Växter i solfönster

#1 - 22 juli 2008 13:25
Hej!
Har under en lång period varit utan krukväxter här hemma. Tycker det börjar se bra tomt ut i vardagsrumsfönstret. Problemet är att solen ligger på i det fönstret nästan hela dagen och att många växter inte gillar det... Jag har testat ha succulenter och kaktusar men av nån anledning lyckas jag aldrig med dom. Dom skrumpnar ihop eller får ullöss. Det som funkar bäst för mig i det stora hela är dracaenor. Har dock aldrig haft några i det fönstret.

Är det nån som kan hjälpa mig med någon bra växt eller ge mig tips på nån typ av solskydd för växter som ser SNYGGT ut, så att jag kan ha nåt grönt i fönstret?
#2 - 22 juli 2008 14:07
Benjaminfikusar har alltid fungerat för mig även i solgassande fönster. Men vad konstigt att du inte lyckas med succulenter. Annars är ju de så fina. Aloe vera t ex. Och "Garderobsblomma" (vet inte om det räknas till succulenterna, men jag gissar på det). Sedan finns det en grön växt som kallas "Gåsfot" (Syngonium podophyllum) som verkar tåla stark sol. Men kanske inte hur mycket sol som helst. Tål uttorkning iaf
#3 - 23 juli 2008 15:31
Benjaminfikusar sägs ju inte passa i direkt sol... men testa går ju... Det SKA ju finnas de som faktiskt mår bra av stark direkt sol...
Nja... jag är riktigt dålig på kaktusar... det kanske är med växter som med vissa fiskar... det går inte alls med en del och så finns där vips något som funkar perfekt i ens akvarium. Jag har aldrig klarat av guramis, men nu har jag rubingurami och dvärggurami i mina två nyaste akvarium och helt plötsligt mår dom bra.
Ska eventuellt ut och handla i slutet av veckan/ helgen nångång och får väl fundera på vad det blir för växter. Beror ju lite på vad som finns iofs.
Fikusar är ju underbara. Kanske testar.
Tack för svaret!
#4 - 23 juli 2008 15:32
SOLros kanske? :)
#5 - 23 juli 2008 22:16
Cattleya orkidéer passar bra i fönster med mkt sol. Fint blommar dom ochså :)

Bifogar en bild på min [COLOR=black]Sophrolaeliocattleya Cherokee Fire.[/COLOR]
#6 - 24 juli 2008 09:28
det finns en hel del växter som klarar soliga fönster faktiskt:

hibiskusar men dom vill ha mycket vatten[:o]

porslinsblommor- hoya ett stort släkte tål torka och mycket sol.

orkiden dendrobium vill även den torka mellan vattningarna

passionsblomma- passiflora vill ha mycket vatten

bouganvillea- trillingblomma mycket vatten även på den

det var några som jag kunde komma på just nu och dom blommorna har jag själv i söder fönster.

det knepiga kan vara om växterna inte tidigare har stått i sol då måste man vänja in dom så att dom inte får en schock(felstavat?)
#7 - 28 juli 2008 21:09
Aaah, nice!
Jag ska testa att köpa några. Får se vad det blir. Blev inget inköp helgen som var.

Annons