växter som inte trivs

#1 - 8 oktober 2004 12:21
Hejsan

Jag bor i Uppsala och har haft väldiga problem med mina växter... Just nu har jag 250 l och de enda som gillar att på där är anubias. De har inte klagat på tillvaron som samtliga andra växter. Jag har även vattenpest som inte alls växer och en javaormbunke som inte heller växer.

Förr har jag testat många växter, bla. olika sorters svärdplantor. Dessa har fått näringstillskott via rötterna (grävde ned små tabletter). Men de stora fina bladen de har när de anländer blir skadade och dör, de kommer nya men de blir små och låga.

Har provat att ge flytande närig, mastergrow, för resterande växter men de gav inte heller någon effekt.

Har provat med speciellt ljusrör för växter men de gav ingen effekt.

VAD SKA JAG GÖRA? Jag drömmer om ett grönt akvarium men de verkar omöjligt. Funderar på koldioxid... Finns de ngt enkelt sätt att tillföra det?
#2 - 8 oktober 2004 12:44
Om du söker på "CO2", "gödning" och liknande här på forumet så får du massor med förslag om vad problemet kan vara och hur man fixar CO2.
#3 - 13 oktober 2004 14:43
Har prexis samma problem som du. Bor även jag i Uppsala. Köper vi skitväxter, har vi "skitvatten" i Uppsala, eller vad i h-vete är det frågan om. Jag e urtrött på detta med växterna, ändå har man liksom provat allt känns det som. Min far hade ett 1000 l akvarium en gång i tiden, men han tillsatte aldrig ett enda näringsämne, ändå blomstrade hans akvarium...
/R
#4 - 13 oktober 2004 14:48
Gräset var alltid grönare på 70-talet :-)
#5 - 13 oktober 2004 15:27
man kan undra... var på akvariehobby idag o där fick jag rådet att köpa reflektorer och lysrör som växterna gillar...
#6 - 13 oktober 2004 20:55
Du kan inte köpa mera ljus och hoppas på att detta ska lösa alla dina problem ... Jag antar att du har runt 40-70W ljus? och då är det deffenitivt CO2 som är den stora begränsande faktorn i ditt akvarium...

Sen är det mycket beroende på omständigheterna men om du gör vattenbyten som du ska 1 gång i veckan och då doserar TMG så kan det hända att du hammnar lågt på NO3 och då får du dosera KNO3 och KH2PO4 men det är bara att du skaffar ett nitrat (NO3) test och kollar om det är på runt 20ppm då ska det vara lagom annars bör du dosera mera ... om du gör vattenbyten mera sällan ökar nitrat halten men även amoniumhalten som alger gillar ... och sen kan du få brister på Ca och Mg om du har otur...

Din koldioxidhalt kollar du genom att stoppa in ditt KH och Ph i denna tabell http://www.dennerle.de/co2-tabelle.htm ... du bör ligga i det gröna området ...

Om du vill göra en mäsk lösning för CO2 så tar du lättast en dunk och gör en lösning i den jag brukar köra med detta reseptet i min 10L dunk:
ca9L akvarievatten
1 kg socker
2 matsked Sojaprotoin
2 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
50g jäst för söta degar

det är ganska bra fart på denna ... men den tar slut lite snabbare då oxå ca 2 bubblor/sec och räcker max 2veckor... sök lite så hittar du massa resept lättaste är bara jäst och vatten mindre fart i men funkar fint...

sen tar du och gör hål i korken lite mindre än slangen limmar fast slangen och leder ner gasen med en slang till en syresten eller alträbit som du lägger på botten i akvariet...

inte allt för svårt...

Här kan du hitta KNO3 och KH2PO4
http://194.236.255.117/akvarienet/controllersvt?action=forumthread&topic_id=7&thread=578
eller
http://www.granholmarna.se/PMD.htm

Lycka till
/Henrik
#7 - 14 oktober 2004 06:13

Har prexis samma problem som du. Bor även jag i Uppsala. Köper vi skitväxter, har vi "skitvatten" i Uppsala, eller vad i h-vete är det frågan om. Jag e urtrött på detta med växterna, ändå har man liksom provat allt känns det som. Min far hade ett 1000 l akvarium en gång i tiden, men han tillsatte aldrig ett enda näringsämne, ändå blomstrade hans akvarium...

