Växterna blir bruna!!

#1 - 2 juli 2003 08:25
Hej!

jag har ett ganska stort problem i mitt kar. Vissa blad på mina växter blir bruna och "vissnar". även rötterna på vissa växter ser ut som om de ruttnat.. är det alger som gör detta eller är det nånting annat?
jag ahr 4malar, 4dvärggueramis, 1siamesisk algätare som alla hjälps åt att hålla rent i mitt kar. det är rent ochj snyggt på alla stenar rötter och rutor så på så sätt ser det ju inte ut som att jag har algproblem..

nån som vet vad det kan vara för fel på mina växter?

#2 - 2 juli 2003 08:27
vad är det för växter? vad har du för ljus? hur stor är din burk? vad använder du för gödning?
#3 - 2 juli 2003 08:41
Hej!
vet inte vad de heter men de liknar jättesvärdplantan och de förökar sig med stiklar(?) som nu når upp och liger längsmed ytan. alla sticklarna växer bra men det är bladen på huvudplantan som "vissnar".
jag har vanliga glödlampor 2st. har inget lysrör.
burken ligger på 175l.
Jag använmder ingen gödning.
#4 - 2 juli 2003 08:45
Där har du nog ditt problem, dom flesta svärdsplantor är rätt så kluriga växter. Har du två glödlampor skulle jag säga att du har påtok för lite ljus, växer det som flyter på ytan men inte det osm är planerat bra så är det nog ljuset, det finns ju bra mycket mer ljus vid ytan.

Utan gödning har dina svärdsplantor inte en chans inte utan bättre ljus heller på just svärdsplantor så funkar det bäst för mig med både bottengödning (lera under rötterna) och vattengödning + att se till att dom står ljust och bra, jag rensar mina flytväxter varje vecka för att det ska va ljust nog.
#5 - 2 juli 2003 08:57
ok. jag har en ljusramp till som jag kan sätta dit... då får jag 2st 60w 2 st 45/35w. tror du det kan hjälpa?

jag vet iof inte om det är svärdplanta men de är stora med stora blad. sen har jag även växter med blad som går ända från boten om du förstår vad jag menar. ser ut som en dolkudd ungefär. de får även de bruna blad. jag har den sortens växter för att mina fiskar trivs med ytväxter....

#6 - 2 juli 2003 09:03
jag är inte så bra på ljus så vet inte hur mycket som kan behövas, dock skulle jag tro attd et är bättre att satsa på lysrör för det finns rör med bättre ljusspektrum en vad man får av vanliga glödlampor. Bra ljus är ju A och O för många växter men samtidigt kan gödning vara A och O så det är inte alltid det lättaste att få växter att trivas. Jag har nu börjat få mina växter att trivas för första gången (och jag skaffade mitt första kar för över 10 år sen).

Men läs om växterna här på zoopet där detstår en heldel om vad dom kräver för ljus och vilken svårighetsgrad dom här och byt kanske till lättare växter i början, om det nu är svärdsplantor så är dom inte lätta även fast dom är bland dom mest populära växterna..
#7 - 2 juli 2003 09:41
ok

tackar ödmjukast för hjälpen!

=)

Annons