Växterna ser inte krya ut HJÄLP

#1 - 16 mars 2008 18:00
Hej, mitt första inlägg här..

Mina växter börjar se riktigt slitna ut och vet ej vad som är fel.
bytte upp mig från ett 80liters kar till ett 200liters kar i januari och allt var frid o fröjd i ca 1 månad, allt växte som tusan, köpte några höga växter som man tydligt såg hur de växte varje dag.

sen gick allt trögare, skaffade pmdd och började dosera ut, hjälpte så pass att det började växa igen men när ett nytt bladpar växte ut så började det paret under redan bli mörkt o skrumpna. såhär har det varit nu sen dess och jag får ingen ordning på det.

Båda lysrören är nya, kör med ett aquaglo och ett powerglo 90cm.

man ser även att de nya bladen som kommer är röda i nyansen och inte alls gröna som de var i början

På länken under ser ni 2 bilder på mina växter.

https://lagring.storegate.se/user/Pictures/slideshow.aspx?PartnerID=65&Share=c33d380f-7b01-4494-82c6-6075c851c63b&Image=2180585
#2 - 16 mars 2008 18:02
Vad har du för belysning?
#3 - 16 mars 2008 18:15
1st aquaglo och 1st powerglo.
#4 - 16 mars 2008 18:20
rolex skrev:


Båda lysrören är nya, kör med ett aquaglo och ett powerglo 90cm.




:)
Bilagor:
#5 - 16 mars 2008 18:39
Nu är jag kanske ute och cyklar, men jag tycker det ser ut som du har för dåligt med ljus i karet. Anubiasen ser bra ut, men de övriga växterna ser som du tycker lite risiga ut.
Har de blivit så här efter du bytt rör eller blev det tidigare?
#6 - 16 mars 2008 18:45
det blev tidigare.. alla växterna hade jag i mitt tidigare kar förutom de där som ska vara höga, (kan ej namnet) de ligger ju bara ner nu.
efter att dom blivit sämre o sämre så köpte jag ju pmdd, blev inte mycke bättre, o då köpte jag även lysrören nya och ingen skillnad sen dess. har bara plats för 2st rör i min ramp, om jag inte bygger om den. men det är ju ett MP kar så det borde väl vara tillräckligt med två? alla vattenvärden är bra. kanske lite mycket salt men det kanske kan bero på PMDD ? gör ett 40-50% byte varje torsdag, då jag även doserar ut PMDD. nu tänkte jag ändra och byta 40-50% varannan vecka istället men endå dela ut PMDD 1 gång i veckan. vad tror du om det?
#7 - 16 mars 2008 18:55
Kör på som du gjort med vattenbyte var vecka, göd med PMDD som tidigare och kanske öka dosen något. Det tar ett tag innan du ser någon skillnad efter du bytt rör, men tyvärr kanske det inte är de bästa växtrören du skaffat men de är säkert bättre än de du hade tidigare.
Du kan köpa reflektorer till rören som kommer att förbättra ljuset något, men det gör ändå inte så mycket eftersom insidan på rampen eftersom den är vit, som om den vore svart som andra tillverkare kör med.
MP har som Juwel lite dåligt med ljus i sina burkar eftersom karen är förhållandevis höga och det är lite knixigt att få tag i extra lysrörshållare till MP.
#8 - 16 mars 2008 19:01
det var precis sådana rör som satt i innan, köpte nya för jag inte visste åldern på dom riktigt. jo det är ju vitlackat redan, funkar det att tejpa dit lite folie som reflektor? eller är det bara onödigt. har just nu igång ett litet (40liter?) kar med black molly yngel i, provade att peta ner en bit av den långa växten där i, den har iaf växt 3cm på 1½-2 veckor med ett rör som tyvärr inte lyser upp mycket i karet (sylvania gro-lux säkerligen minst 7år gammalt) och där är det ingen PMDD gödning.

