Växtgödning - mikro och makro

#1 - 14 december 2007 22:24
Är nybörjare på detta med akvarium, men försöker så sakteliga lära mig. Har ett nystartat 100 l-akvarium som varit igång en månad ungefär, med rätt mycket växter i, mestadels snabbväxande (hygrophila och hornsärv) samt en del lite långsammare (en anubia, en javaormbunke, en crinum). Tyvärr har jag fått en brunalgsinvasion, inte ovanligt i nya akvarier har jag förstått, men inte mindre tråkigt för det, särskilt som växterna samtidigt tacklar av.

Efter lite efterforskningar har jag kommit fram till att det som verkar vettigt att ändra är a) ljuset och b) näring. Vi har inte tillsatt någon näring alls sen vi köpte akvariet, men idag var vi till djuraffären och shoppade loss på JBL Ferropol flytande näring och bottensubstrat (lecakulor).

Frågan är om detta räcker? Båda innehåller samma sak, nämligen järn, kalium, svavel, mangan, molybden, zink, bor, kobolt och koppar. Dvs vad jag nu förstår klassas som micronäring. Behöver jag tillsätta macronäring också? Eller istället? Hur skiljer sig effekten av makronäringen från mikronäringen?

Har förstått att PMDD är standardsvaret på alla gödningsfrågor här, men är ärligt talat lite för lat för att hålla på och mecka med tre olika flaskor etc etc. Finns det några färdigblandade alternativ? Har fått tips om Seachams, vad tycker ni om det?
#2 - 14 december 2007 22:59
Kolla runt lite på forumet! uppsök även plantswap.se samt pmdd.se
där lär du dig mycket!
#3 - 14 december 2007 23:12
För lat för att använda PMDD? Haha du skojjar.;) Du tar bara 10 ml från varje flaska varje gång du gör ett vattenbyte. Byt 30% vatten varje vecka och fyll på med samma dos PMDD varje gång. Jag häller i 5 ml från varje flaska en gång mitt i veckan också. 10 ml räcker till 100 liter vatten. Alltså är det ett av dom billigaste alternativen.:)
#4 - 14 december 2007 23:23
Jo, men vem har plats för en massa petflaskor hemma? Finns det verkligen inget annat på marknaden som fyller samma funktion som PMDD? Jag skulle hellre vilja ha en liten flaska färdigblandat, än hålla på och joxa med tre petflaskor.

Jag har kollat runt en massa på forumet, men blir inte klokare. Jag hoppades på att någon vänligt sinnad själ åtminstone ville berätta om jag behöver makronäring också när jag nu har tillsatt mikronäring?
#5 - 14 december 2007 23:51
Det brukar räcka med att bara använda PMDD...
Dee är väl inte jobbigare än att mixtra med annan växtnäring och leka kulor och makronäring?
3 st 50 cl petflaskor tar väl ingen större plats?
Eller varför inte blanda ihop alla 3 i en 1,5 Liters flaska? och hälla i 30 ml från samma flaksa varje gång? Om det funkar vet jag inte, men värt ett försök om du tycker det är svårt att hålla reda på fler än en flaska.
Det är ju inte särskilt dyrt.:)
#6 - 15 december 2007 10:29


Jag skulle hellre vilja ha en liten flaska färdigblandat, än hålla på och joxa med tre petflaskor.


Gör som jag och kör en liten burk med torrmixad PMDD. Kör ett par kryddmått av mixen dagen efter vattenbytet. Denna blandning kör jag med just nu:

31 tsk kno3 (1 dl + 11 tsk)
2.5 tsk kh2po4
13 tsk k2so4
21 tsk MgSO4 (1 dl + 1 tsk)
6 tsk NutriSi

Nästa blandning kommer jag öka NutriSi till det dubbla eftersom jag efter några månaders användning nu börjar se lite bleka skott som verkar avhjälpas när jag doserar mer järn från Ferrogan.
#7 - 15 december 2007 12:10
negerolle skrev:
Det brukar räcka med att bara använda PMDD...

Dee är väl inte jobbigare än att mixtra med annan växtnäring och leka kulor och makronäring?

3 st 50 cl petflaskor tar väl ingen större plats?

Eller varför inte blanda ihop alla 3 i en 1,5 Liters flaska? och hälla i 30 ml från samma flaksa varje gång? Om det funkar vet jag inte, men värt ett försök om du tycker det är svårt att hålla reda på fler än en flaska.

Det är ju inte särskilt dyrt.:)


Det är inte pengarna, men jag har helt enkelt ingen lust och ork att hålla på att blanda PMDD. Dessutom, bor man i en liten lägenhet så spelar det faktiskt roll ifall man ska ha tre 50 cl-flaskor, eller om det funkar med en 20-cl-burk. Det kan ju omöjligen vara så att det är det enda på planeten som fungerar?
Dessutom, oavsett PMDD eller något annat färdigblandat (det var ju inte det som var frågan) - min fråga är:

Om man har ett nystartat akvarium med kiselalgsproblem och snabbväxande växter som inte vill ta sig, räcker det att gödsla med mikronäring, eller behöver man dessutom tillsätta makronäring (vare sig makronäringen nu heter PMDD, Seachem eller Pelles kalasblandning)?
#8 - 15 december 2007 12:12
defdac skrev:
Gör som jag och kör en liten burk med torrmixad PMDD. Kör ett par kryddmått av mixen dagen efter vattenbytet. Denna blandning kör jag med just nu:



31 tsk kno3 (1 dl + 11 tsk)

2.5 tsk kh2po4

13 tsk k2so4

21 tsk MgSO4 (1 dl + 1 tsk)

6 tsk NutriSi



Nästa blandning kommer jag öka NutriSi till det dubbla eftersom jag efter några månaders användning nu börjar se lite bleka skott som verkar avhjälpas när jag doserar mer järn från Ferrogan.


Det funkar säkert jättebra, men jag tänkte mig alltså en liten slövariant, och inte behöva leka den lille kemisten.:) Nog måste det finnas färdigblandade preparat på marknaden?

Och frågan är då:

Räcker det med mikronäring, eller måste man dessutom tillsätta makronäring?

Hur skiljer sig mikronäring i funktion och verkan jämfört med makronäringen?
#9 - 15 december 2007 12:27
foxmeister skrev:
Kolla runt lite på forumet! uppsök även plantswap.se samt pmdd.se

där lär du dig mycket!


Har kollat på pmdd.se, och blev tyvärr inte det minsta klokare. Det enda som stod där var hur man skulle köpa PMDD och hur man ska dosera PMDD.

Men eftersom jag inte har PMDD och helst inte vill ha det heller så var det tyvärr inte så mycket hjälp.;)
#10 - 15 december 2007 15:25
Gå till din zooaffär och köp 100 ml växtnäring för ca 60:- då:)
Antar att du får all näring du behöver där?
Fast där räcker ungefär 5 ml till 10 liter. Så när du har gjort 2 vattenbyten är flaskan slut.

