växter & rot från pwss och rådasand!

#1 - 4 juli 2006 12:42
Jag skulle egentligen göra om mitt 310 l kar (bilder i signaturen) v. 30, men det blev ändrade planer, då vår katt dog.. :( Resten av familjen skulle bort v. 30 och jag skulle vara hemma och ta hand om djuren, men det klarar jag inte nu när katten är borta.. så jag följer med familjen ist..
Då blir det så att karet ska göras om v. 29 istället, så då måste jag beställa grejerna från pwss så snart som möjligt, och också fixa sand så snart som möjligt! och då har jag några frågor :)
Från pwss ska jag beställa Aquaels ODA bakgrund, men också växter och ev. en rot. Frågan är då om det är värt att köpa modersplantor, eller om jag ska köpa 5-pack med små..? Hur stora är de som ingår i 5-pack egentligen? funderar just nu på echinodorus 'rosé' och brasilianska gräsplantor.
Och om jag ska beställa en rot, finns det då möjlighet att se den innan jag beställer? Vill ju inte beställa något utan att veta hur det ser ut! Vill ha en stor, "liggande" mangroverot..

Och angående sanden. Har hört att folk har hittat metaller i sin råda sand, och att den börjat rosta. Är det sant? Vill ju inte ha orange sand! :confused:
Känns också onödigt att beställa sand från pwss, blir ju lite dyr frakt.. bor i Sundsvall.. [:o] Var kan man då få tag i rådasand? Var finns det att köpa? Är det bäst att kolla om zooaffärerna kan ta hem? (De har inte hemma i vanliga fall)

Tror det var allt just nu, kommer nog fler frågor senare!! :p
#2 - 4 juli 2006 18:37
[QUOTE=Lubbe]Jag skulle egentligen göra om mitt 310 l kar (bilder i signaturen) v. 30, men det blev ändrade planer, då vår katt dog.. :( Resten av familjen skulle bort v. 30 och jag skulle vara hemma och ta hand om djuren, men det klarar jag inte nu när katten är borta.. så jag följer med familjen ist..
Då blir det så att karet ska göras om v. 29 istället, så då måste jag beställa grejerna från pwss så snart som möjligt, och också fixa sand så snart som möjligt! och då har jag några frågor :)
Från pwss ska jag beställa Aquaels ODA bakgrund, men också växter och ev. en rot. Frågan är då om det är värt att köpa modersplantor, eller om jag ska köpa 5-pack med små..? Hur stora är de som ingår i 5-pack egentligen? funderar just nu på echinodorus 'rosé' och brasilianska gräsplantor.
Och om jag ska beställa en rot, finns det då möjlighet att se den innan jag beställer? Vill ju inte beställa något utan att veta hur det ser ut! Vill ha en stor, "liggande" mangroverot..

Och angående sanden. Har hört att folk har hittat metaller i sin råda sand, och att den börjat rosta. Är det sant? Vill ju inte ha orange sand! :confused:
Känns också onödigt att beställa sand från pwss, blir ju lite dyr frakt.. bor i Sundsvall.. [:o] Var kan man då få tag i rådasand? Var finns det att köpa? Är det bäst att kolla om zooaffärerna kan ta hem? (De har inte hemma i vanliga fall)

Tror det var allt just nu, kommer nog fler frågor senare!! :p[/QUOTE]

rådasand, hör med något byggvaruhus nära dig för det...

moderplantor... tror jag inte behövs.. just ech. växterna är lätta och bör ta sig gott och växa på fint ivf.

rötter é svårt.. hör med dom dom kanske kan knäppa lite bilder.. eller köp i butik på orten...

beklagar sorgen med katten...
#3 - 4 juli 2006 20:01
[quote=MagicFingers]rådasand, hör med något byggvaruhus nära dig för det...[/quote]
Okej, det ska jag göra :)

[quote=MagicFingers]
moderplantor... tror jag inte behövs.. just ech. växterna är lätta och bör ta sig gott och växa på fint ivf.[/quote]
okej :) är bara lite osäker, då jag inte tror att jag kommer behöva så mycket som 5 plantor.. funderar på att köpa någon mer sorts ech. planta, så 10 st (+ dom jag har) kan bli lite trångt, och det käns onödigt att slänga växter.. :/ Men att betala så mycket för 4-6 plantor
känns ju också dumt :p

