Växter utan gödning? Absolut!

#1 - 6 november 2006 15:05
Jag har flera gånger trasslat in mig i diskussioner angående om man MÅSTE ha gödning eller ej för att ha fina växter. Eftersom jag anser att det går även utan extra gödning så har jag nästan känt mig påhoppad från "de flesta"... Dessutom tycks många tro att jag inte vet vad jag pratar om och att jag på sin höjd har typ tre skrangliga växter fulla av alger och näringsbrist i något litet akvarium, därför vill jag nu visa några bilder på mina växter i 375 l som jag inte göder i!

Vill först bara klargöra att jag inte är emot tmg, pmdd o dyl, många tycks uppfatta mig så bara för att jag påstår att det inte är livsnödvändigt...Jag är inte heller ute efter att trampa någon på tårna! Det är såklart mycket lättare med gödning, jag råkar bara finna det utmanande att hitta balansen i mina kar UTAN hjälpmedel. Kolla bilderna om ni vill, men är ni bara ute efter att "trycka till" mig så kan ni hellre lämna tråden direkt, för jag är inte ute efter bråk...

Usch, det där blev långt..:p Vill bara undvika missförstånd, här kommer i alla fall bilderna!
#2 - 6 november 2006 15:18
Det beror ju ganska mycket på vilka salter som finns i kranvattnet.
#3 - 6 november 2006 16:11
Gödningen kan komma från fiskmat och fiskskit eller från bottnen eller från filter, sump eller kemikalier, men det går inte att odla växande växter i destvatten. De behöver nån slags gödning. Så det är inte konstigt att du får mothugg om du påstår att du kan odla utan gödning ("Växter utan gödning? Absolut!"). Lyckas du med det får du nobelpriset.
#4 - 6 november 2006 16:15
[quote=Krax;866386]Gödningen kan komma från fiskmat och fiskskit eller från bottnen eller från filter, sump eller kemikalier, men det går inte att odla växande växter i destvatten. De behöver nån slags gödning. Så det är inte konstigt att du får mothugg om du påstår att du kan odla utan gödning ("Växter utan gödning? Absolut!"). Lyckas du med det får du nobelpriset.[/quote]

Mm, vill man missförstå så går det...Jag påstår inte att jag kan odla HELT UTAN GÖDNING, bara att man klarar sig utan tmg, pmdd och liknande....Du väljer att uteslutande se rubriken, har du läst mitt första inlägg ordentligt så står det "utan EXTRA gödning"...
#5 - 6 november 2006 17:29
Lite off topic, men vad var det för kar ditt 375?
Ett av de snyggaste karen jag sett:p !
#6 - 6 november 2006 17:38
[quote=ansjo;866416]Lite off topic, men vad var det för kar ditt 375?
Ett av de snyggaste karen jag sett:p ![/quote]

Hembygge, sambon har köpt det av en bekant och målat om det. :)
#7 - 6 november 2006 17:42
Hur ofta byter du vatten? Hur många/vilka fiskar? Filter? Ph? Nyfiken... Mycket snyggt kar och växter!
#8 - 6 november 2006 19:06
Håller helt med dig solbacka! Har man ett bra vatten och rätt förutsättningar annars för växterna, så behövs ingen extragödning! Fint akvarium o växter! :)
#9 - 6 november 2006 20:00
Tack solbacka och PetitJolie! :)
Jag har ett Eheim Professional 2026.
Ph är 7.5 (kh/gh har jag ingen aning om)
Vattenbyte ca 15% var 14:e dag.
Fiskarna är:
Ett lekpar scalare,
5 siamesiska algätare,
13 glödbandstetror,
4 nyckelhålsciklider,
2 "bortglömda" kakaduaciklider och
4 L-malar.
(Just nu har jag sedan 2 veckor ett gäng scalare-yngel på tillväxt också...)
#10 - 6 november 2006 20:40
Rätt inställning! I naturen får ju inte växterna någon EXTRA näring (förutom konstgödsel osv...) men dom finner en balans ändå. det måste ju gå att uppnå i ett akvarium också. Finns det en fungerande bakteriekultur och ett rätt antal fiskar och växter lär väl dom ochkså finna en sorts balans?! Om det skulle bli dåligt med näring kommer ju en eller flera växter att dö även om det inte ser så kul ut så kommer den växten att (i ett välinkört ej överbelastat akvarium) snart att bli näring till kvarlevande växter sj? Man behöver ju inget bubbel eller överväxt av karet... Överväxt av alger är inte roligt, men hur kul är det att varje vecka slita ut flera hinkar med växter? Växterna kan ju få växa i lagom takt?

PS: Förlåt om jag överdriver men jag skriver bara ner mina tankar...

Dessutom är det miljövänligt utan gödning (tänk på klimatet!)
#11 - 7 november 2006 07:46
I naturen är inte växterna instängda i några enstaka hundratals liter av vatten. Utan växer där det ständigt flödar förbi nytt näringsrikt vatten. Stor skillnad med andra ord...
#12 - 7 november 2006 10:50
Gödning, tillsats av substans(er) för växternas skull. Gödning kan antingen innehålla eller bestå av näringsämnen.

Näring, ämnen som upptagande organism behöver, att till exempel fiskbajs innehåller näring för växterna gör det inte automatiskt till gödning, skulle man däremot samla upp fiskbajs från ett akvarium och stoppa det i ett annat akvarium för det akvariets växters skull skulle just det fiskbajset vara gödsel, och handlingen skulle kunna kallas att gödsling.