Tycker du ska göra som Defdac. Han kan allt vad de gäller växter ;)
#11 - 15 december 2007 21:40
Mabuse skrev:
räcker det att gödsla med mikronäring, eller behöver man dessutom tillsätta makronäring
Växter behöver *alla* ämnen för att trivas och växa. Om de får makroämnen från fiskskit eller gödning spelar inte så stor roll. Kruxet är att många akvarister gör frekventa vattenbyten som spolar bort gödningen till växterna. Det verkar dock inte vara aktuellt i ditt fall eftersom du inte ens orkar blanda till lite gödning i ett par flaskor [B)]
Kom igen, har du skaffat akvarium med dess tillbehör kan du fixa lite gödning till växterna också :D
#12 - 15 december 2007 21:44
Mabuse skrev:
Det funkar säkert jättebra, men jag tänkte mig alltså en liten slövariant, och inte behöva leka den lille kemisten.:) Nog måste det finnas färdigblandade preparat på marknaden?


Jag har inte sett de komersiella alternativ till PMDD i någon zoobutik.

Alternativen är Tropicas båda flaskor (Plant Nutrition och Plant Nutrition+), Seachems Flourish N och Flourish P kombinerat med Flourish, samt Kent Botanica Nitro+ och Kent Botanica Phos+.

Nackdelarna är tillgänglighet, pris och att erfarenheten av dessa alternativ är nära 0.



Räcker det med mikronäring, eller måste man dessutom tillsätta makronäring?


Det beror på hur du sköter akvariet. Gör du vattenbyten på det sätt som brukar rekommenderas i zooaffärer och i fiskforum så innebär det att akvariet blir extremt kväve- och fosforfattigt. Kväve och fosfor är makroämnen.

Lägger du om hela skötseln till att köra sk "lowtech" utan vattenbyten, övermatning och mycket fisk så kan mikronäring räcka. Problemet är att få fiskskiten att räcka till och mineraliseras effektivt i bottnen - man brukar därför göra en jordbotten som blir fullspackad av mineraliseringsbakterier som omvandlar fiskskiten till PMDD.



Hur skiljer sig mikronäring i funktion och verkan jämfört med makronäringen?

Varje enskilt ämne i både mikronäringen och makronäringen har sin specifika uppgift i växten. Båda är helt nödvändiga för växten. Skillnaden är att makroämnen går åt i mycket större mängd än mikronäringen.
#13 - 15 december 2007 22:02
Mabuse skrev:




Jag har kollat runt en massa på forumet, men blir inte klokare. Jag hoppades på att någon vänligt sinnad själ åtminstone ville berätta om jag behöver makronäring också när jag nu har tillsatt mikronäring?
hej! har du en del fisk i karet och inte svälter dem så får du normalt en tillräcklig nivå av macronäring och då räcker det att tillsätta micronäring och en av de bättre är tropica mastergrow! viktigt att ha ett bra filter och tillräcklig filtermassa/volym som klarar av att ta hand om avfallet som blir vid lite generösare matning (en bra tumregel är 1% av akvarievolymen, i ditt fall minst en liter filtervolym). Du måste dock vara väldigt snål med matningen i ditt nystartade kar ett par månader och sen successivt öka mängden foder!
#14 - 17 december 2007 21:47
åheim skrev:
hej! har du en del fisk i karet och inte svälter dem så får du normalt en tillräcklig nivå av macronäring och då räcker det att tillsätta micronäring och en av de bättre är tropica mastergrow! viktigt att ha ett bra filter och tillräcklig filtermassa/volym som klarar av att ta hand om avfallet som blir vid lite generösare matning (en bra tumregel är 1% av akvarievolymen, i ditt fall minst en liter filtervolym). Du måste dock vara väldigt snål med matningen i ditt nystartade kar ett par månader och sen successivt öka mängden foder!


Vad menas med filtermassa? Filtret vi har är på 300 l/timme, akvariet är på lite drygt 100 l. Det är alltså ett filter som sitter i akvariet, akvariet är för litet för att ha filter utanför akvariet.

Är supersnål med matningen, har fyra pansarmalar, en L-mal och två siamesiska algätare, och de får en algtablett var tredje dag ungefär.
#15 - 17 december 2007 21:57
negerolle skrev:
Gå till din zooaffär och köp 100 ml växtnäring för ca 60:- då:)

Antar att du får all näring du behöver där?

Fast där räcker ungefär 5 ml till 10 liter. Så när du har gjort 2 vattenbyten är flaskan slut.



Tycker du ska göra som Defdac. Han kan allt vad de gäller växter ;)


Eh???:confused:

Det är just det jag har gjort, jag har gått till en zooaffär och köpt växtnäring (som jag skriver i första inlägget), nämligen Ferropol, men jag undrar om den innehåller alt jag behöver eftersom det är en micronäring? Det är därför jag startade tråden, för att jag undrar om det räcker...

Fast jag undrar lite över vattenbytena. Du rekommenderar alltså att tömma akvariet helt varje gång jag byter vatten? Det var ovanligt, jag uppfattade praxis som att byta en mindre del av vattnet, inte att tömma akvariet fullständigt? Eftersom du menar att en flaska gödning på 100 ml, där man ska tillsätta 5 ml per tio liter man byter, kommer att räcka två byten, dvs 100 liter byte varje gång?

Det kanske funkar för dig att byta hela vattenmängden, men där är jag nog lite feg, och tänkte hålla mig till byten på 40 liter ungefär. Och då kommer min 100 ml-flaska att räcka i tio veckor, dvs orsaka en kostnad på 6 kr/vecka. Jag tror att jag kan ha råd med det. (det är dubbelt så drygt som näringen i ditt exempel)

All respekt för defdac, men jag är glad amatör på detta med akvarier, och har inga som helst ambitioner att hålla på på hans nivå på ett bra tag, om ens nånsin.
#16 - 17 december 2007 21:59
Mabuse skrev:
Vad menas med filtermassa? Filtret vi har är på 300 l/timme, akvariet är på lite drygt 100 l. Det är alltså ett filter som sitter i akvariet, akvariet är för litet för att ha filter utanför akvariet.



Är supersnål med matningen, har fyra pansarmalar, en L-mal och två siamesiska algätare, och de får en algtablett var tredje dag ungefär.
Jo filtermassa är alltså det filtermaterial man har i filtret tex. filterpatron, makaroner, biobollar mm... man får fram en ungefärlig filtervolym genom att mäta höjd x bredd x djup (ex. 10cm x 10cm x10cm sen dela det med tusen så får du fram 1L) jag kör med yttefilter (fluval 205 ca:400L/tim) och ett innerfilter eheim 2048 (600L/tim) i mitt 112 liters kar o det funkar super och har mycket fisk så det behövs! vad har du för filter i ditt kar?
#17 - 17 december 2007 22:02
BluesBoy skrev:
Växter behöver *alla* ämnen för att trivas och växa. Om de får makroämnen från fiskskit eller gödning spelar inte så stor roll. Kruxet är att många akvarister gör frekventa vattenbyten som spolar bort gödningen till växterna. Det verkar dock inte vara aktuellt i ditt fall eftersom du inte ens orkar blanda till lite gödning i ett par flaskor [B)]

Kom igen, har du skaffat akvarium med dess tillbehör kan du fixa lite gödning till växterna också :D


Tycker nu kanske att detdär var onödigt... Tror inte du vill veta hur många timmar och tusenlappar som lagts ned på det där akvariet för att få allt att funka. :p

Det finns ju faktiskt folk som har helt trevliga akvarier utan att köra med PMDD. Är det rena miraklet det eller?