[quote=MagicFingers]
rötter é svårt.. hör med dom dom kanske kan knäppa lite bilder.. eller köp i butik på orten...[/quote]
Kan kanske maila dom och fråga?
Var till ena zoobutiken idag, och dom hade ingen stor rot inne.. :/ Får se om den andra har.. får åka in nästa vecka, Gatufesten drar ju igång här i helgen, så då är det omöjligt att ta sig fram :p

[quote=MagicFingers]
beklagar sorgen med katten...[/quote]
Tack så mycket.. älskade honom väldigt mycket :(
#4 - 5 juli 2006 15:10
OKej, nu får ni hjälpa mig lite snabbt! :) Vill helst beställa idag, så jag hinner få grejerna nästa vecka :)

Ska iväg till andra zooaffären nu och kola om dom har någon bra rot, annars får jag höra om pwss kan ordna lite bilder!

Vad säger ni om plantorna? Är det värt att köpa 4-6 st modersplantor (2 ech. 'rosé', 2 ech. 'ozelot' & ev. 2 ech. martii (maijor)) för 540-800 kr, eller är det bättre att köpa 5-packen för 640-730 kr och slänga plantor?
Och hur många brasilianska gräsplantor bör jag beställa? de ska täcka som på bilden, ungefär: http://img208.imageshack.us/img208/692/1000002img2zg.jpg

Och hur är det med sanden? finns det metaller i den eller inte?:confused:
Och hur mycket sand behövs? vill ha ett rätt tjockt lager, men kommer också ha torv under.

Åker iväg nu, några timmar, och när jag kommer hem vill jag se massa svar!! :D
#5 - 5 juli 2006 21:22
Vah!! Inte ett svar!! :eek: Nej, nu blir jag nästan lite besviken på er.. ni som brukar vara så hjälpsamma annars!! [:o]

Jag fick i varje fall tag på rötter i zooaffären, inte riktigt det jag tänkt mig, men de var ok i storlek, och fungerar nog :) blev en större och en mindre, se bilderna!
Den stora ska egentligen vara stående, men jag tänkte lägga den, och köra ner den avsågade delen i sanden en bit, och sedan dölja resten med växter :)

Sanden är fortfarande ett problem.. har nu också hört att rådasanden kan vara vass? Jag har ju corydoras, vill inte att de ska skada sig! :confused:
Så, angående sanden undrar jag nu:
- är den vass? kan malar skada sig på den?
- innehåller den metaller, som gör att den rostar efter en tid?
- annat bra att veta?

Och jag har fortfarande samma funderingar om växterna :)

Väntar tills imorgon med att beställa, så snälla, svara den här gången!! :D
#6 - 6 juli 2006 01:21
växterna vet jag inget om. men rådasanden (denfinaste) fungerar alldeles utmärkt med mina corys. inte märkt nåt lurt med den...inte vass....
hoppas du får fler mer uttömmande svar :)
#7 - 6 juli 2006 03:20
till mitt försvar så var jag på kalas igår och sedan la jag mig tidigt... satt aldrig vid burken... typ..
iaf. det du INTE skall ha är aluminium silikat , alternativt kanske dom kalar det bläster silikat...

och jag kar corrysar med min rådasand så det é nog inga problem..., jag har 0.8-2mm råda.

ang. växterna, det är ju mkt vad du själv känner för, tänk på att moderplantor är stora från grund och odlade ovan jord helatiden.. så dom är hårdare och större än du tror....,och om du nu skall köpa växter för 5-800:- se till att inte ha några exklusiva L-malar som käkar upp dina plantor (min 106-a har mördat mina ech.)

får man fråga vad rötterna väger och även då vad dom kostade?...
#8 - 6 juli 2006 06:10
Tack så mycket för era svar, Pechvogel och MagicFingers! :) Då blir det rådasand, i varje fall!