Att man inte göder växterna direkt innebär inte att det inte kan finnas näringsämnen i vattnet.

Eftersom Nitra98 inte tillsätter näringsämnen avsedda direkt för växterna så växer Nitra98's växter helt utan gödning, precis som rubriken säger, men inte utan näringsämnen.
#13 - 7 november 2006 10:58
jättefint akvarium nitra.. jag tycker att du ska vara stolt för de där med växter är inte de lättaste.. och en del behöver massa medel och utrustning och co2, (vilket du inte behöver) för att få lika fina växter som dig.. ;)
#14 - 7 november 2006 11:40
[quote=andreassofus;866656]jättefint akvarium nitra.. jag tycker att du ska vara stolt för de där med växter är inte de lättaste.. och en del behöver massa medel och utrustning och co2, (vilket du inte behöver) för att få lika fina växter som dig.. ;)[/quote]

Tack så mycket! [:I] Jag startade den här tråden delvis för att så många frågar om man måste tillsätta extra näring och får till svar att ja, det måste man... Visst är det enklare, men kanske någon mer än jag skulle tycka det vore roligare och mer utmaning att hitta den rätta balansen och då måste de ju få veta att det går på andra sätt också..! Fast att säga det här på zoopet är lite katastrof, faktiskt! Folk vill så gärna missförstå, dessutom är vissa tydligen livrädda för att det kan finnas andra lösningar än just deras tro som ändå kan vara lika rätt...

Så poängen, igen: Rekommendera gärna gödning, men påstå inte att det är ett absolut måste!
#15 - 7 november 2006 11:59
[quote=Erik...;866651]Gödning, tillsats av substans(er) för växternas skull. Gödning kan antingen innehålla eller bestå av näringsämnen.

Näring, ämnen som upptagande organism behöver, att till exempel fiskbajs innehåller näring för växterna gör det inte automatiskt till gödning, skulle man däremot samla upp fiskbajs från ett akvarium och stoppa det i ett annat akvarium för det akvariets växters skull skulle just det fiskbajset vara gödsel, och handlingen skulle kunna kallas att gödsling.

Att man inte göder växterna direkt innebär inte att det inte kan finnas näringsämnen i vattnet.

Eftersom Nitra98 inte tillsätter näringsämnen avsedda direkt för växterna så växer Nitra98's växter helt utan gödning, precis som rubriken säger, men inte utan näringsämnen.[/quote]

Mycket bra och upplysande inlägg! :)
#16 - 7 november 2006 12:00
Erik... : Mycket bra och upplysande inlägg! :)
#17 - 7 november 2006 12:25

Så poängen, igen: Rekommendera gärna gödning, men påstå inte att det är ett absolut måste!

Det är ett absolut måste, även om du inte klarar att inse varför det inte funkar utan och utöver det känner att du måste starta ett korståg mot gödning - när du själv kör med det vare sig du vill eller ej.

Därför föreslår jag att du sätter upp en vas med nytt rentvättat grus och häller i kranvatten och sätter i några undervattensväxter och sätter en lampa över på timer (säg 10 timmar om dagen). Räkna sedan antalet dagar det tar för växten att dö.

Nästa steg är att även tillsäta några räkor utan matning och räkna antalet dagar det för växten att dö.

Nästa steg en fisk som bara får så mycket mat att den överlever. Notera växten dö väldigt långsamt.

Nästa steg att övermata och se växten frodas och kom sedan och försök påstå att växter inte behöver extra gödning...
#18 - 7 november 2006 12:30
Nu kommer jag in här och härjar lite lätt.
Jag tycker att debatten ja eller nej inte fungerar, den känns rättare sagt lite för förenklad. Visst jag har även lowtech kar som bublar på utan tillsatser så har även mina föräldrar, däremot så finns det begränsningar när det gäller växter som man kan ha i dessa akvarier.

Så jag skulle säga att man inte kan säga blankt ja eller nej utan att vara missledande.
Jag skulle däremot hävda att man måste anpassa svaret efter personen som frågar, vad vill dom ha ut av sitt akvarie vilka växter hur mycket tid och pengar vill dom lägga ner.
#19 - 7 november 2006 12:35
Man kan faktiskt säga kategoriskt att man inte kan plocka ur mer än vad man sätter in i ett system - annars har du skapat en oändlighetsmaskin.

Stoppar du inte in annat än ljus i en behållare med sand och vatten så kommer ingen växt kunna leva där - förrens du även börjar stoppa in fisk och mat.

Med jordbotten har du från början en ganska stor näringspool att ta av, men utan fisk och utan vattenbyten kommer den poolen förverkas av växterna och dom dör.

För att växter ska kunna överleva måste man ge dom någonting. Antingen vattenbyten med kranvatten som innehåller mineraler eller gödning iform av fiskmat.

Det är så enkelt att testa själv så jag föreslår nitra98 gör det och lär sig lite på kuppen..
#20 - 7 november 2006 12:41
Jag skulle kunna stryka nitra98 medhårs istället för att "försöka missförstå", men de skulle inte öka föreståelsen för någon som läser den här tråden som undrar varför växterna dör när dom matar försiktigt och är duktig med vattenbytena - dvs sköter sitt akvarium jättebra med avseende på fiskarna.

