Växthjälp!

#1 - 19 september 2004 10:43
Tjena.

JAg har haft mitt första akvarie igång i två veckor (en vecka med fiskar) och har råkat ut för en nitritspik? som jag för tillfället brottas med. Mina växter (de är många då handlaren rekomenderade mig fler snabbväxande växter mot nitritspiken medan bakteriekulturen etablerar sig) börjar slaka sig och ser inte så välmående ut.

Min fråga är följande: ska jag helt skita i att störa ordningen i akvariet med gödningsmedel nu när det är i ett så känsligt läge eller kan jag addera vissa preparat? Kan ett sådant tilltag påverka nitrithalten i karet? Även om forumet är fel så undrar jag över förekomsten av nitrit i nystaratade akvarier. Har jag överreagerat? Ska tillägga att fisakrna mår bra och de fiskar jag har B.la. kardinaltetror ser ut att må bra.

När jag fyllde upp akvariet och designade det med grus och växter så la jag till gödningsmedlet "tropica master grow" som fanns med när jag köpte mitt begagnade akvarie samt ett pulver med organisktjärn.

Ni får ursäkta mitt taskiga fackspråk men jag är ekonom, inte biolog =)

MVH

Dick Olsson
#2 - 19 september 2004 10:47
Du löper stor risk för att få alger.
För övrigt så innehåller Tropica Master Grow (TMG) järn, så det behöver du inte tillsätta separat.

Det är inte heller Nitrit som växterna vill ha. Växterna vill ha Nitrat.
Nitrit (giftigt) omvandlas till Nitrat (mindre giftigt) av just den bakteriekultur som skall etableras i akvariet.

Hur mycket fisk har du i akvariet nu, och hur stort är akvariet?
#3 - 19 september 2004 10:56
Jo, jag har förstått att nitrat används av växter och kommer ur nedbrytningen av nitrit.

JAg har ett 250 liters akvarie, med 9 Kardinaler, ett par ciklider, 5 sorgmanteltetror samt 4st metallpansarmalar.

#4 - 19 september 2004 11:03
Ok, så länge du inte har mer fisk än så, så borde fiskarna klara sig undan nitritdöden.
Se till att mata sparsamt de första veckorna - en gång varannan dag är troligen tillräckligt.

Många växter tar upp gödningsämnen genom bladen, och kan alltså tillgodogöra sig näring även med ett lite utvecklat rotsystem.
Av någon anledning tycker jag ändå att det kan ta lite tid för växterna att etablera sig ordentligt i ett nytt akvarium, men det har kanske just med nitrathalt att göra. Man har ju väldigt lite nitrat i ett nystartat akvarium.

Göd med halv dos TMG den första tiden och se hur det utvecklar sig.
#5 - 19 september 2004 11:12
I ditt första inlägg menar du att jag kommer få alger? i ditt andra menar du att jag ska tillsätta mer? Sedan undrade jag om gödning kommer att påverka skapandet av goda bakterier eller om nitrit halten kommer att öka
#6 - 19 september 2004 16:39
Stoppar man i mer gödning än vad växterna kan ta till sig, så kommer algerna frossa på överskottet.
Det allmänna rekommendationen för fullgod gödning här på Zoopet tycks vara TMG tillsammans med KNO3 + KH2PO4 och CO2 tillsats.
TMG ger växterna mikroämnen, KNO3, KH2PO4 och CO2 ger växterna makroämnen.
Är växterna begränsade av något ämne, så kan de heller inte tillgodogöra sig de ämnen som det finns tillräckligt av.

Sålänge dina nedbrytningsbakterier inte är fullt igång så kommer du förmodligen ha låga nitrathalter i vattnet.
Om då växterna inte får nitrat kan de inte tillgodogöra sig TMG fullt ut, det kan däremot algerna.

Jag har inte hört talas om att gödning minskar tillväxten av bakterier.
#7 - 19 september 2004 19:27
Du ska ha tack holmby.

Annons