de nya lysrören har suttit i i 3 veckor och har inte sett någon skillnad, vad rekommenderar du för rör till mig?
#9 - 16 mars 2008 19:06
Philips Aquarelle utan tvekan. Sylvania Aquastar är likvärdiga med dessa om inte du kan få tag i Philipsrören.
Du behöver heller inte tejpa dit någon folie på insidan av rampen utan det räcker bra med den mattvita ytan som redan finns där.
#10 - 16 mars 2008 19:14
okej, får kanske skaffa nya igen då (dyr månad detta)
men du tror helt och hållet att det har med rören att göra då? ska jag skaffa 2st aquarelle eller behålla något utav de jag har eller skaffa ett annat till av annat märke?
#11 - 16 mars 2008 22:08
Jag vill inte svära på att det är orsaken till ditt problem, så vänta lite så de riktiga växtproffsen ser din tråd. Jag utgår från bilderna och hur jag själv skulle betett mig i ett läge som ditt och det första jag skulle gjort är byta ut rören;).
Och ska du skaffa nya rör så köp 2 nya.
#12 - 16 mars 2008 22:34
okej alltså rören jag har i nu är i stort sett sprillans nya, det ena 1 vecka gammalt och det andra 3 veckor gammalt. och det är samma sort som jag hade i tidigare.
#13 - 17 mars 2008 01:19
Hur många watt är lysrören på? Man vill ha run 0,3 Watt per liter vatten. Dvs ca runt 60 Watt. Det är ett riktivärde, det kan fungera bra med mindre. Det beror på växter, CO2 etc...

Sk växtljusrör är bra att ge växterna vackra färger, men inte på att ge växterna mycket ljus.

Folie är mycket sämre reflektor för växterna än matt vit färg. Så klistra inte dit metallfolie (varför, därför att de oxiderar av vattnet och blir då dåliga reflektorer).

Vad är det för PMDD du doserar med? Du kan säkert öka på doseringen lite. Brukar inte låga fosforvärden ge röda blad?
#14 - 17 mars 2008 01:31
Är kanske ute och cyklar men på nån bild såg det ut som om en bubbelström steg upp från botten, kan CO2 brist göra som du skrev, "när ett nytt bladpar växte ut så började det paret under redan bli mörkt o skrumpna." ?
#15 - 17 mars 2008 07:08
Gå in på växtråden och be växtproffsen gå in på denna tråden. Jag har jättesvårt att tro att det skulle bero på rören även om de inte är de absolut bästa så är de nya.. ;)
#16 - 17 mars 2008 07:20
Hygrophilan lider av mikrobrist (ljusa toppar) och makrobrist/ljusbrist (tappar äldre blad. Även om du har riktigt bra reflektorer så kommer den användbara ljusmängden vara precis på gränsen vad växterna klarar av.

I växtproffstermer har du runt 40-60 mmol/sec/m2 fotosyntetiskt användbart ljus och växternas kompensationspunkt ligger just där. Dvs dom fotosyntetiserar lika mycket som dom andas. Kolupptag och kolförlust är lika.
#17 - 17 mars 2008 07:24
Det är totalt 60 watt lysrör nu alltså 0.15w/liter isåfall.. kör inte med något co2 tillskott.

Det är PMDD med NutriSI köpt av HAACK.

Stämmer att det är en bubbelström, har en syreslang under gruset längs med bakkant hela vägen som är igång lika länga som lyset.

igår såg jag nåt jag aldrig sett förut, tömde halva karet och tillsatte PMDD, fyllde på med vatten o så började det bubbla ifrån nästan alla växterna. höll koll på klockan att det kom bubbel"trådar" ifrån dom i över 1 timme, ska lägga upp film på det i länken i första inlägget ifall ni vill se. sånna bubblor har vi aldrig sett innan. är det så det ska vara när växterna mår bra?

röda blad har vi haft lika länge som dom har varit "fula"
#18 - 17 mars 2008 07:25
Katharina skrev:
Gå in på växtråden och be växtproffsen gå in på denna tråden. Jag har jättesvårt att tro att det skulle bero på rören även om de inte är de absolut bästa så är de nya.. ;)


är inte detta växttråden? :confused::D
#19 - 17 mars 2008 07:35
1 timme är det väl ungefär den tid det tar att få vattnet att nå ekvillibrium med luften, dvs den tid du ser överskottet av CO2/syre iform av fotosyntes på växterna. Gasöverskottet från vattenbytet alltså.