De malar jag har nu (har inga planer att skaffa fler) är 2 st ancistrus, 2 jättegrenmalar och 1 segelfenspleco (som så småning om ska bytas ut). Jag matar dem med algatbletter varje kväll, men när jag glömt några kvällar kan det hända att de har gett sig på mina ech. bleheri (ech. osiris brukar de låta vara?), men det har inte varit något stort problem :)
Om modersplantorna är så stora, hur stora är de som ingår i 5-packet då?
Och hur många brasielianska svädsplantor tror ni behövs..? Jag har ingen koll på hur tätt de ska planteras eller så.. [:o]

Jag har inte vägt rötterna än, kan göra det när jag kommer hem :)
Den lilla kostade i alla fall 103 kr, och den stora 355.. så där rök större delen av sista studiebidraget före sommaren! :p Men det får det vara värt ;)
#9 - 6 juli 2006 19:10
nej dom malarna är inga "busar" i den bemärkelsen så där klarar du dig nog...

dom i 5 packet är mindre ;)..., vet ej exakt har inte handlat.. gissar på att dom är "vanliga" på drygt 20cm/st kanske...

gissningsvis 2-3 krukor borde räcka.. förhoppningsvis så sprider dom ju sig lite själv oxå...

hmm.. mkt pengar för rötter... tydligen mkt dyrare ju längre upp i landet du kommer...
#10 - 7 juli 2006 06:24
okej :) då får det kanske bli 5-pack ist då, men isf blir det nog bara 2 av dem, rosé + ozelot/martii.

2-3 krukor med gräsplantona alltså? :) ok!

Jo, här ligger priserna rätt högt.. finns nu också bara 2 zooaffärer i stan, då den ena fick lägga ner. Den ena av dem är Arken med sina skyhögapriser, så den andra zooaffären kan sätta priserna rätt högt, och ändå vara "billiga"...
#11 - 7 juli 2006 08:04
Ajdå... trist att man aldrig hann hjälpa till innan du beställde men det verkar som om du fick hjälp ändå? :)

Riktigt snygga rötter du fick tag på! Vad avundsjuk man blir. Skall göra om mitt sydamerika kar till hösten och även om jag har ett tiotal rötter hemma så är man ju sugen på något nytt :p . Den som var på den mittersta bilden var ju riktigt kanonsnygg! :D
#12 - 7 juli 2006 09:33
[quote=S_sund]Ajdå... trist att man aldrig hann hjälpa till innan du beställde men det verkar som om du fick hjälp ändå? :)

Riktigt snygga rötter du fick tag på! Vad avundsjuk man blir. Skall göra om mitt sydamerika kar till hösten och även om jag har ett tiotal rötter hemma så är man ju sugen på något nytt :p . Den som var på den mittersta bilden var ju riktigt kanonsnygg! :D[/quote]

Du hinner fortfarande hjälp, om du vill! ;)
Blev aldrig något beställ igår.. :/ Hann bara hem och vända innan jag drog iväg på Gattufesten :D När jag kom hem fick jag inte starta datorn för mamma.. :/

Så då blir det förmodligen inte omgjort v. 29 ändå :( Tar ju tid innan grejorna kommer, och allt MÅSTE vara klart v. 29, då jag åker bort v. 30.. får göra om karet v. 31 ist.. vill ju inte stressa! :)

Kommer då att beställa i början av nästa vecka istället, så tips och råd är fortfarande välkommna! :)

Ja, den roten i mitten gillade jag skarpt!! Köpte med den lilla också, den den stora var lite mindre än jag planerat.. får fylla ut med den lilla, på något vis :)
#13 - 10 juli 2006 08:20
Ok Lubbe, kom igen bara! Vad vill du ha hjälp med?! :p
(Tycker det låter som om du har rätt bra koll på egen hand?)
#14 - 10 juli 2006 09:13
[quote=S_sund]Ok Lubbe, kom igen bara! Vad vill du ha hjälp med?! :p
(Tycker det låter som om du har rätt bra koll på egen hand?)[/quote]

Hehe, jadu, vet faktiskt inte längre! :D
Rötterna är ju fixade, har bestämt mig för rådasand, ska försöka få tag på det nu i veckan eller nästa, TROR jag har bestämt mig för btn-bakgrunden också! :p och växter har fixat sig, tack vara MagicFingers! (Tack! :))

