Växter från sjön?

#1 - 21 september 2003 14:38
Är det någon som har tagit växter från sjön och planterat i akvariet?

I så fall vilka?
#2 - 21 september 2003 14:41
Jag undrar detsamma. Jag undrar också om man kan använda sjövatten vid vattenbyten.
#3 - 21 september 2003 15:20
Är det verkligen ingen som vet???
#4 - 21 september 2003 15:22
sök på ämnet här på forumet har disskuterats förr, jag har tex. tagit pistia med mig hem utan några problem.
#5 - 21 september 2003 15:27
Jag har tagit Vattenpest. fungerade kanon.
#6 - 21 september 2003 15:32
Vad kan man hitta i Mälaren?
#7 - 21 september 2003 15:34
ja vattenpest finns väl i princip överallt, men annars är det ju bara att testa sig fram håller man bara lite koll på växterna så inget ligger å ruttnar så är det nog ingen fara bara man ser till å tvätta av dom ordentligt så man inte får med en massa skit,.
#8 - 21 september 2003 15:37
Hej.
Vanlig näckros brukar jag ha i mina kar,dom är rätt trevliga som bladväxt,om man håller efter ytbladen.Bör ej hållas ihop med alg ätande malar som ser den som en grönsak.
MVH Mats
#9 - 21 september 2003 15:43
Ursprungligen skickat av mats m

Hej.

Vanlig näckros brukar jag ha i mina kar,dom är rätt trevliga som bladväxt,om man håller efter ytbladen.Bör ej hållas ihop med alg ätande malar som ser den som en grönsak.

MVH Mats

Brukar inte de bli väldigt stora?

Jag tittade i sjön idag och såg en massa roliga växter.
Finns det ingen risk att någon avsöndrar nått skadligt för mina små fiskar...
#10 - 21 september 2003 17:04
det beror väl på lite hur pass känsliga fiskar du har...
Fiskarna i sjön tar väl ingen större skada ??! då hade de ju inte funnits nåra där ! Är inte helt säker detta är bara vad jag tror !
#11 - 21 september 2003 17:41
Ursprungligen skickat av Henric

det beror väl på lite hur pass känsliga fiskar du har...

Fiskarna i sjön tar väl ingen större skada ??! då hade de ju inte funnits nåra där ! Är inte helt säker detta är bara vad jag tror !

En växt som är pytte,pyttelite farlig i en stor sjö, kanske kan vara rätt så farlig i ett litet akvarium...
#12 - 21 september 2003 18:06
Se bara till att ni inte får med några parasiter eller andra fisksjukdommar från växterna (eller sjövattnet).
#13 - 21 september 2003 18:30
jag rekommenderar INTE sjövatten!!! min far använde detta till sitt stora akvarium EN ynka gång och detta ledde till en alg- och snäckattack som inte var av denna värld! det spelade ingen roll hur mycket vi rengjorde det, algerna kom alltid tillbaks...
#14 - 21 september 2003 18:41
Det man brukar få in med växter är trollsländelarver... De är enormt vanliga och enormt rovgiriga. Annars är det nog ingen större fara, IMO.
#15 - 22 september 2003 06:34
Alunbad fungerar ju mot akvarieaffärssniglar i växter, men det krävs kanske tyngre artilleri mot trollsländelarver? /Cecilia
#16 - 22 september 2003 07:37
Vad jag vet så är väl näckrosor för det första fridlysta så man får ej ta dem?

Mvh
#17 - 22 september 2003 08:27
Ursprungligen skickat av Ann-Louise

Vad jag vet så är väl näckrosor för det första fridlysta så man får ej ta dem?

Mvh

Nån som bryr sig om sånt??? [:O]
#18 - 22 september 2003 08:32

Nån som bryr sig om sånt???

ee? ja förhoppningsvis alla om vi vill ha kvar vår Natur i detta eller något annat land i framtiden?

Vad tror du tex. skulle hända med vår Hobby om folk i alla länder tänkte som du?
#19 - 22 september 2003 09:52
Ja.. vad skulle hända??

Tycker det är skrattretande att folk är så otroliga laglydiga att man inte ens våga ta en näckros, eller 15 kg sand på en strand!

Ni kör väl inte för fort heller? Eller hur? Aldrig någonsin!

[:-27]

Sverige är ett av få länder med så hård allemansrätt som vi har. Så i andra länder, sydamerika t.ex. finns inget som heter så!
#20 - 22 september 2003 10:00
Nej men om 45000 människor tar 15kilo sand varje år så kommer det att göra STOR skiland.

Nej det finns inget osm heter så i andra länder för där är större delen av all naturmark privatägd och vanliga människor får inte beträda den utan att bli ihjälskjutna, men det kanske är bättre?

Ta tex. på Sumatera där 80 - 90% av all urspruninglig regnskog har blivit skövlad där är det massdemonstrationer för att folket VILL rädda sin skog, men regeringen på Java skiter i det efter som den pumpar in för mycket pengar till "huvudön". På bali har stora strandområden förstörts och med det har både korallrev och sumpmarken förstörts fört alltid efter som allt är en del av samma helhet.

men tro du gärna att våra naturskyddslagar finns enbart för att myndigheterna vill "bestämma" lite men jag har svårt å förstå varför du håller på med akvarium om du skiter löst i den natur du studerar?

#21 - 22 september 2003 10:07
Man fridlyser väl något för att arten behöver vara ifred?
Använder man sitt förnuft tycker jag att man kan ta en näckros från lämplig plats om där finns överflöd. En ensam vitsippa på.. säg ett berg, skulle jag låta stå kvar trots att den inte är fridlyst.
#22 - 22 september 2003 10:14
Men 45000 människor är inte så motiverade och intresserade av akvaristik så de vågar ta den oerhörda risken att låna lite sand på en strand/sjöbotten eller nån växt/blomma what ever i skogen eller ett vattendrag, som många på detta forum.

Misstänker att ingen här, som sagt kört för fort, pallat äpplen eller annan frukt, gått över privatägd mark utan lov, eller värst av allt, parkerat UTAN att betala på betalparkering! ajajaj.... '''

*glöm inte ironin i det hela...
#23 - 22 september 2003 10:22
nej men säkerligen är en 10000 20000 människor som tex. har sandlådor intresserade av otroligt mycket mer sand en 15Kg. Det finns en anledning till varför den lagen finns där efter som stränder är en OTROLIGT känslig miljö och privatpersoner som har tagit sand har tillfogat dom miljöerna en stor skada.

Nej en liten blomma skadar nog inte dom flesta arterna men min reaktion va på ditt otroligt förnuftiga "Nån som bryr sig om sånt???". Jag hoppas fortfarande att dom flesta gör det.

sedan tycker nog jag att kopplingen mellan miljö skydd och laglydnad inte går ihopp.

PS.
varken att gå över privat mark eller att parkera utan att betala är ett brott (vad det nu har med saken men va tvungen att spela lite besservisser)
DS.
#24 - 22 september 2003 10:30
Besservisser på dig själv!

Tycker bara att det är en ren fjollattityd rakt igenom på zoopet...

men det går ju inte att göra nått åt!
#25 - 22 september 2003 14:10
Hej.
Näckrosor är ej fridlysta här på bästkusten,möjligen den rosaröda i Fagertjärn för den är speciel.
H.Mats

Annons