För att även växter ska funka bra i ett normalt sällskapsakvarium måste man vara ganska dålig med vattenbyten och övermata och ha lite tur med bottenekologin och ett väldigt bra biologiskt filter.

Varför? Jo för att växterna behöver extra gödning.
#21 - 7 november 2006 12:44
[quote=defdac;866685]Det är ett absolut måste, även om du inte klarar att inse varför det inte funkar utan och utöver det känner att du måste starta ett korståg mot gödning - när du själv kör med det vare sig du vill eller ej.
[/quote]

Ja, jag uttrycker mig tydligen väldigt dumt eller i vilket fall är det väldigt svårt att förstå vad jag menar, trots att jag gång på gång försöker förtydliga mig själv.... Med extra gödning menar jag sådant som pmdd, tmg och liknande, men det är många med dig som inte klarar att inse vad jag menar..! "Annan gödning", så som övermatning och liknande använder jag, ja visst, något annat har jag aldrig påstått även om du och många fler har gett er den på att tolka det så.

Och jag har inte startat ett korståg mot gödning, se det snarare som att jag startat ett korståg mot att man tydligen inte kan föreslå alternativ. Jag säger inte att mitt sätt är det enda rätta heller, bara att det finns olika varianter egentligen. Jag begriper inte varför det är så omöjligt att förstå vad jag menar, det kan ju inte bara hänga på att jag uttrycker mig så himla dåligt?
#22 - 7 november 2006 12:47
[quote=defdac;866690]Jag skulle kunna stryka nitra98 medhårs istället för att "försöka missförstå", men de skulle inte öka föreståelsen för någon som läser den här tråden som undrar varför växterna dör när dom matar försiktigt och är duktig med vattenbytena - dvs sköter sitt akvarium jättebra med avseende på fiskarna.

För att även växter ska funka bra i ett normalt sällskapsakvarium måste man vara ganska dålig med vattenbyten och övermata och ha lite tur med bottenekologin och ett väldigt bra biologiskt filter.

Varför? Jo för att växterna behöver extra gödning.[/quote]

Jag har talat om på många ställen att jag gör små vattenbyten och övermatar fiskarna och på så vis "tar reda på" näring, men det är inte heller något som framgått tydligen...My mistake!
#23 - 7 november 2006 12:50
[quote=Nitra98;866667]
Så poängen, igen: Rekommendera gärna gödning, men påstå inte att det är ett absolut måste![/quote]

Citerar mig själv för att försöka förtydliga mig själv:

Rekommendera gärna pmdd och/eller tmg, men påstå inte att det är ett absolut måste...
#24 - 7 november 2006 12:56
Lite offtopic (?) : Lustigt att det blir sådana diskussioner över något som egentligen är så självklart, bara på grund av missförstånd och oklarheter... Tydligen svårt att få fram vad man egentligen menar när man skriver i stället för att prata! :p Har sett det i många olika trådar, att ibland pratar man om samma sak men förstår inte varandra och så blir det lååånga diskussioner i stället.
#25 - 7 november 2006 12:58
De som jag blir irriterad på i denhär debatten om gödning är att man stirrar sig blind på en detalj. Vilket i sin tur blir svaret när folk frågar om göddning ja eller nej.
När man en gång säger nej så bör man föklara varför och hur man uppnår balans i ett sådant akvarium.

Varför jag vrider mig lite i stolen av alla lättsinniga nejsvar är att jag fått en massa skit pga av att folk läst att de går hur bra somhelst utan.
Jag slutade sälja växter över nätet då jag fick klagomål av folk att dom dog.
I samtliga fall så blev personerna informerade om kraven innan försäljning. Och genomgående så handlade det om personer som tyckte att det skulle gå trots att dom inte klarade att uppfylla kraven, för de har ju gått bra för alla andra.
#26 - 7 november 2006 13:06
[quote=NiXoN;866701]När man en gång säger nej så bör man föklara varför och hur man uppnår balans i ett sådant akvarium.
[/quote]

Det håller jag helt med om och jag vet att jag varit dålig på att klargöra det, så det ska jag verkligen skärpa till mig med...[:o]
Sedan kan jag också passa på att klargöra att min inställning funkar på lätta växter (och med lite tur har jag även hyfsat fin Limnobium) men vill man ha svårare växter, växtkar och dylikt, ja då är det nödvändigt med mera gödning! Det har jag inte heller klargjort att jag faktiskt vet och förstår...Jag har underförstått "pratat" om vanliga sällskapskar där fisken står i fokus och man inte är ute efter att växterna ska växa så fort det bara går, utan det räcker med att de är fina och mår bra.
#27 - 7 november 2006 13:06
[QUOTE=Nitra98;866354]
Jag är inte heller ute efter att trampa någon på tårna![/QUOTE]

Vilket Du uppenbarligen redan gjort . . . . ., med all heder.

Defdac, att det ska vara så svårt att läsa innantill?!Nitra98 pratar ju om TMG,PMDD osv., inget annat.Sedan kan man ju ordbajsa hur mycket som helst kring ordet extra och vad det innebär.
#28 - 7 november 2006 13:11
Nitra98, jag tror faktiskt bara den här tråden handlar mer om att du har känt dig påhoppad för att du fått lite mothugg i gödningsdebatten och att du på ditt lite envetna sätt försöker få alla att förstå att du inte är helt bakom flötet.

