Växter till bräckvatten

#1 - 2 mars 2004 22:12
Hej någon som vet hur man får växterna att gro?
Har nån några bilder på bräckvatten akvarier?
#2 - 2 mars 2004 22:27
sök på växter här på zoopet och välj bräckvatten så får du fram en del.
#3 - 2 mars 2004 22:47
Jag har tittat på zoopet och därefter provat med jawaormbunke men det fungerade mindre bra. Den blev snabbt brun och ful och är numera död.
Tänkte mer ifall nån har personlig erfarenhet av hur man lyckas.
#4 - 3 mars 2004 08:04
Skaffa mangrove frön, det är dom enda växterna som är anpassade till saltvatten. Alla dom andra växterna som återfinns i zoopets växtregister tål salt i mindre halter. Med mangrove verkar det omöjligt att misslyckas.
MVH
Magnus
#5 - 3 mars 2004 09:17
...fast mangrove är ett träd som växer över vattenytan, och är därmed svår att ha i normala akvarier.

Jag har också problem med ett bräckvattensakvarium med 17 promille salthalt - inga växter jag testat hitintills har tålt det.
Jag har försökt kolla lite på nätet, och det verkar som om Caulerpa-alger kan vara en möjlighet - de klarar sig enligt uppgift så länge salthalten är högre än 10 promille. Akvarieaffärer som säljer saltvatten har ibland Caulerpa till försäljning, annars får nästan alla saltvattensakvarister ut flera arter ur sin levande sten.
#6 - 3 mars 2004 10:05
Ursprungligen skickat av Azur

...fast mangrove är ett träd som växer över vattenytan, och är därmed svår att ha i normala akvarier.

Jag har också problem med ett bräckvattensakvarium med 17 promille salthalt - inga växter jag testat hitintills har tålt det.

Jag har försökt kolla lite på nätet, och det verkar som om Caulerpa-alger kan vara en möjlighet - de klarar sig enligt uppgift så länge salthalten är högre än 10 promille. Akvarieaffärer som säljer saltvatten har ibland Caulerpa till försäljning, annars får nästan alla saltvattensakvarister ut flera arter ur sin levande sten.

Mangroven är som du säger ett träd, men den växer med större delen av stammen i vatten utan problem. Detta är den enda växt som växer naturligt i bräckvattenzoonen. Dess rötter och "snorkelrötter" blir en mycket fin miljö i ett bräckvattenkar om man bara har plats för kronan över vatten som man klipper enligt bonsai teknik.

Caulerpa verkar vara en bra idé, men jag har aldrig provat själv. Jag skulle satsa på caulerpa taxifolia som är väldigt effektiv nitra/fosfat borttagare och som växer under nästan alla förutsättningar. Sen att jag tycker att den är ganska så snygg är ju bara ett plus.
MVH
Magnus
#7 - 3 mars 2004 17:20
I hällkar med stor variation av temperatur och salthalt (utsötat pga regnvatten) hittar man oftast tarmtång: http://www.bioresurs.uu.se/myller/hav/tarmtang.htm
Kransalger (ser ut som vanliga växter) lever ibland i bräckt vatten.Borde man inte kunna använda dessa?
mvh/harbard
#8 - 3 mars 2004 17:41
Största problemet med tarmtång tror jag är att dom är extremt ljuskrävande. Sen kanske dom är sässongsberoende. Båda två är gissningar från min sida och klart värt att kolla upp.
MVH
Magnus
#9 - 3 mars 2004 21:26
okej men vart kan man få tag på några mangrove-frön då?
Hur räknar man ut promille och vad är det?
#10 - 4 mars 2004 05:32
Kontakta norberg på saltvattensguiden, han importerar mangrovefrön ett par gånger om året. Annars så kan det finns ibland i saltvattensbutiker.
MVH
magnus
#11 - 4 mars 2004 07:59
Nu vet jag inte var du bor men flera butiker i Stockholm har nu mangrove plantor inne, att få in mer skulle inte heller vara något problem så skulle gissa på att det finns hos någon grossist så hör med din handlare? Ska väl dock tilläggas att mangrove inte direkt är det lättaste plantan, men har man plats, tid etc. etc. så kan det ngo blir grymmt!
#12 - 4 mars 2004 08:07
Hanssons: kransalger (Chara och Nitella) kan säkert funka, men beroende på var man bor kan de vara svåra att få tag i. Särskilt så här års.
#13 - 4 mars 2004 08:55
Ursprungligen skickat av gosatta

Ska väl dock tilläggas att mangrove inte direkt är det lättaste plantan, men har man plats, tid etc. etc. så kan det ngo blir grymmt!

Min erfarenhet är att dom är väldigt anspråkslösa. Jag hade dom i sumpen till mitt saltvattenskar. När jag sålde karet så tog jag ur dom och planterade dom i en kruka. Nu 1 månad senare har dom dubblats i storlek. Verkar trivas bra i solljus, men lysrören i saltkaret funkade också. Jag har aldrig lagt ner något arbete på dom och har aldrig gett dom någon näring. De växer i allafall.

Här är ett exempel på hur snyggt det kan bli med en mangrovebiotop. I framtiden bara måste jag skaffa ett liknannde kar:
http://showcase.aquatic-gardeners.org/2000.cgi?&op=showcase&category=1&vol=-1&id=93
mVH
Magnus
#14 - 4 mars 2004 09:20
caulerpa taxifolia som är väldigt effektiv nitra/fosfat borttagare och som växer under nästan alla förutsättningar.
Jajamensan, det gör den - så väl att den fått namnet "mördaralgen" och är förbjuden att handla med i stora delar av EU.

