Växter vita (bild)

#1 - 7 april 2006 16:35
http://img364.imageshack.us/img364/403/vxt28yp.jpg

Varför blir växternas tillväxt nästan vit? Har gödningsmedel, hyffsat bra vattenvärde efter justering, se tråden i akvarievatten...http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=87351

Läste någonstans om järnbrist, men är inte så troligt då vi har en ohyggligt massa järn i vattnet...
#2 - 8 april 2006 09:57
Wow, det var den absolut tydligaste mikrobristbilden jag någonsin sett. Får jag använda den om jag gör föredrag om växtakvarier?

Det är helt klart en mikrobrist och i bakgrunden kan man se tydliga kaliumbrister, förmodligen kombinerat med kvävebrist.

Om du redan kör PMDD är det dags att öka doseringarna rejält, om du inte kör PMDD så är det dags att se över gödningssammansättningen i det medel du använder idag.
#3 - 8 april 2006 10:59
Läste någonstans om järnbrist, men är inte så troligt då vi har en ohyggligt massa järn i vattnet...
Jag såg att du har egen brunn. Tänk på att Mikrogödning består av en massa ämnen - inte bara järn. Det kan ju vara någon annan brist som hur som helst botas med en bra Mikrogödning.
Jag har också mycket järn i min djupborrade brunn. Trots att jag kan mäta upp en herrans massa järn i burken måste jag tillsätta Mikrogödning annars går det åt pipan. Typ: http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=424
#4 - 8 april 2006 11:11
Nu tänkte jag glida aningens off-topic men ändå inte, bara ett litet sidosteg, för jag tycker det är ett solklart fall av mikrobrist - trots mycket järn i vattnet.

Eftersom mycket av mitt doserade järn verkar ha fastnat i filtret så har jag följt en tråd på APC som handlar lite om det:
http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/science-of-fertilizing/11600-phophate-inhibits-fe-uptake.html

Det intressanta kommer lite längre ner när JLudwig börjar diskutera att han tycker att många doserar för mycket järn och menar på att han tycker det verkar fungera bättre när man aldrig rotar upp växter/stör bottnen utan bara kapar växterna längs fotknölarna så rotsystemet får vara kvar med sin egen skapade reduceringsmiljö som kanske reducerar järn hyffsat effektivt.

Det blir än mer intressant om vi nu blandar in Tom Barrs tips att man inte ska låta bottnen bli för gosig/sur utan gå igenom små partier av bottnen varje vattenbyte med rejäl slamsugning - detta tips tycker jag strider direkt mot det JLudwig säger och hör och häpna så lutar jag mer åt JLudwigs håll än Tom Barrs. Kanske ska skriva det och se vad som händer =)
#5 - 8 april 2006 11:11
Av en händelse så stämmer väl även JLudwigs tips väldigt bra med vad din erfarenhet BluesBoy - har för mig att du tyckte det växte skitdåligt när du gjort om akvariet? (Samma sak för egen del).
#6 - 8 april 2006 13:21
[QUOTE=defdac]Av en händelse så stämmer väl även JLudwigs tips väldigt bra med vad din erfarenhet BluesBoy - har för mig att du tyckte det växte skitdåligt när du gjort om akvariet? (Samma sak för egen del).[/QUOTE]Ja, jag har tittat snett på botten varje gång jag startat om burken. Jag har ingen susning om varför, men det verkar som om bottnen jobbar emot ett bra klimat efter ett par veckor efter en omstart. Ju mindre jag tvingas rota, desto mindre *behöver* jag rota på grund av mulm och skit. Ett långsamt upplösande av moment 22 om ni förstår vad jag menar?!?
#7 - 8 april 2006 13:29
om jag får fortsäta lite OT så kan jag bekräfta att en gosig -orörd- botten får mina växter att växa massor, men om man slamsuger och har sig så.... blöhhhhhh med växterna...

hade ett 375 som hade gått sedan.. -01-05 utan att jag rörde botten och jag tog nog ur.. 100st vallisneria /månad iaf.. men nu har jag bytt upp mig och det har inte kommit igång ännu....
#8 - 8 april 2006 13:44
för att fortsätta offtopic.
polarn sitter med ett 540liters där botten är snudd på orörd sen akvariet startades för minst 7 år sen och det växer utahelvete.
han fick 3 småsmå plantor av vallisnera i somras och numer täcker dom ena kortsidan och nästan hela baksidan och dom har fått klippa bladen för dom snott för mycket ljus.
#9 - 8 april 2006 14:33
Om man ska gissa på varför ett orört substrat är bra så borde det vara ett lågt pH som håller mikronäringen löst, dvs torv i bottnen borde alltid vara bra för ett växtakvarium. Det är ju dessutom ganska stabilt och "färdigprocessat" likt ett inkört substrat så det är inte på något sätt labilt och farligt.