Tyvärr skiner det väl igenom lite för mycket och tyvärr hjälper du ingen genom att visa upp ditt jättefina akvarium med några få hyggligt mående växter och säga att det går utan extra gödning.

Dom där växterna lever inte på kärlek och solsken om man säger så. Dom lever på extra gödning - i ditt fall från fisk och sparsamma vattenbyten.

Och detta är inget nytt som man måste starta en anti-PMDD-revolution för (även om du inte gjort det nitra98 utan tycker det är jättebra ; ) utan finns hur mycket som helst att läsa om av oss som kört lowtechs och berättat hur vi gör.
#29 - 7 november 2006 13:13
Jag borde nog ändra rubriken till: "Växter utan konstgjord gödning", men det skulle antagligen skapa lika mycket debatt det, då jag är osäker på vad som faktiskt ingår i tmg och sånt.... :p Och säkert kan ju fiskmat räknas till "konstgjord" gödning också, så då skulle det också bli fel!
#30 - 7 november 2006 13:17
[quote=defdac;866709]
Dom där växterna lever inte på kärlek och solsken om man säger så. Dom lever på extra gödning - i ditt fall från fisk och sparsamma vattenbyten.

Och detta är inget nytt som man msåte starta en anti-PMDD-revolution för utan finns hur mycket som helst att läsa om av oss som kört lowtechs och berättat hur vi gör.[/quote]

Suck....Har ju inte startat en anti-PMDD-revolution, har heller inte påstått att det går helt utan gödning...Det kanske framstår som det i en del av mina meningar, men då finns det MÅNGA fler meningar som försöker förtydliga vad jag menar- och de läser du tydligen inte...?

(Och "några få" växter tycker jag inte att det är, även om jag inte har något storslaget växtkar heller?)
#31 - 7 november 2006 13:24
[quote=small;866708]Vilket Du uppenbarligen redan gjort . . . . ., med all heder.

Defdac, att det ska vara så svårt att läsa innantill?!Nitra98 pratar ju om TMG,PMDD osv., inget annat.Sedan kan man ju ordbajsa hur mycket som helst kring ordet extra och vad det innebär.[/quote]

Kul att NÅGON förstår! :)
#32 - 7 november 2006 13:26
Varför starta denna diskussionen alls? Nu ha jag inte läst den tråden som defdac hänvisar till, men jag reagerade på rubriken "Växter utan gödning". Det är ju inte det du säger; du göder ju med fiskmat. Tror att det blir billigare med PMDD, faktiskt.

Jag håller också med defdac i hans kommentar "...akvarium med några få hyggligt mående växter ". 3-4 dubbla din växtmassa, så kan du ju se hur det går....

Edit. Vad är det föoresten för en, den fläckiga saken till vänster?
#33 - 7 november 2006 13:33
[quote=mohlin;866715]Jag håller också med defdac i hans kommentar "...akvarium med några få hyggligt mående växter ". 3-4 dubbla din växtmassa, så kan du ju se hur det går....

Edit. Vad är det föoresten för en, den fläckiga saken till vänster?[/quote]

En till som inte läser mer än nödvändigt? Det där med växterna tyckte jag att jag klargjorde att det inte handlar om JÄTTEMÅNGA, typ växtkar, för då blir det en annan sak. Skrev det alldeles nyss i ett inlägg, faktiskt...

Vilken fläckig sak menar du?
#34 - 7 november 2006 13:35
Bild 5, "närbild".
#35 - 7 november 2006 13:37
[quote=mohlin;866718]Bild 5, "närbild".[/quote]

Aha , det är Echinodorus "Ozelot" (Green) (Står under bilden ;) )
#36 - 7 november 2006 13:37
Men snälla Nitra 98 göder inte sina växter...fiskarna gör det....Hennes kar är mycket fint (avundsjuk) och det är väll bra! Hon vill visa att det går utan tillsätta gödning. Fiskarna fixar detta och små vattenbyten. Nitra 98 har fått en perfekt balans. Stolek på kar/filter/fiskar/växter/vattenbyten....det är väll super! Det är ju det vi alla vill uppnå, med eller utan tillsatt gödning...Jag själv har fel balans på mitt vatten för mycket nitat och för lite fosfor?, vilket gör att jag måste göda med kh2po4 för att inte mina växter ska tyna bort och dö.
#37 - 7 november 2006 13:39
Jag gillar verkligen ozelot, har en röd och en grön..
#38 - 7 november 2006 13:42
[QUOTE=Nitra98;866719]Aha , det är Echinodorus "Ozelot" (Green) (Står under bilden ;) )[/QUOTE]

Skulle visst scrolla lite....inte lätt det här....
#39 - 7 november 2006 13:44
[quote=mohlin;866723]Skulle visst scrolla lite....inte lätt det här....[/quote]

Det ska vara lite utmaning ibland! :D
#40 - 7 november 2006 13:46
[quote=solbacka;866720]Men snälla Nitra 98 göder inte sina växter...fiskarna gör det....Hennes kar är mycket fint (avundsjuk) och det är väll bra! Hon vill visa att det går utan tillsätta gödning. Fiskarna fixar detta och små vattenbyten. Nitra 98 har fått en perfekt balans. Stolek på kar/filter/fiskar/växter/vattenbyten....det är väll super! Det är ju det vi alla vill uppnå, med eller utan tillsatt gödning...Jag själv har fel balans på mitt vatten för mycket nitat och för lite fosfor?, vilket gör att jag måste göda med kh2po4 för att inte mina växter ska tyna bort och dö.[/quote]