(Fast det hela är egentligen rätt överdrivet - den har visserligen spritt sig kraftigt i områden som är övergödda pga utsläpp, t.ex. Monaco-bukten, men i övrigt inte gjort mycket. Se t.ex. http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/478308.stm )

Kan man få tag i den är den tveklöst en bra kandidat för att leva i ett bräckvattensakvarium.
#15 - 4 mars 2004 10:22
Jag kan ordna taxifolia till den som vill ha (om det fortfarande är lagligt vill säga).
MVH
Magnus
#16 - 4 mars 2004 11:51
Sköldpaddsgräs (Thalassia) bör ju funka. Ser ut som ålgräs (Zostera) och båda är fröväxter dvs. det finns visst växter i saltvatten. Båda växer i tidvattenzoner vilket betyder att de måste kunna klara bräckt och även sött vatten (regn) utan att tvärdö. Sedan kanske de behöver löjligt med ljus, vad vet jag.

Hornsärv har ingen föreslagit. Borde inte det funka?
#17 - 4 mars 2004 11:53
Hittade några länkar:
http://www.sms.si.edu/irlspec/Thalas_testud.htm
http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/zostera/zoste/zostmar.html
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/ceratophylla/cerat/ceradem.html
#18 - 4 mars 2004 12:32
Surfade runt lite och ser att sköldpaddsgräs kanske inte är en idealisk akvarieorganism trots allt. Verkar t ex kräva ett syrgasfritt underlag.

På http://www.hku.hk/ecology/porcupine/por18/seagrass.htm står det "Globally, about 58 seagrass species belonging to two orders (Hydrocharitales and Najadales), four families (Hydrocharitaceae, Posidoniaceae, Cymodoceaceae and Zosteraceae), and 12 genera (Enhalus, Thalassia, Halophila, Posidonia, Syringodium, Halodule, Cymodocea, Amphibolis, Thalassodendron, Zostera, Heterozostera and Phyllospadix) are recognized"

Det finns alltså ett gäng valisnerialiknande fröväxter som borde fixa marin- och bräckvattensakvarier. Frågan blir som sagt om det går hålla dem i akvarier. Någon skrev någonstans att Zostera och Halodule borde funka i saltvattensakvarier eftersom att de är pioniärarter (kolloniserar snabbt "nya" miljöer. Thalassia är en klimaxart (finns i "gamla" miljöer).
#19 - 4 mars 2004 15:20
Jag instämmer gärna med Tropfrog ang. mangrovens svårighetsgrad - köpte tio st. sticklingar i somras via ovan nämnde Norberg och i dagsläget är problemet att de trots hårdhänt ansning och urusla lysrör håller på att växa ur akvariet (funderar på ett högt, stort akvaterrarium men det vinner inget gehör här hemma...). Innan dess provade jag med ålgräs från Öresund (vissnade efter ett par veckor, kanske pga temperaturskillnaden?) och Caulerpa (vissnade också, för låg salthalt?). Däremot klarar sig javaormbunkar, men de växer dåligt. Mvh Cecilia
#20 - 4 mars 2004 17:12
Kräver mangrove bräckvatten?
#21 - 4 mars 2004 17:21
Kräver mangrove bräckvatten?
Det beror på hur du definierar Mangrove [:-116]. Ekosystemet kräver bräckvatten för att kallas det (enligt en majoritet av de som uttalar sig), men mangroveskog kan finnas i söttvatten utan någon som helst kontakt med saltvatten. Hur det är med just de arterna som förekommer i handeln så vet inte jag, men jag tror ändå att de klarar sig utmärkt i sött. Du får säkerligen ett bättre svar innom en kort stund...
#22 - 4 mars 2004 17:48
Japp. Enligt the ecology and care of mangroves av julian spung så kräver inga mangrove salt i vattnet. Anledningen till att dom i naturen inte finns alltför långt upp i floderna tror han beror på klimatet på vissa ställen och på att fröna inte kan flyta uppströms i vissa fall. Altså är det så att mangrove har en skyddsmekanism mot salt, men det är inte nödvändigt. Däremot så är det viktigt att hålla uppe magnesiumhalten i vattnet om man har dom i saltvatten/bräckvatten efterssom dom förbrukar magnesium i sin "saltavsöndringsmekanism". Om man har dom i sötvatten så behöver man inte bry sig om detta.
MVH
Magnus
#23 - 4 mars 2004 18:02
Jag uppfattar det som att de inte behöver en fuktig atmosfär heller eftersom man kan ha de i en blomkruka i fönstret. Det låter ju riktigt spännande med mangrove.
#24 - 4 mars 2004 18:16
Anledningen till att dom i naturen inte finns alltför långt upp i floderna tror han beror på klimatet på vissa ställen och på att fröna inte kan flyta uppströms i vissa fall.
Tror han inte att det även beror på att det finns andra arter där som konkurrerar ut dem? Det skulle ju vara min gissning. Svaret på frågan: Varför ser utbredningsområdet ut som det är är ju generellt: Spridning, Miljö, Konkurrens och Predation.
#25 - 5 mars 2004 13:34
Det verkar ju inte helt enkelt det här. Mitt akvarium är så pass litet så jag tror inte mangrove passar men ska snart starta upp ett 270 liters och då blir det kanske aktuellt.

Cecilia hur hög salthalt har du?
Är det ingen som har bilder på sina bräckvatten akvarium?

Annons