Och som sagt, jag vill ju inget hellre än att fixa gödning (gissa tre gånger varför jag startade denna tråd!) - men jag vill gärna slippa PMDD om jag kan, och definitivt inte stå och blanda 7 olika sorters kemikalier med kryddmått.
#18 - 17 december 2007 22:05
åheim skrev:
Jo filtermassa är alltså det filtermaterial man har i filtret tex. filterpatron, makaroner, biobollar mm... man får fram en ungefärlig filtervolym genom att mäta höjd x bredd x djup (ex. 10cm x 10cm x10cm sen dela det med tusen så får du fram 1L) jag kör med yttefilter (fluval 205 ca:400L/tim) och ett innerfilter eheim 2048 (600L/tim) i mitt 112 liters kar o det funkar super och har mycket fisk så det behövs! vad har du för filter i ditt kar?


Ett innerfilter, Rena Filstar iV2. 300 l/timme.

Det var en otrolig filtrering du hade, filtrera allt vatten 10 ggr/timme!

Hur mycket fisk har du?
#19 - 17 december 2007 22:10
defdac skrev:
Jag har inte sett de komersiella alternativ till PMDD i någon zoobutik.



Alternativen är Tropicas båda flaskor (Plant Nutrition och Plant Nutrition+), Seachems Flourish N och Flourish P kombinerat med Flourish, samt Kent Botanica Nitro+ och Kent Botanica Phos+.



Nackdelarna är tillgänglighet, pris och att erfarenheten av dessa alternativ är nära 0.





Det beror på hur du sköter akvariet. Gör du vattenbyten på det sätt som brukar rekommenderas i zooaffärer och i fiskforum så innebär det att akvariet blir extremt kväve- och fosforfattigt. Kväve och fosfor är makroämnen.



Lägger du om hela skötseln till att köra sk "lowtech" utan vattenbyten, övermatning och mycket fisk så kan mikronäring räcka. Problemet är att få fiskskiten att räcka till och mineraliseras effektivt i bottnen - man brukar därför göra en jordbotten som blir fullspackad av mineraliseringsbakterier som omvandlar fiskskiten till PMDD.





Varje enskilt ämne i både mikronäringen och makronäringen har sin specifika uppgift i växten. Båda är helt nödvändiga för växten. Skillnaden är att makroämnen går åt i mycket större mängd än mikronäringen.


Men då fanns det ju lite alternativ, vad bra!:) Även om jag förstått att riktiga fantaster som du använder PMDD och inget annat, så finns det säkert andra som erfarenhet av färdigblandad näring?

Ställa om akvariet till low tech är inte aktuellt, jag har precis startat igång det och har inga ambitioner att tömma och göra om det.

Någon liten nedbrytning måste väl ske av fiskbajset även om jag byter vatten? Det blir ju näppeligen kliniskt rent när man städar, om man säger så.
#20 - 17 december 2007 22:14
Mabuse skrev:
Ett innerfilter, Rena Filstar iV2. 300 l/timme.



Det var en otrolig filtrering du hade, filtrera allt vatten 10 ggr/timme!



Hur mycket fisk har du?
runt 100 mollys på tillväxt...:)
#21 - 17 december 2007 22:20
ok, eftersom jag har 7 små fiskar kanske inte jag behöver riktigt den filtervolymen då...

Det låter inte som att vi har riktigt samma förutsättningar.;)
#22 - 17 december 2007 22:27
Mabuse skrev:
Ett innerfilter, Rena Filstar iV2. 300 l/timme.
oops... det var väldigt lite filtrering! det filtret är rekommenderat till 45-75 Liters kar och jag är rädd för att du kommer uppleva problem om ett tag med fiskdöd om du inte har väldigt få fiskar förstås.... ok delete jag såg nu att du bara har 7 små och då kan det funka!
#23 - 18 december 2007 12:56


All respekt för defdac, men jag är glad amatör på detta med akvarier, och har inga som helst ambitioner att hålla på på hans nivå på ett bra tag, om ens nånsin.


Låt mig berätta om min "nivå" skötselmässigt: Ett 50% vattenbyte i veckan med lite trimning av växterna. Dosering av ett par kryddmått av min torrmix dagen efter.

Klart.

Pengamässigt ligger det ett par tusenlappar på CO2-anläggningen, ett par på lysrörsrampen och en tusenlapp på Eheim 2222-filtret. Akvariet i sig är ärvt. Mycket överkomligt med tanke på vad man får.
#24 - 18 december 2007 14:26
defdac skrev:
Låt mig berätta om min "nivå" skötselmässigt: Ett 50% vattenbyte i veckan med lite trimning av växterna. Dosering av ett par kryddmått av min torrmix dagen efter.



Klart.



Pengamässigt ligger det ett par tusenlappar på CO2-anläggningen, ett par på lysrörsrampen och en tusenlapp på Eheim 2222-filtret. Akvariet i sig är ärvt. Mycket överkomligt med tanke på vad man får.


Och sen en massa pyssel med sju-åtta olika kemikalier, lära sig känna av i vilka kvantiteter de ska tillsättas, läsa in sig på vattenkemi och de olika växternas specifika krav, så att man tillgodose just deras krav på vad de vill ha, få en känsla för vad växterna behöver när de ser ut ett visst sätt, vad som behöver tillsättas och vad riskerna med tillsatsen skulle kunna vara, sköta CO2-anläggning, lära sig hur den samverkar med fiskar, kemikalier, botten, belysning, vattenkvalitet, etc....

Du gör en massa saker utan att tänka på det.

Man kan jämföra med krukväxter - superlättskött, tycker jag: man vattnar lite när de behöver, gödslar när de behöver det, och ibland ser man på dem att de behöver byta jord. Jorden blandar man lätt själv (betydligt bättre och billigare än den färdigköpta, med lite lera, kompost, torv, sand etc i lagom proportioner, man ser på jorden när den är bra).

Hur enkelt som helst, och kostar inte mycket heller. Förstår inte varför inte alla människor har 30-40 krukväxter hemma, som jag.;)

Det är lätt att ta sin egen kunskap för given.

Som sagt, akvariet är helt nytt, filtret är nytt, och jag har faktiskt ingen anledning att tro att lite problem med kiselalger betyder att jag borde slänga filtret, köpa ny lysramp, göra om akvariet till lowtech och inhandla ett smärre kemikalieförråd, om min ambitionsnivå är att få mina nybörjarväxter att inte självdö.

Om det vore så komplicerat att ha akvarium, att allt det där är obligatorium, skulle det inte vara en så vanlig hobby.
#25 - 18 december 2007 14:30
åheim skrev:
oops... det var väldigt lite filtrering! det filtret är rekommenderat till 45-75 Liters kar och jag är rädd för att du kommer uppleva problem om ett tag med fiskdöd om du inte har väldigt få fiskar förstås.... ok delete jag såg nu att du bara har 7 små och då kan det funka!