Man kan sänka kompensationspunkten med CO2-tillsats, dvs minska ljuskravet. Eller så kan man skaffa mer ljus.
#20 - 17 mars 2008 07:38
rolex skrev:
är inte detta växttråden? :confused::D


Väck inte Katharina, hon är så gammal och gaggig nuförtiden att vi mest låter henne hållas, nu ska jag knalla förbi och lura i henne att det är min rullator hon har lånat nu igen..:p

Defdac, hur pass mycket förstör sk syrestenar?(förstår att det naturligtvis beror på hur mycket bubblor som produceras men generellt?)
#21 - 17 mars 2008 07:51
Bubbla från bladen gör de ju nästan jämt för mig, om man byter mycket vatten.
Säker på att de inte bara är som för mig, luftbubbor som har hamnat under bladen och långsamt sipprar ut i en liten bubbelström?
#22 - 17 mars 2008 07:54
nej dessa bubblor kom inifrån bladen.. har även en bit växt som jag nypt av roten på och ifrån änden där kom det riktigt mycket bubblor.

har nu lagt upp 2 klipp på det.. ett långt på 32mb och ett kort på 3,22mb här

https://lagring.storegate.se/user/Share.aspx?id=50ea73f3-c950-4295-89dc-0c8a2cbf6da0

där ser ni strängarna med luftbubblor, det höll på 1 timme minst, sen gick vi och la oss.
#23 - 17 mars 2008 08:09


Defdac, hur pass mycket förstör sk syrestenar?(förstår att det naturligtvis beror på hur mycket bubblor som produceras men generellt?)


Inget alls. Det är generellt sett bättre med genomluftning än stillastående vatten med dåligt gasutbyte.
#24 - 17 mars 2008 08:15
Så menar du att det är en myt att genomluftning med luftpump eller diffusor INTE drar CO2 ur växterna?
#25 - 17 mars 2008 08:18
rolex skrev:
är inte detta växttråden? :confused::D


Nej, detta är växtavdelningen som du har lagt in en liten tråd på..
Killarna och tjejerna som håller på med växter på mer avancerad nivå än vi vanliga dödliga har en mastodonttråd som de håller till på.. Om de inte vaknar när denna tråden ligger uppe så tänkte jag att du kanske kan hitta dem där.. Men nu verkar ju några ha hittat hit...
En hel vetenskap detta.. [:-174]

Ps. "Växtkar på Zoopet", heter den... Jag kan inte kopiera länkar annars skulle jag lägga in den här.. Ds.
#26 - 17 mars 2008 08:32
Det var riktigt fina bubbelband du fick där efter vattenbytet. Det tyder på att vattnet innehåller mycket CO2. Det betyder i sin tur att du lurar växterna att aldrig anpassa sig till de låga CO2-nivåer du får resten av veckan. Som i sin tur betyder att dom bara tar in kol 1 timme i veckan efter vattenbytet.

Växter måste få ganska mycket tid på sig att anpassa sig till låga CO2-nivåer och anpassningen består i att skapa komplicerade enzymer som i vissa fall innebär att växten tex kan använda bikarbonat i vattnet istället för den låga Co2-nivån.
#27 - 17 mars 2008 08:35
Gaffel skrev:
Så menar du att det är en myt att genomluftning med luftpump eller diffusor INTE drar CO2 ur växterna?

Helt klart. Du kan inte dra CO2 ur växterna, eller någon annan gas för den delen.

Jag tror du egentligen menade att fråga om det var en myt att luftstenar luftar ur CO2 ur vattnet. Det är ingen myt sålänge CO2-halten är högre än vad man får genom cirkulationen via gasutbytet med vattenytan.

