tulle89 skrev:Håller med dig att växter inte alltid behöver vara fel i ett malwiakvarium.
I mitt har jag vallisnaria (både jätte o spiralis), anubias och javaormbunke. Det krävs att växterna är lite tjockare annars finns risken att fiskarna anser att detta är mat och därför försvinner växterna lika snabbt som du stoppa i dem. :)
//MVH Tulle
Oden70 skrev:Tack Tulle! Såg att du e från Malmö... Vart i stan kan man köpa frächa växter? Tycker det man ser e rätt sunkigt!
tulle89 skrev:Så sant så sant. Jag tycker att jägerzoo har ett rätt bra utbud med rätt fina växter men annars så vellingeblomman har ju öppnat en zooavdelning också. Där köpte jag mina (dock ett tag sen) och de växterna var väldigt bra faktiskt.
//MVH Tulle
Erik... skrev:Bästa enligt mitt tycke är just Vallisneria och Ceratophyllum, och inte bara för att de finns naturligt i sjön. Annars är även Cryptocoryne usteriana mycket bra för lite större malawiburkar, själv ska jag prova Pellia i stora mängder, den tror jag är riktigt bra för att undvika skador på mindre fiskar.
Jag har aldrig riktigt förstått det utpräglade växtföraktet hos många malawi-fanatiker, den enda förklaringen jag kan komma på är att växtföraktarna inte klarar något som behöver avancerad skötsel än vad malawiciklider behöver, jag menar, tillsätt mat och vatten så är akvarierna snart överbefolkade, växter behöver ju ljus också, och det kan ju vara knepigt...