Jag säger bara en sak: Makroämnen.

Fanns mer av dom förr i tiden i kranvattnet, nu är ju de flesta kranvatten "kliniskt" rena (med avseende på nyttan för växterna).
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 14 oktober 2004 06:32
En liten tanke - just Uppsalavattnet är extremt hårt och har väldigt högt pH vilket långt ifrån alla växter gillar. Har du haft detta i åtanke vid inköpet.
Sedan undrar jag också lite över när du först skriver att du har använt speciella växtlysrör och sedan att du blivit rekommenderad att köpa detta.
#9 - 14 oktober 2004 06:36

En liten tanke - just Uppsalavattnet är extremt hårt och har väldigt högt pH vilket långt ifrån alla växter gillar. Har du haft detta i åtanke vid inköpet.

Högt KH påverkar inte CO2-halten och pH:t per se är inte viktigt för växter.

Växter kan inte växa i 0 GH, men utmärkt i högt GH eftersom det innehåller fina nivåer av Calcium och Magnesium. Är vattnet kört genom en avhärdare kan man även få *stora* problem. Calcium och Magnesiumnivåer blir låga och Natriumnivån blir jättehög. Natrium hämmar både Magnesium och Calcium.

Skulle jag välja på att odla växter i Osmosvatten eller Uppsalavattnet vet jag vad jag skulle välja.

Det är därför Diskus-entusiaster ofta har svårt att kombinera lyckad odling och lyckad växtlighet.

Sedan undrar jag också lite över när du först skriver att du har använt speciella växtlysrör och sedan att du blivit rekommenderad att köpa detta.

GroLux duger, det är bara något sämre än t ex Aquarelle, Aquastar, Triton och PowerGlo.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 14 oktober 2004 07:10
Skulle jag välja på att odla växter i Osmosvatten eller Uppsalavattnet vet jag vad jag skulle välja.

Jo jo men nu var det väl inte däremellan som valet stod.
Håller dock med att de allra flesta växter trivs bra i hårt vatten med mjukt pH - det var bara en tanke eftersom just Uppsala har ett tämligen extremt vatten och jag har hört att andra har haft samma problem där och för dem funkade det när de blandade ut kranvattnet med osmosvatten.
Å andra sidan så trivs väl såväl vattenpest samt javaormbunke mycket bra i väldigt hårt vatten så det orsaken är säkert en annan som du skriver.

GroLux duger, det är bara något sämre än t ex Aquarelle, Aquastar, Triton och PowerGlo

Sorry missade att det hade angivits vilka lysrör som Goblins hade och vilka som rekommenderats. Det har kanske diskuterats tidigare i någon annan tåt.
#11 - 14 oktober 2004 08:02

det var bara en tanke eftersom just Uppsala har ett tämligen extremt vatten och jag har hört att andra har haft samma problem där och för dem funkade det när de blandade ut kranvattnet med osmosvatten.

Hmm.. Det var intressant.. Det skulle tyda på att man med Osmosutblandning drar ner halten av något ämne i Uppsalavattnet som blir toxiskt/begränsande för växterna (eftersom Osmosvatten är helt fritt från ämnen som växter kan leva av).

Jag tänker direkt på Natrium, någon som vet halterna av Na, Mg och Ca i Uppsalavattnet? Jag googlade på det häromdagen men hittade inga värden.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 14 oktober 2004 08:14
För något år sen (eller drygt det) var det ju också en del skriverier om den dåliga vattenkvaliten i Uppsala - detta togs också upp i ett TV-program.
Om jag minns rätt (vilket är minst sagt osäkert) så betraktades utsläppen från jordbruket som "boven" i dramat?
Men detta borde ju ni Uppsala-bor vara mer insatta i.
#13 - 14 oktober 2004 08:39
Jag testade vattnet i ett akvarium som jag inte haft fiskar i och som bara varit igång en vecka, vilket betyder att det är i princip kranvatten från åsen i hela karet. Jag fick förjande värden:
Gh: 4 (avhärdare i huset)
Kh: 18
Ph: 8.5