I akvarier med växter är CO2-nivån alltid lägre än vad man får genom gasutbytet med luften, så det bisarra är att genomluftning faktiskt tillsätter CO2 istället för "luftar ur den".
#28 - 17 mars 2008 08:58
defdac: menar du att jag inte ska byta vatten så ofta då så att växterna hinner anpassa sig? eller vad tycker du konktret att jag bör göra?

såna bubblor har jag aldrig sett innan.. kan det ha att göra med dubbel dosering av PMDD? i onsdags hällde jag i PMDD utan vattenbyte och så igår då Med ett vattenbyte. tänkte prova köra såhär några veckor och se om det hjälper.
#29 - 17 mars 2008 09:28
Jag ser nu att det inte kan vara belysningen det är fel på. Jag läste ditt första inlägg slarvigt. Om det någon gång under akvariets period växt som tusan så kan det ju inte vara för lite ljus. Det växte jättebra medans växterna hade näringsreserver och sedan sprang dom in i slut-på-näring-väggen. Du började med PMDD och växterna började fullkomligen spruta ut syre vid vattenbyte. Bra tecken.

Det brukar ta runt 1-2 månader innan man märker en gödningsförändring på växternas hälsa/utseende. Så kör som du gjort nu med PMDD så tippar jag att det kommer räta upp sig.

Generellt sett så vill man undvika att ge akvariet skjutsar av CO2 via vattenbyten, dels för toffsalgsrisken men även för att man lurar växterna att inte anpassa sig till låga CO2-nivåer. Lite längre mellan vattenbytena kan du nog ganska riskfritt börja med.
#30 - 17 mars 2008 13:55
hur undviker jag att inte få i co2 vid vattenbyte då? jag vill ju ha lösningar på alla problemen också och inte bara får höra vilka problem jag har :)
#31 - 17 mars 2008 13:58
[quote=mig själv]
Lite längre mellan vattenbytena
[/quote]
Normalt sett så innehåller inte kranvatten CO2 så man kan försöka undvika att sänka ytan så mycket att växterna står fritt i luften - då har dom under en kort stund oerhört bra tillgång till CO2 från luften.
#32 - 18 mars 2008 19:23
okej, de växter som ska va höga växter ligger längs botten nu pga vad det nu är, så därför kommer aldrig vattennivån under växtbladen vid vattenbyte.
#33 - 18 mars 2008 20:40
jackson skrev:
Hur många watt är lysrören på? Man vill ha run 0,3 Watt per liter vatten. Dvs ca runt 60 Watt. Det är ett riktivärde, det kan fungera bra med mindre. Det beror på växter, CO2 etc...



Sk växtljusrör är bra att ge växterna vackra färger, men inte på att ge växterna mycket ljus.



Folie är mycket sämre reflektor för växterna än matt vit färg. Så klistra inte dit metallfolie (varför, därför att de oxiderar av vattnet och blir då dåliga reflektorer).



Vad är det för PMDD du doserar med? Du kan säkert öka på doseringen lite. Brukar inte låga fosforvärden ge röda blad?

beror dett inte på annat än w pr l , har dett inte med att göra vad för rör dett är . ell :) lumens ell likn
'mvh janne
#34 - 21 mars 2008 16:41
defdac skrev:
Normalt sett så innehåller inte kranvatten CO2 så man kan försöka undvika att sänka ytan så mycket att växterna står fritt i luften - då har dom under en kort stund oerhört bra tillgång till CO2 från luften.



Om man låt säga byter 1/6 istället för 1/3 varje vecka gissar jag att i ett tomt akvarium får man samma assymptot på näringsmängden om man halverar PMDD-dosen.. Dock så tappar man väl kontrollen lite grann eftersom en del av näringen tas upp samt en del procuceras under veckan.

Ska man ändra frekvensen i vattenbytena eller hur kontrollerar man gödningen?
#35 - 21 mars 2008 19:47
Kör man 50% varje vecka och fulldos så kan man maximalt hamna på dubbla mängden. Vill man köra mindre mängd eller mer sällan så får man acceptera att nivåerna kan bli högre i värsta fallet.