Tror inte det blir fiskdöd (peppar, peppar). Blev rekommenderade att inte köpa större pump för att det inte skulle bli centrifugeffekt i akvariet (det är 50x50x50 ungefär):), så det snurrar rätt bra som det är. Så jag vågar faktiskt tro att det är alldeles lagom filtrering - vi fick tipset i akvariebutiken att inte titta så mycket på vad som står som rekommenderad volym, utan mer på hur stor volym den pumpar igenom varje timme.
#26 - 18 december 2007 14:40


Och sen en massa pyssel med sju-åtta olika kemikalier, lära sig känna av i vilka kvantiteter de ska tillsättas, läsa in sig på vattenkemi och de olika växternas specifika krav, så att man tillgodose just deras krav på vad de vill ha, få en känsla för vad växterna behöver när de ser ut ett visst sätt, vad som behöver tillsättas och vad riskerna med tillsatsen skulle kunna vara, sköta CO2-anläggning, lära sig hur den samverkar med fiskar, kemikalier, botten, belysning, vattenkvalitet, etc....



Du gör en massa saker utan att tänka på det.


Ja jag har förkovrat mig flera timmar varenda dag sedan jag startade min första växtburk runt 1999 i det du säger.

Resultatet av allt det är ett 50% vb i veckan och doseringen av en torrmix som vilket pucko som helst kan veva ihop.

Gör det inte mer komplicerat än vad det är. =)
#27 - 18 december 2007 14:54
Ok, och den där torrmixen behöver man inte kunna något om akvarier för att sätta ihop, utan det är en universalblandning som funkar oberoende av fiskar, växtarter, tidigare tillsatt näring, etc? Du behöver aldrig förändra den, utan den funkar på alla akvarier från dag ett?

Jag kan dra en jämförelse till: jág vet inte om du har häst, men hästar behöver en vettig foderstat, med bra balans mellan kraftfoder och grovfoder, protein, energi och mineraler. När någon väl satt ihop foderstaten kan vilken pappskalle som veva ihop maten på tio minuter, det är bara att väga upp de olika fodersorterna, hur enkelt som helst.

Men om jag ger dig en häst, och säckar med hö, ensilage, lucern, soja, betfor, krafft, müsli, mineraler, linfröpelletar etc, kan du göra i ordning den mat den hästen skulle behöva då?

Pröva, och när du frågar hur du ska göra så kan jag svara dig att "du, jag har ägnat hästar flera timmar om dagen sen jag var liten, och jag fixar det där på fem minuter! Gör det inte mer komplicerat än det är!"
#28 - 18 december 2007 14:55
Mabuse skrev:
vi fick tipset i akvariebutiken att inte titta så mycket på vad som står som rekommenderad volym, utan mer på hur stor volym den pumpar igenom varje timme.
nja... då berättade han bara halva sanningen! pumpen har två viktiga uppgifter 1. cirkulation för att syresätta vattnet 2. filtrera vattnet för att få bort fasta föroreningar och lösta föroreningar som ammonium/ammoniak och nitrit som är dödligt för fisk! har filtret bara en liten filterpatron och låt säga att man har 20 fiskar som du matar dagligen så kommer inte den lilla filterpatronen att kunna kollonisera så mycket filterbakterier som krävs för att rena vattnet från nitriten pga filterpatronen har för liten yta som dessutom snabbt blir igensatt av smuts och tappar då vattenflöde genom pumpen! därför är det viktigt med en väl tilltagen filtervolym för att det ska kunna gå lång tid mellan rengöring och att den ska kunna hålla en stor stam av filterbakterier! Så om du eventuellt skulle få problem med oförklarlig fiskdöd så tycker jag iallafall att du ska ha detta i åtanke:) men vi hoppas det kommer gå bra:D
#29 - 18 december 2007 14:59
Mabuse skrev:
Ok, och den där torrmixen behöver man inte kunna något om akvarier för att sätta ihop, utan det är en universalblandning som funkar oberoende av fiskar, växtarter, tidigare tillsatt näring, etc? Du behöver aldrig förändra den, utan den funkar på alla akvarier från dag ett?


Exakt. Med växter kan man s a s skjuta över målet och göda mer än vad växterna egentligen behöver en gång i veckan (doseringen av min torrmix). I slutet av veckan kanske enstaka ämne är slut, men det gör inget eftersom nivåerna nollställs med 50% vattenbytet och man återinför nya friska nivåer av allt.

Foolproof. Denna lömska metod kallas "Estimative index" och är det bästa som hänt växtakvariehobbyn de senaste åren.



Jag kan dra en jämförelse till: jág vet inte om du har häst, men hästar behöver en vettig foderstat,


Det är ingen bra jämförelse eftersom du inte kan nollställa hästar ;)
#30 - 18 december 2007 15:03
Du kan inte heller jämföra med krukväxter, däremot kan du jämföra med hydrokultur som körs via kemostat. En kemostat funkar så att man hela tiden tillsätter en halvbra avvägt näringslösning så att hydrokulturen samtidigt som man för bort gammal näringslösning.

Tänk dig att du blandar några kubik med lagom gosig näringslösning som växterna diggar. Sedan planterar du en växt i en kruka och leder en liten slang från tanken med näringslösning och låter lösningen sippra förbi krukan hela tiden. Aldrig för mycket näring och aldrig för lite. En kemostat.
#31 - 18 december 2007 15:48
Tycker nu kanske att detdär var onödigt... Tror inte du vill veta hur många timmar och tusenlappar som lagts ned på det där akvariet för att få allt att funka.
Ta det inte som ett påhopp. Jag ville bara påvisa hur extremt liten extrabelastning det innebär som akvarist att dosera lite gödning som är heltäckande. Att PMDD består av tre separata ämnen jämfört med en totallösning är en ren vanesak.
#32 - 18 december 2007 16:08
Att hälla i torrmixad PMDD i akvariet är lika komplicerat som att göda med färdig blandning från zoobutiken. Bara att den inte är flytande.
#33 - 19 december 2007 01:26
Negerolle. vilket j-vla nick.... ah ursäkta till saken :) ibland är det enklare och stanna på zoo betala whatever för en universal lösning. speciellt om det alltid finns mer av den utan att man måste göra nånting mer än handla den!

Själv ska jag dock gladligen titta närmare på PMDD!
#34 - 19 december 2007 05:14
Mabuse: Vi utnyttnjar Defdacs kunskaper han testar läser och berättar, vi andra följer hans råd och vi trixar sen in det efter våra kar, svårare än så är det inte när man sen tycker man lärt sig lite mer då börjar man trolla med medlen för att få det t ill att fungera.

Du kunde säkert inget om hästen fodersammansättning från början, du behövde nog läsa in dig på ämnet med och se hur andra gjorde för att få en bra sammansättning för hästen.

Tyvärr finns det inga bra böcker skrivna för växter och des näringar och gödningar som det gör med hästar(tre hyllplan på bokia) så därför får vi se till att skriva ner alla trix och tips på forum och då blir det att vi får sitta och läsa och kolla hur deffen fixar till det, och jag tycker vi skall buga och ta i hand med deffen då han gjort enormt mycket för våra kar och att han orkar hålla på att förklara och testa så vi andra kan få ta del av detta vackra och faktiskt billiga enkal sätt att hålla plantorna fina i karet.

