Nja alltså, jag tog ett litet sökrace när jag läste i den här tråden för jag hade för mig att torv absorberar Calcium och Magnesium och på så sätt gör vattnet mjukare.
När jag sökt på detta fenomen tidigare har jag inte fått fram något vettigt, och egentligen inte nu heller annat än vaga antydningar att så är fallet. Exakt hur det fungerar skulle jag jättegärna vilja få reda på (hur jonbytet fungerar, varför det fungerar osv). Och nu när jag sitter och skriver det här inlägget kom jag på att det borde gå bra och söka på
peat CEC "ion exchange"
och hittade följande sida som förklarar på för mig lagom komplicerad nivå:
http://hjem.get2net.dk/Best_of_the_Web/peat%20page.html
The active ingredient in peat is "Tannic Acid" (digallic acid). This acid reacts with the hard water to produce: 2(HCO3) (carbonate) 2(H+) (acidity) 3(H20) (water) So the alkalinity (OH-) is removed, acidity (H+) is added, and Calcium (and magnesium) are absorbed by the peat thus removing hard ions from the water.
Det här var ju intressant:
Remember that a relatively large amount of peat placed in an aquarium will soak in ie. liquid fertilizer; so the water column may contain fewer trace elements after an addition. Once the peat's CEC threshold is reached the water column will return to its normal concentrations.
Dvs torv *i bottnen* börjar fungera först efter att torven "mättats" och därefter med CEC kan ges till växter, men torvfiltrering där man byter ut torvstrumpan med jämna mellanrum (eller som med Sera Florena hela vattenkolumnen) borde det bli mindre bra (eftersom man slänger ut den uppbundna näringen).