Växter på nätet?

#1 - 31 januari 2005 09:07
Fins det några ställen där man kan köpa växter på nätet nu när hjortgatans zoo har försvunnit för gott?
#2 - 31 januari 2005 11:58
Den här frågan tillsammans med "ska man ta bort krukan?" är de två vanligaste frågorna i det här forumet.

Skulle inte Kjell eller Christian kunna göra dessa två frågor som sticky så det är dom första strådarna man ser när man dyker ner här för att fråga?

http://www.zpet.se/forum/search.php?searchid=33189

http://www.zpet.se/forum/search.php?searchid=33193
#3 - 31 januari 2005 14:50
Hmm... Har varit frånvarande från forumet här ung. sedan "Hjortgatan" stängde så jag har aldrig sett dom frågorna... Men självklart borde jag sökt... Särskillt då jag brukar störa mig på att andra inte gör det.
#4 - 31 januari 2005 16:29
[QUOTE=defdac]

Skulle inte Kjell eller Christian kunna göra dessa två frågor som sticky så det är dom första strådarna man ser när man dyker ner här för att fråga?[/QUOTE]

Det var tydligen ingen bra idé med sticky´s, när jag föreslog det för ett par dagar sen.. [B)]
#5 - 31 januari 2005 16:32

Citat:

Ursprungligen postat av Chrilleus

Jag håller med båda föregående talarna!

En sak jag tycker är konstig är att precis samma nybörjarfrågor dyker upp om och om igen. Ni kanske kan fixa så att man alltid hamnar på en faqualty, eller söksidan varje gång man hoppar in på forumet? Kanske "pinnade" trådar med dom vanligaste frågorna och svaren högst upp i respektive forum?

Jag tror inte att det skulle hjälpa i de allra flesta fall.

Väldigt många anser att ett forum är ett ställe där man skall få svar snabbt utan att själv behöva ansträgna sig det minsta och allra minst behöva leta reda på information innan man frågar.

Många frågor dyker det upp enkla frågor om en art som man lätt kan hitta om på Zoopet eller någon annanstans. Det räcker ju ofta att gå in på google - skriva in namnet ock söka - tar max. 30 sekunder så kan man titta in på mängder av sidor med info om arten - ändå ids många inte görav detta.

Guy
#6 - 31 januari 2005 16:50
Tack!

3min efter min post, snabba ryck :eek:
HazelCR
#7 - 31 januari 2005 17:04
Sticky...vad är det?

FAQ som på nordiska ciklidsällskapet, går inte det då?

Jag tycker nog att det ska vara okey att fråga ändå, inte ska väll alla behöva vara här och läsa väldigt ofta. Jag tror också att många skriver en alldeles för snäv fråga för att det ska passa herrarna ovan. Första tråden kanske skulle ha skrivits:

Finns det några ställen där man kan köpa växter på nätet nu när hjortgatans zoo har försvunnit för gott? Ni som har hittat andra ställen, är ni nöjda med ert köp? Är kvaliten lika god som från Hjorthornsgatan? Eller tycker ni att man ska strunta i att försöka köpa från nätet, vilka erfarenheter har ni?

Ibland svaras det alldeles för kort. Denna tråd skulle ju kunna besvaras med ett kort JA eller ett NEJ. Men inte är det väll så att ni verkligen tycker att det kommer att vara ett fullgott svar för frågeställaren. Jag tycker att många zoopetare som är här ofta får finna sig att frågor kommer att upprepas och att ni då får välja att svara eller ignorera tråden.
#8 - 31 januari 2005 17:25
Ja jag själv svarar gärna miljontals gånger på frågor som är lite luriga att komma ihåg, t ex standardstamlösningar till PMDD-recept samt de olika gödningsregimer som finns för att lyckas med alla typer av växter.

Men att svara på om krukan ska vara kvar eller ej finns inte så mycket att tillägga.

Man pinnar en tråd där detta ältats så gott det går (krukan av för att stenullen skitar ner, stenullen på för växten ska fortsätta få näring osv) och tråden är fortfarande öppen för den som vill fortsätta älta detta intressanta ämne in absurdum.

Likaså alternativ till Hjortgatanszoo. Admin pinnar en tråd där han rabblar upp några alternativ, svenska och utländska och öppnar den öppen för kommentarer från dom vill älta alternativens för och nackdelar.
HazelCR
#9 - 31 januari 2005 17:37
Sticky´s borde isåfall vara den ultimata lösningen för att inte upprepningarna skall bli för många. Är det programmeringsmässigt besvärligt?
Det kanske inte spelar någon roll egentligen, någon förändring kommer nog att tvingas fram av en eller annan orsak. Jag tror t.ex. inte att det kommer att gå ha alla trådar kvar i all evighet utan någon strukturering. Till slut tröttnar zoopetare på att använda sökfunktionen eftersom upprepningarna i trådarna är för många. Det är kanske den tendensen vi redan märker av. Ibland ses även det korta svaret NEJ eller JA också.
FAQ skulle väll kunna ses som ett kompliment. Men även sådana torde få tåla en diskussion ibland.
#10 - 31 januari 2005 18:01
Exempel på "sticky´s" eller "pinnade" trådar i ett forum: http://www.zatzy.com/forumdisplay.php?f=3

Dom sex översta trådarna har en gul "pin" = pinned. Man kan fortfarande svara på trådarna.

