Växter (Kambodja och Vietnam)

#1 - 5 maj 2003 23:42
Hej allihopa.

Jag planerar ett biotop akvarie som skall efterlikna områdena kring Kambodja och Vietnam. Detta kommer f.ö. bli mitt första biotopakvarie. Är lite intresserad av eventuella växter som växer i vattnen kring Kambodja och Vietnam. Har tittat en del på nätet men inte hittat några specifika växter som uttryckligen är från området. Vore tacksam med förslag, både på växter, böcker och hemsidor.

PG

PG
#2 - 6 maj 2003 06:41
Hej PG,

sitter och slår i Akvariets Lexicon och hittar följande som kanske kan hjälpa dig:

Växter:

- Barclaya longifolia, utbredning: Burma, Andamanerna, södra Thailand, Vietnamn.
- Cryptocoryne balansae, utbredning: Thailand, Nordvietnam, Tonkin.

Fiskar:

- Pygmégurami, minigurami: utbredning: Vietnam, Thailand, Sumatra
- Knorrande gurami: utbredning: Bortre Indien, Thailand, södra Vietnam, Malaysia, Indonesien.
- Blå gurami: utbredning: Sydostasien (Malaysia, Thailand, Burma, Vietnam), öar i indoaustraliska arkipelagen.
- Månskensgurami, utbredning: Thailand, Kambodja i stillastående och långsamt rinnande vattendrag.
- Ormskinnsgurami, utbredning: Thailand, Kambodja, Malajiska halvön. I grunda rinnande vattendrag, även på risfälten.
- Svart makropod, utbredning: Södra Kina, Vietnam, Malaysia.
- Siamesisk kampfisk, utbredning: Thailand, Kambodja, Laos?
- Munruvarbetta (Betta pugnax), utbredning: Malaysia, Indonesien, Kambodja i rinnande vattendrag.

Hoppas att är till någon hjälp. Lycka till. / David B.
#3 - 6 maj 2003 19:16
Tack så mycket för din hjälp David :)

PG

PG
#4 - 6 maj 2003 19:19
Hej PG,

berätta gärna mer om dina tankar om ditt biotopakvarium...skulle vara intressant att höra mer...varför just Vietnam och Kambodja, storlek på akvariet etc...

David B...nyfiken i en strut...
#5 - 6 maj 2003 21:47
Hejsan!

Jag ville för det första ha ett större akvarie än det jag har nu....50liter (lite svarta neontetror, en ancistrus,ett par honungsgurami, kort sagt sällskaps akvarie). För det andra skulle jag vilja ha ett biotop akvarie, är ju nästan som att flytta en del av världen hem till sig. Sist så tycker både jag och min flickvän om gurami...så mest därför blir det Vietnam eller Kambodja med omnejd.

Ska bli riktigt kul att få sätta upp det när jag får det. :)

PG

PG
#6 - 7 maj 2003 08:43
Hej PG! Jag hade nåt liknande förut i 450 literskaret. Olika guramis och bl a javaormbunkar, javamossa, olika hygrophila sorter och flytväxter. Jag vet ju inte om de växterna finns just i Kambodja och Vietnam, men jag skulle tro det. Du kan få en ganska varierad växtlighet med hygrophila eftersom de finns både som snabbväxande stora sorter och mindre som t ex hygrophila corymbosa "compact", en trevlig förgrundsväxt. För övrigt min favorit. De tar upp näringén direkt ur vattnet så de är bra att ha i nystartat akvarie.

Hoppas att det är till nån vägledning

*~~~CL~~~*
#7 - 9 maj 2003 11:27
Hej allihopa.

Först vill jag tacka David B och Carina för deras hjälp.
I alla fall så nu står ett nytt 150l akvarie fyllt med vatten med pumpen igång......[:-
Om ca 1 vecka måste jag bestämma mig.....skriver ett inlägg om vad det blev.........
PG

PG

Annons