växter i sjöar och åar

#1 - 5 april 2006 22:31
var nere med hunden vid ån idag och såg en massa snygga växter på bottnen..frågan är kan man använda dom flesta växterna i sjöar och åar, eller det är bara vissa sorter.
vilka växter det var jag såg vetetusan...ska ner där imorrn igen och plocka upp några o se vad det kan vara för några..det var inte vattenpest och hornsäv iallafall.
#2 - 6 april 2006 06:17
Fota och skicka bild eller beskriv den så kan jag nog tala om vad det är och hur lämpligt det är i akvariet. Många arter som är gröna såhär års växer över vattenytan senare på sommaren. Jag såg kabbleka igår men den trivs inte i djupt vatten länge.

Om du är rädd om dina fiskar så håll växterna i "karantän" ett par veckor innan du planterar dom. Det kommer alltid med en del djur (och kanske parasiter eller sjukdomar?).
#3 - 6 april 2006 07:42
Jag skulle gissa det är nån nate, dvs släktet Potamogeton... de är attans snygga många av dem. Har alltid velat ha krusnate i akvarium, men aldrig försökt.

Heimdall: här kan du få hjälp med identifieringen:
http://linnaeus.nrm.se/flora/
(t.ex. sök på 'nate')
#4 - 6 april 2006 11:00
[quote=Krax]Fota och skicka bild eller beskriv den så kan jag nog tala om vad det är och hur lämpligt det är i akvariet. Många arter som är gröna såhär års växer över vattenytan senare på sommaren. Jag såg kabbleka igår men den trivs inte i djupt vatten länge.

Om du är rädd om dina fiskar så håll växterna i "karantän" ett par veckor innan du planterar dom. Det kommer alltid med en del djur (och kanske parasiter eller sjukdomar?).[/quote]

jo de kan jag göra...ska ner sen o se om jag kan fiska upp några...hittar inga stövlar..går inte gärna barfota i vattnet vid denna årstiden..:)..sen skickar jag bild om jag inte hittar på den länken som Azur skickade...tack för länken btw..:)
jo "karantän" blir det...men massa vattenbyte.
#5 - 7 april 2006 05:44
[quote=heimdall]går inte gärna barfota i vattnet vid denna årstiden..:)[/quote]
ggår ju alltid sparka i hunden ;)
#6 - 7 april 2006 08:22
[quote=Raven]ggår ju alltid sparka i hunden ;)[/quote]

Min hund behöver inte sparkas i! Hon badar järnet nu när det äntligen inte är is överallt längre. Problemet är att hon gillar att äta vattenväxter. Labradorer...

Har inte lärt henne att apportera vattenväxter än. Sök notblomster! Apport! :D
#7 - 7 april 2006 17:22
här är en av växterna jag hittade...jättemånga på bottnen men hittade även på kanten ovanför vattnet.

http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=image&file=Picture1_009.jpg
#8 - 7 april 2006 18:57
såg inte så tokig ut ju
#9 - 7 april 2006 19:00
[quote=Raven]såg inte så tokig ut ju[/quote]

nej dom ser jättefina ut...fast undrar va det är för några.

de du sa innan med att sparka i hunden...de behövs inte...hon springer där i självmant..fast dom enda växterna hon tar i munnen är långa bruna slemmiga blad...:)
#10 - 7 april 2006 19:04
hahaha hundar är tokiga, älskar å bada vintertid.

långa bruna slemmiga blad låter inte sådär tilltalande ;)
#11 - 7 april 2006 19:16
[quote=Raven]hahaha hundar är tokiga, älskar å bada vintertid.

långa bruna slemmiga blad låter inte sådär tilltalande ;)[/quote]

hehe jo knäppa e dom allt...nä tycker inte det är speciellt tilltalande i karet med lång slemmiga bruna blad...fast förvisso säkert inga fiskar som äter på dom..;)
#12 - 8 april 2006 13:22
någon som vet vilken växt det är?
jag hittar inte den.
#13 - 10 april 2006 07:21
vattenskräppa

Jag tror att det är ett litet exemplar av en växt som blir extremt stor. Min gissning är vattenskräppa Rumex hydrolapathum. Spridda blad, fjäderformiga nerver som strålar samman vid kanten, rödbrun färg, stor. Jag är 90% säker.

Vattenskräppa lever i näringsrika sjöar och åar (som i Sjöbo) ofta ganska djupt och tillsammans med vass. Det är den absolut största vattenväxten i Sverige och jag har sett exemplar som varit uppåt tre meter höga. Kanske lite för stort för akvariet :D
#14 - 10 april 2006 21:09
men dom går ju o ta ur om dom blir för stora, testa.
#15 - 12 april 2006 17:45
oj jisses!!
aja jag kastade dom i förrgår för jag fick utslag när jag höll på med dom och trodde att dom förmodligen inte går ihopa med fiskarna då...ville inte riskera.
#16 - 13 april 2006 00:14
#17 - 24 april 2006 10:00
Får man ändra sig? Nu tror jag att det var rosendunört (Epilobium hisrutum). Jag var i Skåne och såg den vid åkanterna där jag vet att den brukar växa.

Här är en dålig bild på en liten planta
http://www.atlas-roslin.pl/foto/bl-bl-f221-epilobium-hirsutum.htm

Den blir också jättestor, 2 m. Att du fick utslag av den förstår jag inte riktigt. Jag hittar inget om att den använts som medicinalväxt (såna växter brukar vara giftiga) eller att den skulle vara farlig på något sätt. Kanske är det inte rosendunört. Men jag är 80% säker.

Annons