Växtfritt akvarium - vad för inredning och vad för fiskslag?

#1 - 15 december 2010 08:20
Efter ständiga problem med algtillväxt trots ihärdiga försök, funderar jag på hur ett akvarium utan växter lämpligen ser ut, vad det innebär i skötsel o vad för fiskbestånd som skulle trivas däri?

Vad skiljer i skötsel? Tätare vattenbyten pga fisksorter som kräver renare vatten?

Inredning...min främsta fasa att det blir en steril och icke-levande miljö

Något annat som skiljer sig från akvarium med växtlighet?
#2 - 15 december 2010 08:22
malawi. massa sten. (nu är det iof några växter på dessa bilder men de har jag tagit bort nu)
Bilagor:
#3 - 15 december 2010 08:55
Ja snyggt o läckra färger.

Men har de några gömställen och några platser för ägg- o yngelvård när alla simmar omkring in i varandras revir?
Hur kinkiga är de med vattenkvalitén, Malawisarna?
#4 - 15 december 2010 11:02
malawi gräver egna grottor. så en massa sten är bra för då gör de sina egna revir o grottor. sen ruvar honan äggen i munnen.

malawi vill ha högt ph o hårt vatten. så kalksten kan vara bra att ha i karet då det hjälper till viss del till att få till de värdena.
#5 - 15 december 2010 11:03
film på när två leker:
#6 - 15 december 2010 11:41
Undrar just om vårt mjuka Kalmarvatten klarar av Malawis utan en massa extraåtgärder för att få till hårdhet och pH-värde.
#7 - 15 december 2010 12:07
jag har mjukt vatten här i jkpg med men det går bra. har et ph o kh höjjar medel som jag häller i när värdena börjar sjunka.
#8 - 15 december 2010 12:27
hannesc skrev:
jag har mjukt vatten här i jkpg med men det går bra. har et ph o kh höjjar medel som jag häller i när värdena börjar sjunka.

- Hur ofta får du mäta av vattenvärdena och korrigera dem? Hur frekventa vattenbyten behöver Malawi och hur mycket per gång?
#9 - 15 december 2010 13:21
väldigt sällan. gör vanliga vattenbyten. 30% 1 gång i veckan. kanske häller i medel var 3e vecka eller nått.

Annons