Hej någon som vet hur man får växterna att gro?
Har nån några bilder på bräckvatten akvarier?
Ursprungligen skickat av Azur
...fast mangrove är ett träd som växer över vattenytan, och är därmed svår att ha i normala akvarier.
Jag har också problem med ett bräckvattensakvarium med 17 promille salthalt - inga växter jag testat hitintills har tålt det.
Jag har försökt kolla lite på nätet, och det verkar som om Caulerpa-alger kan vara en möjlighet - de klarar sig enligt uppgift så länge salthalten är högre än 10 promille. Akvarieaffärer som säljer saltvatten har ibland Caulerpa till försäljning, annars får nästan alla saltvattensakvarister ut flera arter ur sin levande sten.
Ursprungligen skickat av gosatta
Ska väl dock tilläggas att mangrove inte direkt är det lättaste plantan, men har man plats, tid etc. etc. så kan det ngo blir grymmt!
Jajamensan, det gör den - så väl att den fått namnet "mördaralgen" och är förbjuden att handla med i stora delar av EU.caulerpa taxifolia som är väldigt effektiv nitra/fosfat borttagare och som växer under nästan alla förutsättningar.
Det beror på hur du definierar Mangrove [:-116]. Ekosystemet kräver bräckvatten för att kallas det (enligt en majoritet av de som uttalar sig), men mangroveskog kan finnas i söttvatten utan någon som helst kontakt med saltvatten. Hur det är med just de arterna som förekommer i handeln så vet inte jag, men jag tror ändå att de klarar sig utmärkt i sött. Du får säkerligen ett bättre svar innom en kort stund...Kräver mangrove bräckvatten?
Tror han inte att det även beror på att det finns andra arter där som konkurrerar ut dem? Det skulle ju vara min gissning. Svaret på frågan: Varför ser utbredningsområdet ut som det är är ju generellt: Spridning, Miljö, Konkurrens och Predation.Anledningen till att dom i naturen inte finns alltför långt upp i floderna tror han beror på klimatet på vissa ställen och på att fröna inte kan flyta uppströms i vissa fall.