Jag har nog tur med bra vatten, det har jag...! :) Och ozelot är jättefina, jag har en liten röd också men den är väldigt liten än så länge. (Och jag VET att den skulle växa fortare med pmdd, men jag har inte bråttom..:p )
#41 - 7 november 2006 18:02
Kör inte heller med något extra i vattnet, växterna klarar sig tydligen ändå :) f.y.i Nitra98 Mycket snyggt kar!
#42 - 7 november 2006 18:16
Min fisk mår dåligt. Hjälp!!!

Hej alla,

Jag vet inte hur man skriver ett orginalinlägg. Jag hoppas någon kan hjälpa mig ändå. Jag har en Clown Loach i ett 400L community tank. Den mår uppenbarligen inte så bra. Istället för klara färger i svart och orange, så har den färger i ljust ljust orange, och ljust grått. Den gömmer sig mest inne i en hålig sten, och man ser den någon gång per dag. Tidigare har den varit aktiv och synts hela dagarna. Vad ska jga göra`? Ska jag flytta den till en separat tank? Den verkar äta gott när den får mat på kvällen och morgonen, men syns inte alls på dagen.

Några fakta: Jag städade tanken nyligen i samband med flytt av tanken till ett annat rum. Jag lyckades spara ca 200L vatten från orginaltanken. Sanden tvättades. Filtret tvättades i orginalvatten. I akvariet finns: 12 tiger/green barb, 4 dollar fish, 10 cardinal tetra, 2 honey gourami, 6 siamese algae eaters, 3 gobi, 5 shrimp, 1 zebra fish, 1 Ramsey, 1 tiger loach. En mängd växter av olika slag.

Tack för all hjälp jag kan få. Min vanliga email är [EMAIL="amard@eim.ae"]amard@eim.ae[/EMAIL]

Anders
#43 - 7 november 2006 18:25
[quote=Bstay;866837]Hej alla,

Jag vet inte hur man skriver ett orginalinlägg. Jag hoppas någon kan hjälpa mig ändå. Jag har en Clown Loach i ett 400L community tank. Den mår uppenbarligen inte så bra. Istället för klara färger i svart och orange, så har den färger i ljust ljust orange, och ljust grått. Den gömmer sig mest inne i en hålig sten, och man ser den någon gång per dag. Tidigare har den varit aktiv och synts hela dagarna. Vad ska jga göra`? Ska jag flytta den till en separat tank? Den verkar äta gott när den får mat på kvällen och morgonen, men syns inte alls på dagen.

Några fakta: Jag städade tanken nyligen i samband med flytt av tanken till ett annat rum. Jag lyckades spara ca 200L vatten från orginaltanken. Sanden tvättades. Filtret tvättades i orginalvatten. I akvariet finns: 12 tiger/green barb, 4 dollar fish, 10 cardinal tetra, 2 honey gourami, 6 siamese algae eaters, 3 gobi, 5 shrimp, 1 zebra fish, 1 Ramsey, 1 tiger loach. En mängd växter av olika slag.

Tack för all hjälp jag kan få. Min vanliga email är [EMAIL="amard@eim.ae"]amard@eim.ae[/EMAIL]

Anders[/quote]
först måste du lägga det i rätt kategori.
om du börjar påförsta sida ,sedan väljar du vilken kategori längst uppe finns en ruta som hetar nya inlägg , sedan skrivar du vad du vill
mvh janne
#44 - 7 november 2006 23:55
[QUOTE=mohlin;866715]Varför starta denna diskussionen alls? Nu ha jag inte läst den tråden som defdac hänvisar till, men jag reagerade på rubriken "Växter utan gödning". Det är ju inte det du säger; du göder ju med fiskmat. Tror att det blir billigare med PMDD, faktiskt.

Jag håller också med defdac i hans kommentar "...akvarium med några få hyggligt mående växter ". 3-4 dubbla din växtmassa, så kan du ju se hur det går....

Edit. Vad är det föoresten för en, den fläckiga saken till vänster?[/QUOTE]

Riskerar att bli en tjafstråd men läs en gång till vad Erik skrev ang definition av gödning:

-----------------------------------------------------------------------
Gödning, tillsats av substans(er) för växternas skull. Gödning kan antingen innehålla eller bestå av näringsämnen.

Eftersom Nitra98 inte tillsätter näringsämnen avsedda direkt för växterna så växer Nitra98's växter helt utan gödning, precis som rubriken säger, men inte utan näringsämnen.
-------------------------------------------------------------------------

Det intressanta tycker jag är hur man får fina växter utan att använda speciellt avsedda preparat, gödning.

Låt Nitro 98 propagera för sin sak, bara för att det inte är något som Tom Barr
sagt som diskuteras behöver inte reaktionerna bli så häftiga från växteliten!!

