växterna tynar sönder

#1 - 27 juni 2006 22:00
hej!

har ett ganska ny startat akvarium och har haft problem med nitrit men det är bra nu! växterna däremot mår inge bra, de har som börjat tyna bort! bladen blir som slemiga och bryts ner eller tynar bort!

vet någon vad det kan vara?
varför växterna blir så?
vad man kan göra för attt dem ska bli bättre?

tack på förhand! mvh /// Jessika
#2 - 27 juni 2006 22:03
kör med grolux lysrör o växtnäring hjälpte i mina kar
#3 - 27 juni 2006 22:05
okej tack! är grulyx lysrör ett märke eller en sort?
ska köpa växt näring då =)
#4 - 27 juni 2006 22:06
oj,skrev helt fel,menade grolux?
#5 - 27 juni 2006 22:07
en speciell sort som ger växterna det ljus de behöver för att växa
#6 - 27 juni 2006 22:09
okej, det finns alltså bará att köpa i djuraffärer eller även på vanliga affärer där de säljer ljusrör?

frågar mycket för att jag inte är så insatt ännu!

de som frågar får svar =)
#7 - 27 juni 2006 22:12
Isf i välsorterade affärer.. Brukar mest vara Djuraffärer som har sådana rör..
#8 - 27 juni 2006 22:22
Jag tycker att du skall börja med näring då det inte finns tillstymmelse av detta i kranvattnet. Sök lite på PMDD ett mycket prisvärt sätt att göda sitt akvarium. Sen kan du gå på det där med andra lysrör och kanske du ett som gynnar fotosyntesen. T.ex. Philips aquarelle el. Hagens aqua-glo. Det sistnämda kör jag för tillfället men det jag skriv innan rekomenderar många växtakvarister.
#9 - 27 juni 2006 22:27
Eller Philips Aquarelle. Ring runt och kolla med olika elaffärer med, det skillde nästan 100:- mellan zooaffären och en elaffär när jag skulle köpa lysrör sist.

Pannecke var snabbare...
#10 - 27 juni 2006 22:44
håller med föregående talare stora pris skillnader
#11 - 27 juni 2006 22:45
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Inte någon har frågat vilka växter det handlar om. Det kan inte vara så att det är sk krukväxter som bara överlever en kortare stund i akvariet? Typ lobelia, fredslilja, ciklidgräs eller annan sumpväxt? De va min första tanke för normalt sett (för mig) så brukar växterna trivas som attan när karet är nystartat... Om man sedan har startat med "svåra" växter som (tycker jag!) t ex althernatera reinecki eller ludwigia (ursäkta stavningen...) så kan det ju vara så att dessa inte heller trivs utan slemmar ihop sig?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Givetvis så har ju växtnäring och ljus stor betydelse med... Men det kanske beror på något av ovanstående med?[/COLOR][/FONT]
#12 - 28 juni 2006 06:13
Bra Lenmar, man kanska bortser från de enkla lösningarna ibland.

Sen när det gäller ljus så kommer förändingar på den punkten inte att hjälpa. En växt som lider av brist kommer bara att få större problem med mer ljus. Se till att tillgodose vattnet med nitrat och fosfat, antingen genom belastning eller tillsats.
MVH
magnus
#13 - 28 juni 2006 09:12
Som sagt viktiga synpunkter Lenmar, men du menar väl inte Lobelia cardinalis i listan över växter som bara lever ett tag i akvarium? Visst den är "svår" men omöjlig är den inte.
#14 - 28 juni 2006 10:16
[quote=Erik...]Som sagt viktiga synpunkter Lenmar, men du menar väl inte Lobelia cardinalis i listan över växter som bara lever ett tag i akvarium? Visst den är "svår" men omöjlig är den inte.[/quote][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag räknar den som jättesvår jo för jag har aldrig fått den att överleva. Kan inte de latinska namnen så exakt men jag pratar om den där röda lilla vackra växten. Svåra växter och krukväxter slog jag ihop i ett enda andetag så tolka inte min text så bokstavligt... [:o] Cabomba kan också vara en "svår" växt tycker jag...

Så en helt naturlig fråga blir ju då: Vilka växter (namn!) är det som inte trivs? :)[/COLOR][/FONT]
#15 - 28 juni 2006 11:12
Tack Pannecke! Ska läsa om bonsaier nu på din hemsida!
#16 - 28 juni 2006 13:22
tack för alla svar från alla! =) ska köpa växtnäring och se om det bli bättre! hoppas på det! // JEssika

någon som vet någon bra växtnäring??? alltså speciellt märke???
#17 - 28 juni 2006 14:59
[QUOTE=jessikaw]tack för alla svar från alla! =) ska köpa växtnäring och se om det bli bättre! hoppas på det! // JEssika

någon som vet någon bra växtnäring??? alltså speciellt märke???[/QUOTE]

Hejsan Jessikaw

Här på forumet förespråkar vi en växtnäring som går under förkortningen PMDD
( Poor mans dosing dropps ).

Det kommer i pulverform som man sedan själva får blanda ut med vatten.

Dom du behöver köpa är: KNO3 ( kaliumnitrat ) , KH2Po4 ( Kaliumdivätefosfat )
NutriSI eller TMG som är microgödning som innehåller bland annat Järn.

Eventuellt MGSO4 ( Magnesiumsulfat ) samt K2SO4 ( Kaliumsulfat ), men troligtvis så räcker det med KN03 samt KH2po4 för macronäring.

Du kan köpa dessa pulver från PMDD.se och där kommer dom tydligen färdiguppmätta i påsar ,,bara till att hälla i vatten och dosera.

Sök under PMDD här så lär du dig en hel massa om växter och näring.

MVH Jimmy

Annons