Det finns färdig "standard" lösningar för de som inte orkar att hålla på att slabba förmycket med det, fungar lika bra och många gånger bättre än en flaska från butik, det är med billigare och drygare än det från butik. det är bara en tidsfråga till det är dags att det finns torra "standard" sammansättningar att sälja klarar att bara doser rakt ner i karet utan att slabba med flaskor..
#35 - 19 december 2007 08:20
NutriSI bör blandas med destillerat vatten och citronsyra för bästa effekt


Gäller detta även för torrmix?

MVH
Niklas
#36 - 19 december 2007 08:22
Torrmix är ett pulverblandning som doseras i akvariet. Gärna dagen efter vattenbytet så att pH:t har sjunkt lite.
#37 - 19 december 2007 13:19
defdac skrev:
Exakt. Med växter kan man s a s skjuta över målet och göda mer än vad växterna egentligen behöver en gång i veckan (doseringen av min torrmix). I slutet av veckan kanske enstaka ämne är slut, men det gör inget eftersom nivåerna nollställs med 50% vattenbytet och man återinför nya friska nivåer av allt.



Foolproof. Denna lömska metod kallas "Estimative index" och är det bästa som hänt växtakvariehobbyn de senaste åren.





Det är ingen bra jämförelse eftersom du inte kan nollställa hästar ;)


Jodå. Hästar har en ganska snabb ämnesomsättning, så efter ett dygn så har den bajsat ut allt du gav den dagen innan. Poängen är att det är urenkelt att blanda till efter en färdig foderstat eller färdigt kemirecept - men man måste ha kunskap för att göra foderstaten eller kemireceptet.

Och den kunskapen har jag men inte du när det gäller hästar, och du men inte jag när det gäller akvarier. Så såvida inte du har lust att komma hem till mig en gång i veckan och ställa diagnos på vilken sammansättning på kemikalier jag bör ha den här gången så skulle jag behöva ett mer lätthanterligt tips än att leka den lille kemisten och köra på känsla.

Det var därför jag frågade om blandningen du föreslog är en universalmix, som aldrig behöver ändras utan fungerar på alla akvarier oavsett växter, storlek, fiskar och andra omständigheter? Eller är det en specialblandning som funkar på ditt akvarium, med dina speciella omständigheter?

Som sagt, jag är inte ute efter en optimal miljö som är helt perfekt för även de mest svårodlade växter, jag är ute efter en miljö där mina hygrophila inte tacklar av.
#38 - 19 december 2007 13:24
BluesBoy skrev:
Ta det inte som ett påhopp. Jag ville bara påvisa hur extremt liten extrabelastning det innebär som akvarist att dosera lite gödning som är heltäckande. Att PMDD består av tre separata ämnen jämfört med en totallösning är en ren vanesak.


3???

Dedaf sa ju att jag skulle ha följande blandning:

31 tsk kno3 (1 dl + 11 tsk)
2.5 tsk kh2po4
13 tsk k2so4
21 tsk MgSO4 (1 dl + 1 tsk)
6 tsk NutriSi

Det är fem små blandningar i varsin flaska/burk det. Och sen skulle man köra på känsla för avpassa proportionerna av var och en så att det blev lagom och eventuellt tillsätta annat också när man såg att det behövdes. Min "känsla" är ju likamed noll, kan jag ju säga.:( Så för mig låter det som ett säkert sätt att ta död på både fiskar och växter, eftersom jag säkert som amen i kyrkan kommer att få någon obalans när jag ska köra på känsla utan att veta vad jag håller på med.
#39 - 19 december 2007 13:33
peterhaack skrev:
Mabuse: Vi utnyttnjar Defdacs kunskaper han testar läser och berättar, vi andra följer hans råd och vi trixar sen in det efter våra kar, svårare än så är det inte när man sen tycker man lärt sig lite mer då börjar man trolla med medlen för att få det t ill att fungera.



Du kunde säkert inget om hästen fodersammansättning från början, du behövde nog läsa in dig på ämnet med och se hur andra gjorde för att få en bra sammansättning för hästen.



Tyvärr finns det inga bra böcker skrivna för växter och des näringar och gödningar som det gör med hästar(tre hyllplan på bokia) så därför får vi se till att skriva ner alla trix och tips på forum och då blir det att vi får sitta och läsa och kolla hur deffen fixar till det, och jag tycker vi skall buga och ta i hand med deffen då han gjort enormt mycket för våra kar och att han orkar hålla på att förklara och testa så vi andra kan få ta del av detta vackra och faktiskt billiga enkal sätt att hålla plantorna fina i karet.



Det finns färdig "standard" lösningar för de som inte orkar att hålla på att slabba förmycket med det, fungar lika bra och många gånger bättre än en flaska från butik, det är med billigare och drygare än det från butik. det är bara en tidsfråga till det är dags att det finns torra "standard" sammansättningar att sälja klarar att bara doser rakt ner i karet utan att slabba med flaskor..


Ok, så detta med PMDD etc är något ganska nytt då, och det är därför det inte finns att köpa i vanliga affärer?

För om det nu är så att alla akvarier där man inte använder PMDD är dömda till döden, så tycker man ju att någon akvariebutik borde sälja det.

När det gäller hästfoder så skulle mitt tips till den som inget vet vara att fokusera på ett bra grovfoder och sen köra på färdiga kraftfoderblandningar, det är det enklaste. Lite dyrare, visst, men mycket enklare, och lättare att göra rätt. Visst, man får inte det optimala för den högpresterande tävlingshästen, men man får något som funkar ok för normalhästen.

Ungefär som att jag inte är ute efter något som funkar perfekt för växtfanatikern som är helt fascinerad av vattenkemi och gillar att hålla på med pulver, utan något som funkar ok för normalakvariet.

Min urprungsfråga var ju helt enkelt: räcker det att göda med mikronäring, eller måste man också tillsätta makronäring?

Att då få svaret: "Strunt i det du, och köp PMDD som alla andra! Du behöver inte förstå, bara blanda!" tycker jag känns lite trist. Jag vill gärna förstå varför man ska göra på det ena eller andra sättet (och då kanske inte bara "Alla som inte kör på PMDD är dumma i huvudet, pucko!").
#40 - 19 december 2007 13:38
Mabuse skrev:


Att då få svaret: "Strunt i det du, och köp PMDD som alla andra! Du behöver inte förstå, bara blanda!" tycker jag känns lite trist. Jag vill gärna förstå varför man ska göra på det ena eller andra sättet (och då kanske inte bara "Alla som inte kör på PMDD är dumma i huvudet, pucko!").



Jag kör inte med PMDD (ännu) utan köper färdigblandad (dyr) växtnäring på närmsta akvariebutik... men ju mer jag läser på http://www.haack.se/pmdd.htm börjar jag även fundera på en beställning... läs och förstå vad som skrivs där så ska du se att det klarnar lite :)
#41 - 19 december 2007 13:44
Mabuse skrev:


Det var därför jag frågade om blandningen du föreslog är en universalmix, som aldrig behöver ändras utan fungerar på alla akvarier oavsett växter, storlek, fiskar och andra omständigheter?