Vad händer med värdena om man sänker ph värdet?
#14 - 14 oktober 2004 08:42
Inget förutom att du sänker Ph´t ;-)
#15 - 14 oktober 2004 08:45
ok
Hur får jag ner kh?
#16 - 14 oktober 2004 09:01
Jag är också uppsala-bo och har precis samma problem med mina växter. Jag har nu tänkt försöka med co2 och bra ljus för att se om det hjälper. Ett annat tips är att inte köpa växter i affären utan på föreningens auktioner. Då får man växter som är vana vid vattnet. (Förutsatt att de inte är odlade i osmosvatten då.) De växter jag fått på det sättet fungerar mycket bättre i mitt akvarium. Annars verkar många hålla på med just osmos i uppsala för att råda bot på vattnet. Jag har docj inte vågat mig på det steget ännu. Jag försöker även välja växter som klarar hårt vatten, typiskt inte Cabomba, den bara förtvinar.
#17 - 14 oktober 2004 09:07

Jag testade vattnet i ett akvarium som jag inte haft fiskar i och som bara varit igång en vecka, vilket betyder att det är i princip kranvatten från åsen i hela karet. Jag fick förjande värden:

Gh: 4 (avhärdare i huset)

Kh: 18

Ph: 8.5

Ett GH på 4 efter avhärdare och ett KH på 18 får mig att misstänka at du har en skyhög Natriumhalt på flera hundra ppm.

Vore intressant att få veta hur det går för växterna och gärna få en konfirmation på att du har så högt Natriumvärde, men det kräver att du går med en burk med ditt vatten till någon som kan analysera det.

Vad händer med värdena om man sänker ph värdet?

Det beror på hur du sänker pH:t. Med torv kommer KH och GH förändras har jag för mig och pH:t sänkas.

Sänker du bara med CO2 kommer inte KH och GH förändras.
#18 - 14 oktober 2004 09:09

Jag försöker även välja växter som klarar hårt vatten, typiskt inte Cabomba, den bara förtvinar.

Jag är nästan helt säker på att det inte beror på hårt vatten utan hög Natriumhalt. Javaormbunkar borde därför t ex fungera bättre än andra växter.
#19 - 14 oktober 2004 09:11
Skyhög natriumhalt kommer säkerligen trigga Calciumbristsymptom iform av krullig ny tillväxt, och om jag inte minns fel så var det någon av er här i tråden som fått det varpå jag frågade om du hade avhärdare.
EDIT: Fel av mig. Det var här jag frågade: http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32072&whichpage=2&SearchTerms=avh%E4rdare
#20 - 14 oktober 2004 09:17
Ska hem och kolla om jag minns rätt angående mina värden. Högt ph och mycekt högt kh var det i alla fall.

Det bästa (enklaste) är att filtrera genom torv alltså.

MIn anubias växer fint likaså mis dvärgsvärdplanta. I går satte jag ner cabomba. Ska bli intressant att se hur den klarar sig.
#21 - 14 oktober 2004 09:19

Det bästa (enklaste) är att filtrera genom torv alltså.

Ja om du vill förvärra Calciumbristen och få växterna att inte växa alls.
#22 - 14 oktober 2004 09:21
Vad ska man göra då?
#23 - 14 oktober 2004 09:25
Ursprungligen skickat av Perta

Vad ska man göra då?

Få ner Natriumhalten, eller upp med Kalium, Magnesium och Calciumnivåer.

T ex:
1) Osmosvatten (får ner alla nivåer) + kranvatten + CaCl2 + MgSO4 + K2SO4
2) Mycket CaCl2 + MgSO4 + K2SO4 i förhållande till Natriumhalten (verkar fungera bra enligt en kompis i Vellinge kommun: Hej Danne!)

Eller om någon kemist vet något fiffigt sätt att få bort enbart Natrium ur vattnet.
#24 - 14 oktober 2004 09:26
Du kan sänka kh med saltsyra (tror jag att det är)..
Tänk dock på att du måste göra detta i en separat behållare.
#25 - 14 oktober 2004 10:58

Hejsan

Jag bor i Uppsala och har haft väldiga problem med mina växter... Just nu har jag 250 l och de enda som gillar att på där är anubias. De har inte klagat på tillvaron som samtliga andra växter. Jag har även vattenpest som inte alls växer och en javaormbunke som inte heller växer.

Förr har jag testat många växter, bla. olika sorters svärdplantor. Dessa har fått näringstillskott via rötterna (grävde ned små tabletter). Men de stora fina bladen de har när de anländer blir skadade och dör, de kommer nya men de blir små och låga.