Hade nyss nämnde T. Barr skrivit en tråd med samma innehåll lär inte de bitska kommentarerna varit så många....... ;-)
#45 - 8 november 2006 00:10
haha vilken tråd för några fina välmående växter :)

låter som en del är avundsjuka på dina växter nitra ;)

har själv kört med pmdd.. växterna blev bara fulare.. sen slutade jag o göda och efter ett tag växte alla växter som aldrig förr. så visst funkar det finfint utan PMDD EL DYLIGT.
#46 - 8 november 2006 08:17
Språkvård! :) Gödning är fortfarande något man tillsätter direkt för växternas skull, fiskbajs innehåller näring för växterna, men det är inte gödning förens man tillsatt fiskbajset specifikt för växternas skull. Orden gödning och näring betyder inte precis samma sak.

Läser man på wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6dning så framgår det ganska tydligt att ordet gödning inte heller är helt korrekt i växtsammanhang, men att det iaf syftar till att tillföra näring för att det ska växa bättre.

Alltså, som sagt, Nitra98's växter växer hyggligt, utan gödning, precis som som Nitra98 sa i rubriken, fortfarande kan de inte växa utan näring, men det har vi alla varit överens om hela tiden.

Om man matar sina fiskar för att växterna ska växa och inte för fiskarnas skull börjar vi kanske närma oss en gråzon i vad som ska kallas gödning.

Jag förklarade skillnaden i betydelse för de olika orden tidigare i tråden, men det verkade inte riktigt gå fram överallt, så, med risk för att verka tjatig;
Gödning/gödsel = något man tillsätter för mottagande organisms skull, måste innehålla näring för att fungera.
Näring/näringsämnen=ämnen som behövs för en levande organisms överlevnad och tillväxt.

En liten språkförbistring bara, vi kan väl vara överens nu?
#47 - 8 november 2006 09:33
[quote=-piraya-;866962]Riskerar att bli en tjafstråd men läs en gång till vad Erik skrev ang definition av gödning[/quote]

Vadå riskerar? Det är redan en tjafstråd deluxe.
#48 - 8 november 2006 09:37
Det verkar som alla egentligen är ense om att man får anpassa vad man stoppar i akvariet efter vad man vill ha i det. Hittar man en balans är det bara att gratulera. Det verkar som Nitra98 hittat den perfekta balansen för ett sällskapsakvarium och vad jag vet har hon inte utryckt någon önskan att 3 eller 4 dubbla sin växtmassa så det är ju irellevant i sammanhanget. Själv har jag mycket växter så jag slänger i PMDD. Hade jag haft fler fiskar eller mindre växtmassa hade det kanske inte behövts.
#49 - 8 november 2006 09:42
Tyvärr - växterna bryr sig inte om vad vi människor sätter för benämning på det dom behöver 0)

Växter det i nitra98:as akvarium så beror det på att växterna får extra näring/gödning whatever. Oberoende av språkvård.

Jag är här för att klargöra det väldigt tydligt och hjälpa alla att förstå det så dom kan få sina växter att växa oavsett om det görs via fiskskit eller PMDD.

Nitra98 har inte tillfört någon kunskap genom den här tråden annat än ett slags dagboksinlägg som konstaterar att det fungerar utan nitra98 vet varför. Däremot har det kommit upp en massa knorrig kunskap iom argumentationen som tillförts av andra om hur och varför växter kan tänkas trivas i nitra98:as burk.
#50 - 8 november 2006 09:48
Framförallt så kan man läsa om hur många turligt lyckosamma akvarier som helst utan att det tillför ett smack, tills det kommer sådana som Tom Barr som inte bara tar reda på hur saker och ting hänger ihop utan ovanpå det både kan visa hur man gör och förklara varför man ska göra det och hur det fungerar.

Låt Nitro 98 propagera för sin sak, bara för att det inte är något som Tom Barr
sagt som diskuteras behöver inte reaktionerna bli så häftiga från växteliten!!

Hade nyss nämnde T. Barr skrivit en tråd med samma innehåll lär inte de bitska kommentarerna varit så många....... ;-)

Hade det inte varit för växteliten hade du fortfarande försökt byta vatten för att få bort Cyanobakterier och försökt använda lera för att få dina växter att trivas.

Tom Barr tillför något tillskillnad från dig =)
#51 - 8 november 2006 10:11
Jag måste nog hålla med DefDac om att ett påstående är mer trovärdigt om det backas upp av vetenskapliga metoder alá Tom Barr eller Diana Walstad.
Samtidigt måste man ju få slänga upp sina dagboksinlägg också. Det accepteras ju om det gäller akvariebygge eller fiskar. Ibland kan det vara kul att läsa om någon som gjort saker på ett annorlunda sätt även om man inte kan applicera det på sitt eget akvarium.
Man får se det som en inspiration till att ta reda på varför vissa lyckas på ett visst sätt och andra inte inte gör det.
#52 - 8 november 2006 10:32

Samtidigt måste man ju få slänga upp sina dagboksinlägg också.

Absolut. Varför inte i dagboken? =)

Journaltrådar inne i forumet när det gäller akvariebyggen/projekt är visserligen lite dagboksaktiga med den stora skillnaden att man kan utröna varför något kommer funka/inte har funkat och få flika in med kommentarer. Det går inte riktigt att jämföra med ett inlägg typ -"Jag har har 100 akvarier jag kört i 40 år som fungerat perfekt utan gödning! Jag har hittat den perfekta balansen!"