Precis. Gödningen innehåller allt växterna behöver och med en enkel skötselregim kan man säkerställa att alla näringsnivåer finns inom rimliga gränser hela tiden.
#42 - 19 december 2007 13:50
Ok, så den behöver aldrig ändras, den är perfekt oavsett vilka växter man har, hur mycket växter man har, hur mycket och vilka fiskar man har, hur mycket ljus, om man har bottengödning eller inte?
#43 - 19 december 2007 14:17
Mabuse skrev:
Ok, så den behöver aldrig ändras, den är perfekt oavsett vilka växter man har, hur mycket växter man har, hur mycket och vilka fiskar man har, hur mycket ljus, om man har bottengödning eller inte?


har läst länken en gång till och hittat den info jag behöver :)

/Anders
#44 - 19 december 2007 14:19
Mabuse skrev:
Ok, så den behöver aldrig ändras, den är perfekt oavsett vilka växter man har, hur mycket växter man har, hur mycket och vilka fiskar man har, hur mycket ljus, om man har bottengödning eller inte?



Har du läst infon på länken jag gav dig nyss?
#45 - 19 december 2007 15:06
Ja.

Blev inte klokare. Att PMDD är helt fantastiskt hade jag redan förstått, och, för att travestera farbror barbro: "Det finns inga genvägar till det perfekta akvariet" - det är mäsk och PMDD och extra lysrör och hela baletten som gäller, annars kan man lika gärna lägga ner. ;)
#46 - 19 december 2007 15:25
Mabuse skrev:
Ja.



Blev inte klokare. Att PMDD är helt fantastiskt hade jag redan förstått, och, för att travestera farbror barbro: "Det finns inga genvägar till det perfekta akvariet" - det är mäsk och PMDD och extra lysrör och hela baletten som gäller, annars kan man lika gärna lägga ner. ;)
Ja så kan det låta på en del;) men jag kan säga att av alla som lyckas med PMDD så är det lika många som misslyckas;) ingen mirakelgödning tycker jag! Och varför inte affärer säljer PMDD berodde antingen att det inte var tillåtet att sälja kemikalierna eller så var det at det var svårt för butiken att få till en universal dos som fungerade för alla (minns inte vilken av orsakerna). som tex tropica!
#47 - 19 december 2007 15:30
Orkar man inte läsa sig till infon och förstå hur och varför det fungerar är det enklare att handla nya växter lite oftare eller att anlägga ett så kallat "low-tech" med jordbotten under gruset. Det enklaste är att stanna på den nivån som man känner att man klarar av att hantera. Vissa ska enbart använda plastväxter helt enkelt...
#48 - 19 december 2007 15:32
Jag har läst, men det står faktiskt inte mer än att PMDD är fantastiskt (inte alltför oväntat med tanke på att siten säljer PMDD. Går man in på Seachems hemsida står det att deras produkter är fantastiska, osv). Inte varför eller hur, eller vilka funktioner de olika näringsämnena fyller, eller vad det finns för olika alternativ. Men jag kanske har missat den delen av sidan du länkade till?
#49 - 19 december 2007 15:36
åheim skrev:
Ja så kan det låta på en del;) men jag kan säga att av alla som lyckas med PMDD så är det lika många som misslyckas;) ingen mirakelgödning tycker jag! Och varför inte affärer säljer PMDD berodde antingen att det inte var tillåtet att sälja kemikalierna eller så var det at det var svårt för butiken att få till en universal dos som fungerade för alla (minns inte vilken av orsakerna). som tex tropica!


Det är väl här någonstans jag blir lite fundersam - jag tvivlar inte på att PMDD kan fungera utmärkt. Men jag blir tveksam till att PMDD skulle vara den enda möjligheten att få sina växter att överleva, men att det ändå inte går att få tag på annat än genom obskyra hemsidor. Det brukar finnas alternativ när det gäller det mesta, så även akvariegödning, tänker jag mig. Det blir nästan lite fanatiskt, och då blir jag lite fundersam. Jag är väl född sån.;)

Om det vore ett universal-mirakelmedel som ingen akvarist kan klara sig utan, varför är det ingen butik som säljer det då?
#50 - 19 december 2007 15:42
Jag antar att du läste det som står i FAQ-sidan http://www.haack.se/pmddfaq.htm

Där står bland annat vad det innehåller... om du sedan söker vidare på andra sidor för växter kommer du se att det är just samma innehåll i det här som i andra växtnäringar men det som Peter säljer är till en ren struntsumma i jämförelse med det som säljs i an akvarieaffär. Det finns färdigblandad PMDD som du endast blandar med vatten och sen doserar efter hur många liter vatten ditt akvarie är på. Så har i alla fall jag förstått det hela utifrån det jag har läst.
#51 - 19 december 2007 15:49
Mabuse skrev:
Ok, så detta med PMDD etc är något ganska nytt då, och det är därför det inte finns att köpa i vanliga affärer?

Nej inte nytt bara det är enkalre för affärer att köpa färdiga bulkparti med färdigblandad näring(vilket oftast då är micronäring med liten skvätt av ngn kalium och mycket lite nitrat(Macro ämnen).

Mabuse skrev:


För om det nu är så att alla akvarier där man inte använder PMDD är dömda till döden, så tycker man ju att någon akvariebutik borde sälja det.

Nej så är det inte, du kan använda det som finns i butik med men som jag sa ovan där e oftast mer micro än macro i detta alltså inte en helhetslösning(varför för att fisken skiter i vattnet macro) Plantenäring + från Tropica är en bra näring den innehåller allt ett akvariim behöver men som med pmdd står det att vid algförekomst minska behandling =O) alltså du kan misslyckas med detta med bara på ett dyrare sätt.

Mabuse skrev:


När det gäller hästfoder så skulle mitt tips till den som inget vet vara att fokusera på ett bra grovfoder och sen köra på färdiga kraftfoderblandningar, det är det enklaste. Lite dyrare, visst, men mycket enklare, och lättare att göra rätt. Visst, man får inte det optimala för den högpresterande tävlingshästen, men man får något som funkar ok för normalhästen.

Oki mitt tips till dig kör med din micronäring om du har många fiskar i byttan då får du en del macro i karet iaf, om inte köp plantenäring + det är dyrare lättare att göra rätt, Visst, man får inte det optimala för den högpresterande plantan, men man får något som funkar ok för normalplantan =O)))

Mabuse skrev:


Ungefär som att jag inte är ute efter något som funkar perfekt för växtfanatikern som är helt fascinerad av vattenkemi och gillar att hålla på med pulver, utan något som funkar ok för normalakvariet.

Plantenäring +

Mabuse skrev:


Min urprungsfråga var ju helt enkelt: räcker det att göda med mikronäring, eller måste man också tillsätta makronäring?

har du tillräkligt med fisk så kan micronäring räcka men har du inte det så lär växterna äta mer macro än de får från din fisk.

Mabuse skrev:


Att då få svaret: "Strunt i det du, och köp PMDD som alla andra! Du behöver inte förstå, bara blanda!" tycker jag känns lite trist. Jag vill gärna förstå varför man ska göra på det ena eller andra sättet (och då kanske inte bara "Alla som inte kör på PMDD är dumma i huvudet, pucko!").


