Växter i kruka

#1 - 11 augusti 2011 16:26
Hej på er, jag har en fråga gällande växter i akvariet.

Jag har köpt 5 olika växter i kruka, ska krukan vara kvar på växten eller kan man ta av den när man stoppar in de i akvariet? Eller spelar de ingen roll?

Om svaret är ja, ska man ta bort de gula 2skumgummiliknande sakerna som är i krukan?

Tack på förand.
#2 - 11 augusti 2011 16:46
Jag har alltid tagit bort växten ur krukan, har även försiktigt haft växten under vatten i diskhon och petat bort det där beiga fyrkanten. Men va försiktig så inte rötterna skadas. Sedan passar jag även på att skölja växten under kallt vatten, så jag slipper sniglar. Sedan ned i akvariet med det hela.
#3 - 11 augusti 2011 16:54
krukan ska bort, ja. det är lättare att få bort minneralullen (skummgummit) om du har den under rinnande vatten eller bara under vatten. om några rötter skadas gör det inte så mycket, det triggar faktiskt tillväxten :)
jag sköljer alltid mina nya växter för att få bort skit och eventuella "gäster". sen klipper jag även bort de äldsta 2-3 bladen på plantan. (om plantan har stora blad)
#4 - 11 augusti 2011 18:14
Tack för de snabba svaren, jag tog upp dom igen och tog bort krukorna och de andra, så nu ser det bra ut :)
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 11 augusti 2011 18:21
#6 - 16 augusti 2011 06:28
Minns när jag var liten 10-12 år, då behåll jag alltid krukorna och det växte alltid bra (var iofs max 100l då).
Men idag vet jag bättre och guiden Kjell länkar till är mycket bra,

Annons