Växter som passar bra i havssand?

#1 - 29 april 2005 13:18
Hej!

Har ett akvarium på 54L, inga fiskar i alls.

1. Finns det några låga växter ni kan rekommendera som går bra till havssand?
Helst inte högre än max 10-15cm. Och gärna inte sprida ut sig så mycket.
Samtidigt som dom ska vara fina och växa. hehe. Känns som att det kan bli
en svår kombination. :)

Gärna länkar med bilder om ni har. Och gärna växter man kan få tag på
utan att lägga ut en massa pengar. Inte mer max 100:-/st.

2. Tror ni man klarar man ha ett växtakvarium på 54L utan fiskar?

3. Hur ofta måste man göra vattenbyte på ett växtakvarium?

Har sökt på forumet men inte hittat så mycket om just havssand och växter.

All typ av info som kan hjälpa är jag tacksam för.

Och alla som funderat på havssand, slå till! Otroligt läckert.

Trevlig helg på er alla!
#2 - 29 april 2005 14:05
De flesta växter borde väl klara havssand tycker jag. Klart att det går att ha ett 50 liters växt akvarium. Vatten bytet beror väl på. Jag kör 50 %.

Glossostigma eller echinodorus tenellus kan jag rekommendera.
#3 - 29 april 2005 14:05
Vad menar du med havssand. (vanlig havssand?)
#4 - 29 april 2005 14:29
Jag kör med vanlig havssand från Öresund. :) Mycket vackert!

Men kör du 50% varje vecka? Tycker det låter mycket eftersom
där bara är växter.

Kan tillägga att det var mycket enkelt att planera i sand!
Inga problem att få ner rötter och så.
#5 - 29 april 2005 16:27
Förmodligen lika vackert som biltemas blästersand kan tänka :)
#6 - 29 april 2005 16:40
Jag har "havssand" i mitt akvarium och jag måste nog säga att jag tycker bättre om den än Biltemas blästersand.
Med lite olika storlekar på sandkornen ser den mer naturlig ut.
Och gratis var den också.... ;) ( fast den kunde ha varit en aning mörkare )
Kan nog tyvärr inte hjälpa dig med växtval eftersom jag odlar mest alger i mitt kar. Annars är har jag mest svärdsplantor och jättevallisneria, men jag antar att det inte är såna växter du har tänkt dig.
Men om du göder rätt så kan du nog få det flesta växter att trivas.
#7 - 29 april 2005 16:42
[QUOTE=defer]Men kör du 50% varje vecka? Tycker det låter mycket eftersom där bara är växter. [/QUOTE]

Det är just på grund av växterna som jag byter så mycket. Växterna behöver näring en del får de från gödningen jag tillsätter och en del får de från kranvattnet.
#8 - 29 april 2005 17:42
[QUOTE=peppito][QUOTE=defer]Men kör du 50% varje vecka? Tycker det låter mycket eftersom där bara är växter. [/QUOTE]

Det är just på grund av växterna som jag byter så mycket. Växterna behöver näring en del får de från gödningen jag tillsätter och en del får de från kranvattnet.[/QUOTE]

okej, då är jag med. Men det kanske man kan kompensera med någon
typ av gödning så man kanske kan byta varannan vecka istället.

Köpte faktiskt en växt idag. Köpte en:
Lilaeopsis novae-zealandiae
http://www.tropica.com/productcard.asp?id=040A

Än en gång, så otroligt lätt det är att plantera i sand.
Alltid haft ett hel*ete med det innan. :) Hoppas bara växten klarar sig.

Köpte även en megaräka som ska bli 1dm stor.
Den ska bo i ett 110L akvarium.

Men har ni några alternativ är dom välkomna iaf. :)
#9 - 30 april 2005 09:38
Lilaeopsis är vacker. Du kan bl.a. tillsätta calcium och magnesium för att kompensera det som växterna tar från kranvattnet.

Man måste inte byta 50 % men det är många som gör det.
#10 - 30 april 2005 17:11
Mängden vatten du bör byta beror på hur du hade tänkt att köra ditt växtakvarium. Det finns två populära sätt som skiljer sig åt väldigt mycket, men som båda garanterat ger resultat.

Första sättet går ut på att göra ett stort vattenbyte i veckan varpå man sedan fyller upp med alla nödvändiga näringsämnen som behövs för växterna - en liten mikroåterstart en gång i veckan kan man säga vilket garanterar lagom näringsnivåer. Denna metod brukar benämnas "EI", Estimativt Index. Man kör ofta den här metoden tillsammans med CO2 och man kan även köra en hel del ljus för att maximera tillväxt. Man klarar alla typer av växter på detta sätt, t om pågränsen till landlevande växter.

Andra metoden baseras istället på fiskskit och inga vattenbyten alls samt en jordbotten där fiskskiten mineraliseras. Man häller ner 2,5 cm jord och toppar med 2,5 cm ganska grovt grus (fin sand skulle göra jorden väldigt syrefattig med risk för denitrifikation och sulfatreduktion). Metoden är "uppfunnen" av Diana Walstad med sin bok "The Ecology of the planted aquarium". Denna metod ger en liten stadig näringstillförsel från bottnen och även en gnutta CO2 från humusnedbrytningen. Normalt sett göder man aldrig dessa burkar då CO2-tillgången är så begränsad så näringsupptaget ändå är begränsat - men ibland kan det behövas lite extra kväve och fosfor från t ex KNO3 och KH2PO4, speciellt om man inte kör så mycket fisk.

