Växter i sand?

#1 - 22 februari 2006 15:34
Jag har en sandbotten, 0,2 mm-1 mm, och jag undrar bara hur det fungerar att plantera växter i detta? Jag har hört att det inte fungerar så bra, eftersom rötterna inte får något syre i botten, men jag vill bara höra runt, och se om det är någon som har några bra erfarenheter av detta, och vilka sorter som skulle kunna funka..?
#2 - 22 februari 2006 16:08
Jag har braxengräs, notblomster och strandpryl planterat i sand. Egentligen trivs de inte i så varmt vatten men det funkar än så länge och de växer bra (fast långsamt så som såna växter gör).

Antagligen funkar nålsäv också (Eleocharis acicularis). Den trivs nog i lite varmare vatten och är fin på att täcka botten.

Annars kan du kanske nöja dig med friflytande arter som vattenpest och hornsärv?
#3 - 22 februari 2006 16:31
Det funkar kanon, jag har massor med olika växter i mitt kar som det är sand i o dom växer hur bra som helst..prova dej fram o fråga i affären, jag orkar inte skriva upp mina växter just nu men det kan vi lösa om du vill framöver..:D
Bilagor:
#4 - 22 februari 2006 16:33
I mitt förra kar hade jag sand, och det fungerade även bra för mig.
#5 - 22 februari 2006 16:35
Sand är inget problem för växterna, de pumpar ner syre i bottnen via sina rötter. Däremot så kan sand utan planterade växter leda till syrefria bottnar med sjukdomsalstrare och illaluktande svavelväte.
MVH
Magnus

Annons