Eller förrästen!! är ju fortfarande en sak!! Var ska jag ha fiskarna under renoveringen!? Har funderat på badkaret, men hur får jag det rent utan medel?? Sitter nog massa rester efter en massa skit där.. massa rengöringsmedel och annat.. Kan jag ha dem där? Tänkte att badkaret är ju nästan lika stort som akvariet, så då kan jag ju låta filtret gå där med doppvärmaren, och växterna kan också få flyta runt, och det blir inte trångt för fiskarna..
Men finns det någon risk med att ha dem där, vet ju inte om det finns några rester efter medel kvar där? :S
#15 - 10 juli 2006 10:17
badkaret blir nog bra, gör rent det och skölj ordentligt bara.
#16 - 10 juli 2006 10:59
Akta dig så ingen drar ut proppen bara! :eek: ....... ;)
Annars kan man ju alltid köpa på sig några mindra yngelkar eller något beg. kar att ha fiskarna i så länge. Sedan när flytten är klar så har du ju massa nya kar som du kan fylla med fisk! :D
#17 - 10 juli 2006 11:42
Haha, bra idé, S_sund, men det har jag inte råd med! ;) Då måste jag ju ha massa filter och djävulskap, och det blir nog lite trångt för mina firrar i små yngelkar ;) Skulle bli en hel del kar till 25 citrontetror, 2 ancistrus, 1 segelfenspleco, 12 corydoras, 2 jättepisksnärtsmalar, 4 scalarer och 1 dvärgciklid ;)
Då blir det nog enklare med badkaret! :p

Men hur kan jag göra för att få det mörkt i badkaret, det kommer ju bli så ljust för dem :confused:
Kan jag lägga något stort över..? och vad skulle det vara? kanske sånna där stora, svarta sopsäckar..?
#18 - 10 juli 2006 11:59
Hur man blir klassad som idiot utav släkt och vänner: ;)
Städa badkaret grundligare än du gjort någon gång tidigare..... fyll det med sand, löv och vattenväxter, häll på vatten och fiskar och stoppa i pump och doppvärmare. Lås sedan dörren och håll resten utav familjen (speciellt klåfingriga barn!) borta ifrån badrummet under ett par veckor! :D
#19 - 10 juli 2006 12:39
[quote=S_sund]Hur man blir klassad som idiot utav släkt och vänner: ;)
Städa badkaret grundligare än du gjort någon gång tidigare..... fyll det med sand, löv och vattenväxter, häll på vatten och fiskar och stoppa i pump och doppvärmare. Lås sedan dörren och håll resten utav familjen (speciellt klåfingriga barn!) borta ifrån badrummet under ett par veckor! :D[/quote]

Ska jag verkligen ha i gruset också..? Kommer ju bli jätteskitigt! :S löv har jag inte, men det går nog ändå ;)
Finns inga klåfingriga barn i huset så det behöver inte ens vara låst! :p
De ska ju också bara vara där i 1 vecka :) Men är det inte bäst att täcka över..? Borde ju bli bäst för fiskarna så de slipper ha så ljust?
#20 - 10 juli 2006 12:54
Skämt åsido så jo, det skadar nog inte att täcka över badkaret med någon pappskiva eller liknande (inga katter i huset?). Tror inte du skall behöva ha grus i badkaret (repar dessutom) så länge som du har dämpad belysning / skugga.

Har i ärlighetens namn aldrig haft några fiskar i badkaret och de som jag vet som haft det har bara haft dem där över en natt eller liknande. Kul att du är testpilot Lubbe! ;)
Du får väl starta en tråd angående fisk i badkaret! :)
#21 - 10 juli 2006 13:08
eller lägg över en presenning så har du en sak över istället för flera sopsäckar, och den ligger nog lättare kvar :D
#22 - 10 juli 2006 13:15
Haha, tänkte väl jag också! :D
Har ingen katt längre.. han dog förra helgen.. hade nog inte varit någon fara i alla fall, då han var livrädd för vatten och alltid undvek badrummet ;)