Vissa andra forum jag besöker har endast en pinnad tråd i varje ämne. Dom vanligaste frågorna och svaren samlas under denna tråd, som endast moderatorerna kan ändra i.
HazelCR
#11 - 31 januari 2005 18:34
Det verkar kanonbra. Men mer jobb för moderatorerna. Å tack för en nya länk. Ska genast tipsa brorsan, men han har väll redan varit där.
#12 - 31 januari 2005 20:13
Så.. efter att ha blivit idiotförklarad skall jag omformulera mig lite:

Vad finns det för ställen i Sverige med omnejd som säljer akvarieväxter via internet? Eftersom det inte finns någåt vettigt ord som betyder "växthandel via internet" är det svårt att söka igenom forumet och få med ALLA trådar som handra om ämnet. Därför blir det svårt att inte missa något ställe. Skulle därför bli glad om ni kunde posta adresser till dom ställen ni känner till. Gärna tilsammans med någon kort kommentar om stället.

Resultatet av tråden bör ju läggas nån stans på zoopet då det är något som med största säkerhet kommer att intressera alla (okej. kanske inte dom med bara sten i karet).

Jag är varken nybörjare, dum elller ovan "forumanvändare". Däremot har jag kommit fram till att det är svårt att få fram info i ämnet utan at riskera att missa något.
HazelCR
#13 - 31 januari 2005 20:43
Om det var mitt inlägg som gör att du tycker att du blivit idiotförklarad, så ber jag så hemskt mycket om ursäkt. Det var inte alls min mening.

Diskussionen som följde har varit uppe förr och min ståndpunkt är att man måste få fråga. Anledningen till att man frågar kan många orsaker, (som man väljer att inte redogöra för i sin inledning), och därefter kan zoopetare välja att svara eller låta bli.

Men visst vore det bra om denna tråd tas på allvar av moderatorerna och ordnar pinnar eller/och FAQ för allmän gods.
#14 - 31 januari 2005 21:12
[QUOTE=Troxeye]Så.. efter att ha blivit idiotförklarad skall jag omformulera mig lite:

Vad finns det för ställen i Sverige med omnejd som säljer akvarieväxter via internet? Eftersom det inte finns någåt vettigt ord som betyder "växthandel via internet" är det svårt att söka igenom forumet och få med ALLA trådar som handra om ämnet. Därför blir det svårt att inte missa något ställe. Skulle därför bli glad om ni kunde posta adresser till dom ställen ni känner till. Gärna tilsammans med någon kort kommentar om stället.

Resultatet av tråden bör ju läggas nån stans på zoopet då det är något som med största säkerhet kommer att intressera alla (okej. kanske inte dom med bara sten i karet).

Jag är varken nybörjare, dum elller ovan "forumanvändare". Däremot har jag kommit fram till att det är svårt att få fram info i ämnet utan at riskera att missa något.[/QUOTE]

Jag tror ens att hjortgatans leverade på vintern, det blir för mycket strul med bilar som stått kallt osv. Däremot skulle jag bli förvånad om det inte dök en och annan site när vårsolen närmar sig. Jag har handlat på www.akvarieudstyr.dk nån gång och var väl sisådär nöjd. Det tar för lång tid att leverera i Europa. Vi har inget DHL osv som levererar i hela Europa på 24h som dom har i USA. Synd är det men de europeiska före detta monopolen är för dåliga helt enkelt.

Det är iallafall vad jag tycker !
#15 - 31 januari 2005 21:13
staffanstorp s
#16 - 1 februari 2005 10:47
Bästa lösningen vore väl att någon (läs Defdac!) skriver ihop en växt-faq eller växt-wiki med kortare eller längre artiklar som uppdateras.Kunde drivas med visst ekonomiskt incitament från kemikalie- och plantleverantörer samt andra.
<<<(^:>*
#17 - 1 februari 2005 11:03
Ja en wiki vore trevligt! Bra idé!
#18 - 1 februari 2005 11:13
Måste varna för staffanstorp zoosaker, iaf om man vill ha växterna hyffsat snabbt. Jag fick vänta 6 veckor på mina och då fick jag inte ens alla utan bara pengarna för vissa jag hade beställt...

Annons