Växtgödning i Malawikar

#1 - 8 februari 2002 10:37
Goddagens!

Är det någon som har några bra tips på hur man bäst får fart på växterna i ett malawi-kar? De växter jag har är bl.a. javaormbunke, crinum-lökar, anubias och ett antal vallisneria-typer. Jag använder flytande FE (ca 1 kapsyl/vecka), men det ger inget vidare bra resultat. Växterna blir sega och brunsvarta med tiden, och tillväxten är heller inte speciellt hög.

Skall man lägga ler-kulor i sanden (simrishamns-grus) eller vad kan tänkas fungera?

mvh

Tony Lejvell
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 8 februari 2002 11:02
Hej Tony,
Jag tror inte på idén att lägga växtgödning i akvariet, bättre då med lerkulor i sanden.
Detta funkar dock bara för vallisneria och ev. crinum.
Anubias och javaormbunke trivs bäst om de får växa fast på en sten eller rot och skall därför inte planteras i sanden.
Crinum-lökarna får inte planteras för djupt utan minst 2/3 av löken skall sticka upp ovan sanden.
Sedan har du ju också valt växter som normalt inte är speciellt snabbväxande. Anubias och javaormbunken växer t.o.m. väldigt långsamt.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#3 - 8 februari 2002 15:44
Tackar!

Vallisneria har jag haft bra fart på när jag hade "sällskaps-akvarium" med mjukare/surare vatten samt lite grövre grus.

Läste någonstans att vanlig drej-lera fungerar fint att rulla till kulor och lägga runt rötterna, men vart får man tag på sådan lera? Nån som vet?

mvh

Tony Lejvell

Annons