levels[/COLOR] to be maintained, you need to have a steady rate of O2 supplied.

No issue in the water column, plenty of O2 generally.

In the substrate, the flow rate in/out is limited, so the lower redox values are produced.

Too low is not good(H2S production, very low O2, often rotting smells and por plant growth) too little is not good either(no reduction of Fe/Mn and in some cases NO3, plus good bacteria community).

Some folks add too much organic matter and /or do not place a large enough cap on top of a base soil layer for exmaple. Too much of the soil leaks out, drains the water column of O2, NH4 is often produced as the NH4=? NO2/NO3 producers don't have enough O2 to use since there's so much organic mattter that the bacteria go after that leaving little for the downstream decomposers of NH4 waste.

Then you get algae.

If you presoak the soil 2-3 weeks first in shallow tray, then organic matter has been mineralized already and you do not have such issues.

But folks can add the right amount of soil and do fine also, it's just more folks will have better success rates since many make mistakes initially if they soak the soil first, or you may boil it 15 minutes instead(Sterilized the soil though, no bacteria are left) but it does stink up the house!

Regards,
Tom Barr

[/quote]

http://www.barrreport.com/forums/showthread.php?t=2618&highlight=levels
#42 - 5 september 2006 06:15
Lagom är bäst helt enkelt 8) Väldigt bra beskrivning på hur redox fungerar förövrigt.
#43 - 5 september 2006 06:17
Heh, japp, "lagom gosig redox" som du uttrycker det. :)
#44 - 5 september 2006 10:00
Puh! Nu är det gjort! Jag har bytt botten, slängt i stort sett alla algangripna växter, bytt allt vatten, skrubbat rötter, rengjort filtret (dock sparat en hel del filtermaterial, tillsatt filter starter och börjat tillsätta Denitrol). Höll på i stort sett hela dan i går och en bit in på natten.

Nu till en fråga. Just nu har jag väldigt få växter kvar. Ska både köpa och få fler, men det kommer att dröja några dagar innan akvariet är fullplanterat. För de få kvarvarande växternas skull tillsatte jag lite näring i går (dock inte fulldoser). Hur stor är riken att jag får alger nu pga att det är så få växter?











Annons