Många erkänner numera ADA:s substrat som det bästa substratet och det ger ett riktigt lågt pH.
#10 - 8 april 2006 15:10
Med risk för svammel...
Om man ska gissa på varför ett orört substrat är bra så borde det vara ett lågt pH som håller mikronäringen löst, dvs torv i bottnen borde alltid vara bra för ett växtakvarium.
Hmmm. Jag kan för mitt liv inte låta bli att fundera kring en period för länge sedan...
När jag höll på med fiskodling hade jag 10-15 småburkar igång samtidigt. Växtgödning visste jag knappt vad det var. Jo, lite Sera Florena & mäsk körde jag med i sällskapskaret med varierat resultat.

Nåväl. I en av dessa odlingsburkar (~20 l) fick jag flytväxter att fullkomligt explodera i tillväxt. De slog rot och dessa planterade jag i bottensedimentet. De växte sig frodiga och fina riktigt snabbt.
Fisklasten var väl ganska stor i förhållande till vattenvolymen precis som alla andra burkar men en sak skilde....jag tillsatte naturtorv i ganska stora mängder i denna burk. Ingen växtnäring tillsattes utöver fisklasten och så fort jag flyttade plantorna (som snart blev för mycket i denna burk...) till andra burkar så tynade de bort. T.om. i sällskapskaret levde de en jobbig tillvaro trots CO2.

På den tiden mätte jag inga vattenvärden som var intressanta för en växtakvarist men pH loggade jag och det var betydligt lägre i detta svartvatten. Hm *funderar*!
#11 - 8 april 2006 15:15
nån som vet hur är det med växter i sura respektive basiska sjöar i naturen ?
#12 - 8 april 2006 15:28
ja, det var en "fet" botten och torvgranulat iblandat i min botten......
#13 - 8 april 2006 16:07
Så sand är egentligen inte någon bra botten om man ska utgå efter JLudwigs tanke?
Kanske ska man ta o byta ut den svarta rådasanden (0,8-1,2mm) till typ 1-2mm grus i mitt växtkar, eller är det bara onödigt och jobbigt? Brams kar verkar ju funka "rätt ;) " bra och han kör med vanlig rådasand storlek 0,8-1,2mm har jag för mig, men hans sand ser grövre ut än min...:confused:
#14 - 8 april 2006 16:36
[quote=defdac]Wow, det var den absolut tydligaste mikrobristbilden jag någonsin sett. Får jag använda den om jag gör föredrag om växtakvarier?

Det är helt klart en mikrobrist och i bakgrunden kan man se tydliga kaliumbrister, förmodligen kombinerat med kvävebrist.

Om du redan kör PMDD är det dags att öka doseringarna rejält, om du inte kör PMDD så är det dags att se över gödningssammansättningen i det medel du använder idag.[/quote]

Använd bilden till vad du vill!

Vilka ämne utgör mikrobristen?

Så PMDD kommer till att lösa mina problem?

Jag har hög nitrathalt redan idag, ska man använda mindre av något av de tre ämnena då?
#15 - 8 april 2006 17:40
Nu bvlir ja ororlig

Bi har också mycket järn i vår brunn, måste ja också tillsätta innan använda ja TMG tror ja de heter, men de tog ju slut så fort, får köpa en ny flaska helt enkelt, hehe
men ja har inte sett mn¨ågon brist på mina ännu, men som sgat å har ja inte haft mitt så länge

[quote=BluesBoy]Jag såg att du har egen brunn. Tänk på att Mikrogödning består av en massa ämnen - inte bara järn. Det kan ju vara någon annan brist som hur som helst botas med en bra Mikrogödning.
Jag har också mycket järn i min djupborrade brunn. Trots att jag kan mäta upp en herrans massa järn i burken måste jag tillsätta Mikrogödning annars går det åt pipan. Typ: http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=424[/quote]
#16 - 9 april 2006 12:17


Så sand är egentligen inte någon bra botten om man ska utgå efter JLudwigs tanke?