Normalt sett så käkar ju dock växterna en hel del så risken är förhållandevis liten och koncentrationerna ganska små. Hur man väger risken är en smaksak.
#36 - 25 mars 2008 20:42
växterna blir då inget bättre och frågade en akvarist här i byn häromdan om vattnet.. vi har tydligen hårt vatten här och jag tog PMDD med NutriSI alltså för mjukt vatten, kan det vara det som gör att växterna blri som de blir? hade man hårt skulle man ta micro+ läste jag.

om ja behöver göra om till mjukt vatten, finns det nån huskur för det? :D
#37 - 25 mars 2008 20:49
NutriSi och Mikro+ har samma kelat. Om någon ser skillnad mellan dessa så är det ytterst subtila och fina skillnader.

Tror du att det beror på hårt vatten så kan du testa Tropica MasterGrow, eller Tropica AquaCare som det numera heter. Det har ett bättre kelat som fungerar bättre vid hårdare vatten med högre pH.

Nu när jag kollar på dina utdelade bilder så är det inte helt omöjligt att det faktiskt kan vara mikrobrist, kanske pga ditt hårda vatten. Topparna är väldigt bleka.
#38 - 25 mars 2008 22:00
ja alltså nya bladpar blir röda/bleka. när runt 2 nya "utgreningar" bildats så är ju det 3e redan svart i kanten av bladet och börjar dessutom rulla ihop sig. ph låg på 7 nånting igår när en var över o mätte med en digital.

okej stog så på sidan där ja beställde pmdd att man skulle välja nutrisi för mjukt och micro+ för hårt, och jag trodde det var mjukt här.
#39 - 26 mars 2008 07:24
När jag själv misstänkte att Nutrisi inte funkade riktigt som det skulle så började dosera dagen efter vattenbytet. På en dag hinner vattnets pH sjunka en hel del pga biologiska processer i akvariet. När jag nu för lite sen återgick att dosera direkt efter vattenbytet så är färgerna inte lika fina längre på växterna.

Jag har iofs mjukt vatten (2 i KH) men det är så kembehandlat att det har över 8 i pH ut ur kranen. Det räcker med att skaka vatten i en PET-flaska så dimper pH:t ner till runt 6,5-7(!).

Kanske är värt att testa?
#40 - 26 mars 2008 16:14
okej, det där med att dosera ut det dagen efter ska jag definitivt prova. tror mitt kh låg på 7 men är inte säker och samma ph.. mja skaka 100liter i pet flaska tyar jag inte :)
#41 - 26 mars 2008 16:16


mja skaka 100liter i pet flaska tyar jag inte


*lol* Vilken syn!
#42 - 7 april 2008 22:01
fick ett ryck i fredas i min uppgivenhet eftersom det fortfarande inte hade blivit nån bättring och gjorde mig en enkel co2 reaktor heter det va? 2 pet flaskor o jäst..

bubblar på lite i akvarie och redan dan efter tyckte jag att några blad hade blivit grönare.. nu ser man klart och tydligt att de är mycket grönare..

det jag nu undrar är vad jag ska göra, för jag tycker växterna på vänster sida i karet är finare än de på höger, och co2 stenen ligger ju på vänster sida, hur ska jag göra för att driva ut det mer jämnt i hela karet? försöka få in det i utblåset på pumpen på nåt sätt? jag har ett ytterfilter.
#43 - 8 april 2008 06:16
Jag själv har rivit ut allt utom keramiken i mitt ytterfilter och släpper in någon bubbla/sek in i insuget. Förutom att det blir enklare att spola rent regelbundet från bös så kloggar det aldrig igen och löser upp gasen fint.
#44 - 8 april 2008 08:05
okej, är det så bra att ta bort filtret i filtret då? :)
du har alltså stucket ner en slang i karet så att bubblorna hamnar precis vid insuget? jag provade det också men efter väntat 5 min och inga bubblor kom ut så struntade jag i det.
#45 - 8 april 2008 08:23


okej, är det så bra att ta bort filtret i filtret då?


Ja det funkar fint. Enklare att rengöra, den biologiska aktiviteten i keramiken förhindras aldrig pga dåligt flöde osv.



du har alltså stucket ner en slang i karet så att bubblorna hamnar precis vid insuget?


