växterna växer dåligt

#1 - 9 juli 2004 22:33
Hej alla jag är en ny innevånare på denna sidan, och en ganska oerfaren akvarie människa.
Nu har jag ett 450l akvarium med ca 45 kardinaltetror, 9 segelfensmolly. 3 st ancictrus långfen, 5 st pansar malar tror dom heter juli?. och 8 guppy,
I detta har jag en del växter , en storbladig sak ett par med långa blad,, och lite så ,, växterna växer inte alls mycket,, men dom får väldigt långa rötter,,, ca 50 cm på en planta som är kasnke 5-10 cm stor över gruset,, jag har nu provat med att montera i 2 st nya osram fluora lysrör och gött med flytande och några svindyra tabletter,provade även att tillsätta co2 ,, det är ju ett kapitel för sig,,, det verkar som om dom tar sig lite,,, det är ca en vecka sedan som jag gjorde detta, och vad jag tror så kommer det lite grönare färg på bladen och ev lite nya skott,, bladen verkar även som att dom reser sig lite mera mot ljuset nu, väldigt tacksam för svar då min granne pikar mig för min asmå växter.
#2 - 9 juli 2004 22:44
Gå igenom växtarkivet här på zoopet så hittar du säkert växterna du har.. Lite lättare att veta vad som ska göras om man vet vilka plantor man har..
#3 - 9 juli 2004 22:58
oj tack för så snabbt svar,, jag har tittat lite och tror att det är en anubius,, så att den växer långsamt. och en sorts javaormbunke som jag har. mitt akvarie är ca 50 cm högt och växterna blir bara com 10 cm långa.
#4 - 9 juli 2004 23:01
Det är inte särskilt snabbväxande växter så du får nog ha lite tålamod.
#5 - 10 juli 2004 01:19
Skaffa några snabbväxande växter, så undviker du dessutom att få så mycket alger. Prova några olika arter. De brukar trivas lite olika i olika kar.

Annons