Har provat att ge flytande närig, mastergrow, för resterande växter men de gav inte heller någon effekt.

Har provat med speciellt ljusrör för växter men de gav ingen effekt.

VAD SKA JAG GÖRA? Jag drömmer om ett grönt akvarium men de verkar omöjligt. Funderar på koldioxid... Finns de ngt enkelt sätt att tillföra det?

Jag bor också i Uppsala, och i början upplevde jag också några av de problem du har för tillfället. I dagsläget, tre månader efter att jag har startat mitt växtakvarium, har jag ganska fina växter som växer väldigt fort. Jag har inte tillgång till några som helst tester, men det funkar ändå (jag vet inte ens vad jag har för PH, DH, KH, nitrat/nitrit halt osv.) De växter jag har ä Hygrophila polysperma, Bacopa caroliniana, Limnophila sessiliflora samt Egeria densa. Alla dessa växer och bubblar ganska bra. Sessifloran har otroligt fin röd färg på topparna, så även hygrophilan.

Mina specs för akvarium är följande: 64 L akvariestorlek, 2 x 18 W Osram Fluora lysrör, CO2 genom mäskmetoden, Eheim 2213 Classic ytterfilter (med biokuber och blå filtermatta). Mikronnäring tillförs med TMG, makronäring svarar ett trettiotal guppy (yngel) och svärdbärare för. Jag tror att för att lyckas "naturellt" måste man tillföra ganska mycket makroämnen genom att ha ganska mycket fisk som skiter mycket. Bra tips på lite mindre fisk som uppfyller detta krav är svärdbärarhonor. Maken på bajssträngar har jag då alldrig sett! ;) Detta kräver så klart ett bra filter.
#26 - 14 oktober 2004 11:27
Angående uppsalavatten:

Är det bättre ur växtsynpunkt att använda uppsalavatten som inte är avhärdat jämfört med avhärdad dito.
#27 - 18 oktober 2004 20:45
Ursprungligen skickat av defdac

Skyhög natriumhalt kommer säkerligen trigga Calciumbristsymptom iform av krullig ny tillväxt, och om jag inte minns fel så var det någon av er här i tråden som fått det varpå jag frågade om du hade avhärdare.

EDIT: Fel av mig. Det var här jag frågade: http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32072&whichpage=2&SearchTerms=avh%E4rdare

Jo det va jag det.....

jag har hållt på och mixtrat nu en tid utan framsteg. dock så fick jag reda på att på akvarie hobby där jag införskaffar mina växter så använder dom ozmos vatten i sina kar. Om det nu kan ha nått med saken att göra.

jag ger nu snart upp.
Antingen så måste man flytta från denna stad eller så blir det till att köra ett kar med ciklider och sten "hur kul det nu kan vara"

Det vore dock kul om vi som bor i uppsala kunde komma över till varann och titta och tipsa lite på plats. tror att vi har mycket att vinna på det.

maila mig på wayne_insane51@hotmail.com så styr vi upp det =)
#28 - 19 oktober 2004 06:03
Ursprungligen skickat av Fredde S

Det vore dock kul om vi som bor i uppsala kunde komma över till varann och titta och tipsa lite på plats. tror att vi har mycket att vinna på det.

Vadim Chirman (Z_Lawer) är tricket på spåren även om han inte läste mina tips som var lite mer direkta.

Vill/kan man inte köra Osmos och inte vill övermata sina firrar eftersom det ger Ammoniumspikar som triggar alger så kan man boosta Magnesium och Calciumnivåer via t ex MgSO4 och CaCl2, eventutellt även K via K2SO4.

Anledningen till att detta fungerar är att alkaliämnena K, Na, Mg, Ca inverkar hämmande på varandra där ämnen till vänster är mer hämnande på dom till höger (t ex en hög Natriumnivå från mjukgörare kommer verka hämmande på Mg och Ca).
#29 - 19 oktober 2004 06:07

Är det bättre ur växtsynpunkt att använda uppsalavatten som inte är avhärdat jämfört med avhärdad dito.

Helt klart icke avhärdat vatten med högt GH. Superfina Calcium och Magnesiumnivåer som växterna blir glada av.

Annons