Hehe, okej. Får se, kanske startar en tråd om badkarsfiskar! :p

Tror tyvärr inte vi har någon hel pressenning hemma, och har vi det så är den nog väldigt skitig.. men annars var det en bra idé! :) Får gå ut och leta i vedboden, KAN ju finnas någon oanvänd ändå..
#23 - 10 juli 2006 13:21
Du får övertala din pappa om att presseningar ALLTID är bra att ha, så kan han gå och köpa en ny! ;) Jag hade gått på det! :p ....Köpte en ny pressening för någon vecka sedan (3,5x5m) för 29kr .... Ingen förmögenhet direkt...
#24 - 10 juli 2006 14:01
Sant, men vi har redan pressenningar.. bara det att dom inte är hela!! :p
Har använt dom över veden som inte fått plats i vedboden :)
Men han är lättlurad, så en pressenning ska jag nog kunna ordna ;) annars får jag väl helt enkelt ordna en själv!! :D
#25 - 10 juli 2006 14:20
Kolla att inte proppen till badkaret läcker!!! Det gör min nämligen!
#26 - 10 juli 2006 20:30
Tack för tipset, birgitta W!
Tyvärr har jag stött på ett lite problem.. vårat golv i huset är väldigt dåligt, så vi har fått sätta stöttor under grunden för karet, så frågan är hur det skulle bli om den tyngden hamnar i badkaret i 5 dagar? :confused:
Vi har ju aldrig haft vatten i badkaret mer än npgra timmar åt gången, någon gång i månaden.. så jag vet inte om golvet skulle klara det och det känns ju dumt att chansa! Så var ska jag då ha fiskarna!? :confused:
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 10 juli 2006 20:39
[quote=Lubbe]Tack för tipset, birgitta W!
Tyvärr har jag stött på ett lite problem.. vårat golv i huset är väldigt dåligt, så vi har fått sätta stöttor under grunden för karet, så frågan är hur det skulle bli om den tyngden hamnar i badkaret i 5 dagar? :confused:
Vi har ju aldrig haft vatten i badkaret mer än npgra timmar åt gången, någon gång i månaden.. så jag vet inte om golvet skulle klara det och det känns ju dumt att chansa! Så var ska jag då ha fiskarna!? :confused:[/quote]
OJ, huvaligen jag skulle då aldrig våga besöka dig - tänk då skulle nån fåp springa runt med stöttor i källaren under där jag går[:o]

Har inte badkaret varit fyllt med vatten tidigare eftersom det inte skulle hålla med fiskar i.
Tror det räcker med rötterna och några stenar som skydd för fiskarna samt en pump som cirkulerar vattnet.
#28 - 10 juli 2006 21:03
Hehe, jo, det är riktigt läskigt hus det här faktiskt! :p Vi har till och med fått sätta stöttor under bokhyllan i vardagsrummet, då golvet började svikta där! :S

Självklart har ju badkaret varit fyllt förut, men bara någon timme, någon gång per månad, så jag vet inte hur golvet skullre reagera av tyngden under en längre tid.. [:o]
Badkaret står så dumt också, det det står längsmed reglarna, och bara vilar på en regel.. 310 l karet står över 3 reglar + stöttorna..
#29 - 11 juli 2006 06:35
Låter som om ni behöver en byggnadsingenjör! :p Håller med Kjell, vet inte om jag skulle våga gå omkring där inne! ;)

Du behöver ju inte fylla badkaret, behöver ju inte var så värst hög nivå. Fiskarna får tåla att gå på grunt vatten några dagar. De skall ju få de fint sedan! :)

Håller golvet för ett fullt badkar några timmar med jämna mellanrum så borde (tja man vet ju aldrig!) det hålla utmärkt för ett halvfullt badkar i fem dagar.
#30 - 11 juli 2006 06:52
Hehe, okej! Jag får väl prova helt enkelt! Brakar golvet så skyller jag på er! :p
Nejdå, men det BORDE ju fungera ;) Kan ju hoppas att dom gjort golvet lite starkare under ett badkar, men man vet ju aldrig.. :confused: dom slarvade så mycket med husbygget så.. hehe.. var ner under grunden för ca 1½ år sedan, när vi satte stöttorna där karet skulle stå.. var rätt läskigt, då jag upptäckte att halva golvet med isolering och grejer hade rasat ihop precis under mitt rum!! :eek:
Mitt rum har också alltid varit värst.. hela golvet lutar, och det ganska rejält.. och det lutar rakt mot badkaret, iof, nu när jag tänker efter.. (badrummet är vägg i vägg med mitt rum)
Dett gjorde det rätt krisartat när mitt kar sprack för 2 år sedan (bara ett 54 l kar, men det var rätt mycket vatten ändå, vill jag lova! :p). Karet stod inne hos mig, så allt vatten rann rakt in i väggen! inte så lyckat.. [:o]