Att inte vilja förstå ger jag dig plantenäring + som tips ist för pmdd. vill du förstå och veta vad du slänger i karet portions pmdd som tips. och vill du förstå och veta hur när varför hur mycket och när bulk pmdd som tips http://www.aquascape.nu säljer med och han har lite info han med samma med http://bramstnk.blogspot.com/ och http://pmdd.se.

Och nej du är inget pucko du är mer än välkommen med frågorna och vi är här för att leda dig rätt till det du tycker känns bra för dig..

Lycka till
#52 - 19 december 2007 17:31
Mabuse skrev:
3???



Dedaf sa ju att jag skulle ha följande blandning:



31 tsk kno3 (1 dl + 11 tsk)

2.5 tsk kh2po4

13 tsk k2so4

21 tsk MgSO4 (1 dl + 1 tsk)

6 tsk NutriSi

Nej, han sa att det var den sammansättningen han kör med just nu.
Om du inte ska driva växterna hårt med tillsats av koldioxid och mycket ljus räcker det med en Mikro och NPK-gödning.
Mikro får du från Micro+, NutriSi eller någon butikslösning som Florena eller Tropica. N och K får du från KNO3 och P från KH2PO4. Totalt tre gödningar.

Mg och Ca har du sannolikt tillräckligt i kranvattnet om du inte har extremt mjukt vatten. Då kan det vara läge att tillsätta även dessa.
#53 - 19 december 2007 17:38
BluesBoy skrev:
Nej, han sa att det var den sammansättningen han kör med just nu.

Om du inte ska driva växterna hårt med tillsats av koldioxid och mycket ljus räcker det med en Mikro och NPK-gödning.

Mikro får du från Micro+, NutriSi eller någon butikslösning som Florena eller Tropica. N och K får du från KNO3 och P från KH2PO4. Totalt tre gödningar.



Mg och Ca har du sannolikt tillräckligt i kranvattnet om du inte har extremt mjukt vatten. Då kan det vara läge att tillsätta även dessa.


Ok, då fattar jag lite mer, tack!

Jag tänkte inte driva växterna hårt, jag vill bara att de ska överleva.

Eftersom vi har ganska lite fisk så kanske man skulle prova med makronäring, men jag är lite nervös för att få nitrit, övergödning, algblomning och fiskdöd om jag tillsätter fosfor och kväve? Särskilt eftersom mitt filter tydligen är så dåligt att mina fiskar förmodligen kommer att dö ändå om jag inte har väldig tur?
#54 - 19 december 2007 17:43
Ok, anledningen till varför jag vill tillsätta näring öht är att jag har algproblem (kiselalger), och har förstått att botemedlet är att få fart på växterna, och att jag borde tillsätta näring. Givet att jag har algproblem, är det fortfarande vettigt att tillsätta makronäring? (om det nu blir PMDD eller Tropicas plantenäring+)

Tack för hjälpen!
#55 - 19 december 2007 17:48
Kisel alger försvinner oftas av sig själv efter ett tag, vill man skynda på att få bort dem kan man "damma" av dem lite när man byter vatten.
#56 - 19 december 2007 18:10
Jo, det är det jag gör nu ("dammar", alltså!), och så har vi skaffat en liten städpatrull också.

Det jag är orolig för är att de kommer att ersättas av elakare alger om ett tag? Som jag fattat det skulle vi inte fått dem om inte akvariet hade varit i obalans, och den obalansen kommer fortsätta att skapa grogrund för alger framöver. Och jag vill helst slippa få in cyano eller tofsalger, om jag kan.

Dessutom så frodas inte växterna så som man kunde önska, det är framförallt hygrophilan som blir blek, tappar bladen och tacklar av. De andra (en anubias, en javaormbunke, en crinum calamistrum och en hornsärv ser ok ut, och växer litegrann)

En bov är troligtvis ljuset, har bara ett lysrör om 16 W, men vi har beställt en reflektor till den som förhoppningsvis förbättrar saken. Funkar inte det så får vi sätta dit ett rör till, det blir i så fall ett som är special för växter (typ aquarelle eller så), men det kräver en del ombygge eftersom armaturen är formgjuten i akvariets plastlock.

Sen har vi köpt näring, ferropols substrat och flytande näring, som jag har lagt i botten och i vattnet. Det fixade vi i helgen, så det har inte hunnit bli så mycket resultat än.

Så nu är frågan om vi borde göra mer nu på en gång, eller vänta och se hur det utvecklar sig?
#57 - 19 december 2007 18:12
Eftersom vi har ganska lite fisk så kanske man skulle prova med makronäring, men jag är lite nervös för att få nitrit, övergödning, algblomning och fiskdöd om jag tillsätter fosfor och kväve?
Det låter väl sunt att vara lite reserverad när man är ovan.
Betänk dock att fosfor och kväve tillsätts kontinuerligt i ett akvarium med fisk som utfodras. Detta har man i alla tider "åtgärdat" genom att göra vattenbyten. Detta får dock inte så sällan till följd att man får lite *för* rent vatten för att växterna ska trivas.
Här har vi då det fina med att göra ett (ofta lite större) vattenbyte och sedan tillsätta en känd mängd näring. Fiskarna blir glada i.o.m. vattenbytet och växterna blir glada i.o.m. att det varje vecka finns näring. Trivs växterna under lång tid håller sig dessutom algerna borta.
Ett akvarium med friska växter som växer får dessutom god hjälp med renhållning av t.ex. ammonium som gladeligen tas upp som näring.

Dessutom behöver du inte göda som en tok. Varför inte börja lite försiktigt med rekommenderade doseringar och följ utvecklingen?

Särskilt eftersom mitt filter tydligen är så dåligt
Ett rätt dimensionerat och väl fungerande (biologiskt och mekaniskt) filter anser jag är väldigt viktigt - oavsett hur du tänkt göda växterna.
#58 - 19 december 2007 18:51
Jo, det förstår väl jag också att ett bra filter är viktigt. Det var ju därför vi åkte till en specialbutik för akvarister (akvarielagret i stockholm) och frågade dem om råd, och sen köpte den pump de rekommenderade. Men det var ju uppenbarligen fel då? Filtret tycks för övrigt fungera ypperligt, det är väl dimensionen som är fel i så fall.

Det verkar också som att fiskmat är rena döden för akvariet? Har nu dragit ner på maten till en sjättedel av vad de rekommenderade på akvarielagret där vi köpte den (det är alltså algtabletter vi matar med), men det är fortfarande fel då? Borde man inte mata fisken alls? Det finns ju visserligen dedär kiselalgerna att äta, men jag är orolig att det är för lite mat, särskilt för pansarmalarna som inte verkar äta dem?

Förstår nog inte heller riktigt - om problemet att man genom att ha fisk i akvariet får för mycket fosfor och kväve som måste åtgärdas genom vattenbyte, varför är lösningen då att tillsätta mer fosfor och kväve? Verkar det inte enklare att bara låta den fosfor och kväve som är i karet vara?
#59 - 19 december 2007 19:11
Verkar det inte enklare att bara låta den fosfor och kväve som är i karet vara?
Jo, det kan man absolut göra genom att minska på antalet vattenbyten rejält. Det svåra är att veta hur mycket näring man har på det sättet.
#60 - 19 december 2007 19:29
Nu blir jag ännu mer förvirrad - enligt defdac så skulle man ju tillsätta hans blandning oavsett hur mycket fisk och hur mycket växter man har i akvariet. Dvs, även om jag har en liten planta och femtio stora fiskar så måste jag fortfarande tillsätta makronäring om inte min enda växt ska få näringsbrist?

