Växtkar - Vad Behövs?

#1 - 22 juli 2005 22:27
Är medveten om att detta ev. ligger under fel kategori. MEN det handlar ju om vad som behövs till karet så...nåja

Har haft "vanliga" akvarium (fiskkar då) ett bra tag nu och har lite smått börjat fundera på ett växtkar. Men från det har jag ingen erfarenhet.

Så vad behövs utöver själva karet, grus/sand och växter?

Ha det gottis

/Mike
#2 - 22 juli 2005 23:52
pmdd = växtgödning
www.granholmarna.se

köpte ett ex av varje påse 5 påsar totalt kosta 153kr och täcker en stor del av vad växter behöver.

finns ju co2 också men inget jag personligen kör och kostar mycket att starta upp om du ska ha ph kontroller men rätt billigt efteråt.
#3 - 23 juli 2005 01:59
blanda en gegga enl walstad metoden som jag, lecca/torv/jord, dränk skiten i pmdd sen fyll opp med vatten en vecka eller 2, låt det laka ur, sen häll av och plantera den färdiga gödningen som bottensubbstrat i karet.

Rådasand överst annars flyter leccan upp.

där har du en perfekt start för växterna från dag 1!

mitt första mätvärde va Nitrat 15 , Fe 0.6, KH8, PH7,2

just nu växter det som det knakar...
#4 - 23 juli 2005 07:15
Gödning, helst pmdd som man kan anpassa efter sina behov och billigt

CO2: antinge från tub eller mäsk.

Ljus: ett par lysrör eller kanske metallhalogen.

Mycket tålamod...

Allt som är dyrt är förstås inte nödvändigt men det underlättar. Bytte mäsk mot en Co anläggning. Oj vad nöjd jag är över detta byte.
#5 - 23 juli 2005 12:24
Se där, det var ungefär som jag misstänkte. Men jag blev lite förvånad över att co2 inte var ett stort måste faktiskt. Känns visserligen bra då det helt enkelt gör startandet billigare :)
#6 - 23 juli 2005 12:26
fiskarna och filtret producerar ju en del co2.
kör ingen co2 själv och skulle mycke väl kunna sitta å ansa växterna 1gång i veckan.
#7 - 23 juli 2005 14:16
Raven...ah, se där, ja jag hade väl kanske tänkt några fiskar, mest bara som "avbrytare" mot det gröna. Ex.vis ett halvstort stim Neontetra eller liknande.

MEN....vid lågt fiskantal (i förhållande till karets storlek / antal växter) räcker det med pmdd då? för växternas del?
#8 - 23 juli 2005 17:08
kaninte se nån orsak till varför inte pmdd skulle va tillräckligt men vissa ämnen tillförs vid vattenbyte.
och om du kör inga/lite fisk så kan det va lämpligt med lite co2 tillskott.
#9 - 23 juli 2005 23:58
Det var just co2-biten jag syftade på hur det blev emd lågt fiskantal. Iofs, neontetror (ex.vis) är små fiskar, går att ha en hel drös innan dom och deras färger tar över karet, som då ska SES som ett växtkar. Å andra sidan, är det inget mer "avancerat" som behövs, så skulle jag helt enkelt kunna testa, köpa ett par plantor av olika växter och testa på. Var väl i grund och botten mest "orolig" att det skulle behövas en massa "specialprylar"

Några lysrör att rekomendera då? :)
#10 - 24 juli 2005 00:30
[QUOTE=Iit_mutt]Några lysrör att rekomendera då? :)[/QUOTE]

kan ju alltid klicka på länken "lysrör" i min signatur ;)

kommer inte ihåg om det stog nån info om rören men finns bilder på hur ett akvarium ser ut med dom.

Annons