Jaja, nu känns det som att jag kom lite off topic! Men jag får väl helt enkelt testa med badkaret :) Men finns det förrästen några pressenningar eller liknande som inte är impregmerade (stavning? :S) som man skulle kunna ha i själva karet? då skulle jag ju slippa oroa mig för om det finns något kvar i själva badkaret (rädd att det kan finnas i repor..) och fiskarna får det ju samtidigt lite mörkare :)
#31 - 11 juli 2006 07:00
Låter som ett rejält fuskbygge!? :confused: Läskigt... Som jag alltid sagt, vill man vara säker på att det är riktigt gjort får man helt enkelt göra det själv! :D

Är en vanlig tunn grön plastpressening impregnerad? ...jag vet inte. Annars låter det som en bra idé att ha något i botten på badkaret, se bara till så att inga fiskar kan smita in mellan plasten och badkaret, då kan de fastna!
#32 - 11 juli 2006 07:16
Jo, det är ett ganska dåligt bygge.. men vi (inte jag då, vara miniliten då :D), var med och byggde huset, vilket iof förklarar endel! :p i den här släkten är vi skickliga som få.. ;) Ska jag vara ärlig så jag nog den mest tekniska i huset, och då är det illa! :D

Jag vet faktiskt inte? därför jag undrade :) Har för mig att de brukar lukta endel när de är nya..? Men det behöver kanske inte betyda att den är impregnerad..? Borde inte vara nogen fara att de det sig in där, så länge det inte är hål i pressenningen :)
#33 - 11 juli 2006 08:13
Ajdå *biter mig själv i tungan* Det är säkert ett jätte fint hus! :D

Se bara till att inte vattnet rinner över kanten på presseningen (eller plasten ... vet inte hur stor en uppskuren sopsäck blir om man lägger den i ett badkar?) annars skall nog fiskarna hålla sig där du vill ha dem.

Lycka till! :D
#34 - 11 juli 2006 08:22
Haha, ja, fint är det väl, men stabilt, det vette tusan! :D Hela släkten är född med tummen mitt i handen tror jag! :p endast morfar som varit duktig på sånt där, han snidade trä och grejade förut.. har hört en hel del historier om hur frustrerad han blev under husbygget ;)

Hmm.. kan ju testa med svart sopsäck och se hur mycket den täcker.. :)
Men kan jag förrästen köra med filtret jag har nu? (eheim ytterfilter, vet inte hur mkt den pumpar i timmen, men tillräckligt för 310 l ;)) Det kommer ju bli halva volymen vatten.. blåser inte fiskarna bort då? :confuse: eller kan jag strypa filtret lite under den tiden? Kanske räcler med ett rikta utblåset mot något så den inte blåser över hela badakaret..? :)
#35 - 11 juli 2006 08:58
Stackars morfar! :p

Stryp utblåset, du behöver inte så mycket cirkulation i badkaret. Jmf med akvarieumet så har badkaret en större yta mot luften som syresätter vattnet. Fiskarna kommer nog mest att ligga och trycka i ett hörn i väntan på sitt nya kar så lite lugnare vattenrörelse skadar inte.
#36 - 11 juli 2006 09:14
Okej :)
Dum fråga kanske, men hur stryper man utblåset..? har aldrig behövt göra det förut..[:o]
#37 - 11 juli 2006 09:30
Olika lösningar på olika filter.... Är ingen expert på eheims ytterfilter tyvärr
Bilagor:
#38 - 11 juli 2006 09:42
Okej, men tack ändå! :)
#39 - 11 juli 2006 12:05
orka strypa..., rikta det bara rakt in i en kortsida så slipper du hålla på att klämma slangar/vrida rattar (beroende på filter) ju närmare en "vägg" desto mindre strömt blir det...
#40 - 11 juli 2006 13:30
Jo, jag tänkte på det.. men kommer inte insuget fortfarande att vara starkt då..? Filtret komer ju att vara över dimensionerat för den vattnvolymen också, eller?
Fast 5 dagar kanske inte gör så mycket heller? :)
Bilagor:

Annons