Du gör mig lycklig ikväll!!!! Ytterligare en sida att sälla till favoriterna:D :D
Jag har ett ca 300 lit hörnkar.Idenna sitter det ett Juwelfilter/pump typ 402. Var ner och läste på röret och det hette Aquastar F30W.
Jag var ju kanske dum och köpte ett större gäng ungdiscus, både för att jag misstänkte att vissa skulle gå åt men också för att fylla upp karet. De var ju ganska små vid inköp, ca 5-6 cm. Så jag har nu 11 st discus av storlek 6-8 cm. De matas ca 5-6 ggr/dag. Därför har jag valt att slamsuga och byta ca 50% vatten på söndagar samt göra ett 30% vattenbyte ons eller tors.
Matar inte med oxhjärta utan ger räkmix köpt från den killen som sålde discusarna till mig(enl förpackningen är det tropical), artemia, discusgranulat samt d-allio. De två sistnämnda är de inte speciellt förtjusta i men småplockar med. De andra äter dock av det så det blir inte liggande. Har fjärilar 4st, flying fox 8 st, 30talet kardinaltetror samt 2 ancistrus samt en golden nugget mal L-18. Det är en hyfsat medveten överbefiskning- och därför vattenbyten två dagar/vecka. Några gånger har jag bytt 3ggr/vecka. Enl Seras nitrit-test har vattnet alltid varit OK.
Syresätter litegrann, har pluggat utblåsen för det vart ett enormt tryck annars i vattnet. Utblåsen går upp mot ytan. Fiskarna verkar välmående. En diskus gick hädan efter en knapp månad, orsak oklar...
Vilket dropptest från JBL skall jag välja från
www.pwss tycker du att jag ska välja. Det är ju en fördel att kunna kolla mer än nitrit menar jag. Idagsläget har jag ju noll koll på Ph osv.