Växterna vissnar?

#1 - 19 november 2004 10:30
jag har haft dessa växter i en vecka nu typ och dom börjar se lite tråkiga ut, de andra växterna i karet ser friska ut och växer bra, men jag har två "bakgrundsväxter" som man kalla dom av lite större sort som har blivit bleka och brundvissna i kanterna....bladen är lite "vissna" ser det ut som....kan man rädda dom? va beror det på?
har inte tänt lampan för mycket,26 grader i vattnet, har algätare m.m....???

http://milfvids.org/dlfiles/DSC00031.JPG
http://milfvids.org/dlfiles/DSC00032.JPG
http://milfvids.org/dlfiles/DSC00033.JPG
#2 - 19 november 2004 10:49
7 som läst 0 som svarat? kom igen nuuuu
#3 - 19 november 2004 10:58
Tycker dom ser helt normala ut. Lite kalk alger men det får man räkna med..
#4 - 19 november 2004 11:06
Växterna är Echinodorus bleheri (svärdplanta). På en av bilderna ser jag att du har växterna kvar i krukorna. Det ska man inte ha, utan man ska ta bort både kruka och så mycket av fibern som möjligt och så ska man plantera växterna i sanden.

Echinodorus bleheri tar upp näring genom rötterna, så det kan vara bra att köpa såna växtnäring-kulor som man gräver ner i sanden intill växternas rötter. En kula till varje växt borde räcka.

Växterna behöver även ljus, så belysningen borde vara tänd 10-12 timmar per dygn. Jag undrar vad du har för belysning, eftersom du säger att det blir varmt i karet. Lysrör brukar inte avge lika mycket värme som andra ljuskällor...
#5 - 19 november 2004 11:41
Alla akvarie växter kan ta upp näring genom bladen. Jag tycker inte du ska stoppa ner kulor. Mina växer så det knakar utan en massa skit i botten.
#6 - 19 november 2004 16:34
batski, ok ska ta bort krukan o det, jag använder lampor, 2 st 15 watts....asså innan när jag hade lampor på 25 watt i ca 8 timmar så steg temperaturen till 29 grader, så nu har jag bara 15 och det funkar bättre....vill hålla mig runt 26 som verkar vara bra....men det du säger att det ska va tänt 10-12 timmar, i de manualerna och tipsbroschyrerna jag fick till karet står det att man ABSOLUT INTE FÅR HA TÄNT MER ÄN 8 TIMMAR....så vad gäller? tack för dina bra svar.
#7 - 19 november 2004 16:39
I mitt växkar har jag tänt 12timmar och det ser ju inte ut att ta stryk av det iaf ... samma sak med mitt lilla 50L kar även om det inte kommit på bild än men det är totalt algfritt trots överkant i belysning och utan CO2...
#8 - 19 november 2004 16:44
Citat.
-------------------------------
Alla akvarie växter kan ta upp näring genom bladen. Jag tycker inte du ska stoppa ner kulor. Mina växer så det knakar utan en massa skit i botten.
-----------------------------------
Så sant men det är en sumpväxt vi talar om så en viss sanning ligger det nog i det Batski säger.

Men som sagt var. Lerkulor i botten brukar resultera i trådalger på sin höjd.. =)
#9 - 19 november 2004 17:11
Tycker dom ser helt normala ut. Lite kalk alger men det får man räkna med..

menar du de brunaktiga algerna på första bilden? har även jag fått sådana alger på min svärdplanta, och undrar vad det beror på osv...

Mvh Malawi´n
#10 - 20 november 2004 11:52
Kalkalger tycker om dämpad belysning och jag brukar få kalkalger där ljuset inte kommer åt. Öka ljusnivån så försvinner dom.

Annons