Nej, men typ såhär:
http://www.defblog.se/picture/1294.html



jag provade det också men efter väntat 5 min och inga bubblor kom ut så struntade jag i det.


Exakt hur kopplar du ihop att jästen slutat producera gas med var du låter gasen bubbla ner i akvariet?
#46 - 8 april 2008 08:41
jo precis sådär jag menade med slangen, stuckit ner den så att bubblorna sugs in i ytterfiltret och ska förhoppningsvis åka ut i utblåset.

nej nej, det sista menade jag bara att jag gjorde som jag skrev här ovan precis, la ner slangen som du gjort på bilden men efter 5minuters bubblande och att det sugits in i ytterfiltret så kom sprutade det aldrig ut något, trodde därför inte att det gick och monterade då en sten i änden.
#47 - 8 april 2008 09:02


men efter 5minuters bubblande och att det sugits in i ytterfiltret så kom sprutade det aldrig ut något, trodde därför inte att det gick och monterade då en sten i änden.


Det är precis just det som är meningen med att lösa upp CO2-gas i vattnet. Att den löses upp i vattnet istället för att som när du använder en syresten låta gasen bara försvinna ut ur akvariet igen när bubblorna når ytan.
#48 - 8 april 2008 09:10
okej, så om det fungerar som det ska så ska man alltså inte se några direkta bubblor ifrån utblåset? att det inte är bra som det är nu har jag också räknat ut.. tyckte dock min mäskblandning varade lite kort.. knappt 1 vecka bara.. har redan slutat bubbla, kan det ha o göra med att jag använde torrjäst istället för vanlig jäst i kub?
#49 - 8 april 2008 09:10
defdac skrev:
Det är precis just det som är meningen med att lösa upp CO2-gas i vattnet. Att den löses upp i vattnet istället för att som när du använder en syresten låta gasen bara försvinna ut ur akvariet igen när bubblorna når ytan.

Det där är en bra poäng jag tänkt på ett tag, har själv ett engentillverkat innerfilter utav filtermatta och ett pumphuvud, har ännu inte börjat med Co2 men tror jag kommer köra igång en "jästanläggning" snart jag med har nämligen samma problem som trådskaparen. Kan jag på något smidigt sätt lösa upp Co2 gasen i vattnet i mitt kar? Känns rätt värdelöst att bubblorna skall gå rakt upp och ut ur karet.
#50 - 8 april 2008 11:12
rolex skrev:
okej, så om det fungerar som det ska så ska man alltså inte se några direkta bubblor ifrån utblåset?


Stämmer. Det bildas dock någon form av "restgas" (syre från växter, kvävgas från denitrifikation etc) som rapar ur i stötar, typ någon gång i timmen +/- flera timmar.



tyckte dock min mäskblandning varade lite kort.. knappt 1 vecka bara.. har redan slutat bubbla, kan det ha o göra med att jag använde torrjäst istället för vanlig jäst i kub?

Jag är också dålig på att göra mäskblandningar som håller länge, mina varade också knappt en vecka. Det finns dock dom är betydligt bättre på det här på forumet (heeke tex). Problemet är att jästen skiter alkohol som gör att den tillslut dör i sin egen avföring, så egentligen är enda sättet att försöka begränsa jästtillväxten genom att använda så lite jäst man kan och eventuellt mata jästen med proteiner tex torrmjölk. Då får man kanske längre jäsning, dvs mäsken producerar CO2 längre tid - i gengäld så producerar den inte lika mycket.

Jag tror dom flesta som pysslar med mäsk är så pragmatiska att dom helt enkelt bara gör en ny blandning varje veckovattenbyte och ser till att hålla kärl rena och inte ha i så megamycket jäst.

Hoppas någon jästexpert kan komma in och ge lite expertråd.



Kan jag på något smidigt sätt lösa upp Co2 gasen i vattnet i mitt kar?


