Växter till L-malar

#1 - 25 oktober 2003 20:34
Jag håller på att bygga upp ett akvarium där jag tänkt ha växter, diskus, L-malar och eventuellt någon dvärgciklid.

Frågan är vad man kan välja för växter som inte riskerar att bli mat åt malarna.

För närvarande har jag 5 Ancistrus i akvariet och har tänkt komplettera med 2-3 hypancistrus eller barancistrus arter, t.ex. L046, L177 eller L260. Ancistrusarna har gett sig på en svärdsplanta jag har i akvariet och eventuellt också Vallisneria tidigare. Om ancistrus är värre växtätare än andra L-malar så kan jag också tänka mig att flytta på dom till ett annat akvarium.
#2 - 25 oktober 2003 20:51
Jag tror att de flesta växterna ska gå att ha till L-malar. Jag har en Ancistrus i mitt kar och den har låtit mina svärdplantor vara. Bara man matar tillräckligt med grönfoder så ska d inte ge sig på växterna i större utsträckning[:)]
#3 - 25 oktober 2003 21:13
Jag satte i en fin svärdsplanta, E. "Ozelot", igår. För att minska risken för angrepp gav jag dom också favoritfödan gurka. Idag har dock flera av ancistrusarna knaprat på de spädaste bladen.
#4 - 25 oktober 2003 21:16
Jag ger mina en massa extra mat i form av zuccini och maltabletter.. de har käkat loss riktigt ordentligt på svärdsplantorna ändå... jag har lagt ner att försöka ha svärdsplantor nu iallafall! testar lite annat nu istället!
#5 - 25 oktober 2003 21:21
Dom ända som är helt safe för växtern är otocinclus och Hyp zebra....
#6 - 26 oktober 2003 09:13
Hej,
det är ingen som helst risk för vaxterna när det gäller
L046 och L260 då dessa är mer åt lite köttätande hållet.
L177 däremot är en riktig växtälskare, även om man bjuder
på mycket grönt i kosten så knaprar den gärna på växter
med lite spädare blad (egen erfarenhet). Anubias och java-
ormbunke bl.a. lämnas däremot i fred.

/Anders
#7 - 26 oktober 2003 15:59
Jag matar mina ancistrus med mango och sallad och vanlig räkmix för att försöka få dem att lämna de andra växter ifred.
#8 - 26 oktober 2003 20:50
Tack för svaren! Det låter lite tråkigt att vara hänvisad till Anubias och javaormbunke. Jag vill gärna ha olika intressanta växter och blir kanske tvungen att tänka om angående malarna. Kompromisser, kompromisser, kompromisser. [:-48]

Dom befintliga ancistrurarna kan kanske flytta till ett annat akvarium, men då ryker väl kanske Cryptocorynbeståndet där. L177 är otroligt vacker, men funkar den inte med ett rimligt antal trevliga växter blir jag kanske tvungen att avstå från den också.

Har dock läst på flera ställen att L177 inte går på växter, medan ancistrus kan ge sig på i synnerhet svärdsplanta. Stämmer den skillnaden?
#9 - 27 oktober 2003 09:23
jag har 11 st 4cm stora ancistrus i mitt stora kar(450) + en 16 cm gibbiceps..de rör inte min svärdsplanta.......
#10 - 27 oktober 2003 09:26

Ett tips är att om du skall ha L-Malar tillsammans med så många Ancistrus är att det kan bli bråk där dina dyra malar antagligen kommer dra det minsta strået.
#11 - 28 oktober 2003 10:04
Tack för tipset Mcoist!

Undrar om det skulle fungera bättre att flytta dom till sällskapsakvariet?

Dom bottenlevande i det akvariet är 3 praktbotia och 4 siamesisk algätare.
#12 - 28 oktober 2003 11:40
Min erfarenhet av malar och växter är att det mycket väl kan skilja från mal till mal (individ, inte art). Jag har 2st Golden Nuggets, 1st Ancistrus och 1st Gibbiceps. Även om allihopa emellanåt kan vara på svärdsplantorna, så är det bara en av Nuggetarna som verkligen tuggar sönder dem. De andra putsar dem bara. Jag ger dem algtabletter, ärtor, Zuccini mm, så det är nog lite sysselsättning för Nuggeten som tuggar, inte bara "mat".

#13 - 28 oktober 2003 14:33
Jag hade en massa tjusiga Echinodorus i mitt akvarium tillsammans med en mängd L-malar. Gick hyfsat någon vecka sedan spårade det ur och de åt i raskare takt än växterna växte (trots kariftg ljus och gödning). De var alltid perforerade.

Sedan dess har jag bara haft Cryptocoryne och Microsorium. Det går hur bra som helst.
#14 - 28 oktober 2003 14:52
Det var goda nyheter Michael. Om det bara är svärdsplantor av olika sorter som råkar illa ut så finns det ju gott om intressanta alternativ. De andra släktena du har innehåller ju t.ex. fina och gracila växter.
#15 - 28 oktober 2003 15:01
Det är samma här - endast svärdsplantorna som råkar illa ut.
#16 - 29 oktober 2003 12:36
Det tycks som om Cryptocorynerna smakar illa, för även de sköraste bladen får vara ifred. Och det finns tack och lov många fina Cryptocoryne, om än inte lika marmorerade och röda som de finaste Echinodorus. Cryptisarna tycker jag dessutom är trevligare då de inte tar lika stor plats. Man kan ha balansae där bak och sedan fylla på med de andra sorterna.
#17 - 29 oktober 2003 21:31
Jag har nu flyttat svärdsplantan till ett annat akvarium och kör vidare som planerat. Eventuellt skall jag också flytta några eller alla ancistrus om jag får de problem som diskuterats tidigare.

Kan för egen del inte helt hålla med om att Cryptocoryner tar liten plats. Har ett bestånd C wendtii som växer som ogräs. Tar över hela akvarium om man inte tuktar den flitigt. Som tur är är den lätt att hålla efter.
#18 - 30 oktober 2003 08:21
...Kan för egen del inte helt hålla med om att Cryptocoryner tar liten plats. Har ett bestånd C wendtii som växer som ogräs. Tar över hela akvarium om man inte tuktar den flitigt. Som tur är är den lätt att hålla efter.

Visst breder de ut sig, tråkigt vore väl annars :-), men de blir inte 40 cm breda per planta. De täcker så att säga botten bättre och kräver inte alls lika högt akvarium. Men det beror ju lite på vilken effekt man vill och huruvida man vill ha ledig bottenyta eller inte. Mina 310-liters räcker inte för de större Echinodorus.

Annons