Växter till akvarium

#1 - 7 oktober 2007 11:33
Jag är trött på att försöka lite på försäljare så nu ställer jag frågan här istället. Vilka växter kan jag ha i ett 62 liter akvarium med följande fiskarter:
Guppy
Svärdbärare
Neontetror
Scalarer

Jag har något nu som jag tror kallas Cabomba och som var jättefina den första månaden men nu faller sönder. Jag har läst mig till att dessa tydligen inte var så bra som försäljaren hävdade. Mina svärdbärare tycks dock älska dem, till lunch vill säga.

Vad kan jag ha istället? Vill gärna ha något som yngel kan gömma sig lite i om nu mina guppy kommer på den tanken.

/>OLOF
#2 - 7 oktober 2007 13:44
Alla typer av svärdplantor brukar funka bra.

Men nu är det också såhär...
För att en växt ska trivas och inte dö ut så behöver den näring(NKP samt spårämnen som t.ex. järn)
Tillsätts inte dessa i vattnet så får växten efter en tid näringsbrist och slutar då att växa normalt för att sedan tyna bort.

Det finns många olika akvarieväxt gödningar i butik, men ingen som innehåller allt(vad jag vet)
Därför behövs en kombination så att alla ämnen tillförs.

De flesta köper däremot sin näring i form av pmdd som innehåller allt som behövs.

Peter http://www.haack.se/pmdd.htm
Säljer det t.ex.

Sedan behöver växterna också CO2 för att växa riktigt riktigt bra men det är en annan historia som du kan utforska här på zoopet eller www.plantswap.se

Lycka Till
#3 - 7 oktober 2007 13:56
Limnophila aquatica är helt klart värd att pröva. Den liknar Cabomba men är betydligt lättare att ha att göra med. Växer bra i ett vanligt akvarium dvs utan C02 eller extrema superlysrör. Klarar t.o.m att utsättas för mina värsta fulalger (en oskön blandning av trådalger och cyano - urk).

Dock ger jag konstgödning npk (dvs kväve, fosfor och kalium - enligt ett PMDD-recept), vid varje delvattenbyte. Men det är ju inga svårigheter att pyssla med det. Finns mängder av bra trådar här på Zoopet om gödning.

Annars är ju också Javamossan väldigt bra som yngelgömma.

/Cecilia

Annons