Med andra ord, tillsätter man inte makronäring så har man per definition alltid näringsbrist i akvariet?

Jag kan förstå det om det är så att man vill ha kontroll över näringshalterna i vattnet, och därför byter ut en del vatten med okänd halt (dvs det nedbajsade vatten som finns i akvariet) och lägger till en del med känd halt (dvs det vatten där man tillsatt näring), men i så fall så borde det ju också gå att få näringsmässig balans i akvariet, även om man byter vatten. Om man har lite för mycket fiskar, så kommer de hela tiden driva upp näringsnivåerna så att de skulle bli för höga, men man korrigerar detta genom att byta ut en del alltför näringsrikt vatten mot en del vatten utan näring.

Men det går ju inte ihop med att alla akvarier alltid ska gödslas med samma blandning i samma koncentration, oavsett om där finns enbart växter, eller en växt och massor av fisk?
#61 - 20 december 2007 09:14
Kan man mixa pmdd efter recept i (en) flaska och dosera med enbart 1 flaska eller blir det helt fel då ?
/A
#62 - 21 december 2007 08:03
Nu blir jag ännu mer förvirrad - enligt defdac så skulle man ju tillsätta hans blandning oavsett hur mycket fisk och hur mycket växter man har i akvariet. Dvs, även om jag har en liten planta och femtio stora fiskar så måste jag fortfarande tillsätta makronäring om inte min enda växt ska få näringsbrist?
Om man kör efter EI (Estimative Index) struntar man i hur mycket fiskarna producerar och om man ev. överdoserar en smula. Vid varje *stora* vattenbyte utgår man från att vattnet är nollat på näring. Efter vattenbytet tillsätter man kända nivåer av alla ämnen.

Men det går ju inte ihop med att alla akvarier alltid ska gödslas med samma blandning i samma koncentration, oavsett om där finns enbart växter, eller en växt och massor av fisk?
Nej, det är ju inte riktigt sant. Eller rättare sagt det är inte antalet växter som styr - det är hur mycket av de man har *växer* och därmed förbrukar näring. Växer de mycket kan man helt enkelt få göda någon gång extra mellan två vattenbyten, alternativt att man ökar på sin dosering vid vattenbytet.
#63 - 21 december 2007 08:05
Zanders skrev:
Kan man mixa pmdd efter recept i (en) flaska och dosera med enbart 1 flaska eller blir det helt fel då ?

/A
Om du med flaska menar stamlösning med vatten (ej torrdosering) så kan det vara lite lurigt med mikrogödningen.
Till min utedamm har jag en flaska för NutriSI (mikro) och en flaska för NPK (makro) och det fungerar utmärkt.
#64 - 22 december 2007 02:10
Mabuse ar ganska mycket inne pa att man ska gissa sig fram till olika nivaer och att det maste skilja mycket pa alla akvarier eftersom det kan vara sa olika mycket vaxter och ljus osv.

De tva metoder dar man inte behover gissa sig fram och som fungerar generellt sett for alla akvarier ar Estimative index eller Walstad/lowtech.

Estimative index ar battre for CO2-berikade akvarier eftersom stora vattenbyten kan sabba vaxternas anpassning till laga CO2-nivaer. Man goder en gang i veckan mer an vad normala vaxtakvarier klarar att gora av med och nollstaller nivaerna varje vecka. Visst finns det vissa akvarier som behover mer, men da ar man anda pa en niva som det inte handlar om har. Da har man inte ett generellt akvarium langre.

Med Walstad/lowtechs slutar man gora vattenbyten helt och matar ordentligt med fiskmat som jordbottnen mineraliserar till PMDD. Vaxterna kommer ta upp det mesta och man behover sallan dosera nagot extra. Blir vaxterna lite bleka pa toppskott sa kan man borja dosera lite.

2 metoder som ger samma stabilitet och garanterat bra naringsnivaer pa valdigt olika satt.
#65 - 22 december 2007 19:04
defdac skrev:


Estimative index ar battre for CO2-berikade akvarier eftersom stora vattenbyten kan sabba vaxternas anpassning till laga CO2-nivaer. Man goder en gang i veckan mer an vad normala vaxtakvarier klarar att gora av med och nollstaller nivaerna varje vecka. Visst finns det vissa akvarier som behover mer, men da ar man anda pa en niva som det inte handlar om har. Da har man inte ett generellt akvarium langre.



Så i mitt fall för att hålla växterna vid liv och samtidigt få ett bra och trivsamt liv för mina fiskar kan jag använda kalkylatorn och blanda efter det och köra 30% vattenbyte varje vecka och tillsätta den mängd pmdd kalkylatorn talar om för mig att jag skulle göra, och ser jag att växterna brunar eller tappar färg kan jag enkelt prova öka lite? fast det kanske inte direkt behövs? till saken hör att jag inte kan köra co2 då jag har 3 stycken Synodontis multipunctatus som kräver typ ph 7-8 och ska tydligen inte må speciellt bra av mindre ph.

Jag har runt 7.2-7.5 i mitt kar och jag är osäker på om 0.2-0.5 ph sänking med co2 skulle ge nått resultat bättre än excel ger som jag kör nu eftersom det dessutom inte ändrar ph värdet!

Vill gärna göra på detta sätt men är orolig för mina fiskar med tanke på co2 så är det mer eller mindre ett måste med co2 så känns det svårt :(
/A
#66 - 22 december 2007 22:24
Med Excel kan du helt klart kora Estimative index, och som du sager oka lite nar dom tappar farg efter ett tag av bra tillvaxt.

Det ar inte helt otroligt att du kan fa sa pass bra tillvaxt att du maste kora ett par fulldoser i veckan med Excel. Eftersom du aven kor Estimative index sa behover du inte vara superorolig for overgodning. Nar du kor 30% vattenbyten istallet for 50% hamnar du pa en lite hogre medelniva om vaxterna av nagon anledning inte tar upp naringen, men det blir aldrig nagra farliga nivaer.
#67 - 23 december 2007 00:43
defdac skrev:
Med Excel kan du helt klart kora Estimative index, och som du sager oka lite nar dom tappar farg efter ett tag av bra tillvaxt.



Det ar inte helt otroligt att du kan fa sa pass bra tillvaxt att du maste kora ett par fulldoser i veckan med Excel. Eftersom du aven kor Estimative index sa behover du inte vara superorolig for overgodning. Nar du kor 30% vattenbyten istallet for 50% hamnar du pa en lite hogre medelniva om vaxterna av nagon anledning inte tar upp naringen, men det blir aldrig nagra farliga nivaer.


Det står ju varje dag alternativt varannan dag på burken så jag lär väl börja med 10 -15 ml varannan dag och se vad som händer, men först måste jag köpa pmdd hur det nu ska gå till. :)











Annons