Så snygga alla akvarier är... Använder ni alla gödning eller är det en naturlig balans?
Vad skulle hända om man har low-tech med blomsterjord under grovt grus och en massa ljus? Hur skulle man sköta det?
Men antagligen funkar de som näringsrika fågelsjöar med en massa undervattensväxter.
I en grund sjö som är fullproppad med t ex vattenpest kan det mycket väl bli kvävebrist, fosforbrist, kolbrist eller brist på något annat på sommaren. Växterna kan också lida av "boundary layers" med brister av olika ämnen i vattenskiktet allra närmast bladen.
Jag säger kvävebrist!
Hur går det med fiskarna då??
Mår dom bra under såna förhållanden?
Är det stellator ,,samt hur klipper du ner dom och vilken del återanvänder du ?Ja det är Stellator. Jag brukar köra med ett bra trick jag verkligen gillar ;) Jag släpper upp dem i ytan nära ljuset och "bränner" fram den rosa färgen (http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=570). Sedan knipsar jag av dem på mitten (ca) och planterar ner toppen i gruset. Stubben kastar jag, eller i vissa fall får den stå kvar och generera fler grenskott. Att de aldrig hinner bilda rötter är ännu ett bevis på att växter sällan behöver dem ;) Det roliga är att när de väl har fått den rosa färgen behåller de den så länge CO2:n är bra - oavsett planteringsdjup.
Har iof haft mina funderingar kring en stor färgutskrift likt den som är på bilden från AGA.
Istället för att belysa osv så borde man kunna skriva ut en bild som ser liknande ut!?Jag tror det är svårt att ersätta en riktigt bra ljussatt burk (motiv) med en statisk bakgrund om det är fotografering du syftar på?!?
[FONT=Verdana]alternathera, är det lilacina?[/FONT][FONT=Verdana] Jag tror att jag köpte den som en "[/FONT][FONT=Verdana][SIZE=3][COLOR=Black]Alternanthera Cardinalis" men jag är inte säker.
Här kommer en bild på mitt första försök
snart dags att fixa med layouténVad har du för funderingar så här långt?
Hmm, kan man verkligen "snagga" gräset sådär? Mitt blir gult/dör om jag cuttar på mitten.
Åfan, så det fortsätter bara växa, blir inte gult?
[/QUOTE]
Jag tycker att det känns som en extra stor prestation om det är ett stort kar..
Sen förstår jag inte ens hur ni hittar alla fina växter..
Är HC'n lättare än Glosso'n ped avseende på ljus?
Sen har jag haft dom i ett 45l med medium starkt lyse. Så nu till sist i ett 28l med 11w, co2 och pmdd. Men dom växer inte längre! Dom är bleka och låga. Vad kan det vara för fel?
[/quote]