Skulle jag själv köra CO2 i ett litet akvarium med endast innerfilter skulle jag förmodligen försöka skaffa en sk "keramisk diffusor". Det är egentligen en syresten men gjord i ett mycket finare material som skapar mycket mindre bubblor som nästan hinner lösas upp helt i vattnet innan dom når ytan. Sätter man den på bottnen under innerfiltret så kan även innerfiltret skjutsa iväg eventuella ickelösta bubblor in i akvariet bland växterna där man kan hoppas på att dom lägger sig under några blad och gör nytta.
#51 - 8 april 2008 13:58
Kan man åka dit för olaga alkoholtillverkning om man kör med mäsk? (Det kan bli dyrt!) :p
#52 - 8 april 2008 14:03
Det har varit uppe långa trådar om det och om jag inte minns fel så måste en åklagare kunna bevisa att du gjort mäsken i uppsåt att göra alkohol i konsumptionsyfte eller nått sånt träigt som ingen vettig människa orkar bry sig om...
#53 - 8 april 2008 14:38
"Hemligheten" med att få mäsken att producera CO2 under längre tid är som sagt att låta den producera mindre mängd gas per tidsenhet.
Mindre jäst ger jäsning under längre tid.
För att få samma mängd CO2 så parallellkopplar man flera mäsksatser.
Dessa sätter man sedan om växelvis för att ytterligare stabilisera CO2 produktion.
Man kommer inte ifrån att sätta ny mäsk varje vecka, men man får en betydligt jämnare CO2 tillförsel än om man bara kör en enkel sats.

Själv kör jag 2x5l i mitt 450l kar.

5l vatten (ca fingervarmt)
5dl socker
2msk proteinpulver (välling/torrmjölk funkar också)
1-2krm torrjäst

Varje dunk går i 2 veckor, men bytes alltså växelvis. Dvs v1, 3, 5 osv byts dunk 1 och v2, 4, 6 osv byts dunk 2.

Vilka CO2 nivåer jag når upp i i mitt kar ska jag ha osagt (har inte mätt på flera år) men att det gör skillnad är det ingen tvekan om.

För att lösa gasen har jag bara ett litet Fluval 1 utan filtermaterial som får "pulverisera" gasen. Dessa bubblor stiger mot ytan och träffas där av utblåset från ett Fluval 4+ (som står för del av filtreringen i karet) och virvlar runt i karet och löser sig därigom lite till.
#54 - 8 april 2008 22:13
defdac skrev:
Skulle jag själv köra CO2 i ett litet akvarium med endast innerfilter skulle jag förmodligen försöka skaffa en sk "keramisk diffusor". Det är egentligen en syresten men gjord i ett mycket finare material som skapar mycket mindre bubblor som nästan hinner lösas upp helt i vattnet innan dom når ytan. Sätter man den på bottnen under innerfiltret så kan även innerfiltret skjutsa iväg eventuella ickelösta bubblor in i akvariet bland växterna där man kan hoppas på att dom lägger sig under några blad och gör nytta.

Tack så mycket, får helt enkelt testa den lösningen, låter verkligen som om man skulle kunna köra på den:)


heeke:
Vilken mängd bör jag således köra ett 60l kar? Helt enkelt ta en niondel av ditt recept eller blir det en annan lösning då?
#55 - 9 april 2008 18:02
Det är svårt att ge något exakt svar på den frågan då det finns många parametrar som avgör hur mycket CO2 man får/behöver.
Det man ska ha koll på när man börjar är att man inte får för mycket CO2 (mha pH/KH test)
Enklaste sättet att styra mängden, förutsatt att man har tillräkligt, är att förändra upplösningen.
Jag skulle dock tro att i ett välvuxet 60l kar kan man köra med 2st 1,5l PET med 1l mäsk i varje.
Men som sagt håll koll på att det inte blir för mycket. Den risken är ju betydligt större i ett litet kar.
#56 - 10 april 2008 21:40
Så har man ingen välling/torrmjölk hemma till första provsatsen, skall inte köra ner det i karet utav rädsla för att inte kunna ha koll på det under helgen då jag jobbar konstant, men skall testa att slänga i det i ett tomt 7l kar för att se om det fungerar.:)

Kan man köra med något alternativ till vällingen/torrmjölken?











Annons