Växterna dör

#1 - 8 januari 2009 13:49
Mina växter blir först tunna sedan vissnar de ner, blir alldeles bruna.
jag har ett juvelkar på 110 L, byter ca 35% vatten varannan vecka.
Häller i pmdd rekommenderad mägnd.:confused::confused:
#2 - 8 januari 2009 14:57
Vad för växter är det?
#3 - 8 januari 2009 14:58
HUr mycket ljus, vilken typ av rör?
#4 - 8 januari 2009 17:45
Aquario skrev:
Vad för växter är det?

Svärdplantor och något långt gräs som jag ej vet namnet på. Jag har 2 nya rör. Det ena är aqua star ochdet andra är gro lux.
#5 - 8 januari 2009 19:47
NOVA 7 skrev:
Svärdplantor och något långt gräs som jag ej vet namnet på. Jag har 2 nya rör. Det ena är aqua star ochdet andra är gro lux.
har du bakterer och hur länge har du haft akvariet ???
#6 - 8 januari 2009 20:42
karet har jag haft i knappt 2 år.
#7 - 8 januari 2009 21:19
Hur menar du när du säger att växterna "blir tunna"? Låter inte som någon känd näringsbrist och dessutom använder du PMDD.

Kan det vara övervattensväxter du köpt, typ ciklidgräs och fredskalla?
#8 - 8 januari 2009 22:03
Tror jag förstår vad du menar med tunna och bruna. Själv hade jag liknande med mina svärdplantor i två av mina gamla kar. I ena hade jag inte gödning och i det andra hade jag gödning. På båda växterna blev bladen litebruna och sådär. Den ena(den utan gödning) repade sig däremot efter att jag gjort ett ordentligt delvattenbyte och kollat filtret lite.

Men som sagt, det här var vid uppstarten av akvariena.
#9 - 9 januari 2009 06:37
Börjar "tunnheten" i gamla eller nya blad först? Börjar missfärgningarna i bladspetsarna, runt bladkanterna eller på något annat sätt?

Lite mer info än "tunna och bruna" skulle vara mycket hjälpsamt - speciellt intressant är det om det börjar i nya eller gamla blad först.
Bilagor:
#10 - 11 januari 2009 14:09
de blir liksom genomskinliga, och sedan blir hål. De blir något bruna i kanterna. Det är mest de gamla bladen.
Bilagor:
#11 - 11 januari 2009 15:19
Om du har ancistrus så föreslår jag stödmatning med ex hikari tropical algae wafers.

Dunkade i ett aquasky och ett aquacoral(dom hade ingen billig aquarelle inne) och just svärdsplantorna växer nått enormt, kör pmdd samt ec och har sedan ett par dagar startat upp co2 i det karet också, problemet innan var för lite ljus samt ancistrus som i brist på nått godare tuggade i sig svärdsplantorna.
#12 - 11 januari 2009 16:31
Blir bladen som nät? Har du haft i något algdödarmedel typ Algizit?
#13 - 12 januari 2009 03:16
#14 - 12 januari 2009 07:20
Mm.. det var därför jag frågade.
#15 - 12 januari 2009 14:10
nej jag har inget annat medel i än pmmd
#16 - 12 januari 2009 15:18
enda gången jag haft problem med svärdplantor är när det vart sumpgas i botten så rötterna inte mådde så bra, prova gräva runt lite så ser du om det kommer bubblor, ett sätt att få lite fart på svärdplantor brukar va att plocka dom ganska hårt så du bara har dom nyaste och finaste bladen i mitten kvar dom är annars inte så ljuskrävande så dina rör duger absolut.
#17 - 12 januari 2009 15:28

enda gången jag haft problem med svärdplantor är när det vart sumpgas i botten så rötterna inte mådde så bra

Hur vet du att det var sumpgasen som förstörde rötterna och att det inte blev sumpgas pga växten mådde dåligt och inte kunde pumpa ner syre vid rötterna?
#18 - 12 januari 2009 17:05
defdac skrev:
Hur vet du att det var sumpgasen som förstörde rötterna och att det inte blev sumpgas pga växten mådde dåligt och inte kunde pumpa ner syre vid rötterna?

Nja varför problemet uppstod vet jag inte men efter att rört runt i botten så började min svärdplanta återhämta sig och det fanns bubblor i princip i hela botten även långt från växternas rötter, efter detta införde jag malaysiska sandsnäckor och problemet har aldrig kommit tillbaka så jag vill nog tro att det samlats för mycket skit i min botten som börjat bilda sumpgas, tror valet av bottenmaterial va ganska dåligt men det va på mitt första kar och jag hade inte hittat till zoopet ännu ;)
#19 - 13 januari 2009 17:04
Vad är det för växter? Kanske är det inga växter som passar till dina lysrör, sant o.s.v. Vattnet i akvariunmet kan också ha fel värden.

Annons