Förstår inte riktigt hur du menar. Han säger att det verkar bättre med ett orört substrat så mineralisering/bakterier får vara ostörda. Det har inte med kornstorleken att göra?



Vilka ämne utgör mikrobristen?


Det spelar ingen roll eftersom du ändå inte kan dosera dom separat.



Så PMDD kommer till att lösa mina problem?


Just mikrobrister kan vilken akvariegödning som helst hjälpa dig med, men det är förstås bättre att börja med PMDD direkt. Annars kommer du bara räta till mikrobristproblemet och dyka på makrobristerna som bara PMDD kan hjälpa dig med.



Jag har hög nitrathalt redan idag, ska man använda mindre av något av de tre ämnena då?


Nej eftersom när du börjar dosera en välbalanserad gödning som dels rätar upp ditt mikrobristproblem så kommer växterna börja käka oerhörda mängder nitrat - så då är det lika bra att dosera det från början.

Tänk på att varje PMDD-dosering bara ger dig bråkdelen av den nitrathalt du har idag, så det kommer inte göra varken till eller från.
#17 - 9 april 2006 13:41
PMDD är beställt....:)

hur är det nu? Jag tillför ingen CO2, så hur ska doseringen vara? som det står på pmdd.se??
#18 - 9 april 2006 14:04
Defdac, jag tänkte så att sand kanske inte innehåller lika mycket bakterier som grus gör för att det är kompakt. Man helst inte ska ha sand till Walstad, helst grus så att sanden inte täpper igen ner till jordbottnen, så det kanske inte spelar så stor roll om man rotar i en sandbotten som i en grusbotten iom att det inte finns så mkt bakterier i den och att den inte blir rubbad.

Jag rotar rätt mycket i min sand och den har blivit lite rost missfärgad. Kan det ha något att göra med detta? Eller att jag haft jordbotten under den (har fortfarande en del kvar) eller med Nutrisi. Som dina, defdac's, kermaikrör som blivit missfärgade av järn.
Vad tror in?
#19 - 9 april 2006 15:02


Jag tillför ingen CO2, så hur ska doseringen vara? som det står på pmdd.se??


Japp den är ganska svag. Med CO2 doserar man ofta dubbla mängden från receptet på pmdd.se.



Defdac, jag tänkte så att sand kanske inte innehåller lika mycket bakterier som grus gör för att det är kompakt.


Jo det gör den säkert, tänk på t ex sandbäddsfilter eller fluidiserande sandfilter. Skillnaden är att genomströmningen i en sandbotten är betydligt mindre = lägre syrenivåer vilket kan leda till reduktionsprocesser växter inte är speciellt intresserade av.

Det kan funka med sand, men det är ett litet lotteri. Walstad har kommit fram till att just 2,5 cm jord toppat med 2,5 2-3 mm grus ofta ger en väldigt bra botten efter en lång tid av erfarenheter och försök.

Det går säkert att hitta ett liknande recept fast för sand, men ingen har orkat göra det vad jag vet.

Torv är en ganska säker kombination oavsett val av grus/sand eftersom myrens bakterier har bearbetat den så väldigt länge. Det kommer därför inte kunna ge speciellt otäcka reduktionsprocesser som om du t ex skulle begrava obearbetad kompost.

Mina substrat brukar bli lite bruna efter en tid ostördhet, typ kiselalgsbeläggning. Man kan vända på toppskiktet i samband med vattenbyte.
#20 - 9 april 2006 19:23
Men det rost-färgade sitter nere på botten av karet på glaset och i sanden... :confused: ?
#21 - 19 april 2006 18:53
Mycket märkligt, har nu fått hem och börjat använda PMDD, med mycket bra resultat kan man säga.. Växterna måste ha växtverk:). Men varför har det börja bildas luftbubblor under en del växter, så har det definitivt inte varit innan!?
#22 - 19 april 2006 20:04
om växterna trivs riktigt bra och fotosynterar riktigt ordentligt produceras syre och det är troligen det du ser.

kör man med co2 gödning så får man "champagne" effekt som det kallas och då finns det bubblor lite överallt.
#23 - 20 april 2006 14:46
Kommer de bubblorna alltid vaar där eller kommer de försvinna så småningiom











Annons