Det är ju trevligt, men knappast något givande - speciellt inte om personen inte på något sätt kan förklara hur/varför eftersom det inte ger något som helst mervärde. Ungefär som Takashi Amanos akvarier inte kunde anses vara mer än fina bilder tills det kom metoder som vem som helst kunde använda för att skapa samma typ av akvarier.

Mer prunkande akvarieväxter åt folket. Folket kommer ha mycket svårt att få prunkande undervattensväxter med de näringsförutsättningar ett normalt sällskapsakvarium ger (inert grus, flingfoder, 20-30% veckovattenbyten).

Även med de förutsättningar nitra98 ger så är det fantastiskt svårt, vilket ger en fjäder i hatten till nitra98, men gör det betydligt lättare med PMDD - speciellt i inkörsfasen då det tar tiiiiiid at få upp en mineraliserande botten gjort på inert grus.

Kan man vänta i ett halvår/år på att gruset ska gosa till sig och under det halvåret brottas med algodlingar och konstant försöka hitta en balans mellan flingfoder/vattenbyten och algodlingar och tycker det är spännande så gör precis som nitra98.

Det finns dock betydligt enklare, smidigare och roligare sätt att få glada akvarieväxter.
#53 - 8 november 2006 11:16
[quote=defdac;867035]
Växter det i nitra98:as akvarium så beror det på att växterna får extra näring/gödning whatever. Oberoende av språkvård.
[/quote]

Defdac, du är en stor källa till information och inspiration för många, men om vi skiter i vad orden betyder så uppstår det missförstånd, om vi inte förstår varandra varför ska vi då kommunicera?
#54 - 8 november 2006 11:23
[quote=defdac;867054]
Det finns dock betydligt enklare, smidigare och roligare sätt att få glada akvarieväxter.[/quote]

Håller jag med om, därför kör jag själv med PMDD tills jag konverterat till lowtech.
När jag funderar på saken så finns det faktiskt väldigt liten anledning att inte använda/rekommendera PMDD. Det är billigt ,lätt att använda och så är det ju fint med en djungel till fiskarna;)
#55 - 8 november 2006 11:56
[quote=peter_m_jonsson;867064]Håller jag med om, därför kör jag själv med PMDD tills jag konverterat till lowtech.
När jag funderar på saken så finns det faktiskt väldigt liten anledning att inte använda/rekommendera PMDD. Det är billigt ,lätt att använda och så är det ju fint med en djungel till fiskarna;)[/quote]

Det där håller jag också med om, tro det eller ej...;) Och jag har funderingar på ett växtkar med både pmdd och Co2 , så det är inte alls så att jag är emot pmdd bara för att jag framhåller fler alternativ, det ena behöver väl inte utesluta det andra? Men jag kan också berätta att när jag nu fått balans i ett kar UTAN pmdd så är jag så nöjd med den "prestationen" och jag skulle inte alls vara lika nöjd om jag gjort det lätt för mig, det var ju utmaningen som lockade.... Det kanske finns NÅGON mer där ute som känner likadant?
#56 - 8 november 2006 12:25

Defdac, du är en stor källa till information och inspiration för många, men om vi skiter i vad orden betyder så uppstår det missförstånd, om vi inte förstår varandra varför ska vi då kommunicera?

Var det en retorisk fråga? ;) Skilj på syntax och semantik. För mig är syntax totalt oviktig - jag är programmerare till yrket. Med det menar jag att jag har en modern utvecklingsmiljö som rättar och föreslår syntax, däremot har den lite svårare för att hänga med i semantiken även om det blir alltmer vanligt att den har rätt bra koll på det med 8) (Ungefär som om Word skulle klara av att inse att man skrivit syftningsfel/logiska strukturfel.).

Men för att återgå till ämnet istället för strukturen.. ;)

Man kan väl ifrågasätta syftet med den här tråden som jag gjort, men det intressanta är väl egentligen vad som kommer ut av den.

Jag hoppas det bli mer än "Man behöver inte göda för att få glada växter", vilket jag angripit hårt eftersom det inte tillför ett smack för den som vill få glada växter och inte göder och ändå har ledsna växter.
#57 - 8 november 2006 14:20
Börjar tycka att det känns lite jobbigt att ha startat den här tråden, den har dragit iväg helt åt något annat håll än jag hade tänkt....Då är ju frågan: Vad HADE jag tänkt? Tja, jag ville av olika orsaker mest påvisa att det går att få hyfsade växter utan pmdd eftersom många säger att man måste använda det... Nu känner jag att jag kanske borde utveckla tråden något mer än det, men jag har ärligt talat ingen aning om var jag ska börja då...? [:o]

Jag vet ju att mina växter funkar och hur jag gör i just det karet, men jag har slarvigt nog inte uttryckt såna saker som att "det tar tid att få balans" eller "det kräver en del experimenterande och massor av tålamod". Jag har dessutom fått klart för mig att det kanske är svårare än jag själv har fattat, jag tycker nog det har rullat på rätt bra i mitt kar och har därför inte upplevt det som knepigt.

Jag kan ju bara tala om hur jag själv gjort/gör som funkat i mitt kar, men jag kan ju inte garantera att det funkar för alla och jag är ledsen om jag har gett den bilden, och även om jag fått det att framstå som att "det är bara att strunta i pmdd så går det precis lika bra", för så är det som sagt inte. Jag har nog varit dålig på att framhäva just att det krävs mer experimenterande med vattenbyten, fisklast och matning för att uppnå den här balansen, och som sagt, det tar TID!