Eftersom du kör sand lutar det lite åt första metoden - speciellt eftersom du kan skjuta på med hur mycket CO2 som helst utan risk för fiskdöd. Men kräver att du skaffar KNO3 och KH2PO4 så växterna har en kväve och fosforkälla, eftersom komersiella växtakvariegödningar inte innehåller dessa ämnen (eftersom man ska få det från fiskarna).
#11 - 30 april 2005 17:16
Normalt sett är det är svårare att plantera i sand än i grus vilket man märker när växterna trivs och får syrebubblor på sig. Ta t ex en växt som Micranthemum umbrosum som ofta får stora fina syrebubblor på sig och marginellt med rötter. Den är verkligen skitsvår att få att sitta kvar i sand.

Har man fiskar som undersöker bottnen lite (Corydoras t ex) så är det också irriterande med sand då dom bökar upp gräs såsom din Lilaeopsis.
#12 - 1 maj 2005 09:03
[QUOTE=defdac]Mängden vatten du bör byta beror på hur du hade tänkt att köra ditt växtakvarium. Det finns två populära sätt som skiljer sig åt väldigt mycket, men som båda garanterat ger resultat.

Första sättet går ut på att göra ett stort vattenbyte i veckan varpå man sedan fyller upp med alla nödvändiga näringsämnen som behövs för växterna - en liten mikroåterstart en gång i veckan kan man säga vilket garanterar lagom näringsnivåer. Denna metod brukar benämnas "EI", Estimativt Index. Man kör ofta den här metoden tillsammans med CO2 och man kan även köra en hel del ljus för att maximera tillväxt. Man klarar alla typer av växter på detta sätt, t om pågränsen till landlevande växter.

Andra metoden baseras istället på fiskskit och inga vattenbyten alls samt en jordbotten där fiskskiten mineraliseras. Man häller ner 2,5 cm jord och toppar med 2,5 cm ganska grovt grus (fin sand skulle göra jorden väldigt syrefattig med risk för denitrifikation och sulfatreduktion). Metoden är "uppfunnen" av Diana Walstad med sin bok "The Ecology of the planted aquarium". Denna metod ger en liten stadig näringstillförsel från bottnen och även en gnutta CO2 från humusnedbrytningen. Normalt sett göder man aldrig dessa burkar då CO2-tillgången är så begränsad så näringsupptaget ändå är begränsat - men ibland kan det behövas lite extra kväve och fosfor från t ex KNO3 och KH2PO4, speciellt om man inte kör så mycket fisk.

Eftersom du kör sand lutar det lite åt första metoden - speciellt eftersom du kan skjuta på med hur mycket CO2 som helst utan risk för fiskdöd. Men kräver att du skaffar KNO3 och KH2PO4 så växterna har en kväve och fosforkälla, eftersom komersiella växtakvariegödningar inte innehåller dessa ämnen (eftersom man ska få det från fiskarna).[/QUOTE]

Tack för ditt långa svar. Blir nog alternativ ett fast utan CO2.
Klarar man sig utan det?

Är detta dyra saker och svåra att få tag på: KNO3 och KH2PO4?
Tyvärr inte så insatt i det.

Jag har sett bilder där vissa har haft växter som blir som en
typ gräsmatta. Finns det att få tag på i Sverige?
#13 - 1 maj 2005 09:08
[QUOTE=defdac]Normalt sett är det är svårare att plantera i sand än i grus vilket man märker när växterna trivs och får syrebubblor på sig. Ta t ex en växt som Micranthemum umbrosum som ofta får stora fina syrebubblor på sig och marginellt med rötter. Den är verkligen skitsvår att få att sitta kvar i sand.

Har man fiskar som undersöker bottnen lite (Corydoras t ex) så är det också irriterande med sand då dom bökar upp gräs såsom din Lilaeopsis.[/QUOTE]

Tycker precis tvärtom ang att plantera, men det kan ju bero på vilken
växt det är som du säger. Har aldrig någonsin fått en syrebubbla på en
växt i mitt stora akvarium. :( Men skulle bra gärna vilja ha det. Ibland
får man det när man bytar vatten, men det är ju inte riktigt på samma sätt. :)

Kan man använda KNO3 och KH2PO4 i sitt akvarium med fiskar också?
#14 - 1 maj 2005 11:26
Tack för ditt långa svar. Blir nog alternativ ett fast utan CO2.

Klarar man sig utan det?


Ska du fixa gräsmatta - tveksamt. Dels växer det så långsamt utan CO2 och dels så behöver du en hel del ljus om det ska orkar ner till bottnen. Starkt ljus ökar näringsupptaget och det näringsämne som ryker först är CO2 som undervattensväxter har svårt att få tag på varpå dom stannar i växten och inte tar upp någon näring alls varpå all doserad näring går direkt till algerna som under starkt ljus enkelt skaffar kol från karbonater.



Är detta dyra saker och svåra att få tag på: KNO3 och KH2PO4?


Nej det är billigt: http://www.granholmarna.se/hej.htm



Jag har sett bilder där vissa har haft växter som blir som en

typ gräsmatta. Finns det att få tag på i Sverige?


Japp.



Har aldrig någonsin fått en syrebubbla på en

växt i mitt stora akvarium. Men skulle bra gärna vilja ha det.


Då är det CO2 som gäller.



Kan man använda KNO3 och KH2PO4 i sitt akvarium med fiskar också?


Japp. Här är några svenskar som använder dom framgångsrikt:
http://www.berthling.com/oblog/
http://193.12.137.241/bluesboy/blog.php?year=2005&month=4
http://www.pny.se/akvarie/akvarie_index.html











Annons