Växter tappar blad/blir höga - byta lysrör?

#1 - 4 december 2013 23:24
Jag har lite problem med att min ludwigia repens rubin (tror jag det är, köpte av en privatperson) blir väldigt, väldigt hög och får därför glest mellan bladen. De växer så det knakar och tappar alla undre blad och istället för att vara röd har den blivit grön. Det ser väldigt fult ut och jag antar att det beror på dåligt ljus? Jag köpte ljusrampen begagnad och då ingick det två lysrör så jag vet inte hur länge de har suttit i. Jag tror dock att det ena röret är Philips Aquarelle då det är lätt violett och säljaren sa att de hade slutat tillverkas. Det andra är mer blått.

Vad ska jag ha för lysrör om jag vill att ludwigian ska bli tätare och mer "buskig"? Ska jag byta båda rören? Till vad i så fall?
#2 - 5 december 2013 00:20
Växter tappar blad/blir höga - byta lysrör?

Det blir ofta på det viset då bladkronorna skymmer löven som kommer under. Håll den halvhög så blir den oftast snyggast. Det spelar ingen roll om du köper nya rör, den beter sig likadant. Möjligtvis kan det påverka något men det är så den funkar.

Om du vill köpa nya rör så är Sylvania aquastar ett trevligt rör, jag kombinerar det med powerglo och det ger en jäkla tillväxt :)
#3 - 5 december 2013 06:20
Fast att den blivit grön kan ju ha med ljuset att göra!
Jag har ju dragit ner ljustiden från tolv till fem timmar/dygn med Aquarellerör och kör med svag mysbelysning resten av tiden på grund av algproblem. Detta har tyvärr medfört att Ludwigian som var illröd innan numera är mest grön om jag inte låter den nå hela vägen upp till ytan!
#4 - 5 december 2013 07:25
Om det är ett Philips Aquarelle så är nog röret många år gammalt... Om du sätter i nya rör blir det nog bättre. Kanske du även borde komplettera med två rör till... Det står inte hur stort akvarium du har...
#5 - 7 december 2013 21:19
Tack för svaren. Önskar mig nya rör i julklapp då hehe. Ska jag köpa aquastar eller powerglo eller något helt annat? Byter ut ett rör i taget tänkte jag.

Egentligen behöver jag väl en ljusramp till eftersom akvariet är på 375 liter men växterna är planterade i ljuset och så har jag fri simyta där inte ljuset når lika bra.

Annons