Hoppas att jag tillfört NÅGOT mer nu..? [:o]
#58 - 8 november 2006 14:24
[quote=defdac;867035]
Jag är här för att klargöra det väldigt tydligt och hjälpa alla att förstå det så dom kan få sina växter att växa oavsett om det görs via fiskskit eller PMDD.
[/quote]

Om jag talar om VAD jag gör och vilka förutsättningar just mitt kar har, så får du gärna fylla i och förklara VARFÖR det funkar, för just där brister jag i kunskap om jag ska vara ärlig... (Och det ska man ju! :p ) Och du kan säkert förklara det på ett bra, lättfattligt sätt!
#59 - 8 november 2006 14:31
För att förtydliga så tycker jag du verkligen har gjort en bedrift: Att uppnå den där balansen där det funkar med växter med så enkla förutsättningar lyfter jag på hatten för.
#60 - 8 november 2006 16:18
Jag lära nog ta och skriva lite jag också. Visst går det är köra utan PMDD, det gör jag & jag måste gallra bland växterna varje vecka. Okey nu har jag inga märkvärdiga växter men dom som är växer och mår bra.
Det enda som jag kör med att bla dom där lerkulorna som jag trycker ner i gruset vid rötterna på växterna och jag har även ngn enkel växtnäring som är köpt på zooaffären. Jag har lagomt med fisk och byter vatten 1-2 gånger i veckan. Växtnäringen har jag i när jag ser att växterna börjar halka efter. Jag har haft akvariet igång sedan i augusti nu i år, jag har klarat mig ifrån alger sedan start av burken. Jag matar lite extra när jag ger mat till fiskarna. Akvariet är på 100 liter.
Jag har även ett litet 45-liters, även i den burken växer det utan några problem.

Så visst kan man köra utan PMDD, det finns alternativ till det som fungerar precis lika bra, som bla tex fiskmat & fiskbajs, normalt med ljus & vattenbyten. Så gör i alla fall jag & det fungerar för mig.

Hälsningar från Anneth
#61 - 8 november 2006 17:29
[quote=Anneth;867186]Jag lära nog ta och skriva lite jag också. Visst går det är köra utan PMDD.

Det enda som jag kör med att bla dom där lerkulorna som jag trycker ner i gruset vid rötterna på växterna och jag har även ngn enkel växtnäring som är köpt på zooaffären.

Så visst kan man köra utan PMDD, det finns alternativ till det som fungerar precis lika bra, som bla tex fiskmat & fiskbajs, normalt med ljus & vattenbyten. Så gör i alla fall jag & det fungerar för mig.

Hälsningar från Anneth[/quote]

Hej Anneth

Du kör ju med RMDD Rich Mans Dosing Drops =O)) så skillnaden är nog mest priset men säga att du inte kör PMDD Poor Mans Dosing Drops är fel, du har bara valt att köra den dyrare versionen.. =O))

//Peter
#62 - 8 november 2006 17:55
[QUOTE=defdac;867038]Framförallt så kan man läsa om hur många turligt lyckosamma akvarier som helst utan att det tillför ett smack, tills det kommer sådana som Tom Barr som inte bara tar reda på hur saker och ting hänger ihop utan ovanpå det både kan visa hur man gör och förklara varför man ska göra det och hur det fungerar.

Hade det inte varit för växteliten hade du fortfarande försökt byta vatten för att få bort Cyanobakterier och försökt använda lera för att få dina växter att trivas.

Tom Barr tillför något tillskillnad från dig =)[/QUOTE]

Och förhoppningsvis kan Tom Barr bemöta avvikande åsikter på ett mindre arrogant och aggresivt sätt än du Defdac. Direkt i första inlägget var det den hårda tonen som användes och det har jag faktiskt inte sett i dina tidigare inlägg där du brukar vara ytterst hjälpsam.

Defdac, vad stör dig så fruktansvärt med Nitro98s inlägg??

Givetvis är det skitbra att det finns personer som kan utveckla hobbyn och hjälpa "vanligt" folk att få fina växter, absolut.
Dock måste ALLA få vädra sina åsikter och erfarenheter utan att någon annan gör allt för att säga att det är absolut fel.
#63 - 8 november 2006 17:59
[quote=defdac;867123]För att förtydliga så tycker jag du verkligen har gjort en bedrift: Att uppnå den där balansen där det funkar med växter med så enkla förutsättningar lyfter jag på hatten för.[/quote]

Tack så mycket! [:I]
#64 - 12 november 2006 10:03

Och förhoppningsvis kan Tom Barr bemöta avvikande åsikter på ett mindre arrogant och aggresivt sätt än du Defdac. Direkt i första inlägget var det den hårda tonen som användes och det har jag faktiskt inte sett i dina tidigare inlägg där du brukar vara ytterst hjälpsam.

Defdac, vad stör dig så fruktansvärt med Nitro98s inlägg??

Givetvis är det skitbra att det finns personer som kan utveckla hobbyn och hjälpa "vanligt" folk att få fina växter, absolut.
Dock måste ALLA få vädra sina åsikter och erfarenheter utan att någon annan gör allt för att säga att det är absolut fel.

Med det där bjäbbet tycker jag mest att du bevisar att du är totalt oförmögen att tillföra det här ämnet något annat än.. bjäbb 8)

Annons