Växter som inte rotar sig...

#1 - 12 juni 2004 14:05
Har javamossa och javaormbunkar som inte vill växa fast på stenar och rötter. Band fast dom med sytråd och lät dom vara i några veckor, men ingen av dom fastnade. Ormbunken ruttnade och mossan växte ingenting samt "trasade sönder". Vad gör jag för fel? Känns trist att behöva slänga växter som är så dyra...
#2 - 12 juni 2004 14:35
Tråkigt mina har alltid fastnat utan problem. Vad vill du ha dem på? Kolsten? mina har vuxit fast fint på kolsten och rötter. Aldrig något problem. Jag skall kolla om jag kan få fast dem på en kolsten eller liknande så kan du få den vid tillfälle.
#3 - 12 juni 2004 14:38
Har inte testat personligen med javamossa men vet att en del av mina vänner har haft lite problem med javamossa och även Riccia som inte vill fastna utan faller sönder.
#4 - 12 juni 2004 14:41
Riccia kan inte fästa då det är en flytväxt. Det enda man kan göra är att surra fast Riccian så mycket det går och sedan låta Riccian växa ut genom all nylonlina/nät.
#5 - 12 juni 2004 14:41
Har prövat med vanlig sten med mossan, och en rot som i och för sig var ganska slät, men ormbunken.
#6 - 12 juni 2004 17:38

Mitt heta tips till Riccia är att gå och handla en påse apelsiner i "grön nätpåse" i affärn !

Den syns inte efter två dagar !

Klipp ofta och den tackar för det genom att bubbla kopiöst :)
#7 - 13 juni 2004 00:10
Jag skall försöka med riccia men vill först ha en bättre rot som når närmare ytan.
#8 - 13 juni 2004 04:18
Växer de över huvudtaget? Kanske lite växtnäring för att få dem att växa bättre. Har aldrig haft problem med att de inte vuxit fast, OM de växer över huvud taget (vilket i bland varit ett problem).

Annons