Växter som blommar

#1 - 11 mars 2011 20:09
Jag vill gärna ha tips på växter som blommar.

Har hittat i artbeskrivningarna att Hygrophila corymbosa "Siamensis"får blå blommor vid vattenytan.

Läste i en kommentar att Heteranthera zosterifolia får ljuslila blommor vid vattenytan.

Har ni tips på fler växter som blommar?
[RIGHT]
[/RIGHT]
#2 - 11 mars 2011 22:21
Finns mängder. De flesta akvarieväxter är "byggda för" att växa upp ovanför vattenytan. Då blommar de ofta också. Extremer är olika näckrosor, men det brukar krävas en del (ljus/näring) för att de ska blomma. Samma med Crinum, fast de är ännu svårare att få till blomma på. Svärdsplantor och Cryptocoryne brukar blomma villigt om de får lite lägre vattenstånd. Utricularia kan också blomma i ytan, liksom Pistia. De senare har dock så små blommor att man lätt missar dem. Många Aponogeton brukar skicka upp blomstänglar också, i de flesta fall rätt enkelt. Har nog missat typ hälften av vad som kan blomma, men poängen är att det finns mycket. Om man vill.

Hilsen,

/P
#3 - 11 mars 2011 22:42
Cabomba, Anubias, svärdsplantor, Vallisneria, Vattenpest osv...
#4 - 11 mars 2011 22:55
Jag har ett gäng Cryptocoryne balansea (tror jag) som blommar just nu. 4 långa blomstängler och när de nåt ytan så skickas en 10-15cm lång blomma upp. Vit och doftar. Jag har heltäckande men blommande lyckades hitta ut på 2 ställen.
#5 - 11 mars 2011 23:00
Dre skrev:
Jag har ett gäng Cryptocoryne balansea (tror jag) som blommar just nu. 4 långa blomstängler och när de nåt ytan så skickas en 10-15cm lång blomma upp. Vit och doftar. Jag har heltäckande men blommande lyckades hitta ut på 2 ställen.

Trevligt, helt klart min favorit bland akvarieväxter:)!
#6 - 11 mars 2011 23:05
Ska se om jag kan få till ett foto. Nu har jag tagit bort dessa 4 blomstängler av någon oförklarlig anledning, men en femte kom upp igår och håller på att jobba sig ut.
#8 - 12 mars 2011 06:51
Dre skrev:
Ska se om jag kan få till ett foto. Nu har jag tagit bort dessa 4 blomstängler av någon oförklarlig anledning, men en femte kom upp igår och håller på att jobba sig ut.

Lite OT, men fy fabian vad C.balansae kan sprida sig. Den är verkligen en slowstarter i början, men när den väl fått fart så jäklar...:)
#9 - 12 mars 2011 08:23
1000 tack för alla tips :D Hade ingen aning om att det finns så mycket! Kollade på länken som malavi gav - Många superfina blommor - Hygrophila difformis ser ju ut som en orkidé - superfin - ska skaffa :D Ska kolla in era andra tips också :D

Hur ser vattenpests blommor ut?
#11 - 12 mars 2011 09:21
Kul med helferin, det visste jag inte - har tänkt att den är svår att föröka, men så verkar det inte vara!!

Hilsen,

/P
#12 - 12 mars 2011 21:03
Tack för bildlänken. Jag hittade en bild på vattenpest som blommar i naturen - utslagna blommor:
http://www.flickr.com/photos/85174527@N00/212081628/
#14 - 13 mars 2011 18:17
Vad fina :D 1000 tack :D

Annons