Växter utan co2

#1 - 5 april 2014 18:05
Hej
Kan jag köra dessa växter utan co2 med kattsand i botten och 4x 54w T5?

Eleocharis parvula
Staurogyne repens
Pogostemon erectus
Hemianthus callitrichoides "cuba"
Fissidens fontanus "mossa"
Anubis
Limnophila hipputidoides
Eustralis stellata
#2 - 6 april 2014 07:20
Jag hade nog valt bort alla utan anubias. En del av dom andra kanske klarar sig men kommer inte att utvecklas eller växa, känner dock inte till limnophila'n. Utan CO2 bör man nog kolla efter växter med lite/mindre ljusbehov. Generellt kan man också säga att mycket ljus utan CO2 inte brukar bli bra, då CO2 (kol) snabbt blir en "bristvara" som begränsar växterna vilket brukar gynna alger etc.
#3 - 6 april 2014 17:54
Skit oxå... Någon som kan tipsa om en bra billig lösning till Co2 som passar till sodastreamflaskor?
#4 - 6 april 2014 17:57
Kör på mäsk istället!
Här ser du två månaders tillväxt i min köksburk med 2L mäsk till ett 45L:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=157402&page=9&p=1692866#post1692866
#5 - 6 april 2014 22:22
Nja till 350 l blir det nog tufft och vet ej hur lösningen skulle bli på natten. Dock inte uteslutit det till en början. Hittade dock lite intressanta grejor här:
http://www.co2art.co.uk/store/regulators-solenoids/aquarium-co2-regulator-with-solenoid-magnetic-valve/

Verkar väl inte så dyrt heller?
#6 - 6 april 2014 22:24
Dock är det ju så man vill att det ska se ut nr Woods! Vad heter växten där bak till höger??
#7 - 7 april 2014 04:35
Har du 350 så räcker inte sodastreamlösningen till tyvärr. Kör du på mäsklösningen. Det är urbilligt och ökar ditt urval växter med 500%. Dessutom kommer fiskarna att må bättre då syrehalten i karet faktiskt blir högre och växterna blir bättre på att ta upp näring.
Detta kar går helt utan Co2 och har bara Anubias, Jättevallisneria, Cryptocoryne och Tigerlotus. Så visst kan du ha grönt utan Co2 med rätt arter. Det är på 450 liter och har samma 4x54 som du har i ljus.
[ATTACH=CONFIG]68416[/ATTACH]
#8 - 7 april 2014 07:09
Jo klart jag vet att det kan bli grönt utan Co2, men då jag vill ha en del växter som ev kräver Co2 så tittar jag åt det hållet. Varför skulle inte Sodastream lösningen funka? Att jag skulle får byta flaska ofta?

Sen som jag skrev så kommer jag nog att börja med Mäsk för att se hur det går och hur pass det funkar, man kanske nöjer sig med det. Men problemet är ju natten, hur löser man det ?

Ditt kar är grymt snyggt, du har fått till det riktigt bra!!!!
#9 - 7 april 2014 07:54
Maffe skrev:
Dock är det ju så man vill att det ska se ut nr Woods! Vad heter växten där bak till höger??

Det är Pogostemon erectus.
#10 - 7 april 2014 08:50
Maffe skrev:
...Sen som jag skrev så kommer jag nog att börja med Mäsk för att se hur det går och hur pass det funkar, man kanske nöjer sig med det. Men problemet är ju natten, hur löser man det ?...

Jag gasar dygnet runt utan några som helst problem, men om man använder en pumpskalle eller ett litet innerfilter som difusor så kan man ju ha detta på samma timer som belysningen. På så vis får man stora bubblor som stiger direkt till ytan och inte löser så mycket CO2 i vattnet nattetid! :)
#11 - 7 april 2014 09:15
Japp läste på lite..... Tråkigt att man inte har grejor liggandes alls. Blir dyrt det här med uppstart : )
#12 - 7 april 2014 09:27
Maffe skrev:
Japp läste på lite..... Tråkigt att man inte har grejor liggandes alls. Blir dyrt det här med uppstart : )

Nejdå, inte alls!
Några hundralappar för att starta upp ett rejält mäsksystem, även om du inte har en pryl hemma! :)

Du behöver:

2st 10L dunkar med tätt lock

1st 2L PET-flaska

Slang

1st T-koppling

1st backventil

1st pumpskalle eller ett litet innerfilter

Torrjäst

Socker

Bakpulver

Vällingpulver

Borr

Kniv

Sedan behöver du lägga max 10 minuters jobb på att blanda mäsk max två gånger i veckan (du byter dunkarna växelvis för att få en så jämn nivå som möjligt).
#13 - 7 april 2014 11:00
Maffe skrev:
Jo klart jag vet att det kan bli grönt utan Co2, men då jag vill ha en del växter som ev kräver Co2 så tittar jag åt det hållet. Varför skulle inte Sodastream lösningen funka? Att jag skulle får byta flaska ofta?

Sen som jag skrev så kommer jag nog att börja med Mäsk för att se hur det går och hur pass det funkar, man kanske nöjer sig med det. Men problemet är ju natten, hur löser man det ?

Ditt kar är grymt snyggt, du har fått till det riktigt bra!!!!

Tack för karuppskattningen :D

Ju större kar, desto mer Co2 går det åt. En tub på 2 kg gissar jag räcker ca 3 månader. Gissar att du får byta Sodastreamflaska nästan varje månad. Det blir för dyrt i längden. Då kan man lika gärna klämma till med en tub på 5-6 kg. Det var mera så jag menade.
#14 - 7 april 2014 12:13
Det där med att bygga ihop etc är bara skoj!
Det är väl egentligen bara pumpen som kostar... Tror ändå att jag kör på mäsken till att börja med så får vi se hur det funkar.

Men går det verkligen 1 patron i månaden? Hade inte tänkt ha så värst mycket växter men krävande sådana... Men jag kommer ju få facit i hand efter att mäsken varit igång.

Nu hoppas jag att akvariet kommer snart... Bah dagarna blir långa... : )
#15 - 7 april 2014 12:49
Skulle man kunna köra en sådan ? http://www.pwss.se/product.php?productid=12170&cat=618&page=1

Koppla slangen där luftslangen ska sitta? Eller det kommer inte slå sönder bubblorna tillräckligt?

Annars tänker jag mig en cirkpump som man kan ha utanför karet som går igenom filtermaterial på vägen tillbaka i karet. Så kan man gömma slangen snyggt i karet.... Tänker jag fel ?`

Hur mycket bubblor komer man behöva i ett 350 l mellan tummen och pekfinger ?
#16 - 7 april 2014 16:53
Du skulle behöva hjälp av Jesper Broman eller Moving Waves här på forumet...

Jesper kör 30L mäsk till ett 660L med ytterfiltret som difusor.
Jag kör gasen genom impellern på en liten Fluval 1.
Poängen är att du vill åstadkomma så små bubblor som överhuvudtaget är möjligt och få dessa att stanna kvar under vattnet så länge som möjligt!
#17 - 7 april 2014 18:32
Antar att jag hajar en del, får testa mig fram när jag väl fått alla grejor... Tar lite bilder oxå så man ser utvecklingen, tack för hjälpen...

Annons