Dessa tre första ämnena ingår i Pmdd om man typ köper standard sortiment typ portions paket. De går att köpa enskilt i större förpackningar med.
Jag sa tre men där e fyra de två sistnämnda NutriSi och Micro+ är liknade ämnen och är Microämnen eller även kallat näring för växter.
Kno3 och Kh2PO4 är gödning och är då macroämnen.
KNO3 kaliumnitrat som ger kalium och kväve.
KH2PO4 kaliumdivätefosfat som ger kalium och fosfat.
NutriSI som ger en massa mikroämnen järn(Fe), Mangan(Mn), Koppar(Cu), Zink(Zn), Bor(B) och Molybden(Mo)
Mikro+. som ger en massa mikroämnen men är flytande järn(Fe), Mangan(Mn), Koppar(Cu), Zink(Zn), Bor(B) och Molybden(Mo)
Dessa andra ämnen är även de gödning och oftast behövs de inte och de ingår inte i standard sortimentet för PMDD, men ibland kan man behöva tillsätta mer kalium K men inte mer kväve NO3 då är K2SO4 det man skall ha.
K2SO4 Kaliumsulfat som ger kalium och sulfat.
GH Booster MgSO4 och CaCl2 använder man bara efter vattenbyte dvs. 1 gång i veckan.
Jag ger denna mängden i mitt kar under tiden som jag fyller upp det nya vattnet, mitt kar är på 310liter.
Förhållande mellan Mg och CaCl2 är 1/Mg 4/CaCl2 MEN det är hur ert vatten förhåller sig alltså vattnet ur kranen.
Vissa behöver tillsätta andra inte vi har olika vattenvärden, jag tillsätter ändå för att det är inget som skadar fisken
och så länge det inte uppkommer brister av calcium då kör jag på detta.
MgSO4 Magnesiumsulfat som ger magnesium och sulfat.
CaCl2 Kalciumklorid Som ger Kalcium och klorid
Så hade PMDD bara varit ersättning för TMG hade det varit enkelt och visst ersättning för TMG är just Microämnena, TMG innehåller spår av Macro men är mycket lite.